Behandla leder många gånger?

Sv: Behandla leder många gånger?

Fladde skrev:
Är det fler som har hästar som blivit behandlade mer än en gång?
Mitt sto (som nu är 13) har behandlats för ledinflammation ett flertal gånger i olika omgångar sedan hon var 6 år gammal. För 2 år sedan blev hon så utdömd som ridhäst och jag tog hem henne utan att behandla för att så att säga "fundera på det svåraste beslutet". :cry:

Det som hände då var att hon dels blev betydligt fräschare i hagen. Stallägaren tyckte då att jag inte borde överväga avlivning längre utan istället sätta igång henne långsamt igen (för femtimiljardte gången!). Eftersom jag då hade givit upp hoppet så muttrade jag nåt om att "gör det själv om du tror att det funkar".. och det gjorde det. Hon sattes igång och kunde ridas 2-4 ggr/vecka, av olika ryttare, helt ohalt i 1½ år. :)

NU är hon halt igen. Jag ser dock en stor skillnad på hältan mot hur hon brukar se ut (man blir ju rätt van vid att hältekontrollera sin häst om inte annat efter 5 års elände i sträck... :smirk: ), så om jag har "TUR" så är den här hältan orsakad av ett trauma i hagen och sitter högt. Hellre det iaf, än att det är ett resultat av överkompensation för samma leder som hon haft problem med förr... :crazy: Får (förhoppningsvis) besked om 1½ vecka då det är dags för klinikbesök igen.

Det som har förbluffat mig under hela den här tiden är att ingen veterinär har skällt på min ridning. Själv blir jag bara mer och mer övertygad om att min hästs problem beror på MIG. :o De hittar ju inga röntgenfynd (som de anser har någon betydelse) och hon har fungerat bättre under en lång period där hon (av många olika skäl) har ridits mer av andra än av mig.

Så - mitt svar på ursprungsfrågan är: Japp! min häst har behandlats flera gånger, varit friskförklarad många gånger och utdömd en gång. Vila har inte gjort någon större skillnad jfrt med om jag har satt igång enligt vets rekommendationer. Jag vet att min häst aldrig kommer att gå att träna och tävla fullt ut. Mitt enda hopp är att hon ska kunna gå på en lägre nivå och fortfarande ha ett meningsfullt liv (hon är träningsnarkoman, lever upp fantastiskt mycket, bara man rider henne över huvud taget). I annat fall är det dags för det där beslutet, trots allt.... :cry:

/JES

nompan skrev:
Den erfarenheten jag har är att det är mycket vanligt att man får behandla mer än en gång. Försiktig igångsättning verkar också vara viktigt. Ibland kan det krävas lång vila. (Läge att ta föl).
Om hästen har ont i leder och ska vila, dvs inte överansträngas, så är det INTE läge att ta föl! :mad: Den extra vikten som stoet då får bära blir ju också en belastning för lederna.
Anledningen till att jag skriver detta är att det var just vad JAG gjorde (dvs tog ett föl) när min häst blev halt för andra året i följd. Jag hade ju ett avelskontrakt med uppfödaren och tyckte det var läge då att "passa på". *suckar och himlar med ögonen åt mig själv*

För första gången i mitt stos liv fick hon under dräktigheten dels problem med gallor (vilket väl iofs kan vara vanligt?) och den sista tiden stånkade hon omkring och vaggade som en anka. Jag trodde ju då att det var normalt, och det kanske det är. Men så här i efterhand är jag upprörd på mig själv att jag utsatte henne för den viktökningen i ett läge då hon hade ont i framknän och kotleder runt om! :eek:

Inte blev hon bättre heller av den långa "vilan" så jag anser därmed att när man väljer att ta föl på ett sto som har ont i benen så gör man det antingen av okunskap eller av rena ego-skäl. :devil:

/JES

Kassiopeja skrev:
Det som har förbluffat mig under hela den här tiden är att ingen veterinär har skällt på min ridning. Själv blir jag bara mer och mer övertygad om att min hästs problem beror på MIG. :o De hittar ju inga röntgenfynd (som de anser har någon betydelse) och hon har fungerat bättre under en lång period där hon (av många olika skäl) har ridits mer av andra än av mig.

/JES

De flesta veterinärer kan inte rida.

Ta med sadel ner på besöket btw, A kan rida (menar inte hon ska rida din, men om du vill visa hur du rider, nu är ju A väldigt 'snäll' så kanske inte säger ngt ändå, men..)

Så anledningen att de flesta inte säger ngt om ridning är för de kan inte rida själva. Men t ex Sholm har börjat med en beridare som rider hältutredningshästar, för att få se hur det blir när någon annan än ägaren rider, och även omd e kan känna det ägaren känner (ofta komme rju hästar in för det KÄNNS si eller så).

Ang behandla leder flera ggr (till ursprungstrådskrivaren) så är det mer regel än undantag att det krävs TVÅ sprutningar och inte sällan tre. Kommer man inte åt ursprungsproblemet kan det bli ändlösa sprutningar.

Min herre sprutades två ggr i hasleden, friskförklarad efter sprutning två, klarade inte vansinnigt försiktig igångsättning och då gick man in i leden och kollade samt spolade den och sprutade den. Framknäna (kompensationshälta) sprutades med. Tyvärr svarade han inte alls den gången och dömdes ut efter operationskonvalscenten. T-märktes utan att behandlas, men var efter nästan ett års vila och enbart promenadridning och massa annat pyssel ohalt. Dvs i hans fall så var lösningen MINSKA BELASTNINGEN (träningen) och inte spruta, vi kunde sprutat ihjäl oss, han klarade inte den typen av träning längre (och gör det knappast idag heller) och blev 'frisk' (= symptomfri) av att bli promenadhäst.

Alexandra_W skrev:
De flesta veterinärer kan inte rida.

Detta var en av anledningarna till att jag rekommenderade en annan veterinär i början av tråden. Den veterinär jag så varmt känner för inte bara KAN rida utan har tävlat på hyfsat hög nivå. Och tränar bl a konvalcenthästar nu.

hmm..frågan är väl då, vad är enligt veterinärerna en "frisk" hov? bara att sätta på en sko kan vara en bidragande orsak till kotledsinflammationer...

Min häst är sprutad Nov förra året och friskförklarades i Dec och närr jag började trava kom protesterna :crazy:

Nu när vi var på klinik var hon halt igen fast inte lika mycket.
Då sprutades hon igen :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 784
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka