behöva ta bort sin älskade häst

miamiSwing

Trådstartare
Vart kan man ringa? Hur betalar man? Vad kan de kosta? Vilka olika alt
finns de? Hästen har livstid karens. Kan man betala via liv förs eller måste
man lägga ut summan?

Sv: behöva ta bort sin älskade häst

Vart kan man ringa? Trotjänaravlivning, nödslakt säkert fler
Hur betalar man? Kontant
Vad kan de kosta? När vi tog bort i våras var det en viktgräns som avgjorde men räkna 3-5 000 kr
Vilka olika alt finns de? Hästen har livstid karens. Köra in till ett slakteri
Kan man betala via liv förs eller måste man lägga ut summan? Man måste betala direkt

Här kan man köra hästen till vissa slakterier även om de har livstids karens. De avlivar hästen och tar hand om kadavret. Kostar här ca 4000kr.

Man kan få hjälp med avlivning på hemmaplan av veterinär och behöver då ordna med kadavret själv. Man kan söka och oftast få tillstånd via Länsstyrelsen (tror jag det är, kan vara Kommunen också) att gräva ner hemma.
Eller så går det att få hämtat men då vet jag inte riktigt vart man vänder sig. Det vet dock sannolikt den veterinär man anlitar för själva avlivningen. Antagligen ungefär samma kostnad som att köra till slakteri.

Huruvida man får ut något på livförsäkringen eller inte, beror nog på varför man avlivar hästen. Om den är utdömd av veterinär och försäkringsbolaget godkänner det, så får man ut. Men man måste som sagt betala kontant för avlivningen.

Okej, tack för svaren! Vill dock ta bort hästen på "hemma" plan för hans skull!
Vill hellst inte avliva m spruta utan med bult hellst! Vet inte vart jag kan vända
mig.

Här använder vi nödslakt, man bokar tid med dem och det kommer ut en person med lastbil. De bultar och tar med sig kroppen för destruktion. Alltid otroligt trevliga och lugna. Tar sig verkligen tid så att det ska gå lugnt och fint till. Vi är väldigt nöjda med dom.

Sök på nödslakt så finns det flera allternativ nära dig. En bra i östergötland som även täcker ditt område. På försäkringsbolagets hemsida finns också förslag.
Jag var lika emot spruta som du och helt inne på bult, men båda våra fick ändå somna med hjälp av sin vanliga välkända vet. med spruta och det gick så lugnt och känndes så bra det nu kan vara i den situationen. Detta på inrådan av vänner som provat båda. Sen kom bilen och hämtade. Det kostade en hel del totalt ca 8 resp. 9500:-. Den sistnämnda blev dyrare då vi inte ville vänta med hämtning till dagen efter. Veterinär betalar man på faktura om man brukar det och bilen kontant direkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 425
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 525
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 821
Senast: Thaliaste
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 519
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka