Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 251
  • Visningar Visningar 17 553

ameo

Trådstartare
Moderator
I tråden om treårshingstarnas vara eller inte vara är frågan uppe om begränsning av stoantalet. Jag plockar ut den frågan och gör en omröstning så får vi se hur opinionen ligger!

OM du är för en begränsning, ungeför hur många ston ska begränsningen ligga på? 20? 50? 100? 150? Annat?

Senast ändrad:
Sv: Begränsa stoantalet för halvblodshingstarna?

Vill inte ha begränsning, om inte hingstägaren själv vill såklart men det är hingstägarens val i såna fall...

Jag vill ha begränsningar, men inte bara på 3 åringarna utan på alla. Tror att stona blir mer jämt fördelade över hingstarna då. Men det är som sagt va min personliga åsikt.

Jag tycker alla ska begränsas. Travarna har väl max 150 och det är lagom. För treåringar räcker det med ca 50.

Jag tycker absolut att stoantalet skall begränsas på treåringarna.

Inte bara för att förvärvningen är oklar, utan lika mkt för hingstens skull. Det sliter ju en hel del på en ung otränad häst att hoppa på bocken.
Sen hur många ston dom klarar vet jag inte riktigt, men vid för få ston får ju stoägarna räkna med att deras sto kanske blir bortgallrat pga att det inte håller hög klass nog.

*kl*

Jag anser att all typ av begränsning är av ondo för oss som stoägare och för aveln i stort!!

Att säga att det är för hingsten var väl det tramsigaste jag hört, det är väl bara för hingstägaren att begränsa den hingsten som mår dåligt av det! Händer väl titt som tätt att hingstar tas ur avel mitt i säsongen av en eller annan anledning. Ingen konstigt om man säger att hingsten är för sliten för att lämna mer än X ggr i veckan eller nåt sånt. Inte skall vi ha förbud och begränsningar av DEN anledningen. Hingsthållaren är ansvarig för hingstens välbefinnande, inte stoägaren!

Jag är för att öppna upp vår avel mer, fler hingstar och bättre valmöjligheter för oss. Men med det kommer också ett behov av mer information lätt tillgänglig. Statistik och mer opartiska studier av hingstarna, här ser jag att ASVH har en stor roll.

Begränsningar - NEJ

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill ha begränsningar, men inte bara på 3 åringarna utan på alla. Tror att stona blir mer jämt fördelade över hingstarna då. Men det är som sagt va min personliga åsikt.

Hur ska det gå ihop ekonomiskt för hingstägarna? Det omöjliggör ju dessutom att vi får bra hingstar hit, för vad spelar det för roll om de ändå bara får fylla en kvot?

Jag tycker alla ska begränsas. Travarna har väl max 150 och det är lagom. För treåringar räcker det med ca 50.

Det är mer pengar i travsporten. Jag kan inte se hur det skulle fungera ekonomiskt för halvbloden.

Kom inte och påstå att det inte skulle kunna gå ihop sig för hingstägarna om det blir en begränsning! Säj att begränsningen sitter på 100 ston
100 x språngavgift på t.ex 2.000 = 200.000
Sen är kanske 60 av stona dräktiga eller fölar, och betalar t.ex 8.000 i 90-dagars eller levande fölavgift = 480.000
Detta ger alltså intäkter på nära 700.000 på en betäckningssäsong. Absolut tillräckligt mycket för att betala både räntor och amorteringar om man lånat pengar....
Sätter man gränsen på 150 och ovanstående avgifter så är intäkten nära miljonen...

HUR MÅNGA av hingstarna är det som haft mer än 150 ston? Dvs hur många är det som skulle beröras av en sådan begränsning?
Och skulle inte detta i stället kunna göra att FLER hingstägare får möjlighet att få mer intäkter och även DE kunna köpa in fler hingstar?
HUR gör alla de hingsthållare vars hingstar faktiskt inte ens får 100 ston? Lever de under existensminimum då?

Jag är för en begränsning för alla hingstar. av flera skäl.

Tycker egentligen inte det finns någon anledning att godkänna några 3 åringar alls...man vet för lite om dem då.

Samtliga hingstar borde begränsas till 100 ston tills de visat vad de går för.

Släpp fritt SEN när de etablerat sej och visat vad de både presterat(när de nått svår klass) och hur de nedärvt sej (presterande goda avkommor).

Men men jag vet inte med EUs regler om det överhuvudtaget går att begränsa antalet ston??...var nån som nekade en märr till sin hingst där det räknades då som "handelshinder" av hingstägaren att göra så.

Likadant gällande BLUP...att göra en bedömning på 15 avkommor är FEL...sätt gränsen vid 100.En sämre lottad hingst som råkat få ett fåtal ston, varav kanske hälften av sämre kvalité är olyckligt lottad i detta.

Vid begränsning skulle de även kunna höja avgifterna mer.

På så sätt kanske sålla ut en del av de lite mindre seriösa som bara tar föl "för skojs skull".

Det skulle ge hyfsad ekonomi och dessutom mindre jobb för de hingstar som nu betäcker FÖR MKT-samtidigt som de sämre lottade som inte fått så många ston får en ökning.

Men begränsningarna ska gälla först till kvarn ex bokning...inte att hingstägaren själv ska sitta och sålla ut så det enbart kommer kanonmärrar som gratis leverrerar toppenföl...då åker denne gratisskjuts på märrarna mer än hingstens egna nedärvningsförmåga.

*lite funderingar*

Jag är tveksam till om vi överhuvudtaget ska godkänna treåringar. MEN det bör iallfall vara en begränsning på stoantalet det första året.

Ofta får de ju ganska många ston, många hingstägare är "smarta" och sätter ett hyfsta lågt pris förstasäsongen för att få så många ston som möjligt, utan att tänka på hingstens "väl o ve", eller på stomaterialet, som ju inte alltid är av bästa kvalitet.

Jag har själv vana vid hingstarbete, både vid naturlig och vid bock, och ingen kan övertyga mig om att det inte är tufft för hingsten när stoantalen rasar i höjden...

Jag har själv vana vid hingstarbete, både vid naturlig och vid bock, och ingen kan övertyga mig om att det inte är tufft för hingsten när stoantalen rasar i höjden...

Men ändå är det just det som hävdas i fallet med CG...vilket jag ställer mej tveksam till.

Men mindre jobb blir det ju för en del...och mer för nån annan istället.;)

Det skulle ge hyfsad ekonomi och dessutom mindre jobb för de hingstar som nu betäcker FÖR MKT-samtidigt som de sämre lottade som inte fått så många ston får en ökning.
Exakt vad jag menade. Och uppfödarna, stora som små, tvingas tänka i nya banor...
Jag tror inte att det skulle vara negativt alls för aveln faktiskt, utan snarare kunna ge en breddning.

*kl*

Jag anser att all typ av begränsning är av ondo för oss som stoägare och för aveln i stort!!

Att säga att det är för hingsten var väl det tramsigaste jag hört, det är väl bara för hingstägaren att begränsa den hingsten som mår dåligt av det! Händer väl titt som tätt att hingstar tas ur avel mitt i säsongen av en eller annan anledning. Ingen konstigt om man säger att hingsten är för sliten för att lämna mer än X ggr i veckan eller nåt sånt. Inte skall vi ha förbud och begränsningar av DEN anledningen. Hingsthållaren är ansvarig för hingstens välbefinnande, inte stoägaren!

Jag är för att öppna upp vår avel mer, fler hingstar och bättre valmöjligheter för oss. Men med det kommer också ett behov av mer information lätt tillgänglig. Statistik och mer opartiska studier av hingstarna, här ser jag att ASVH har en stor roll.

Begränsningar - NEJ

Jag tycker att detta var ett bra svar. Sista avsnittet var extra bra tycker jag!!!

Instämmer i detta. I så fall slipper man ju också Utrillo-problematiken i framtiden. Tror att det är ett vettigt sätt att föra aveln framåt istället för att som idag styra den mot ett mindre antal poppis hingstar som får många ston. Ston som i många fall säker hade fungerat bättre ihop med en annan hingst, men ägaren väljer samma som alla andra för att fölet ska gå snabbt att sälja.

Som urval är det väl inte fel med betäckningsrätter eller optioner på hingstarna. Som det är idag åker en del stoägare runt och bokar hingastar som de aldrig sedan använder, bara för att det inte kostar något. Borde på det här sättet bli enklare för hingstägarna att hantera sina inkomster och administration.

Kom inte och påstå att det inte skulle kunna gå ihop sig för hingstägarna om det blir en begränsning! Säj att begränsningen sitter på 100 ston
100 x språngavgift på t.ex 2.000 = 200.000
Sen är kanske 60 av stona dräktiga eller fölar, och betalar t.ex 8.000 i 90-dagars eller levande fölavgift = 480.000
Detta ger alltså intäkter på nära 700.000 på en betäckningssäsong. Absolut tillräckligt mycket för att betala både räntor och amorteringar om man lånat pengar....
Sätter man gränsen på 150 och ovanstående avgifter så är intäkten nära miljonen...

Det beror väl på vad hingsten kostar i inköp? Är det en bra individ (säg Hotline) kan det röra sig om miljoner. Dessutom är det som bekant oerhört kostsamt att dedriva avel och stuteri. Om någon gör en vinst på det så är det bara att gratulera.

Men även om hingsten kostar 5 eller 10 miljoner så är det väl ingen som förväntar sig att få tillbaka de pengarna på en säsongs betäckning, elelr? EN sån investering gör man väl på flera års sikt hoppas jag!
Och som jag skrev, även om man tvingas låna 10 mille på banken så räcker en halv mille om året gott och väl till räntor och amorteringar.

HUR MÅNGA av hingstarna är det som haft mer än 150 ston? Dvs hur många är det som skulle beröras av en sådan begränsning?
Och skulle inte detta i stället kunna göra att FLER hingstägare får möjlighet att få mer intäkter och även DE kunna köpa in fler hingstar?
Och tänk om Corlensky G hade vart begränsad till 50 ston förra året, då hade 208 ston pytsats ut på andra hingstar som i sin tur kanske snabbare kommit till avkommebedömning och BLUP-statistik och man därmed kunnat konstatera om det var Bu eller Bä med att använda dem:angel:

Och tänk om Corlensky G hade vart begränsad till 50 ston förra året, då hade 208 ston pytsats ut på andra hingstar som i sin tur kanske snabbare kommit till avkommebedömning och BLUP-statistik och man därmed kunnat konstatera om det var Bu eller Bä med att använda dem:angel:

Precis, det är en av de främsta anledningarna till begräsning av stoantalet. Tycker jag då.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 596
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka