Begära ut bilder?

J

Jeeves

Ngn som vet om man som hästägare har rätt att få tillgång till röntgenbilder från en klinik för att ta med sig till en annan för en andra bedömning?

Journalerna har jag redan men det är just bilderna som är intressanta eftersom diagnosen är osäker på hästen. Har nu väntat i flera veckor på en bedömning och nu har vederbörande gått på semester i två veckor tydligen, utan att ha bedömt våra bilder. Det börjar bli helt olidligt att inte veta om det är helt "kört" för hästen i fråga eller om det finns ngt litet hopp:(

Och det var inte det att svar kommer om två veckor utan då skulle man börja "jaga" personen för att få svar så jag börjar känna viss irritation/frustration.

Jag skulle kunna åka och ta nya bilder men då får jag bekosta allt själv eftersom försäkringsbolaget förstås inte vill betala för samma undersökning två gånger.

Sv: Begära ut bilder?

Ngn som vet om man som hästägare har rätt att få tillgång till röntgenbilder från en klinik för att ta med sig till en annan för en andra bedömning?

Journalerna har jag redan men det är just bilderna som är intressanta eftersom diagnosen är osäker på hästen. Har nu väntat i flera veckor på en bedömning och nu har vederbörande gått på semester i två veckor tydligen, utan att ha bedömt våra bilder. Det börjar bli helt olidligt att inte veta om det är helt "kört" för hästen i fråga eller om det finns ngt litet hopp:(

Och det var inte det att svar kommer om två veckor utan då skulle man börja "jaga" personen för att få svar så jag börjar känna viss irritation/frustration.

Jag skulle kunna åka och ta nya bilder men då får jag bekosta allt själv eftersom försäkringsbolaget förstås inte vill betala för samma undersökning två gånger.

Jag har i alla fall fått röntgenbilder hem, så det borde inte vara några problem. Ring till kliniken och fråga. Du behöver ju inte berätta att du ska ta dem till en annan klinik för bedömning :)

Är det digitala bilder? I så fall är det ju bara att be kliniken som tagit dem skicka dem dit du vill. Snabbt och smidigt. Så gjorde jag i alla fall.

Hejsan. Även här är ju bilderna digitala så de kan skicka dem till annan klinik på en sekund för bedömning. Så har min klinik gjort för att få expertbedömning flera gånger. Så prata med din klinik om detta...

Det känns bara så "skämmigt" på något sätt...:( Det är ju inte så att jag tycker att de gjort ett dåligt jobb för övrigt på något sätt, det är min hemmaklinik som jag vanligtvis är mkt nöjd med och trivs med men det här väntandet klarar jag inte av helt enkelt!

Det har tagit alldeles för lång tid, dessutom har jag inte fått ngn rehabplan, medicinering eller råd alls p g a osäker diagnos och jag ser att hästen har blivit försämrad i vissa delar, att han börjat snubbla mycket mer bak. Är rädd att tiden går och vi missar viktiga insatser som kanske kan ge hästen en chans:(

Bilderna är digitala det vet jag för jag fick själv titta på dem när vi var där. Så att skicka dem till en annan klinik är säkert en enkel insats men så var det det där att be dem skicka till annan klinik...

Säg bara att du vill ha dem på en cd-skiva för ev. framtida behov. De har inte med och göra egentligen vad du ska med dem till..Jag har fått ut alla mina röntgenbilder på skivor bara för att jag tycker att det är kul att ha och för att gå tillbaka och se ev förändringar själv..På min klinik kostar det 50 kr.

Ok, tack för info! Det kan ju vara en idé att ha dem på skiva, även för framtida bruk om man som du säger vill gå tillbaka och jämföra.

Det gick utmärkt att få dem på skiva:) Har nu tagit en första kontakt med ett större djursjukhus för att få en snabbare bedömning av bilderna, pratat med mitt försäkringsbolag och fått ok ang ersättningsbiten så nu håller jag tummarna för att få en säker diagnos. Är less på sömnlösa nätter:(

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 417
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka