Behandla löss m Etotal

B

beautifulmistake

Ni som har haft löss på hästen &behandlat m Etotal, hur har ni gjort?

Pudrat över hela hästen, gnuggat in det lite i pälsen.. och sen?

Är det någon som vet om lössen kan smitta till hund, katt eller människa?

Sv: Behandla löss m Etotal

Etotal är f n endast godkänt för användning på mink och iller. All annan användning är enligt kemikalieinspektionen förbjuden.

Nej har inte använt detta men jag använde Switch som finns att köpa lite överallt.Jättesmidigt att använda.Hästen blir lusfri på ett par behandlingar.

Det äldre varianten av etotal fungerade bra men de gjorde om det och ska inte funka vad jag har förstått nu

Jag pudrade över hela kroppen och gnuggade in det lite.

Lössen skall tydligen inte vara intresserade av att byta djurart.

Upprepade du behandlingen några ggr?

Ska hästen lämnas ifred undertiden eller kan man efter att det har gått en vecka fortsätta motionera?

Varför ska du använda Etotal när man inte får det ? Har du läst vad det innehåller ? Hur du hanterar det ? Att det är bekämpningsklass 3 osv ?

Du kan testa switch istället.
Advantage vet. finns i kutan lösning i pipett till hund. Vilket min atg-veterinär rekommenderade då vårt nyförvärv till fölunge för några år sedan var full med lus då han kom. Man lägger en i nacken , en i manken och en i svansroten. Lössen försvann fort.

Annat att ta till är Ivermektin preparat (avmaskningsmedel) dvs. Ivomec, Noromectin, Eraquell etc

Etotal har vi inte använt på många år och är inget vi skulle ge oss på igen. Bara jobbigt att pula med.

Vet att Sebacil är kraftfullt (används ofta av bönder) men det ska spädas i vatten och tvättas in. Funkar ju såhär års, men vintertid....

Gira (som så sent som i vintras importerade en häst och oturligt nog lyckades smuggla med x hundratal med dansktalande pälsätare :cool:)

När vi har behandlat så har vi lagt på som Switch dvs en sträng över ryggen. Ett tag fanns det inte hos vår ridsportbutik men efter det kom tillbaka så sa butiksägaren att iller verkligen var på modet:angel: Vet att man inte får använda det men det är så outstanding att vi t o m har flera vet här som rekomenderar det.

Jag ska inte behandla med det, jag vill veta hur hästar som redan är behandlade med det ska hanteras,.! (då jag inte vill sprida smittan till de andra hästarna tex)

Om jag skulle behandla mot löss skulle jag kanske inte välja etotal men nu spelar det ju ingen roll.

vi köpte en unghäst för måånga år sedan som hade löss. behandlade med etotal som vi pudrade på utomhus och borstade in. upprepade beh. efter (kommer inte riktigt ihåg, men det va efter 1 vecka eller 2.)

nu vet inte jag huruvida etotalen är ändrad eller inte (har sluppit det behovet :angel:), och då på vilket vis men bekämpningsklass 3 har ju switch oxå :angel:

För en hel del år sedan när tinkerhästarna började bli populära så hjälpte jag till i ett stall som köpte in nyimporterade (av den billigare sorten :smirk:) som de flesta hade någon form av ohyra när de kom.

I början användes etotal som tog bort allt. Vi pudrade på några gånger (har för mig var 7 eller 10dag). Sedan så gjordes tydligen etotalen om för det funkade inte alls lika bra så bytte och tvättade med sebacil istället. Sebacilen är receptbelagd men betydligt billigare än frontline om man har mer än en häst.

Är det någon som vet om lössen kan smitta till hund, katt eller människa?

Lössen smittar inte till andra djur än häst. Men kan under korta perioder speciellt när man börjar bekämpningen flytta över till hund, katt även människa. Men de kan inte anväda dessa som värddjur för att föröka sig.

Sebacil är inte heller godkänt för häst så det kan vara problem med att få det utskrivet av veterinär. Men det är bättre och säkrare att använda än Etotal för både häst och människa. Etotal är ju ett puder så det krävs andningsmask vid användandet. Även hästen andas ju in det vid behandlingen.

Det här var några år sedan men har för mig att det stod på Sebacil förpackningen att man kunde ha det till häst. Det var veterinären som rekomenderade det då det med många hästar blir ruskigt dyrt att köpa frontline

Har pudrat över hela hästen. På mina shettisar använder jag en halv tub per gång. Upprepar 2 gånger med cirka en veckas mellanrum. Funkar bra.

Det här var några år sedan men har för mig att det stod på Sebacil förpackningen att man kunde ha det till häst. Det var veterinären som rekomenderade det då det med många hästar blir ruskigt dyrt att köpa frontline

Det är godkänt för får, hund och gris. Även om veterinären rekommenderar det så har det aldrig varit godkänt för häst.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19861212000022&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Tack för svaret!

Lät du hästen "vila" eller kan man hålla igång den som vanligt?

Det finns naturliga medel att ta till mot löss. Om man inte vill använda bekämpningsmedel..

Anisolja kan man smörja in hästen med.

eller

Tillsätt 15 gr hackad malört till 0.75 liter kokande vatten och spraya/badda hästen med det.

Malört är även bra mot spolmask och trådmask - då ger man 140 ml per dag under höst tre dagar. Kan upplevas som beskt (spriten kallas ju BESK) så det kan vara en idé att blanda med 1 msk honung. (OBS! Ge INTE malört till dräktiga ston).

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 310
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka