Behandling Cushing?

M

myntizen

Har hittat några trådar men inga direkta svar.
Någon som har något tips? :confused:

Har inte fått diagnosen cushing.. än. Men pållen är kvar på djursjukhuset tills i morgon. Usch och fy. Vill ha hem honom, nu.

Vill gärna veta så mycket som möjligt.

Enligt den första (väldigt opsykologiska) vetrinären är det tydligen meninglöst att behandla mot cushing. Snälla någon, visst finns det hopp?

Vet att han inte kommer bli bra om det är cushing han har.
Men så snabbt kan det väl inte gå?

Ingen fånghäst, inga vattensamlingar.

Allmäntillståndet tyder på cushing.

Han äter och är nöjd med det mesta.

Förlåt för världens rörigaste tråd, men är så ledsen :cry:

Sv: Behandling Cushing?

Förstår att du är ledsen. Cushing är inget vidare. Min ponny fick diagnosen förra året. Jag medicinerade henne i knappt ett år. I slutet av april blev hon kraftigt sämre så vi fick ta bort henne. Vilka symtom har din häst? Din häst kan leva i flera år med hjälp av medicin. När får du besked om det är cushing?

Antar att det är cortisolhämningstestet som ska göras:confused:

Vad sa de övriga proverna?

Läs på om Cushíng- tills imorgon, när du får positivt besked*hoppas*.

Det går väl visst att medicinera:confused:
Det kan vara ngt annat med allmäntillståndet t. ex anaplasma.

Håll oss uppdaterade:bow:

Visst går det att behandla. Åtminstone vissa hästar svarar mycket bra på behandling. Däremot har jag hört att det ska vara fruktansvärt dyrt.

KL

Ja efter vad jag fick lära mej så går det absolut, men alla svarar inte lika bra, samt om de har kraftiga fångattacker (som vår) så kommer djurskyddsskäl in om man ska prova eller inte. Han hade ju fång som det tydligaste symtomet även om andra fanns när man väl förstod vad det var.

Har de inte fång eller inte så kraftiga attacker så provar absolut att medicinera och många håller sig i stort sett symtomfria i många år som jag har förstått det.

Tyvärr hade vi inte sån tur, men ts häst har ju inte fång så det är gott hopp:bow:

så fasligt dyrt är det inte, finns en variant nu som är rimligare. har skrivits om det i en annan cushings tråd.

dom flesta hästar blir mkt bättre av pergolid, så det är absolut värd ett försök! att säga att det inte är någon ide att ge medicin för att det ändå inte botar är som att säga att levaxin för människor är bortkastat eftersom det inte botar utan bara symptomlindrar. det är ju väldigt väldigt många mediciner som verkar på liknande sätt. vilken dum veterinär du träffade på. :crazy:

Får besked i morgon. Hade tid idag kl 09. Fått information om att han skulle komma på fastande mage att tester skulle tas under dagen och att han senare under em skulle följa med hem igen. Inget av det stämde :confused:

Han skulle bli kvar över natten. Det i sig är inte problemet, bara det att vi inte var beredda på detta.

Anyway..

Det som är taget på honom tidigare är blodprover för cushing (som inte visade något), andra prov för att utesluta infektion, lever -och njurskada.
Borelia. Finns nog fler men hjärnan är som sirap nu..

Hjärtat är bra, han återhämtar sig snabbt efter ansträngning (galopp på volten i ridhuset), bra hjärta i vila, bra andning.

Men allmäntillståndet tyder på cushing.

Har läst om många olika mediciner, antagligen samma men med olika benämningar kanske?

Han kommer definitivt att medicineras om det går (om det nu är cushing han har, men alla verkar ställa den diagnosen.)

Enligt vet. nr 1 var det helt meningslöst att medicinera, dyrt, svårt att få tag på medicin i sverige (praktiskt taget omöjligt), han menade på att det är lika bra att ta ställning direkt om man ska ta bort den direkt. :cry:

För mej är det ingen den, det är min ponny och ingenting annat.

Så länge han har ett bra välbefinnande (som han enligt den andra vet. har) vill jag ju ha kvar honom.

Samma vet. sa att "det är ju inte så att han kommer trilla ihop och dör, här, nu." Va faktiskt skönt att höra. För så kändes det nästan när vet. nr 1 talade.

Tack för era svar! Betyder massor :bow:

Enligt vet. nr 1 var det helt meningslöst att medicinera, dyrt, svårt att få tag på medicin i sverige (praktiskt taget omöjligt), han menade på att det är lika bra att ta ställning direkt om man ska ta bort den direkt. :cry:

Men vad är det för veterinär?:eek:
Det är inga problem att få tag i medicin,visserligen tar det ett par veckor att få den(om det är pergolid) men knappast omöjligt. Jag betalar knappt 1000:- för 100 tabletter,inte dyrt tycker jag iaf.

Vi har en häst som lidit av fång, sedan togs prover som visade på en typ av diabets och hon medicinerades för det, efter att den medicinen hjälpte men inte lika mkt som vet hoppats på¨så testades hon för Cuchings.
svaren var negativa men vet menade att det kan vara svårt att se resultat och att cuchings kan leda till fång och och även socker.
Vi bytte medicin till en medicin som man har till cuchings hästar och hon har blivit MYCKET bättre.
Vet lät mkt positiv och trodde att det fanns goda chanser. Hon menade dock på att problemet med sjukdomen är att den kan komma i väldigt många olika former.
Det kan dras likheter till parkinsons för människor. Största problemet är att det kan ge väldigt olika symtom på olika hästar.
Den medicinen vi använder är inte dyr, ca 200kr i månaden. Vi ger en liten tablett om dagen, det var inte svårt att få tag på medicinen, visserligen behövde den beställas men det tog en vecka.

Vart har du undersökt hästen?
Jag kan rekomendera dig till strömsholm där finns en mkt duktig veterinär som är speciallist på ämnet.

Senast ändrad:

Men vad är det för veterinär?:eek:
Det är inga problem att få tag i medicin,visserligen tar det ett par veckor att få den(om det är pergolid) men knappast omöjligt. Jag betalar knappt 1000:- för 100 tabletter,inte dyrt tycker jag iaf.

har aldrig varit i kontakt med den veterinären förut och hoppas jag slipper honom igen. Lite känsla måste han väl ändå ha?

Har du lust att berätta om din häst?
vilka symtom hade den?
Hur länge har den varit sjuk?
Hur svarar den på behandling?
Tack för att du svarade!

Vet

Vi har en häst som lidit av fång, sedan togs prover som visade på en typ av diabets och hon medicinerades för det, efter att den medicinen hjälpte men inte lika mkt som vet hoppats på¨så testades hon för Cuchings.
svaren var negativa men vet menade att det kan vara svårt att se resultat och att cuchings kan leda till fång och och även socker.
Vi bytte medicin till en medicin som man har till cuchings hästar och hon har blivit MYCKET bättre.
Vet lät mkt positiv och trodde att det fanns goda chanser. Hon menade dock på att problemet med sjukdomen är att den kan komma i väldigt många olika former.
Det kan dras likheter till parkinsons för människor. Största problemet är att det kan ge väldigt olika symtom på olika hästar.
Den medicinen vi använder är inte dyr, ca 200kr i månaden. Vi ger en liten tablett om dagen, det var inte svårt att få tag på medicinen, visserligen behövde den beställas men det tog en vecka.

Vart har du undersökt hästen?
Jag kan rekomendera dig till strömsholm där finns en mkt duktig veterinär som är speciallist på ämnet.

Har ingen möjlighet att åka till strömsholm. Bor i fel del av landet.
Hur länge har du medicinerat?
Vad heter medicinen och hur får man tag i den?
Jättetack!

Han skulle bli kvar över natten. Det i sig är inte problemet, bara det att vi inte var beredda på detta
Samma med min, men jag vägrade då hästen hemma aldrig har varit ensam över natten.

Man kan göra testet hemma, men jag ville ha skriftligt på att det ej kan UTLÖSA fång. Det kunde de förstås inte garantera. Även om de hävdat att det bara syns på blodbilden.:confused: Med min otur hade det skett.

Jag är nöjd med 70% säkerhet o att hela hästens uppenbarelse säger negativt för Cushing.

En liten fråga till er med cushinghästar.

Min tuggar skum, framförallt med bett i munnen. Ibland annars också.
Konsistensen är som vispade äggvitor ungerfär. Inte hårt och inte rinnigt.
Ibland kan han tugga fram en mängd på ett par dl.
Kan det ha något samband med cushingen?

När vi va inne med honom kollade dom strupen/tänder och såg ingenting onormalt.

Han hostar ingenting, han som alltid varit hosthäst!

Är det pergolide (stavning?) som hästen får? Hur stor är hästen? Om det är en liten ponny blir det ju antagligen dyrare att medicinera en större häst. Jag var i kontakt med en veterinär i dag som sa att det vär väldigt, väldigt dyrt att medicinera sin häst... Ja, ja, alla veterinärer kan väl inte vara bra på allt.

Åsa

Hon får Pergolid ratiopharm, 100 tabletter kostade 490 kr och hon får en tablett om dagen. detta är en nordsvensk på nästan 800kg. så tabletterna räcker drygt 3 månader vilket blir ca 150kr i månaden..vilket inte känns dyrt.

hej! Fick avliva en ponny för 2 år sedan nu eftersom hon hade ofta fång symtom även om hon gick på VÄLDIGT magert gräs "bete". hon kissade mycket eftersom levern var på väg att lägga ner och i sluten var hon stapplig och randig i pälsen, typ som om man drar fingrarna igenom den. vi valde att inte behandla henne eftersom hon ändå inte hade kunnat leva ett "normalt" häst liv. så den 3 Juni 2007 på förmiddagen, fick hon gå lös på våran gräsmatta och sedan lastas och avlivad med bult pistol i skogen jämte min andra ponny som vi fick avliva tidigare samma år.:cry: dock testade vi aldrig för cushing men våran vet sa att det var typ 90% att hon hade det och symptomen tydde på cushing.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 619
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 698
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Har någon här gjort testat för hjärnhinneinflammation? Veterinären misstänker att Ascot ev har det :cry:. Det är dock inte säkert utan...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka