Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du inte vill skriva summor så skriv vilken % av priset som du och din jurist tycker är skäligt.
Jag vill inte gå in på det heller dessutom är prisavdraget mer kopplat till försäkringsbiten än köpeskillingen, så jag tror inte du har någon nytta av infon
Jag tycker att du ska ta en ordentlig funderare på om det är värt det. Just med tanke på att processen troligen blir just långavarig och dyr, och du har ingen garanti att det utfaller till din fördel. Du står risken att måsta betala dina motparts rättegångskostnader också.
Svårt att veta om du har någon möjlighet att vinna. Säljaren är beredd att köpa tillbaks hästen. Du visste om att den kastrerats innan strax innan köp.
Nä, själv skulle jag ta kostnaden på 9000 och inte kräva återgång av köpesumman. Eller så skulle jag sälja tillbaks hästen. Risken är att processen blir dyrare än vad du kan vinna.
Norrland
Jag går nog på Masses linje, att felet inte är dolt eftersom du själv kunde upptäcka det. Sen iofs upptäcktes fistelgången efter det man öppnat hästen, den är att klassa som en komplikation av kastrering.
......
Kan man ens vinna om säljaren har erbjudet sig att köpa tillbaka hästen men du har tackat nej och vill ha pengar istället. Och koppla skadestånd till försäkringsvärde som i detta fallet tycks vara högre än köpesumman låter lite skumt.
Och jag tror att försäkringsvärdet är högre än köpesumman på att TS skrev att summan hon ville ha tillbaka var baserat på försäkringssumman och inte köpesumman.
Varför tycks försäkringsvärdet vara högre än köpeskillingen? Om det känns viktigt för dig att veta så är försäkringsvärdet HÄLFTEN av köpeskillingen (alltså den del av försäkringen som inte är belagd med reservation)
Kan man ens vinna om säljaren har erbjudet sig att köpa tillbaka hästen men du har tackat nej och vill ha pengar istället.
Så om jag har fattat dig rätt så vill du inte låta säljern köpa tillbaka hästen för samma summa som du köpte den för. Utan du vill ha en prissänkning plus 9000 för kostnader.
Du vill äta kakan och ha kakan. Eftersom du själv sägar att du kommer inte att få ut det priset du vill för hästen när du säljer den eftersom den har en reservation.
Ska bli intressant och följa hur det går
Hur menar du att TS själv hade kunnat upptäcka felet?
När jag haft hästen 3 veckor upptäcker jag att han har en konstig kula i kastreringsärret.
Ja, det kan man undra.
Norrland
TS upptäckte felet startfelet själv.
.....