Behandling av gaffelbandsskada?

sommarminne

Trådstartare
har suttit och lusläst vart enda tråd om gaffelbandsskador här på buke och undrar nu hur ni skulle ha gått vidare.
Jag har en 6 åring som har en gaffelbandsksada på höger fram och han har vilat i 4 och en halv månad med utevistelse i hagen och skrittmotion 3-4 gånger i vecka. Kan tillägga det att veterinären tycket att det inte var någon ide att utraljuda för att han skulle vila i ett halvår innan det. men jag tycker att det verkar som att de flesta med samma skada har ultraljudat direkt?
men nu till frågorna: ska men ta ut veterinär och spruta honom? IR-terapi? laser? akupunktur?
vad ska man välja på? vad har ni för erfarenheter? h
ur går jag vidar. Hästen har BoT paddar på sig enligt anvisningarna man får med och han var 1 grad halt vid böjprov då när veterinären kollade honom för 4 månader sedan. hur länge är det "normalt" att de är halta?
Hoppas det finns någon som kan svara på något utav mina frågor iallafall

MVH Stina och hästen Doc

Sv: Behandling av gaffelbandsskada?

Ultraljudades senorna vid skadetillfället? (om inte hur ställdes diagnosen gaffelbandsskada?) Vanligtvis ultraljudas vid första besöket och sedan regelbundet under hela konvalecensen för att följa läkningsförloppet, att det läker och blir bättre. Detta går inte at enbart se på hälta, svullnad etc. Hur halt hästen är och hur länge varierar mycket, vissa är inte ens halta trots ganska kraftig skada andra rejält halta med en liten skada.

MIn häst hade en gaffelbandskada fram i somras. Var 2 gradigt halt i vänter varv på volt, 2,5 efter böjprov, initialt 1 grad. Inte svullen. Lindriga förändringar på ultraljud. Sprutades med tuppkam i senan och fick sedan gå i hagen samt skrittas först 20 minuter och var uppe i en timme uppsuttet vid återbesöket 6 veckor sdenare. Då var hade han enbart 0,5 grads hälta i vänster varv och fortfarande lite förändringar på ultraljud. Sprutades igen och fortsat skritt. Friskförklarades 6 veckor senare och hade då både travats och galopperats igång.

För att en sena ska läka är skritt på hårt och jämt underlag varje dag viktigt! Lika så att de inte rusar omkring i hagen med risk att då förstöra skadan.

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar. :)

Han ultraljudades inte alls för verinären sa att de inte behövdes!
förstår inte hur han kunde säga det då. jag tror nog att det får bli annan veterinär nu nästa gång istället för att få lite mer svar på alla frågor som han inte alls svarade på. Kan han alltså ha en helt annan skada än på gaffelbandet nu då? har veterinären i princip bara chansat? hmmm sånt här blir jag sur på

Jag kan inte heller förstå hur man kan vara säker på att det är en gaffelbandsskada utan ultraljud??

Min valack har haft en lindrig gaffelbandsskada, han UL:ades, och fick sen antiinflammatoriskt i 10 dagar och boxvila/liten boxhage samt promenader på fast, bra underlag. Från början bara 5 - 10 minuter/dag men succesivt ökande. Återbesök 4 v senare med nytt UL, och 4 veckor till på box med succesivt utökade promenader. Nytt ÅB och klartecken att släppa i större hage och uppsutten skritt, och sen byggde vi på därifrån. Tog 6 månader innan han var tillbaka på samma, låga (han var 4 år) nivå som innan.

Samma valack har nu en senskada på djupa böjsenan på samma bakben. Böjprov, röntgen etc etc och slutligen ultraljud som visade skadan. Boxvila 4 veckor med skrittpromenader, först 10 min/dag och sedan utökade så han efter 4 v var uppe i 20 min skritt/dag.

ÅB ultraljudade vi inte då han fortfarande var 'för halt' för det bara skulle vara senskadan. Så vidare utredning med bedövningar etc och fler problem hittades som han blev behandlad för. Boxvila (han fungerar inte i hage, är inte lugn) och utökade promenader vid hand, 60 min/dag.

ÅB skulle ha varit den 21:a, men jag krashade bilen på fm samma dag, så det avbokades. Då skulle senan ha UL:ats igen.

Jag har dock chansat vilt och sen julafton släppt ut honom i stor hage. Vi får se i början på januari om det sabbade allt eller om det gick ändå, han har tyvärr både sprungit och skuttat på benet (det visste jag han skulle, och det är ju det han INTE får), men han mådde mentalt APA av boxvilan. Han hade på julafton stått 3½ månad, beräknad tid tills återställd - om han någonsin blir det - är/var MINST 9 månader..

Usch de låter väldigt kämpigt. min herre är i vilket fall väldigt väldigt lugn i hagen men jag får nog allt ringa någon annan veterinär och kolla upp vad det är ordentligt för de här känns väldigt osäkert. va besviken jag blir på att man inte ens kan lita på veterinärerna. jag vill ju bara att lilla killen ska bli frisk så att vi kan få komma igång:cry:

Min häst hade en svullnad på gaffelbandet för 2 år sedan och jag gjorde först så att jag tog ut min hemmavet. som kollade henne då hon var halt och han kände och trodde senskada så hon fick opticorten och boxvila/liten sjukhage 3 v och efter det så bokade jag tid på Strömsholm för att se hur det såg ut då jag inte ville släppa ut henne i hagen igen utan ordentlig kontroll.

Väl där visade det sig efter ett noggrannt UL att det inte var senskada utan gaffelbandet som var förtjockat och det gjorde väl inte något iofs, eftersom att behandlingen hon fått var helt korrekt.
Hon fick fortsatt opticorten och lite butta och sedan fortsatt vila i box/sjukhage (inte vanlig hage) i 4 månader. Egentligen skulle hon ha motionerats vid hand i skritt men eftersom hästen var 1,5 år så var hon så överpigg och svår att kontrollera att det innebar för stor risk.

Efter 4 månader fick hon vara några veckor i en hage som hon kunde komma upp i trav i men inte några större hastigheter. Efter det fick hon gå ut i vanlig hage med en häst till i.

Hon är nu 3,5 år och har inte haft något problem alls med den skadan sen dess utan den är helt utläkt.
Jag hade också BoT på hennes ben och vi var på flera återbesök med UL.

Senast ändrad:

Hej, min 5åriga arabvalack hade en inflammation i gaffelbandsgrenen, där det fäster i sesambenet. Inflammationen hade gjort att sesambenet hade urkalkats, han skulle stå 6-12 månader men vi skulle tillbaka på återbesök efter 4mån, för att göra en koll i fall han kunde läka det själv, eller om det i alla fall hade stannat upp.
Han hade då stått i en sjukhage i 4mån och jag har gått/ skrittat honom enligt deras anvisningar + att han gick med bot på sig. Och när jag kom dit på återbesöket och han klämt igenom honom/ gjort böjprov osv. hade han läkt av sig själv. Han hade ingen reaktion eller värme, och helt ren i rörelserna. Så jag skulle få skritta honom 3-4 dagar i veckan ca 60min och sedan efter tre veckor få börja låta honom jogga lite sakta..
Det vi inte vet är om han kommer att få tillbaka det igen, men jag kommer att ge honom all chans i världen för att han ska kunna läka ut helt. Skynda sakta helt enkelt..

Mvh Sarah

Jag har använt laser vid behandling av gaffelband med gott resultat.

Om din vet ställde diagnosen gaffelbandsskada med hjälp av bara palpation så var det nog en väldigt typisk skada, så veterinären tyckte kanske att ultraljud bara blev en onödig kostnad för dig. När skadan är akut ser man inte så bra på UL pga blödningen i området. Ultraljudets största värde är att man kan följa skadans läkning så att belastningen kan öka i rätt takt, vilket behövs för att bindväven ska organisera sig i fina och prydliga och elastiska trådar. Vila och kontrollerad motion är den traditionella behandlingen. Antiinflammatoriska preparat som kortison används också, likaså injektioner med hyaluronsyra (tuppkam). Medicinsk laser används ibland för att stimulera läkningen. Back on track sägs fungera på liknande sätt, öka cirkulationen (vet ej vad som är vetenskapligt bevisat kring detta). Det är ju inte säkert att dessa behandlingar hade gjort prognosen bättre eller läkningen snabbare på just din hästs skada. Om du känner dig osäker, varför inte prata med behandlande veterinär om varför inget ultraljud gjordes. Men det viktiga är att skadan följs upp och att du får ett bra rehab-program med ökande belastning i takt med att vävnaden läker så att din häst kommer tillbaka så bra som möjligt. Lycka till.

Min häst hade en gaffelbandsskada som 12-åring (är 24 idag), fick stå på boxvila i 3 + 3 månader (3 månader först, sen rusade hon runt mig okontrollerat vid en promenad så hon blev halt igen...därav 3 månader till på box) Sen försiktiga promenader i några månader innan hon kunde släppas i hage. Reds inte på minst ett år. Sen har hon dock varit frisk och till och med tävlat både hoppning och dressyr (L:B, L:A nivå). Hon har dock alltid varit lindad och haft skydd på efter det vid ridning, och jag har alltid varit noga med att spola benen efter hårda jobb. Så visst kan de bli helt bra!! Lycka till med din pålle!

Jag jag känner att jag verkligen måste kontakte veterinären igen. eller jag ska kontakta en annan veterinär denna gången. Den förra sa inte ett ord om att vi skulle ultraljuda och kolla läkningsprocessen eller ha något återbesök innan vilan i dom där 6 månaderna. Jag ska åka bort en vecka nu utomlands med efter det så ska jag ringa efter ny och verkligen kolla ordentligt. Fattar verkligen inte varför han inte har sagt något om hur jag skulle gå till väga. enligt honom var det bara att låta hästen vila med skrittmotion i princip. va trött jag blir. :(

MIn häst blev frisk ganska så fort .
han fick iprincip vila hellt i enochenhalv månad och sedan sättas igång igen,.

men jag tycker du ska parat med din hovslagare om problemet, min hovslagare gjorde det lättare på ngt sätt, så att pållen kunde avlasta benet...

Jag tycker att du först och främst ska prata med den veterinär som först undersökte din häst, så att du får klart för dig exakt vad h*n hittade vid det tillfället och hur h*n tycker att du ska gå vidare nu, kanske ev ett återbesök eller så. Om du efter det samtalet inte är nöjd med svaret så kan du ju då ringa en annan veterinär. Men det är mycket svårare för en "ny" veterinär att veta hur skadan såg ut från början.

MIn häst blev frisk ganska så fort .
han fick iprincip vila hellt i enochenhalv månad och sedan sättas igång igen,.

men jag tycker du ska parat med din hovslagare om problemet, min hovslagare gjorde det lättare på ngt sätt, så att pållen kunde avlasta benet...

För att hovslagaren ska kunna hjälpa till så måste man ju veta VAD som ska avlastas, och om det är en bra ide att avlasta i det läget.

Hovslagaren har skott honom med lite kortare tå men annars så är han som vanligt i fötterna. Jag ska kontakta veterinären nu och se hur vi ska fixa de här men de verkar inte alls som att han rekomenderar samma behandlingar som andra veterinärer eftersom jag enligt honom kunde rida i skritt redan efter att han varit där eller vad man säger och alla andra hästar verkar ha fårr boxvila och fått vila själva först. Jag tycker att hästen fortfaranda känns lika halt eller vad man ska säga som när han var där för 4 månader sedan och de gör mig lite orolig men samtidigt har det inte blivit värre heller.

Förr rekomenderade man ofta boxvila men idag vet man att läkningen går bättre om hästen får röra på sig litegrann. Utmaningen är att hålla motionen under den gräns där skadan blir sämre.

Alla sen- och ligamentskador tar lång tid att läka. 6 månader är inget ovanligt för en gaffelbandsskada.

Ställ dina frågor till den veterinär som varit med från början och om du sedan vill åka till en klinik som har bra utrustning och är duktiga på rehab så finns ju det alternativet kvar. Men du behöver inte misstänka att din veterinär har gjort något större fel bara för att din häst inte fick boxvila. Det är inte alltid den "strängaste" behandlingen är den bästa, det beror ju helt på hur det ser ut. Boxvila kan vara nödvändigt för att undvika att skadan blir sämre men klarar man sig utan är det förstås det bästa för hästen.

Hovslagaren har skott honom med lite kortare tå men annars så är han som vanligt i fötterna. Jag ska kontakta veterinären nu och se hur vi ska fixa de här men de verkar inte alls som att han rekomenderar samma behandlingar som andra veterinärer eftersom jag enligt honom kunde rida i skritt redan efter att han varit där eller vad man säger och alla andra hästar verkar ha fårr boxvila och fått vila själva först. Jag tycker att hästen fortfaranda känns lika halt eller vad man ska säga som när han var där för 4 månader sedan och de gör mig lite orolig men samtidigt har det inte blivit värre heller.

Fast skritt brukar de får order om direkt såvida det inte är väldigt allvarliga skador. Valacken fick ju både vid gaffelbandsskadan och nu vid senskadan order om skritt direkt. I början bara lite men sen utökande. Helst skulle han gå i sjukhage efter första veckan på box, men han är INTE lugn i sjukhage, så det var därför det blev box.

Idealet är oftast en såpass stor hage att de kan skritta runt, men inte springer. Strosa i skritt i hage är oftast det absolut bästa de kan göra, och i princip utan restriktioner. Sen mer kontrollerad rörelse vid hand för att stegvis öka belastningen på senapparaten. (Det är skillnad att strosa i skritt i hagen och aktivt promenera i skritt).

Min valack började efter någon månad leva rövare på promenaderna, så med veterinärens godkännande började jag skritta honom uppsuttet på lång tygel istället för vid hand. (Samma sak gjorde jag förresten på fbl med akut carpalsenskideinflammation, skrittade uppsuttet istället för för hand. Det exakt samma konvalescens för det som fär senskador, men den är kortare för carpalsenskidan. Hon fick också BOXvila dock så hon missbrukade stor hage, men även där var idealet att gå i liten sjukhage och skritta runt)

Däremot är det inte bra att han är lika halt. Min valack blev inte heller ohalt som han borde, då sökte vi vidare och han hade ju MER problem än senskadan visade det sig. För när senan och kotleden (hans senskada sitter på djupa böjsenan strax under kotan) bedövades bort kom en knäledshälta fram.. Som var anledningen att inte hältan blev bättre i den takt den borde.

Så, om din häst hållit sig lugn i hage och du skrittat den uppsuttet så är det inte alls en dålig eller felaktig konvalescens. Visst KAN det vara så att gaffelbandet inte riktigt tålt omfattningen skritt, det är där ultraljud kommer in, men du behöver inte alls må dåligt för att 'allt är förstört' eller liknande!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej, för en månad sedan var vi på kliniken med min 16 åriga ponny då vi misstänkte bakbenshälta. Efter en 5 timmar lång undersökning...
Svar
5
· Visningar
1 898
Senast: findme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30