Begagnad ridhjälm

Septicemia

Trådstartare
Skulle du kunna tänka idg köpa en begagnad hjälm från t.ex internet?

Alltså inte av kompis eller släkting.

Sv: Begagnad ridhjälm

Nej.
Dels därför att man aldrig vet vad hjälmen "varit med om", hjälmar tål inte hur många hårda smällar som helst.

Dels därför att passformen är viktig på en hjälm, sitter den inte bra runt huvudet (man ska kunna vända huvudet upp och ner utan hakband utan att den ramlar av, utan att den klämmer och sitter för tight) så skyddar den inte lika bra.

Dels därför att det känns lite äckligt :crazy: vet ju själv hur mycket jag ibland svettas i min hjälm en sommardag, och att nytvättat hår inte är något jag prioriterar när jag ska rida :o :D

Vad bra att det finns så många kloka bukefalister! :D
Är det någon som vet hur många smällar en hjälm klarar?

Nej det skulle Jag inte

Vimzis skrev:
Vad bra att det finns så många kloka bukefalister! :D
Är det någon som vet hur många smällar en hjälm klarar?

En fråga som inte går att svara på enligt mig.
eftersom en smäll kan vara tillräckligt för att hjälmen inte skall skydda fullt ut vid nästa smäll.
Jag gör jämförelsen med bilbarnstolar, där man skall byta ut den efter en olycka eftersom det kan finnas skador man inte ser på den.

Håller med här, min förra hjälm hade jag i flera år, ramlade aldrig av "på huvudet" med den :D Tills jag en vacker dag fick hjärnskakning i nämnda hjälm, då var det dags för byte..

Hjälmen efter höll i tre veckor, dvs hjärnskakning nr 2 :angel: :smirk: (notis, efter detta plockade vi bort hel havre ur foderstaten ;) :angel: )
Min nuvarande hjälm har ca ett halvår på nacken, inga hårda smällar hittills, ta i trä...

nej de skulle jag inte.

tänkte komma med en liten följdfråga. :angel:

hjälmar är ju färskvara iaf crosshjälmar är de samma med ridhjälmar?
när ska man i sådana fall byta fastän den inte slagit i någonting?

5 år tror jag det är?

Jag skulle inte ta emot en begagnad hjälm om jag så fick betalt för den ;)

Nej, det hade jag inte kunnat göra. Som dom andra säger, man vet inte vad hjälmen varit med om OCH sprickor i hjälmen syns inte. Så mitt råd är att du kilar iväg till hästaffären och köper en ny & fräsh hjälm ist. för en beg. på internet:)

Har aldrig så mycket som funderat på att köpa begagnad, tyckte bara det var onödigt fast väldigt intressant vetande. :D

Nej, en hjälm ska man köpa ny, sen har jag hört att använder man hjälmen dagligen ska den bytas ut minst vart 3:e år.......

Nej, verkligen inte! Man har ju ingen aning om hur den hanterats eller varit med om. Påminner mig om att jag borde köpa en ny hjälm själv för jag har haft min i rätt många år nu...

Säger som alla andra här: aldrig! Jag gillar min skalle som den är dvs hel. Skulle inte riskera den genom att sätta på mig en hjälm av okänd status.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
647
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 074
Senast: tara
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 486
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat