Behandling av öm rygg,vilket är bäst?

Sv: Behandling av öm rygg,vilket är bäst?

Snobben skrev:
Okej det låter bra!Nu fick jag genast lust att prova detta! :)
Hur ofta brukar dom behöva komma & så?
Tjejen jag har hittat vill behandla minst tre hästar( vi har två) så jag får ge mig ut & hitta nån mer pålle som vill må bättre! :D

Kan bara svara för hur 'min' equiatriker jobbar, ochsdå brukar det oftast inte behövas ett till besök om det inte är extremt stora problem. Utan hon känner igenom hästen, masserar, sätter ev nålar och ev ev manipulerar lite lätt. Sen får man ett diagram där hon ritar i var man ska massera, ha på liniment, stretcha eller vad det nu är. Och visar också såklart. Så sen får man underhålla det själv, och det brukar räcka. Blir hästen inte bättre/bra av det kommer hon ju såklart igen. Men oftast brukar det vara ett besök och sen får man sköta 'eftervården' själv.

Sen kan ju en häst ha återkommande problem och då blir det ju mer kontinuerligt.

Alexandra_W skrev:
Kan bara svara för hur 'min' equiatriker jobbar, ochsdå brukar det oftast inte behövas ett till besök om det inte är extremt stora problem. Utan hon känner igenom hästen, masserar, sätter ev nålar och ev ev manipulerar lite lätt. Sen får man ett diagram där hon ritar i var man ska massera, ha på liniment, stretcha eller vad det nu är. Och visar också såklart. Så sen får man underhålla det själv, och det brukar räcka. Blir hästen inte bättre/bra av det kommer hon ju såklart igen. Men oftast brukar det vara ett besök och sen får man sköta 'eftervården' själv.

Sen kan ju en häst ha återkommande problem och då blir det ju mer kontinuerligt.

:bow:
GUD! Vad jag gillar terapeuter som inte ger klippkort....

:p

C_L skrev:
:bow:
GUD! Vad jag gillar terapeuter som inte ger klippkort....

:p

Japps, jag med. Jag var otroligt skeptisk innan första gången, efter att ha hört omd e som fått behandla hästen en gång per vecka i flera månader.. á 500 kr/gång. Och så var equiatrikern då hos valacken, somd en gången var låst i hela högersidan och hade rejäla muskellåsningar. Och jag frågar 'när måste du komma nästa gång?' och hon svarar 'det ska jag inte behöva, utan följ rekommendationerna och så länge han känns fräsch och du inte upplever att problemet kommer tillbaka ska jag inte behöva komma tillbaka'. Jag höll på att sätta mig platt på ändan av chocken. Och sen blev hon som sagt min hsgud, eftersom jag VET att hon inte säger att 'ja jag bör nog titta på den igen om X veckor' bara för att håva in pengar.

Sen tar jag ju ut henne ibland 'bara för att', rutincheck sas ändå, men det är ju MITT val som sagt.

Men som sagt, hon avancerade snabbt till husgud här :love:

Ni andra som har hjälp av en equatriker,hur mkt betalar ni per gång & hur ofta ska det behövas tro?

Allmän fråga.

Vad är skillnaden mellan en equiatriker och en equiterapeut?

Utbildade på olika skolor, inte exakt samma kursplan men mycket är lika.
mvh
Lejonelle

Jag har haft ute en equiterapeut till min pålla, hon tar 550 kr/ gång.

Min häst var bl a öm i ryggen då o då och det är som bortblåst numera, hon har behandlat henne 3 ggr nu. Hon sa redan från början att det förmodlingen kommer att behövas 3 behandlingar (hästen hade inte bara ryggproblem utan det var även en del annat, som jag anat innan inte stod rätt till), nu känns min häst mkt trevligare och jag har märkt en stor förändring både ridmässigt och vid t ex stretchning.

Då fick jag svar på de me,undrade också skillnaden :)

Bra att det fungerade! :) kostnaden ligger nog runt 500:- kan jag tänka mig.Jag vill ta ut en nu,men måste spara lite,pga av att jag är arbetslös & ska köpa sadel nu me... :smirk:

Men hoppas på att kombinationen ny bra sadel & equatrikern ska göra underverk... :D

Min häst har i stort sätt haft ryggproblem alltid. Mestadels uppkommer det för att det är så svårt att hitta sadlar som är helt okej.
Vila och promenader tycker jag är det bästa och att leta reda problemet och ha löst det helt innan man gör nått mer!

Min häst reagerar mest när man lägger på sadel eller spänner sadelgjord,märks inte så mycket annars...
Är ju lite snubblig men tror det också kan varit sadeln.
Han har vilat från ridning ett tag nu,red barbacka ett tag med.

min ponny var riden mad för stor sadei i flera år innan vi köpte honom.. har du varit och rönkat får att utesluta kot fel..? min ponny behanlas idag med acepungtur varanna månad och av en kotknäckare var tredje och han har blivit hur bra som helst nu kan vi hoppa riktigt höga hinder och träna hårt utan att han får ont i ryggen... om du inte vill prova det så prova med att massera in linement efter det att du har ridit och se till att hästen inte blir kall om ryggen...

Har inte röntgat,veterinären trodde inte det var någon fara. :confused:
Vet inte...Ska göra en thermografi och testa massage/akupunktur eller liknande tänkte jag.

Och byta sadel framförallt! :smirk:

Senast ändrad:

Oavsett vilken behandlingsmetod du väljer bör du följa upp med att bygga upp din hästs muskulatur från marken. Sitt inte upp innan hästens rygg är färdigmusklad för att kunna bära sin ryttare. Det finns massor av bra metoder för att träna samling så hästen får bärighet i sin rygg. Det är dessutom roligt eftersom man tränar upp kommunikationen med sin häst. Rid inte barbacka! Sadeln är till för att skydda hästen och fördela trycket. Är din häst inkörd? Körning kan vara ett bra alternativ under en övergångsperiod om det fungerar. Tömkörning är ett ypperligt sätt att träna samling och timing.

Jag kan till exempel rekommendera Ellen Ofstads kurser, hon har lärt mig massor!
www.ellenofstad.com

Ja körning är bra,kör ibland som omväxling. :idea:
Att rida barbacka i skritt är nog ok,i trav tror jag det inte är bra om hästen har ont i ryggen.

Hoppas på att thermografi och en equatriker kan ge mig nåt att utgå ifrån. :crazy:

Problemet med att göra effektiva behandlingar och utbilda ägaren är att man måste ha så jädrans stort kundunderlag för att få det att gå ihop... :)
Var "bara" massör förut och det gav bra resultat men räckte inte till för de som var riktigt illa däran. Jobbar nu med elektroterapi o massage och det är en riktigt bra kombination tycker jag! Strömmen släpperpå stenhårda "halvdöda" muskler så de blir masserbara. Ingen ide att stå och nöta på vävnad som inte ger efter alls!!
Är sugen på att ge mig in i akupunkturens värld någon gång oxå! Kunskapstörsten har kommit igång igen!! :idea:

Ja akupunktur är nog en bra metod att få kroppen att läka.

Bara jag slapp nålarna(vilket hm...inte riktigt går såklart) så hade jag fortsatt med den behandlingen på mig själv med! :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 441
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31