Behandla leder många gånger?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 902
F

Fladde

Hur vanligt är det att man får behandla en ledinflammation mer än en gång? Minskar oddsen att få hästen helt återställd?

I November förra året behandlades min häst för Knäledsinflamation i hb och i Dec fick jag order om att rida igång henne.
Då hon blev jobbig och protesterade en massa åkte vi till Djursjukhuset den 17/2 då dom behandlade rygg+knäleden igen :crazy:

*Är det vanligt att man får spruta leden mer än en gång?
*Hur stora är oddsen att hästen blir helt återställd, när man behandlar mer än en gång? (förstår att det är individuellt, men det är intressant att höra med dem som har liknande erfarenheter, även om de kanske inte är generella).

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behandla leder många gånger?

Jag åkte till klinik o behandlade hb hasled 3 gånger, vb hasled 2 gånger, hf kotled 1 gång, vf hovled 2 gånger. Trodde allt hopp va ute detta började okt 04 nu i feb har jag börjat sätta igång henne. Man får ha massor av tålamod sen får tiden avgöra.

Jag frågade min veterinär om just detta i somras när min tjej fick sin andra behandling i knäleden, och enligt honom är det vanligare att man behandlar 2 ggr än 1 ggr. Tom. vanligt att man behandlar 3 ggr.

Vet flera hästar som blivit behandlade i leder 3 ggr och blivit helt återställda.
Man får ge det tid, samt en lugn och inte alltför snabb igångsättning. ;)

majja22 skrev:
Jag frågade min veterinär om just detta i somras när min tjej fick sin andra behandling i knäleden, och enligt honom är det vanligare att man behandlar 2 ggr än 1 ggr. Tom. vanligt att man behandlar 3 ggr.

Vet flera hästar som blivit behandlade i leder 3 ggr och blivit helt återställda.
Man får ge det tid, samt en lugn och inte alltför snabb igångsättning. ;)

Okej:)
För första gången var hon jätte halt.
Men nu så var hon bara pytte lite halt på hb på böjprov inte enns 1 grad.
Men Vet behandlade Knäleden ifl när hon ändå skulle behandla ryggen..

Dom brukar behandla om,om det finns lite hälta kvar.

Det går nog bra ska du se,din lilla häst är säkert frisk snart :)

majja22 skrev:
Dom brukar behandla om,om det finns lite hälta kvar.

Det går nog bra ska du se,din lilla häst är säkert frisk snart :)

Okej:)
Ja hoppas det efter 6 snart 7 besök på djursjukhuset känns det lite segt :crazy:

Jag hade träff med veterinärer 23 ggr på 20 månader :D , ge inte upp :bump:

Nädå ger upp än gör jag inte:)
Hopp finns det alltid :idea:

Vetrnärena sa att det var 50/50 efter 4 besöket men nu sa dom att det finns goda chanser med rätt behandling och rebalitering :)

Låter bra det, allt löser sig nog för er!

Du har en av Sveriges duktigaste och klurigaste veterinärer betydligt närmare än Helsingborg. Hon har faktiskt behandlat hästar som andra har gått bet på - och fått dem bra. Men det kan vara tufft att åka dit och få besked att man som ryttare måste lägga om sin ridning för att hästen ska hållas frisk.

Varje hältutredning börjar med att se hästen i arbetsprov (om inte hästen är blockhalt vill säga). Bara det tycker jag känns tryggt.

PM´a mig gärna om du vill veta mer.

Lovisaleonora_ skrev:
Du har en av Sveriges duktigaste och klurigaste veterinärer betydligt närmare än Helsingborg. Hon har faktiskt behandlat hästar som andra har gått bet på - och fått dem bra. Men det kan vara tufft att åka dit och få besked att man som ryttare måste lägga om sin ridning för att hästen ska hållas frisk.

Varje hältutredning börjar med att se hästen i arbetsprov (om inte hästen är blockhalt vill säga). Bara det tycker jag känns tryggt.

PM´a mig gärna om du vill veta mer.

Miin häst utredning började med Ridprov och även en testryttare red..

Jag är super nöjd men min vetrinär som har ett fist öga för hälter m.m

Dom har sakt till mig att det inte blir någon ordentlig ridning på ett tag så det är jag medveten om.

Det är jättebra att annan ryttare red så du fick se hur hästen rör sig (ofta ser man inte sin egen häst röra sig under ryttare allt för ofta). Vitsen med ridprovet - som jag ser det - är dock att veterinären får en uppfattning om hur ryttaren rider sin häst, form, kommunikation etc.

Många gånger beror återkommande ledproblem på träningsupplägg och/eller formrelaterade problem. D v s hästen går i felaktig träning och/eller form. Då spelar det inte så stor roll om man behandlar och får respons på behandlingen 2 eller 10 gånger, när man börjar rida kommer problemen tillbaka. Ibland kan det vara underlaget som spökar (inte allt för ovanligt med ridhästar som går i mjuka, tunga paddockar).

Någon som opponerar sig om jag vågar påstå att ledproblem beror antingen på fysiska svagheter/defekter (veka leder, snedställd, felbyggd etc) eller ryttare?

Lovisaleonora_ skrev:
Det är jättebra att annan ryttare red så du fick se hur hästen rör sig (ofta ser man inte sin egen häst röra sig under ryttare allt för ofta). Vitsen med ridprovet - som jag ser det - är dock att veterinären får en uppfattning om hur ryttaren rider sin häst, form, kommunikation etc.

Många gånger beror återkommande ledproblem på träningsupplägg och/eller formrelaterade problem. D v s hästen går i felaktig träning och/eller form. Då spelar det inte så stor roll om man behandlar och får respons på behandlingen 2 eller 10 gånger, när man börjar rida kommer problemen tillbaka. Ibland kan det vara underlaget som spökar (inte allt för ovanligt med ridhästar som går i mjuka, tunga paddockar).

Någon som opponerar sig om jag vågar påstå att ledproblem beror antingen på fysiska svagheter/defekter (veka leder, snedställd, felbyggd etc) eller ryttare?

Min häst har Ryggbesvår därav kommer hältan och svagheten.
Jag vet ej hur hon är riden i Danmark eller när hon kom till Sverge i sommras.
I vår padock är det kabelflis vet ej hur det underlaget kan påvärka?

Vad exakt är problem i ryggen? Det kommer ju knappast att löna sig att behandla lederna innan man fått rätt på problemet i ryggen som ju faktist ÄR problemet (ledproblemen är väl närmast att betrakta som symptom på ryggbesvären).

Den efarenhet jag har av kabel/gummiflis är att det kan vara både djupt och tungt om det inte blandats ut rätt. Flisen "sätter" sig inte som sand eller grus gör och gör att det blir en mild form av kvicksandseffekt. Harvar man sedan (istället för att packa) skulle jag personligen aldrig våga rida i så mjukt och djup underlag (om jag inte med vett och vilja hade det som träningsupplägg med djupsandskondition eller dyl).

Om man tittar på hur mycket kotan blir belastad vid mjuk underlag, hur en häst "trampar igenom" tycker jag det känns riskabelt med överdrivet mjuka/tunga underlag.

Lovisaleonora_ skrev:
Vad exakt är problem i ryggen? Det kommer ju knappast att löna sig att behandla lederna innan man fått rätt på problemet i ryggen som ju faktist ÄR problemet (ledproblemen är väl närmast att betrakta som symptom på ryggbesvären).

Den efarenhet jag har av kabel/gummiflis är att det kan vara både djupt och tungt om det inte blandats ut rätt. Flisen "sätter" sig inte som sand eller grus gör och gör att det blir en mild form av kvicksandseffekt. Harvar man sedan (istället för att packa) skulle jag personligen aldrig våga rida i så mjukt och djup underlag (om jag inte med vett och vilja hade det som träningsupplägg med djupsandskondition eller dyl).

Om man tittar på hur mycket kotan blir belastad vid mjuk underlag, hur en häst "trampar igenom" tycker jag det känns riskabelt med överdrivet mjuka/tunga underlag.

Vid andra besöket i okt behandlades ryggen av "fys" jeppson.
Vid 3 besöket var ryggen helt bra men hältan kvar då behandlades hästen för knäledsinflamation och i förgår sprutade dom kortison i både rygg och knäled

Men vad var det för problem med ryggen? Att den behandlades förstod jag redan tidigare, men för VAD?

Lovisaleonora_ skrev:
Men vad var det för problem med ryggen? Att den behandlades förstod jag redan tidigare, men för VAD?

Hon var sne och öm dom kallade det "ryggskott"

Jag slår vad om att det inte står "ryggskott" i journalen...

Sned och öm. "Bara" muskler eller även kotor? Här måste du ha fått rätt omfattande instruktioner om ridning och träning, vad som är viktigt att tänka på med en häst som har just dessa problem?

Om ryggbesvären återkommit när ni senast var där, vad ansåg de att det kommit av?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 142
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 853
Senast: Blyger
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
5 911
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt... 2
Svar
21
· Visningar
2 795
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka