Behöver bra tips

Golden_Heart

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni vill att era små pyren ska sova i eget rum?
Hur har ni vant dem? Periodvis eller ordentligt från början?
Hur har ni fått dem känna sig trygg i det nya rummet förutom att bara flytt av spjälsäng?
När började ni låta dem sova i eget rum?
Hur fixar man en sådan här sak med en litet pyre som är mkt social av sig?
Innan lilltösen kom trodde jag att hon från början skulle sova inne i sitt rum, men så blev inte fallet. Hon ville vara för mkt nära oss.
Tacksam för era svar.:bow:

Sv: Behöver bra tips

Hur gammal är hon?

Spontant så undrar jag varför ni måste flytta henne till eget rum om hon är en bebis som behöver vara nära ?

Hon är väl inte så gammal ?

Jag svarar efter mina nr 3 och 4 eftersom 1 och 2 är så stora nu så har nästan glömt.

Nr 3 hade en liten barnkammare bredvid vårt sovrum. Han sov i spjälsängen första månaderna bredvid sängen, men sen ville han ha det mörkt och knäpptyst så då flyttade vi ut honom till hans egna rum. Han reagerade inte alls utan sov som vanligt. Eftersom dörren var öppen och vi låg 3-4 meter från honom så tror jag att han uppfattade det som samma rum.

Nr 4 sov med oss tills för nån månad sen. Han är 1,5. Jag flyttade in hans tavlor som han hade över sängen och tog in leksaker från nr 3s rum som han kände igen. Första natten var han lite orolig. Vi fick gå in och sitta en stund men när han såg sina tavlor och leksaker pekade han på dem och verkade nöjd. Efter ett par nätter så sov han som vanligt om inte bättre då han slipper höra hur vi hostar eller går in och ut ur rummet.

Egentligen skulle han dela rum med 2,5-åringen och ha det andra rummet som lekrum, men då 2,5-åringen bara sover med lampan tänd och han med becksvart så funkade det inte alls.

Fast det är mysigt att höra den där nöjda sucken från spjälsängen när man kommit in i sovvrummet, så är det ganska skönt att ha eget rum nu. Fast jag saknade honom första veckorna och tänkte hämta in spjälsängen ett antal gånger :)

Minns inte hur gammal dottern var, kanske 4 mån då hon flyttades till eget rum, detta för att vi höll bokstavligen på att DÖ i sömnbrist. Hon har inte haft problem alls varken med egen säng eller eget rum (några meter bort). Tack o lov.

Hon är sån där liten busunge som aldrig har sovit ordentligt.... hon är 3 år nu och kan utan problem vara vaken längre än oss och kliva upp tidigare... 6-8 timmar sömn per natt är hennes melodi.

Så eget rum var för oss ren överlevnadsinstinkt :rofl:

Hon är snart nio månader.
Sporadiskt har hon redan sovit ett par gånger i sitt rum, där hon har en extra säng stående och klarat det utmärkt, andra gånger när vi försökt har det inte gått alls, för att vi inte har varit på plats eller hon inte varit på humör för att sova själv.
Anledningen till flytt är att antingen stör hon oss eller vi stör henne på något sätt, typ väckarklocka osv eller att hon vaknar tidigt och håller låda i sin säng

Har haft lite funderingar över om Isak kanske skulle få sova i sitt rum snart istället. Nu står hans säng mot fotändan på våran säng och jag tror vi väcker varandra alla tre. Han låter en del när han sover vilket väcker oss, vi rör oss mycket båda två och vill gärna ligga och prata och knulla:angel: innan vi somnar vilket väcker honom.

Så tror jag ska föreslå det för sambon.
sonen är 1 för övrigt

Hanna samsovde helt till ca 1 år, sen fick hon egen säng i eget rum som hon inte använde, utan fortsatte sova med oss ett år till. Sen sov hon halva nätter i sin säng och resten av natten hos oss.
När hon var ca 3,5 år började hon sova det mesta av nätterna i sin säng.
Nova-li föddes när Hanna var 2,5 år, och samsov tills nu när hon är snart 2 år (hade spjälsäng utan långsida brevid våran säng, och där sov hon ibland). Nu när hon är ca 22 månader fick hon egen säng inne i Hannas rum, och de har sängarna precis brevid varandra. Det funkar över förväntan *peppar peppar*, mkt pga att vi har låtit det ta ungefär så lång tid som det behövts..

Sen finns det ju andra som funkar bra för att sova i egen säng tidigt. Mina har inte varit såna ;)

Elin flyttade in i eget rum när hon var nästan två, vi hade försökt en vända tidigare men det fungerade inte alls. När hon var två så blev det för trångt för henne i spjälsängen, så då frågade vi om hon inte ville sova i sitt rum, och det ville hon. Hon fungerade nästan på en gång, fredrik började vi försöka få att sova i hennes rum från att han var två år ungefär, men det tog nästan ett halv år innan han sov ordentligt där en hel natt, och fortfarande snart fyra så sover han helst i våran säng, men då får ingen av oss andra sova så det är inget vidare alternativ...

Elivia flyttade ut från vårt sovrum och sin babykorg och in i sitt egna rum till spjälsängen när hon var 4 mån. Var aldrig några problem.

Saga är nu 3½ mån och sover varje natt hos oss i våran säng. Babykorgen sover hon någon timma i ibland men helst vill hon sova med min ena bröstvårta i munnen hela tiden;). Nu har hon precis varit sjuk annars har jag tänkt försöka vänja henne lite mer vid att sova själv, iallafall att kunna sova utan att snutta på mig. Börjar bli jobbigt:crazy:.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 017
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka