Behandla leder många gånger?

Sv: Behandla leder många gånger?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag slår vad om att det inte står "ryggskott" i journalen...

Sned och öm. "Bara" muskler eller även kotor? Här måste du ha fått rätt omfattande instruktioner om ridning och träning, vad som är viktigt att tänka på med en häst som har just dessa problem?

Om ryggbesvären återkommit när ni senast var där, vad ansåg de att det kommit av?

Nä det står det inte.

Det ät "bara" muskler.
Ja jag skulle rida rakt fram i unghästform i friskttempo m.m.
Från början var hon platt och rak i ryggen som ett strykjärn om inte rakare;)
N när hon blivit jätte fin i kroppen inte alls så lång o platt längre började problem med stegringar m.m.
Innan såg man bara att hon tappa bakbennet vid longering men hon regerade inte som hon hade ont.

Det du berättar nu tycker jag låter som om hästen har mer ont nu än tidigare. Hon stegrar sig nu, det gjorde hon inte innan. Då släppte hon "bara" ett bakben.

Min direkta tolkning av detta är att hon är sämre nu, har mer ont och reagerar kraftigare.

Platt och rak i ryggen? Jag förstår inte alls vad du menar med det... Urmusklad borde hon inte vara platt, då borde hon varit toppig över ryggen. Rakare eller mer sväng blir hon nog inte heller utifrån träning, däremot kan växande muskler ge ett intryck av att hästen möjligen är mer "bananformad" (en banan stående på stjälk och "ände").

Som hästägare hade jag velat ha reda på varför de muskulära ryggproblemen kommer tillbaka. Det måste ju bero på något. Om hon bara vilar - kommer problemen tillbaka då? Om inte beror det på ridning, underlag eller sadeln. Uteslut ryttaren och hästen är frisk. Kommer problemen även om hon vilar - är det då troligt att hästen någonsin kommer att gå att använda som annat än sällskapshäst?

Det ÄR tufft att vara hästägare och försöka ta reda på hur man på bästa sätt är en BRA hästägare.

Om det bara sitter i musklerna tycker jag absolut du ska ta ut en Equiterapeut som får gå igenom henne. En sådan kan också se om det sitter i kotor med. Min valack hade också muskelproblem pga av att han blivit riden opassande sadlar. Tidigare ägare hade in han på klinik för hältutredning och han hade ledinflamation. Efter det har han varit helt ohalt. Förmodligen kom det från ryggen redan då. När jag tog ut ET var han full i låsningar och var sned samt hade även en sträckning. Han svarade på samma vis som din dam. Orolig på gången när det var dax för ridtur, ville inte stå stilla vid uppsittning och tillslut började han resa sig. Det hade inte gått så långt så han börjat avlasta benen och efter 4 behandlingar av ET blev han helt återställd. Tar ut ET var 6:e månad nu för att checka av. Så det kan jag verkligen rekomendera! Igen ;)

Det ändå som hänt under min ägo då i början var att hon kom lös och sprang runt hagarna i fullgalopp.

Hon var sne i ryggen sa dom.
Vetrinären sa även i förgår att hon har aldrig sett en sån rak o platt häst bli så fin på så kort tid.

domino skrev:
Om det bara sitter i musklerna tycker jag absolut du ska ta ut en Equiterapeut som får gå igenom henne. En sådan kan också se om det sitter i kotor med. Min valack hade också muskelproblem pga av att han blivit riden opassande sadlar. Tidigare ägare hade in han på klinik för hältutredning och han hade ledinflamation. Efter det har han varit helt ohalt. Förmodligen kom det från ryggen redan då. När jag tog ut ET var han full i låsningar och var sned samt hade även en sträckning. Han svarade på samma vis som din dam. Orolig på gången när det var dax för ridtur, ville inte stå stilla vid uppsittning och tillslut började han resa sig. Det hade inte gått så långt så han börjat avlasta benen och efter 4 behandlingar av ET blev han helt återställd. Tar ut ET var 6:e månad nu för att checka av. Så det kan jag verkligen rekomendera! Igen ;)

Okej men där finns en på Djursjukhuset som är fysuiterapeut som har behandlad henne han arbetar som en ET vad jag tycker

Även om det var veterinären som sa "rak och platt" förstår jag inte innebörden av det. Vad menade hon?

Lovisaleonora_ skrev:
Även om det var veterinären som sa "rak och platt" förstår jag inte innebörden av det. Vad menade hon?

Jag kommer faktiskt inte ihåg :confused:
Har varit där 6 snart 7 gånger och det är rätt rörigt i mitt huvud just nu :crazy:

Men är inte en av de saker som är allra viktigast att komma ihåg? Vad veterinärerna menar, vad det innebär för DIN ridning och DIN hästhållning? Att behandla när hästen har ont, det är en sak. Det stora jobbet är att hålla hästen frisk och då måste man veta och förstå vad som händer, varför den får ont, vad som är bra/dåligt och hur olika träningsupplägg påverkar olika hästar, kroppsdelar, kondition, leder, senor, ben etc.

Ett bra tips kan vara att skriva upp vad veterinären säger, ställa följdfrågor ("vad har det här för effekt för min ridning/hästhållning?", "hur menar du då?", "vad ska jag göra för att undvika att det händer igen?", "vad kan jag göra själv?")

Mot bakgrund av den uppkomna diskussionen vill jag på ursprungsfrågan svara:

Ja, det är ofta man får behandla ledproblem fler gånger. Nej, det är inte ovanligt att det aldrig blir bra. Inte p g a att hästen inte KAN bli bra, men p g a att förutsättingarna som gjort den dålig eller medverkat till att den blivit dålig inte ändras.

Vetrinären har sakt till mig att ändra på vissa saker.
Som ridningen m.m
Vi ska även bytta stall så snart vi hittar nått..

Hej Fladde,

Är det samma veterinär som ordinerade ridning i sambande med läkande av hennes "ryggskott", som nu säger "ingen ridning"?

Tycker det känns LITE skumt att du var beordrad att fortsätta rida trots att hon började stegra och fnatta som hon gjorde... undrar bara, såg att nån annan föreslog en duktig alternativ veterinär nära dig---?

mackan skrev:
Hej Fladde,

Är det samma veterinär som ordinerade ridning i sambande med läkande av hennes "ryggskott", som nu säger "ingen ridning"?

Tycker det känns LITE skumt att du var beordrad att fortsätta rida trots att hon började stegra och fnatta som hon gjorde... undrar bara, såg att nån annan föreslog en duktig alternativ veterinär nära dig---?

Ja fast när jag kom in i September förra året så stegrade hon sig inte utan bara vissa hälta. Så när jag red "bort ryggskottet" var hon inte "dum"
Det var efter Jul detta började med att hon stegra sig och därav får jag inte rida henne+ att hon är sprutad denna gången..

Är det fler som har hästar som blivit behanlade mer än en gång?

Den erfarenheten jag har är att det är mycket vanligt att man får behandla mer än en gång. Försiktig igångsättning verkar också vara viktigt. Ibland kan det krävas lång vila. (Läge att ta föl).

Har också en häst som inte vill äta sin butta. Jag köpte en spruta på apoteket avsedd för sårtvätt. Blandade buttan med äppelmos och gav det som avmaskningsmedel.

Anna

nompan skrev:
Den erfarenheten jag har är att det är mycket vanligt att man får behandla mer än en gång. Försiktig igångsättning verkar också vara viktigt. Ibland kan det krävas lång vila. (Läge att ta föl).

Har också en häst som inte vill äta sin butta. Jag köpte en spruta på apoteket avsedd för sårtvätt. Blandade buttan med äppelmos och gav det som avmaskningsmedel.

Anna

Okej..

Min häst går inte avmska ihäller :crazy:

Min häst behandlades första gången för kotledsinflammation i vf sep-99 (han var då 4 år). Det räckte med en behandling. Hösten -02 behandlades han i bägge bakkotorna två ggr innan han blev frisk. Hösten -03 behandlades han i hf och hb för kotledsinflammation, 2 behandlingar krävdes innan han blev frisk. Nu i okt (04) behandlades han i kotorna hf och vf en gång och sedan friskförklarade (3v senare) en av sveriges mest välkända veterinärer honom fast jag inte tyckte att han kändes helt ok :mad: . Två veckor efter detta kände jag definitivt att något var galet och åkte till en annan klinik. De upptäckte hälta på alla fyra :eek: . Han behandlades i bägge bakknäna, bägge kotorna fram och hovled och knäled vf. Vid andra åb på denna kliniken behandlades han i bägge kotorna fram samt hov- och knäled vf. Vid tredje åb behandlades han åter i kota, hov- och knäled vf. Vid fjärde åb konstaterades att han inte reagerade på höga böjprovet vf (så knäet ansågs bra) däremot haltade han fortfarande en del på låga böjprovet vf, dock var det bättre än tidigare besök (de 2 första). Vet sa då att problemet kanske låg någon annanstans för han borde blivit bra på 4 :eek: behandlingar i kotan och 3 i hovleden. De lade då en nervblockad till hoven och hältan var som bortblåst. Troligtvis har han haft hov- och kotledsinflammation också, men den primära anledningen sitter i hoven. Vad jag förstått på vet så är allt mellan en - tre ggr normalt att behandla för att få hästen frisk. Däremot är det inte skadligt att behandla fler gånger om det anses behövas, men då är det kanske dags att kolla upp om det verkligen är lönt eller om skadan (som på min) sitter någon annanstans.

Ja Knäledsinflamationen kom från ryggen på min

jag vill peta på er allihop;) någon som funderat på om hovarna och deras vinklar/vård kan orsaka ledproblem i benen? finns ju en hel del forskning som stödjer det...

sen upprepar jag mig...varför behandla symptomen, det finns ju en anledning till alla skador, tag reda på den istället! veterinärer och hovslagare verkar bara jobba för att göra djuren användbara,inte friska:(

Migo skrev:
jag vill peta på er allihop;) någon som funderat på om hovarna och deras vinklar/vård kan orsaka ledproblem i benen? finns ju en hel del forskning som stödjer det...
Självklart kan hovarna/hovarnas vinkel påverka ledernas/senornas belastningar, speciellt lågt. Behöver man fundera på det? Men på de flesta tycker jag inte vinklar och hovar är så illa, så det är den huvudsakliga anledningen. Jag tror ju den största anledningen är trauma eller felaktig träning för hästen med just de förutsättningar som finns.

sen upprepar jag mig...varför behandla symptomen, det finns ju en anledning till alla skador, tag reda på den istället! veterinärer och hovslagare verkar bara jobba för att göra djuren användbara,inte friska:(
Jo, men det kan vara rätt så nödvändigt att behandla symptomen, för att man ska kunna hitta grundorsaken. Hur ska man annars kunna veta vad som är vad i en röra av många hältor?

Hovarna är genomgångna av Djursjukhusets hovslagare och hon har gått med specilskor bak.

Men jag ska fråga Vet om detta när vi ska upp där nästa gång..

Jag anlitar en mycket duktig hovslagare, som även är uppfödare till min häst, så jag visste att det var inte där problemet är och isåfall borde vet påpekat detta, då de är mycket noga med att hästarna ser bra ut i hovarna när man är där för undersökning för att de ska kunna ställa rätt diagnos. Så är det iallafall på den klinik jag åker till. Har hört flera ggr att de säger till andra hästägare att de måste sko om hästarna eller att de måste in till klinikens egen hovslagare för att fixa till något för att få se om det kan vara det som är problemet.
På min häst var de tvungna att behandla lederna för att få bort ledinflammationerna för att utesluta att det var det som var boven i dramat och eftersom han inte blev bättre trots upprepade behandlingar i lederna så fick de ju leta vidare efter felet och då upptäckte de att det satt i hoven. Det är mycket svårt att avgöra på låga böjprovet om skadan sitter i kota, hovled eller hov. Han blev bättre med bedövning av hovleden och då fick man anta att problemet satt där, men eftersom har bara blev något bättre, alltså inte helt bra, trots upprepade behandlingar, så förstod man att det troligtvis då satt i hoven och då lades nervblockaden och hältan var borta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 784
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka