Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hast-hund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 289
  • Visningar Visningar 54 662
Sv: Beh. Häst utan hovar(Varning: starka bilder)

Humm, jo du har ju rätt, men då är ju hovkapseln som lossnat, död, och lamellerna som är kvar, levande? Och hur kan man avgöra detta?

Och om vi får öppna en hovböld, för vi gröpa bort en hornpelare?
Men borde det inte som oftast krävas smärtstillande vid hovbölds öppning.

Det är nog bara att vänja sig vid att dränera en hovböld utan tillgång till smärtstillande och/eller lugnande för så är det i nio av tio fall ute i fält.

Lagen säger att endast veterinärer få utföra kirurgiska ingrepp.
Men är du stadig på handen och duktig med kniven så går det förhoppningsvis att hålla sig i den döda vävnaden utan att slinta när man rensar upp.

Kl

Jag har funderat lite på om jag är imponerad av veterinärens och hovslagarens arbete med att "rädda" hästen i denna tråden och jag måste säga att deras arbete trots allt inte var särskilt svårt rent behandlingsmässigt.

Det är hästen som utfört det svåra arbetet.

De är inte mer kompetenta än någon annan för att de lyckats så här långt med hästen, men eftersom de allra flesta inte ens skulle ge sig på att försöka av djurskyddsskäl, så finns det som tur är inte så mkt att jämföra med.

Så om det finns något att imponeras av i detta fallet så är det faktiskt hästen.

Jag är Hovslagare, som inom några veckor avlägger examen och blir således godkänd Hovslagare.
Eller hur fasiken de nu ska ha det.

Alltså, just där problematiken ligger, om vi faktiskt får öppna eller inte.

Aha, okej, ja då kan det ju vara lite svårt att veta vad ni får och inte får. Här verkar det som dom får eller om dom tar det insiativet själva och bedömer att dom får :/

Jag tycker sådana här historier är oerhört fascinerande! Jag är fascinerad av hur kroppen (i det här fallet hästens kropp) lyckas läka sig själv. Med lite hjälp såklart.

Man kan ju diskutera om det är rätt att låta hästen lida, eller om man borde avlivat direkt. Hästen lider ju, men när den är återställd så är ju lidandet borta (förhoppningsvis), och det gäller ju även andra djur och människor.

Det där skulle jag vilja höra fler synpunker på!
Har funderat på det själv, men är inte hovslagare så jag saknar den kunskap om hovens funktion och läkningsförmåga som en hovslagare har.

Måste säga att det är något av det vidrigaste jag har sätt!!

Hur kan hovarna bli på detta vis:confused:??, har aldrig sätt något liknande :cry:, stackars hästakrake.
Hur mycket man än älskar sin häst måste man ändå ta det svåra beslutet till avlivning om det ser ut på detta vis.

Jag förstår dels denna människa, hon har gått in för detta och vill hjälpa sin häst till tusen men ibland kanske man ska släppa taget.:cry:

Men något positivt med hela processen var ju ändå att hästen var så pass stark och klarade det!!:bow::bow:

Har du kollat på första inlägget?:angel:

Ja det är lite speciellt i vårat yrke, vi får inte tex öppna hovbölder, men vettar vill inte och ber hästägaren ringa hovis, så man gör det ändå.
Var stor diskussion på skolan ang just detta när Lars-Göran Åkerström var på besök, han säger att vi egentligen inte får pilla i levande vävnad, men ändå blev vi undervisade i hur man öppnar upp bölder smidigast.

Ingå det inte i hovslager uttbildning längre??
Marklig
Az

Har funderat på det själv, men är inte hovslagare så jag saknar den kunskap om hovens funktion och läkningsförmåga som en hovslagare har.

Visst är det fantastik hur kroppen kan läker sig.
Om du har kontackt med ägern fråga hur hov kvalatit bliv för och nu.
Az

Ingå det inte i hovslager uttbildning längre??
Marklig
Az

Det är inte det som är problemet. Problemet är att utbildning eller ej så får hovslagare inte skära i levande vävnad, vilket gör att de strikt inte får öppna upp och skära upp hovbölder om det innebär att de går in i levande vävnad. Och så är ju oftast fallet.

Men som Zizzy säger så oftast rek veterinär (som får skära i levande vävnad) ändå ofta djuräg att ringa hovis, så det blir hovis som skär upp och dränerar ändå. Men strikt lagmässigt bryter då hovslagaren mot lagen.

Jag skulle polisanmält ägaren för djurplågeri, för det är det enda det är. Fy fan, hur kan man låta sin häst gå igenom nåt sånt???

Snacka om att vara ego! Vilken idiot till ägare. :mad: :cry:

Det är inte det som är problemet. Problemet är att utbildning eller ej så får hovslagare inte skära i levande vävnad, vilket gör att de strikt inte får öppna upp och skära upp hovbölder om det innebär att de går in i levande vävnad. Och så är ju oftast fallet.

Men som Zizzy säger så oftast rek veterinär (som får skära i levande vävnad) ändå ofta djuräg att ringa hovis, så det blir hovis som skär upp och dränerar ändå. Men strikt lagmässigt bryter då hovslagaren mot lagen.

Really! strainge, konstig uttbildning, det inngick i vårt träning! det var hovslagerns jobb att hålla hoven frisks. H-n ska alltid ränsa utt sulen och strålen av död material och få främ frisk vävnad, och kom det främ non svärt där fick man gräva bort. Man kan inte riskera att det finns bakteria som kan jobba sig in i kotthuven!
En kompis häst fick sån, infection sprid sig i hela sulen och upp i utter hovväg,det gick fort, skara fick skär av sulen och 1/2 hov vägen för att hoveslagern hade inte gört sitt jobb.
Som den här häst (men inte så alvarlig med 4 foter) fick den gå ett halv år gipsed.
Az

Really! strainge, konstig uttbildning, det inngick i vårt träning! det var hovslagerns jobb att hålla hoven frisks. H-n ska alltid ränsa utt sulen och strålen av död material och få främ frisk vävnad, och kom det främ non svärt där fick man gräva bort. Man kan inte riskera att det finns bakteria som kan jobba sig in i kotthuven!

Men nu läser du dåligt. Det är inget som sitter i utbildningen, det sitter i LAGEN.

SKära bort död vävnad som du beskriver är fullt tillåtet, men inte skära i levande vävnad, vilket man ju ibland måste när det handlar om hovbölder, vilket jag håller med dig och andra med att hovslagaren ofta är utmärkt lämpad för. Men LAGmässigt så får hovslagare inte skära i levande vävnad. Så det du skriver är okej, men verka upp en hovböld eller ett spiktramp så det kommer blod t ex är inte okej.

Having said that så låter nog de flesta sin hovslagare ta hand just om hovbölder dock, men strikt lagmässigt så..

Men nu läser du dåligt. Det är inget som sitter i utbildningen, det sitter i LAGEN.

SKära bort död vävnad som du beskriver är fullt tillåtet, men inte skära i levande vävnad, vilket man ju ibland måste när det handlar om hovbölder, vilket jag håller med dig och andra med att hovslagaren ofta är utmärkt lämpad för. Men LAGmässigt så får hovslagare inte skära i levande vävnad. Så det du skriver är okej, men verka upp en hovböld eller ett spiktramp så det kommer blod t ex är inte okej.

Having said that så låter nog de flesta sin hovslagare ta hand just om hovbölder dock, men strikt lagmässigt så..

Jo men Alex, du vet tiden har runnit iväg för mig, jag kan inte hålla kol på lagen, det for du och VAT tala om.
Att skär upp hovbolder ingick i våra uttbildning, ibland kunda vi skär tills vi fick blod, då visst vi att det var frisk material.
Vet inte hur lagen stå för oss gammla?
Vi uppfylld dom krav som Jördbruksverket och Veternärhögskolan ställda.
Känska bra att jag är pension, vet inte om jag skulla klara av allt burikratik bull shit.
Jag :bow: till VAT och alla dom andra hovslager.
Ett gammla tala sätt:
En hovslager har sin biljet till himmlen, för han här liv´d sitt helveta här på jörden :devil:
Az

Du har inga bilder hur hovarna ser ut nu?
När senast hörde du ifrån henne?
Är hästen helt friskförklarad nu av vet.?

Hovkapselns uppgift är att bära vikt, tåla nötning samt att skydda kötthoven.
Tack vare att hovkapseln fäster direkt mot levande vävnad är den formbar.
Denna konstruktion och formbarhet gör att hoven har en stötdämpande förmåga.

Med andra ord uppstår det vissa problem om hästen tappar hovkapseln.
De största problemen som uppstår borde vara att:

Kötthoven klara inte belastning utan hovkapsel, det är stor risk för en total kollaps.
De levande vävnaderna är blottade för omvärlden med allt vad det innebär.

Vad har då den behandlande veterinären och hovslagaren vidtagit för åtgärder i detta fallet?

Man har gett smärtstillande (NSAID ?).
Man har försökt hålla hovarna kliniskt rena.
Man har verkat trakt och stråle samt lite tå.

Vad är det som har gjort att hästen trots allt blivit så pass bra som den blivit?

Kötthoven har klarat sig från kollaps tack vare att hästen har haft så ont att den legat ner "frivilligt" i månader utan att belasta hovarna.
Med andra ord har inte hästen varit särskilt smärtstillad!

Det framgår inte riktigt av tråden när hästen tappade hovkapslarna, vad som framgår är att den drabbades av fång i juli och att hovkapseln på den ena bakhoven släppte i September.
Det är troligt att det gått en tid mellan fånganfallet fram till exungulationen även på de andra hovarna eftersom det handlar om en sekundär exungulation.

Om så är fallet, har de skadade lamellerna innanför hovkapseln börjat torka och med andra ord fått en något hårdare skyddande hinna redan innan hovkapseln lossnade.

Med andra ord har kanske inte veterinären och hovslagarens insats varit särskilt avgörande!

Jag hade varit grymt imponerad om man hade fått hästen smärtfri och obehindrat stående på sina hovar inom en rimlig tid genom att man byggde upp hovarna på konstgjord väg om det hade varit möjligt eller varför inte, om man får fantisera fritt, en hovtransplantation.

Knapplån/OT vad ni nu vill kalla det.

Ang hur hästen såg ut på filmen.
Rent teoretiskt, om hästen inte har kunnat stå upp på ett halvår är det kanske inte heller konstigt om den är lite stapplig, oavsett hur starka hovarna anses vara nu? (Dvs tillräckligt starka för att klara utevistelse men långt ifrån lika starka som en normal hov ska vara)

Ni som tycker att det är djurplågeri och att hästen skulle avlivats direkt utan pardon, har ni varit i en liknande situation och försökt tänka er in i ägarens sits? Säg att ni hade haft tillgång till de veterinärer, hovslagare och personal som hjälpt till i detta fall, hade ni då stått på er lika mycket om avlivning i fall det handlat om eran egen älskade häst?

Jag försvarar inte behandligen och lägger inte heller in en min åsikt i grundfrågan utan ställer bara följdfrågor efter att ha läst tråden. Vissa har nosat in på det här med etiken och det är även där jag anser mina frågor höra hemma.

Ni som tycker att det är djurplågeri och att hästen skulle avlivats direkt utan pardon, har ni varit i en liknande situation och försökt tänka er in i ägarens sits? Säg att ni hade haft tillgång till de veterinärer, hovslagare och personal som hjälpt till i detta fall, hade ni då stått på er lika mycket om avlivning i fall det handlat om eran egen älskade häst?.

Ja. Det är liksom så jag svarar, ur min egen synvinkel och utefter mina etiska och moraliska värderingar.

Jag hade alltså aldrig utsatt min häst för motsvarande, just för det är en älskad häst och jag både anser att man inte ska utsätta djur för sådant lidande, och absolut inte anser att jag har rätt att utsätta mitt älskade djur för sådant lidande, och heller aldrig skulle klara att låta mitt djur lida så under så lång tid och de omständigheterna.

KL

Uppdatering:
Hästen togs ut i ridhuset igår, det första han gjorde när han släpptes var att visa upp en hög stegring, sedan sätta av i galopp, svänga med hals/huvud från sida till sida och sparka bak ut, han blir trött ganska fort, men det är viktigt att han får använda hovarna så att strålen pulserar runt blodet och hovarna stärks.
Jag sa något i stil med: Om 4 månader går det nog inte att säga att han inte kunnat ställa sig upp.
Svaret blev: 4 månader? Nej. 8 månader- Ja. Hovarna växer olika, men de växer i alla fall och röntgen är utmärkta.

Jag lägger in bilder från februari månad också, så får vi vänta på uppdatering iom att jag ska iväg imorgon och inte kommer logga in lika ofta/länge i veckorna framöver.

bfb6c0238cc2.jpg

560f776a5711.jpg

108c062365ae.jpg

Min spontana reaktion:
Vem F*N kunde gissa att det skulle gå så jäkla bra!?!?!?!
Jag är så glad att hästen mår bra idag!!

Senast ändrad av en moderator:

Ni som tycker att det är djurplågeri och att hästen skulle avlivats direkt utan pardon, har ni varit i en liknande situation och försökt tänka er in i ägarens sits? Säg att ni hade haft tillgång till de veterinärer, hovslagare och personal som hjälpt till i detta fall, hade ni då stått på er lika mycket om avlivning i fall det handlat om eran egen älskade häst?

Svar : Ja det hade jag.

Nu vet jag inte vad du menar med direkt utan pardon om det är på sekunden eller så. Men om detta hade hänt med min häst - ve och fasa - så hade jag fattat beslutet att låta henne slippa denna behandling. Och detta även om det hade drabbat min egen älskade ponny som verkligen är hästen i mitt liv. Jag hade inte orkat gå ut till stallet till en så sjuk häst dag efter dag efter dag......... Jag har sett henne ligga ner i boxen och ha ont i sina hovar under ett pågående fånganfall. Jag förstår att det på många sätt kan vara bra att de har ont så att de ligger ner mkt även om man kan diskutera om det är ngt man bör göra. Och hon hade ont även när hon låg ner. Det syntes på henne. Jag har förträngt hur många dagar det var frågan om innan vi lyckades hitta ett NSAID preparat som fungerade och ställa in lämplig dos. Men det var inte många dagar. Jag vet inte vilken hjälp jag skulle ha haft av veterinärer, hovisar osv. Det är just vetskapen att hästen har ont och är bunden till sin box som är fruktansvärd.

Jodå, sådana här saker pågår även i Sverige med veterinärers goda minne. Fast då i forskningens namn...

Vet själv ett sto som fick framleva större delen av sin dräktighet i hängmatta för att hennes föl var så värdefullt (avlivades därefter). Detta gjordes av veterinärer på SLU (iof säker 20 år sedan). Min kompis som är vet. reagerade rätt starkt på det.

Har själv jobbat som djurskyddsinspektör o sett rätt mkt av vad som finns när det gäller vanvård av djur. Det värsta hittills var en f.d. djurskyddsinspektör där ett 20-tal katter fick avlivas och minst lika många omplacerades...

Håller med om att detta är en intressant diskussion. Många har idag djur som man förmänskligar och vill rädda till vilket pris som helst utan tanke på vad det innebär för djuret. Visst gör det ont att ta beslutet att avliva ett djur men det är ett ansvar vi har som djurägare!

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 915
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 515
Senast: Madick
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 638
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka