Behålla eller abort?

Jettan

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft mens för mer än en vecka sedan, men inget kom, har haft tok ont i brösten den senaste veckan (trodde det var mensen), men nu är det klart; Jag är gravid.

Som ni kanske förstår är detta inte planerat. Jag blir 30 i år, har jobb, har en dotter sedan tidigare (snart 7 år) och är sambo sedan 11 år tillbaka (pappa till både dottern och nu då detta barn). Jag hade en skit jobbig graviditet och förlossning med min dotter, på det fick jag sedan förlossningsdepression som jag inte fick hjälp med (jag fattade det inte själv förrän senare), vilket också ledde till upprepade perioder av depressioner under flera år (bra nu dock). Så jag har inte direkt känt något sug efter fler barn. Jag jobbar också mycket och tycker inte att jag har tid till fler barn.

Hur som helst så har sug efter barn dock återkommit i perioder, jag har pratat om det med min sambo, som har sagt att han INTE vill ha fler barn. Jag har tyckt det är lite trist, men köpt det. Jag vet inte hur jag ska beskriva min längtan men det är ungefär som att min kropp och mitt hjärta längtar efter barn, men min hjärna och sunda förnuft säger NEJ! Jag är väldigt tudelad, vilket har gjort att jag accepterat att min sambo inte vill ha barn.

NU är ju läget dock lite annorlunda, nu är jag gravid, det är inget tvivel om den saken, tog ett test som visar antal veckor och mitt visade 3+, dvs, jag har varit gravid ett tag. När jag såg testet började jag kallsvettas och sedan när jag visade det för sambon började jag nästan tjuta.... Sambon sa dock såhär; "Jag är med dig vad du än vill göra. Jag har själv tänkt på att skaffa ett barn till, men väl tyckt att vi har lite mycket annat, men man får ju prioritera och planera så funkar det ju. Vi får nog smälta det här lite först innan vi bestämmer något." Jag var väldigt upprörd och trodde han skulle bli arg, han ville ju inte ha barn och så tar han det såhär... :love:

Hur som helst så är ju jag tveksam till vad jag vill, jag tänker att jag måste ringa min barnmorska och få gå dit och prata om allt innan jag bestämmer mig, samtidigt känner jag mig lite stressad nu och om jag nu vill göra abort, så måste väl det ske snart?

Jag vet verkligen varken ut eller in, en del av mig säger behåll, andra delen säger gör abort! Kanske jag mest egentligen bara är rädd? Eller varför reagerade jag så kraftigt när testet visade att jag var gravid? Snälla buke, ge mig lite stöd i denna svåra stund!

Sv: Behålla eller abort?

jag kan förstå din reaktion
Det är lätt att resonera och diskutera medan man inte är gravid, men vid fullbordat faktum står du inför ett beslut att fatta. Det är ju, som du säger, bra om du fattar ett beslut så snart som möjligt. Fast stressa inte fram det, det är ingen panik!
Skönt i alla fall att du fick en så bra reaktion av din sambo! :love:

OM jag vore du hade jag kontaktat MVC direkt och bett att få träffa kuratorn där för att bena ut dina känslor, både efter förra förlossningen och inför ett eventuellt nytt barn eller en abort.
Varje graviditet är ju olika, det är inte alls säkert att du kommer få en lika svår graviditet och förlossning som förra gången. Det kan man inte veta förrän efteråt. Men den här gången kan man ju åtminstone vara väldigt uppmärksam på ditt mående efteråt så att du får behandling OM depressionen kommer krypande igen.

Jättesvårt att råda, det handlar ju bara om hur du känner. Praktiskt sett verkar ni ju ha möjlighet att fixa ett barn till så det handlar ju bara pm hur du känner. Skönt att din man stöttar dig hur som! Lycka till!

Lite så tänker jag, att jag kanske reagerade så kraftigt för att det första barnet inte var helt enkelt med, jag blev rädd för att nu kanske få uppleva allt det där jobbiga igen...? Å andra sidan är jag ju nu en erfarenhet visare, jag är också mycket mer mognare nu än vad jag var då och förmodligen bättre rustad på det planet. Svårt är det dock, vet inte alls hur jag ska göra, tänka eller känna... Man vill ju helst vara GLAD när man får veta att man är gravid, inte få panikkänslor... :o

Fast hur man reagerar på ett positivt graviditetstest har inte nödvändigtvis något som helst samband med hur gärna man skulle vilja ha ett (till) barn eller inte. För dig kom det som en total överraskning, i en fas i livet där du själv inte vetat hur du vill ha det och din sambo klart och tydligt sagt nej. I ett sånt läge skulle jag snarare nästan tycka att det vore konstigt om man blev överlycklig över ett graviditetsbesked.
Glädjen kommer sen, när de första chockartade känslorna har lugnat ner sig och ni känner er trygga i ett beslut att fullfölja graviditeten - om det nu blir så.

Jag är, som sagt, glad att din sambo är med på noterna så att du har hans stöd oavsett vad du väljer att göra. :)
För mig är det fullt förståeligt om du väljer att avbryta, med tanke på tidigare erfarenheter. Men å andra sidan får jag en känsla av att din abortfundering är den rationella och din behållafundering är känslomässig. OM du fullföljer, kom då ihåg att även om det blir jobbigt så är det en begränsad tidsperiod, det går över. Och det finns hjälp att få längs vägen!

Jag försöker att inte styra dig åt ena eller andra hållet (vet inte hur bra jag lyckas :o), för beslutet måste vara ditt oavsett vilket det blir.

kl

Du har ju tid på dig att fundera och komma över chocken.. och som det säkert redan är sagt så är det ju bara du (och din sambo) som kan bestämma hur ni ska göra.

Att få panik när man blir oplanerat gravid är nog snarare regel än undantag - det fick jag med trots att vi båda längtat efter barn i många år.

Bestämmer du/ni er för att behålla så är det ju inget som säger att det blir llika besvärligt den här gången.. plus att det finns hjälp att få och kanske lite fler vägar att förbereda sig på om man är förberedd på hur illa det kan bli. Stort lycka till hur ni än gör!

Panikkänslor kan man ju få även om det är väl planerar, det är väl en narurlig reaktion?

Jag hoppas TS att ni kan fatta rätt beslut för er.
En fördel den här gången är att du har de erfarenheter du har. Du kommer inte bli "tagen på sängen" och kanske till och med kan "mota olle i grind" och få hjälp innan det blir dåligt.

Lycka till...!

Nu har det nästan gått ett dygn sedan beskedet, ringde nu till mvc för att få komma och prata med någon och blev då hänvisad till abortkliniken... det kändes tufft, men jag ringde iaf, men då har de naturligtvis stängt...:grin:

Jag har velat fram och tillbaka i mitt beslut hela dagen, men nu när det blev verklighet med abortkliniken kände jag plötsligt en stor klump i magen, jag vet verkligen inte hur jag ska göra, det känns så "enkelt" med en abort, men om jag egentligen vill ha barn, hur fan kommer jag må då om jag tar bort det??? Och behåller jag barnet är jag "fast" i många fler år till och jag är en sån där som verkligen behöver frihet och utrymme, låter ju skitflummigt jag vet, men jag får ångest av att folk är beroende av mig 24/7....

Min sambo är praktiskt lagd av sig och har redan börjat ordna för en eventuell tillökning, ibland undrar jag om han faktiskt tycker att det skulle vara kul och kanske till och med längtar....:grin:

Vad ska jag göra? jag känner i mitt hjärta att en verklighet av en abort känns skrämmande och jag vet inte om jag vill det... Jag ska nog fundera lite till och prata mer med sambon ikväll...

eftersom du ändå verkar osäker så skulle jag nog råda dig till att fundera på det några dagar, och sedan prata med kuratorn på kvinnokliniken/abortrådgivare vad som nu finns tillgängligt i ditt landsting.

Minns när jag stod inför mitt beslut så fick jag en förfrågan om jag ville ha samtalskontakt med kuratorn på abortkliniken. Jag fick reda på att det är normalt förfarande och nästan lite krav att det ska finnas och erbjudas.

Min gissing är att du blev skickad till abortkliniken för att där finns det kuratorer och ev. psykologer att reda ut tankar o känslor med. Fick du någonsin någon hjälp förra gången när det var jobbigt? Min tanke är att det kanske är bra att ta emot hjälpen o prata av dig kring det som hände.

Så tror jag också. Det är ju knappast så att kuratorerna på abortkliniken försöker sälja in abort hos så många som möjligt av lönsamhetsskäl. Dessutom blir det ju fel vart man än blir hänvisad i TS situation. MVC kan ju också kännas fel, fullproppat med blivande mammor och så vill man själv kanske göra abort. (Jag skulle dessutom vara mer orolig för att MVC försökte övertala mig att fullfölja, än för att abortkliniken försökte övertala mig att avbryta graviditeten.)

Har inte så mkt att säga om vad du ska besluta, men det är inte säkert att denna graviditet blir som din förra :) Min första var ett helvete, jag kräktes i princip hela vägen fram till förlossning, fick foglossningar tidigt och fick väl i princip allt man kan få som gravid... Det hela slutade med en havandeskapsförgiftning och en nästan 3 dygn lång förlossning som blev ett akut kejsarsnitt...

Jag är nu i vecka 14, har kräkts 3 ggr, i vecka 7, sen gick det över, hittills inga foglossningar och jag mår toppen! :) Så det är inte alls säkert att denna graviditet blir lika jobbig som första :)

Hoppas på att du fattar det beslut som känns rätt för dig!

Så tror jag också. Det är ju knappast så att kuratorerna på abortkliniken försöker sälja in abort hos så många som möjligt av lönsamhetsskäl. Dessutom blir det ju fel vart man än blir hänvisad i TS situation. MVC kan ju också kännas fel, fullproppat med blivande mammor och så vill man själv kanske göra abort. (Jag skulle dessutom vara mer orolig för att MVC försökte övertala mig att fullfölja, än för att abortkliniken försökte övertala mig att avbryta graviditeten.)

Absolut!
De är de som har bäst utbildning o erfarenhet av dylika problem/frågeställningar.

Sambon och jag har idag bestämt oss för att behålla barnet, eller ja, mest jag då, då sambon tycker att vad som går bra...:p

Jag funderade mycket fram och tillbaka och kom väl fram till att jag nog inte skulle vara redo att göra en abort, jag var också rädd att om jag väl gjorde en abort att jag senare skulle fatta vad jag gjort och ångrat mig (och då är det ju så dags...)

Såhär blir det i alla fall, jag är lite nervös, men känner mig ändå mer trygg i mig själv som förälder, ska boka in tid hos mvc och få gå och prata ut om allt kring bebis som oroar mig, så tror jag nog att det kommer kännas bättre.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 539
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar