Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

Sv: Behöver era kloka åsikter ang dolt fel...

alltså förlåt mig nu men, menar du att du vill ha pengar tillbaka ,för hästen är inte värd summan du gav något mer?? , men det är en förlust affär att sälja tillbakA? du kan istället sälja till nån annan för mer?!
/BONDE 456 som suttit på säljarsidan av "tvist" ,och inte slutar att förvånas över hur folk tänker.....

:idea::bow::angel:

alltså förlåt mig nu men, menar du att du vill ha pengar tillbaka ,för hästen är inte värd summan du gav något mer?? , men det är en förlust affär att sälja tillbakA? du kan istället sälja till nån annan för mer?!
/BONDE 456 som suttit på säljarsidan av "tvist" ,och inte slutar att förvånas över hur folk tänker.....

Öh det kan inte vara så att det NU är värd mer? :confused: Dels att den redan har genomgått operationen och dels att den kanske utvecklats sedan köpet? Det kanske är så TS menar. Och i så fall, är det konstigt? Det tycker i alla fall inte jag.

Öh det kan inte vara så att det NU är värd mer? :confused: Dels att den redan har genomgått operationen och dels att den kanske utvecklats sedan köpet? Det kanske är så TS menar. Och i så fall, är det konstigt? Det tycker i alla fall inte jag.

Därför att TS sen tidigare skrivit föjande

Dessutom är ett prisavdrag skäligt pga att hästen ej går att fullförsäkra, då förstår du säkert att värdet på hästen minskar i och med detta? Alltså om han skulle säljas så får jag ju mindre betalt pga reservationen.

Jag ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt:

Anta att en häst kostar 50.00 kr. Den köps med förutsättningen att den är frisk, och priset är satt därefter.

Den är vid köpetillfället försäkrad i 25.000 kr.

Den visar sig inte vara frisk utan behöver opereras, operationen går på 10.000 kr.

Du kan nu inte längre fullförsäkra hästen i 50.000 utan får en reservation vilket innebär att den med reservationen är försäkrad i 25.000 kr.

Hästen blir frisk och den utbildas. I och med utbildningen ökar hästens värde till ca 75.000 kr. MEN, om den skulle behöva säljas måste hänsyn tagas till att den har en reservation i försäkringen, svårt att säga exakt hur mycket detta påverkar på priset, men det är ganska självklart att det kommer att dra ned försäljningspriset, en uppskattning är att det är rimligt med ett avdrag om ca 10.000 kr. Det faktiska försäljningspriset skulle då hamna på 65.000 kr.
Jämför nu med alternativen:
1. Sälja tillbaka hästen till säljaren för 50.000
2. Sälja till någon annan för 65.000 kr

Förstår du nu hur en häst kan vara "värd mer samtidigt som den är värd mindre"? :)

kl

jag skulle i alla fall ha blivit enormt besviken och frustrerad och i krigsstigen OM jag hade sålt hästen, kanske min egna uppfödning!? och de ville "reklamera" / delar av hästen/dvs prissänkning... och jag då ville ta tillbaka den i stället. Och Är villig att göra det för köpesumman, veterinärvården (att förutsätta att hon kontaktade mig innan de började med op, för det är ju liksom ett krav i reklamationsdelen att man hör av sig NÄR felet uppdagas..)dvs utlägg för op och vet vård. Utan att bråka.

DET kanske är så att man hellre köper tillbaka och äger hästen för eget bruk än att ger tillbaka pengar för den/ för den kanske är mer värd (än det köpare vill dra av) FÖR EN SJÄLV. Känslomässigt!

För får man verkligen göra så? Att säga jag vill reklamera varan, men jag vill inte ha en "ny" eller pengarna tillbaka? jag VILL HA denna som är trasig men mkt billigare?? Tror inte att det kan vara hållbart när man blivit erbjuden en full kompensation. Visst andra säljare kanske hellre går med på en prissänkning bara för att de inte har tid, råd, plats att ta tillbaka hästen ...

Ja jag vet inte.
Jag har själv fått stå för försäkringsmiss, eller vad man ska kalla köparens snålhet...:cry: där allt täckte för jag hade fixat en ord försäkring mot dolda fel för att JAG SKULLE VARA SÄKER...men köparen försäkrade aldrig upp hästen till vad hon tyckte han ar värd. Men när han blev sjuk då var han minsann värd mer än hon värderat vid försäkringen.....och det fick jag ta.
För att jag var för snäll och godtrogen:crazy:

Så jag är avogt inställd i förväg mot köpare, och här verkar det ju vara en reko säljare ?! (men jag kasnke har fel)också vilket gör mig mer ledsen...

Läs inlägg 84 ovan så kanske du förstår?

Intressant att få synpunkter från någon som varit säljare i en tvist. Därför vill jag gärna att du utvecklar dina tankar kring detta lite. Det vore som sagt mer intressant om du kunde precisera VARFÖR du i så fall anser att jag skall bekosta operation på en häst som överlämnats i ett skick som var annat än förväntat? Ser fram emot ditt svar :)

kl

jag skulle i alla fall ha blivit enormt besviken och frustrerad och i krigsstigen OM jag hade sålt hästen, kanske min egna uppfödning!? och de ville "reklamera" / delar av hästen/dvs prissänkning... och jag då ville ta tillbaka den i stället. Och Är villig att göra det för köpesumman, veterinärvården (att förutsätta att hon kontaktade mig innan de började med op, för det är ju liksom ett krav i reklamationsdelen att man hör av sig NÄR felet uppdagas..)dvs utlägg för op och vet vård. Utan att bråka.

DET kanske är så att man hellre köper tillbaka och äger hästen för eget bruk än att ger tillbaka pengar för den/ för den kanske är mer värd (än det köpare vill dra av) FÖR EN SJÄLV. Känslomässigt!

För får man verkligen göra så? Att säga jag vill reklamera varan, men jag vill inte ha en "ny" eller pengarna tillbaka? jag VILL HA denna som är trasig men mkt billigare?? Tror inte att det kan vara hållbart när man blivit erbjuden en full kompensation. Visst andra säljare kanske hellre går med på en prissänkning bara för att de inte har tid, råd, plats att ta tillbaka hästen ...

Ja jag vet inte.
Jag har själv fått stå för försäkringsmiss, eller vad man ska kalla köparens snålhet...:cry: där allt täckte för jag hade fixat en ord försäkring mot dolda fel för att JAG SKULLE VARA SÄKER...men köparen försäkrade aldrig upp hästen till vad hon tyckte han ar värd. Men när han blev sjuk då var han minsann värd mer än hon värderat vid försäkringen.....och det fick jag ta.
För att jag var för snäll och godtrogen:crazy:

Så jag är avogt inställd i förväg mot köpare, och här verkar det ju vara en reko säljare ?! (men jag kasnke har fel)också vilket gör mig mer ledsen...

Tack för svar!
Jag förstår absolut att det är lika tråkigt att vara säljare i denna situation. Vill dock förtydliga lite om vad som hänt just oss.

Självklart kontaktades säljaren omgående direkt felet uppdagades. Eftersom operationen från början var en mindre och mer okomlicerad sådan så kändes det öht inte relevant, vare sig för mig eller säljare, med något återtagande av hästen. Däremot var vi överens om att säljaren skulle vara med och betala på operationen, som hon uttryckte det: "är jag skyldig att betala så gör jag ju det"

När hästen väl opererades så blev ju operationen mer omfattande och därmed mer kostsam. Nu var säljaren öht inte intresserad av att stå några som helst kostnader.

Nu vill hon köpa tillbaka hästen för "min" köpeskilling. Trots att hästen nu är grundutbildad (jag kan säga att när jag skulle provrida vid köp blev det ingen provridning pga att säljaren direkt blev avkastad så hon vågade ej sitta upp igen) Dessutom skulle hon INTE ersätta för operation vid ett återköp.
Hon menar också att hon INTE gör detta som ett återtagande av reklamation utan att hon helt enkelt vill köpa tillbaka hästen av känslomässiga skäl.

Ja, det klart att hon vill, hon skulle då få tiibaka ett GRATIS opererad häst, desutom GRATIS utbildad?????

Men visst anger lagen att säljaren har rätt att återta varan (hästen) och låta köpet gå tillbaka vid reklamation? Fick säljaren chansen att återta hästen (mot full återbetalning givetvis) när problemet upptäcktes?

Om reklamationen INTE gjordes när felet upptäcktes, och köparen istället valt att åtgärda problemet själv har det vid andra fall INTE medgivits någon ersättning.

se mitt föregående inlägg :)

nu missförstår vi varandra. Jag anser inte att du ska bekosta op. Tyckte säljaren det så har jag missat det. Trodde att hon, han, skulle stå för det OCH ville köpa/ta tillbaka hästen.
Men att säljaren ska kontaktas innan op, för när man upptäcker en felaktighet som nu i detta fall behövdes op..ska man väl kanske kontakta säljaren först,det vet jag inte heller om det gjordes (här läst men kanske snubblat över orden någonstans:crazy:)

Som sagt jag tycker inte du behöver stå för en op som ändå hade behövts göra i säljaren ägo, vad jag har förstått..

nu missförstår vi varandra. Jag anser inte att du ska bekosta op. Tyckte säljaren det så har jag missat det. Trodde att hon, han, skulle stå för det OCH ville köpa/ta tillbaka hästen.
Men att säljaren ska kontaktas innan op, för när man upptäcker en felaktighet som nu i detta fall behövdes op..ska man väl kanske kontakta säljaren först,det vet jag inte heller om det gjordes (här läst men kanske snubblat över orden någonstans:crazy:)

Som sagt jag tycker inte du behöver stå för en op som ändå hade behövts göra i säljaren ägo, vad jag har förstått..

är lite långsam, ser nu att du svarat mig..då är det en helt annan sak, står fortfarande för att själv köpesumman ej ska ändras:angel: antingen får hon "köpa" tillbaka hästen OCH stå för op, eller så bara ersätta OP utan övrig ersättning....valet är ändå ditt om du vill satsa på hästen fullt ut, nu efter op eller lämna tillbaka den...

:) ja, det blir lite snurrigt med alla inlägg.

För min del är det just operationskostnaden som är det mest väsentliga.

Jag är ingen bråkstake, jag har verkligen försökt att prata själv flera gånger med säljaren, men när hon helt vägrar att öht ta något som helst ansvar så blir jag väldigt besviken.

och ja, du har rätt i att operationen hade varit lika nödvändig om hästen varit kvar i säljarens ägo. Troligtvis hade hon dock ej upptäckt felet, och då hade han troligtvis inte levt idag...

Senast ändrad:

Jag vet inte om detta framgått hittills, men jag vill gärna poängtera att det är först nu, närmare 7 månader efter operation, konvalecenttid samt utbildning som säljaren helt plötsligt visat intresse för att köpa tillbaka hästen.

Jag får känslan av att många av er uppfattat det som att jag har haft en väldigt tillmötesgående säljare som direkt har erbjudit sig att köpa tillbaka hästen.

Att få köpa tillbaka hästen till samma pris som jag gav är självklart en jättebra deal för henne, hon har sluppit både kostnader, tid och engagemang för operation och konvalecenttid. Dessutom har hästen därefter utbildats. Dessutom sluppit kostnader för foder/stallplats/skoning etc.

Hästen var ju inte helt nykastrerad när du köpte honom cela, värt att nämna kanske?

nä precis :bow: kastrering 27 februari - köp 11 maj.

Jag undrar hur du kan få resv. på försäkringen?
Försäkrade du in hästen i köp summan med frisk intyg, så ska det ”normalt” inte bli någon resv, hästen var ju enligt veterinär frisk vid försäkrings tillfället.
Har svårt att tänka mig att något försäkrings bolag ifrågasätter ett veterinär intyg.

Problem kommer ju inte förrän ev höjning av liv belopp, men det är endast denna typ av skada det blir resv. på.
Och om jag förstår det rätt så kan det inte hända igen, hästen kan inte kastreras en gång till så att säga.
Vilket i sin tur innebär att resv. inte har någon praktisk betydelse.

Eller har jag missuppfattat det hela :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka