Behandling av öm rygg,vilket är bäst?

Sv: Behandling av öm rygg,vilket är bäst?

Min häst hade ryggproblem pga av att han blivit riden i fel sadlar (bla med kilbossor och en som bommen var av på). Han blev behandlad hela sommaren av ET och efter 4 behandlingar var han bra i ryggen. Han fick massage, akupunktur, laserbehandling och lite kiropraktik då han hade lite låsningar med. Hans probelm satt alltså i musklerna och det är vikigt att först kolla så det inte sitter på andra ställen.

Efter alla behandlingar sattes han igång och fick en ny sadel utprovad av sadelmakare. Efter det har han vart kanonfin i ryggen och musklade på sig snabbt.
Han har ju känslig rygg och jag som aldrig hade täcke på han innan gråter nu då han måste ha täcke vid kallt/blött väder, även på sommarnätterna har han ett ofodrat regntäcke med bra andasfunktion. Har en Back On Track ryggvärmare som jag sytt fast i ett av hans täcken och den är kanon!

Jag har nu äntligen haft ute en equatriker och till min stora lycka så är det inte så farligt med ryggen enl henne!
Hon frågade om vi red mkt i kuperad terräng eftersom hon tyckte att han hade fint musklad rygg! :)

Han hade lite problem med bog och njurar.
Fick massage,akupunktur & gjorde irisdiagnostik(mest på "skoj")

Jag har ridit barbacka ett tag men har nu fått min bomlösa sadel :love: och nu när sadeln inte låser bogen så kan min pålle tom gå i lägre form i skogen!(inte gått knappt innan!)

Så glad att han mådde så bra,första gången jag anlitat equatriker på 9år!Så pållen borde haft hyfsad vård av matte! :D

hej!

Vi har behandlat min häst för "ont i ryggen" egentligen en låsning mellan länd och kors, som sedermera gjort henne extra känslig i ryggen. Vi behandlade med akupunktur och tömkörning (absolut ingen vila!) och hon har blivit bra två gånger. Just nu är hon under uppbyggnad ridmässigt sen första "återfallet" och matte har lärt sej att vara ännu mera rädd om ryggen. Dvs. inga sneda sadlar/ryttare med ont/snedheter/ojämn skoning/blöt/kall rygg etc. etc.mvh/ Lavinia och ponnymonstret

Min häst har fått och får massage regelbundet (en gång i veckan). Det hon haft i ryggen är nästan borta nu. Sitter bara lite kvar i länden. Detta har jag kombinerat med i början; longering (på ett vettigt sätt, inte springa runt, runt!) för att sedan gå över och börja rida barbacka och få igång ryggsvingen kombinerat med att få igång magmusklerna så de hjälper ryggen att komma upp.

Jag har fått min häst behandlad med Biolight. Jag är egentligen skeptisk men hästen stod nöjt och slickade sig medan behandlingen pågick och han blev bra.

/Jane

Nån som har erfarenhet av hur höftproblem visar sig?
Hade eqtr. ute och när hon kände igen baken/musklerna vid kruppan så reagerade pållen. Han har lindrig patellaproblem men eqtr.funderade på om besvären kunde komma från höften :confused: eftersom han reagerade så långt upp :o

Den som ska göra thermografi på våra hästar anv sig av biolight.
(borde ha samma effekt som back on track ung)
En thermografi kan ju förhoppningsvis vara ett bra komplement till equatrikerns undersökning! :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 441
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31