Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

Sv: Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

Det som jag började med var att min åsikt var från de fakta jag har ..... och att med alla fakta kända kunde bli ett helt annat resultat.

absolut är det meningen att disskutera! MEN, jag vill gärna att man motiverar tex, VARFÖR man anser att ett fel är dolt eller inte dolt. Inte bara säga "det är inget dolt fel" eller "det är ett dolt fel" jag tycker inte att det för resonemanget framåt, är ni med hur jag menar?

Masse, ja har helt rätt i att du började ditt inlägg på det sättet, vilket var jättebra.:bow: Men jag saknar som sagt fortfarande din motivering till att det inte är ett dolt fel? (utefter den info som då finns i denna tråd)

Om du inte vill skriva summor så skriv vilken % av priset som du och din jurist tycker är skäligt.

Jag vill inte gå in på det heller :) dessutom är prisavdraget mer kopplat till försäkringsbiten än köpeskillingen, så jag tror inte du har någon nytta av infon ;)

Jag går nog på Masses linje, att felet inte är dolt eftersom du själv kunde upptäcka det. Sen iofs upptäcktes fistelgången efter det man öppnat hästen, den är att klassa som en komplikation av kastrering.

Men här har du två länkar som är mer än läsvärda, och kanske kan hjälpa dig en bit på vägen i dina funderingar. Till trots tror jag att det blir svårt för dig att få ett svar som ens kan komma i närheten av sanningen, då du är den enda som sitter inne med all info och bara delgett en bråkdel.

http://www.islandshingstar.se/artiklar/a16.htm

http://www.alltomhastar.se/rubrikoversikt.asp?infogrp_id=39

Jag tycker att du ska ta en ordentlig funderare på om det är värt det. Just med tanke på att processen troligen blir just långavarig och dyr, och du har ingen garanti att det utfaller till din fördel. Du står risken att måsta betala dina motparts rättegångskostnader också.

Svårt att veta om du har någon möjlighet att vinna. Säljaren är beredd att köpa tillbaks hästen. Du visste om att den kastrerats innan strax innan köp.

Nä, själv skulle jag ta kostnaden på 9000 och inte kräva återgång av köpesumman. Eller så skulle jag sälja tillbaks hästen. Risken är att processen blir dyrare än vad du kan vinna.

Norrland

Jag vill inte gå in på det heller :) dessutom är prisavdraget mer kopplat till försäkringsbiten än köpeskillingen, så jag tror inte du har någon nytta av infon ;)

:confused: så det är inte intressant för oss andra att veta hur många % en kastreringskomplikation är värd?

Och försäkringsbiten och köpesumman bör ju vara kopplade till varandra så pass nära försäljning.

Jag tycker att du ska ta en ordentlig funderare på om det är värt det. Just med tanke på att processen troligen blir just långavarig och dyr, och du har ingen garanti att det utfaller till din fördel. Du står risken att måsta betala dina motparts rättegångskostnader också.

Svårt att veta om du har någon möjlighet att vinna. Säljaren är beredd att köpa tillbaks hästen. Du visste om att den kastrerats innan strax innan köp.

Nä, själv skulle jag ta kostnaden på 9000 och inte kräva återgång av köpesumman. Eller så skulle jag sälja tillbaks hästen. Risken är att processen blir dyrare än vad du kan vinna.

Norrland

Kan man ens vinna om säljaren har erbjudet sig att köpa tillbaka hästen men du har tackat nej och vill ha pengar istället. Och koppla skadestånd till försäkringsvärde som i detta fallet tycks vara högre än köpesumman låter lite skumt.

Och jag tror att försäkringsvärdet är högre än köpesumman på att TS skrev att summan hon ville ha tillbaka var baserat på försäkringssumman och inte köpesumman.

Senast ändrad:

Jag går nog på Masses linje, att felet inte är dolt eftersom du själv kunde upptäcka det. Sen iofs upptäcktes fistelgången efter det man öppnat hästen, den är att klassa som en komplikation av kastrering.
......

Hur menar du att TS själv hade kunnat upptäcka felet? :confused:

Kan man ens vinna om säljaren har erbjudet sig att köpa tillbaka hästen men du har tackat nej och vill ha pengar istället. Och koppla skadestånd till försäkringsvärde som i detta fallet tycks vara högre än köpesumman låter lite skumt.

Och jag tror att försäkringsvärdet är högre än köpesumman på att TS skrev att summan hon ville ha tillbaka var baserat på försäkringssumman och inte köpesumman.

Varför tycks försäkringsvärdet vara högre än köpeskillingen? Om det känns viktigt för dig att veta så är försäkringsvärdet HÄLFTEN av köpeskillingen (alltså den del av försäkringen som inte är belagd med reservation)

Varför tycks försäkringsvärdet vara högre än köpeskillingen? Om det känns viktigt för dig att veta så är försäkringsvärdet HÄLFTEN av köpeskillingen (alltså den del av försäkringen som inte är belagd med reservation)

Så om jag har fattat dig rätt så vill du inte låta säljern köpa tillbaka hästen för samma summa som du köpte den för. Utan du vill ha en prissänkning plus 9000 för kostnader.

Du vill äta kakan och ha kakan. Eftersom du själv sägar att du kommer inte att få ut det priset du vill för hästen när du säljer den eftersom den har en reservation.

Ska bli intressant och följa hur det går :)

Om vi leker med tanken att felet på hästen hade varit känt vid köpet så att den hade haft en reservation i försäkringen - då hade det ju rimligtvis påverkat priset nedåt.

Om vi leker med tanken igen och det hade varit känt (för säljare och köpare) att hästen behövde en operation - då hade hästen rimligtvis oxå kostat mindre.

Om vi leker med tanken igen ;) och tänker oss att felet räknas som dolt. Hade det inte då varit rimligt med
A. En prissänkning på grund av försäkringsreservationen
B. En prissänkning på grund av den stundande operationen

Det tycker i alla fall jag. Jag håller inte med dig Mitra om att det är att vilja äta kakan och ha den kvar. Frågan är väl snarare, som TS oxå undrade, huruvida vi anser att det är ett dolt fel eller ej. Så vad säger ni, tror ni att det är eller inte är ett dolt fel. Vad vi anser om dolda fel är däremot en HELT annan diskussion tycker jag!

Så om jag har fattat dig rätt så vill du inte låta säljern köpa tillbaka hästen för samma summa som du köpte den för. Utan du vill ha en prissänkning plus 9000 för kostnader.

Du vill äta kakan och ha kakan. Eftersom du själv sägar att du kommer inte att få ut det priset du vill för hästen när du säljer den eftersom den har en reservation.

Ska bli intressant och följa hur det går :)

Men snälla, jag betalade för en frisk häst och fick en sjuk. Så det där "ha kakan och äta kakan"-resonemanget förstår jag inte riktigt?

Hur menar du att TS själv hade kunnat upptäcka felet? :confused:

TS upptäckte felet startfelet själv.

När jag haft hästen 3 veckor upptäcker jag att han har en konstig kula i kastreringsärret.

Detta är vad som har kallats för sträng eller string när det har upptäckts på islandshäst, hur man går till väga för att rätta till det är lite olika beroende på graden.

Men prissättningen är ju svår att bedöma, vi vet ju inte ens hur mkt ts betalt.

Kanske är hästen redan billigare än vad som kan anses skäligt. Sen är prissättning svårt. Hästen är värd det pris som köparen är beredd att betala, varken mer eller mindre. Om det skulle ligga tio annonser ute på samma häst med olika säljare, skulle nog priset variera lika mycket.

Norrland

Ja, det kan man undra.

Norrland

Ja, detta är intressant. Det lustiga i detta fall är att säljaren INTE vill ta på sig något ansvar för felet. Att hon kan tänka sig att köpa tillbaka hästen är av vad hon menar "rent känslomässiga skäl".
Att jag tackat nej innebär att det minskar mina chanser i rätten att kräva prisavdrag, det påverkar dock inte mina möjligheter att få ersättning för mina direkta kostnader.

Jo, så kan man ju se på saken. Jag gick dock på veterinärintyget som var UA.

Jamen du måste väl hålla med om att även om hästen varit billig så borde den varit ännu billigare om de saker jag räknade upp hade varit kända. Vad jag menar är att det inte är så konstigt att vilja ha nedsättning i priset på grund av försäkringsreservation och operationen. Det tycker i alla fal jag. :)

TS upptäckte felet startfelet själv.
.....

Min reflektion gällande det här är att i andra fall när det är undersökningsplikt brukar man tala om "vad en lekman kan upptäcka". Nu upptäckte förvisso TS en kula, men om TS hade varit mer okunnig hade det likaväl kunnat vara så att hon inte upptäckt det själv. Med andra ord, mina funderingar är då vad som krävs att man själv ska kunna för att upptäcka diverse fel. Är du / ni med på vad jag menar?

Men säljarens skäl för återköp spelar ingen roll.

Och ur rättens synvinkel så tror jag att det är betydande att säljaren faktiskt är beredd att köpa tillbaks.

Och återigen - har du tänkt igenom att du faktiskt riskerar att förlora mer än du kan vinna?

Norrland

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka