Befoget öch ha ångest över små hagar??

Eme_liie

Trådstartare
vet inte hur jag fick in ö så klart så ska det stå och. Viste inte riktigt vart jag ska lägga den här då det till viss del är hästmänniska tror jag men ändå hästvård aja provar här..

Har en äldre och en yngre häst och jag ska ny hitta stall till båda men det verkar som om att jag får välja på pest eller kolera... :( Antingen ha dom i två olika stall ett av stallen är mindre bra eller ställa dom i samma stall men då kommer ju problemet att det är små hagar och till den större hästen är jag inte så bekymmrad över utan det är unghästen jag är rädd för kommer att få spunk eftersom att hon har stått på lösdrift nästan hela livet om man bortser från ca 6 månader där hon stod på stall men i stor hage med x-antal kompisar 9-ca16 var dom ute då.. ni kan säkert kolla igenom mina förra trådar så får ni lite bättre koll så slipper tråden bli så lång..

Så vända ut och in på sig själv å åka till två stall om dagen eller stå med båda i samma stall och då få ha dom i mindre hagar där det då ist "går" ut över hästarna :s

Sv: Befoget öch ha ångest över små hagar??

Jag hade aldrig orkat ha häst i två olika stall!!

Små hagar, vad är det?? Små fyrkanter på 10*10m? Allt är relativt. :)

Kan inte dina två gå ilag om du är rädd att den lilla blir utan hästkompisar i hagen? Hästar vänjer sig fort om det är så att du väljer de mindre hagarna. Bara de får motion och stimuleras tror jag inte att det gör så jättemycket. Visst är väl drömmen att ha flera hektar skog till hage, men i många fall är det just drömmar. I min stad finns det inte ett enda stall (!!) som har stora hagar. Min häst har hage som är ca 70*200m. Och det är bland det största man kan hitta inom flera mils avstånd. Så ja, vi har fått vant oss vid det. Tror att hästens livskavlité med kompisar, ridning och annan stumili avgör mycket om det fungerar eller ej. :)

Längtar tills jag får mitt hus som jag ska ha. Där har jag 4 hektar mark att bygga hage på!. :)

Hur stor kan man säga att dom är typ halva av en vanlig liten ridbanan kanske lite mindre.. Mina två vill jag inte ha i samma hage å få större hage då valack klättrar på ston.

Nu när jag pratar två olika stall så är det stall som ligger grannar :) alltså mindre än en minut att gå mellan stallen längre kommer inte jag heller orka..

70x200 är gigantiskt om man jämför med våra hagar... Våra är mindre än hälften så stora som din, och du kallar den liten :p

Så ts, allt är relativt. Vi vill självklart ha större hagar till våra hästar, men det är omöjligt då det inte finns mark eller pengar till det. Det funkar, men kul är det ju inte. Man får se till att motionera hästen dagligen med varierat arbete.

Det är ju inte katastroflitet. Jag hade nog överlevt med min häst i en sådan hage. Min häst får ibland under vintern gå i en hage som är typ 20*30m för det är enda hagen med staket. På vintern när det blir snorkallt och strömmen lite halvkass så kan han tycka att man kan gå in själv om han har tråkigt :p Och han överlever då.

Även om det är nära mellan de två olika stallen - är det helinackordering? Eller ska du ha åtaganden som in och utsläpp?? Orkar du ha det på två olika ställen då? Känns de ok att han dina saker som borstar och sådant på olika ställen? Foder? Känns jäkligt omständigt för mig även om de ligger grannar.
Jag är sån som vill ha allt på ett ställe. Gillar inte ens att ha hästen på bete under 2 veckor då jag har semester, för så mycket saker blir på olika ställen.

Jag hade provat ha hästarna i de små hagarna och sen ridit lite mer och haft kul med dem. Funkar det inte så får du ta tag i det då. Men jag hade aldrig haft häst på två olika ställen. Jag tror inte hästarna dör av en mindre hage. Bara de kan röra sig i sina naturliga gångarter och har kompisar nära inpå.
Man måste få tänka på sig själv ibland med. Det ska vara kul å ha häst, annars kan man lika gärna låta bli.

Hur känner du ang att ha i olika stall? Tänk på det praktiska som jag nämde - foder, borstar och allt sådant på två ställen.

70x200 är gigantiskt om man jämför med våra hagar... Våra är mindre än hälften så stora som din, och du kallar den liten :p

Jag har lyckats roffa åt mig den största och dessutom slå ihop den med en mindre brevid som aldrig används.. :angel: Våra andra hagar är allt från skitsmå till lite större än halva min. :)

Hur stor kan man säga att dom är typ halva av en vanlig liten ridbanan kanske lite mindre..

Det tycker jag är för litet.
Hästar ska kunna röra sig fritt i samtliga gångarter i en hage (men det är klart, är det en shettis så räcker ju den beskrivna hagstorleken ändå).

Jag tycker hagarna du beskriver är för små. Det måste ju finnas andra stall i närheten med större hagar där du kan ha båda dina hästar.

Tyvärr finns det inte :( har letat febrilt vill inte heller åka flera km till stallet vill ha cykelavstånd är inte stenrik å soppan kostar ju som den gör idag.. Delade stallen har bra även om jag helt klart skulle vilja ha lite större..

Det som jag känner är problmet är med unghästen som bara är 2 år och kan då inte motioneras på samma sätt som min äldre häst vist så kan man fixa med leksaker men från att ha gått på lösdrift i princip hela livet till en mini hage känns lite sådär så det är unghästen som ger mig ångest..

Om jag väljer 2 stall alt 1 så är det utsläpp insläpp å kvällsfodring men man måste hjälpas åt med lunchen och är jag ändå där vill stallägaren ha hjälp med det passet jag är där på.. har min äldre häst där och jag har en dålig känsla av att vi kommer att bli så jäkla osams när jag tar dit unghästen då vi har helt olika tänk med hur man uppfostrar hästar. Stall 2 ingår inget och har inte heller någon bra känsla att flytta den äldre hästen dit då jag inte gillar den stallägaren så värst mkt å stallet är sådär men bra hagar. Här ger jag även upp OTROLIGT bra ridvägar helt underbara och jag älskar verkligen att rida där.. Måste köpa in foder å strö i stall 1 men bara foder i stall 2. Längre sträcka att cykla

Om jag väljer 2 stall alt 2, stall 1 (unghästens) så Är det bra folk som har massor med unghästvana och ägaren har jobbat som ridlärare typ hela livet. helt ok hagar och ägaren håller på med lite mindre avel. så kompis finns till unghästen. Här tar dom alla passen man kan få hjälpa till nån gång och dom har ett bra tänk med hästarna att min häst tas hand om lika bra som deras egna och skulle jag stöta på problem med unghästen så finns det hjälp att få. stall 2 är ett lite mindre stall där man får vara med och dela på passen i stallet och ägaren hjälper till med det som blir "kvar". Helt ok hagar.
När till ridhus rider man ca en 15 minuter extra kommer man till en större anlägging med 2 ridus och 2 uteridbanor där det finns träningar som man kan vara med på med unghäst å den äldre hästen, dock är det sämre med ridvägar även om det finns :( I båda stallen så får man fixa in strö och foder själv.. Närmre att cykla till.

Borstar å dylikt har jag dubbelt upp med och jag har nästan uppsättning för tre hästar till min äldre häst så saker problmet ser inte jag som ett problem det jag kan se som ett problem är väl i sånna fall sadlarna men en 2 åring är det inte så mkt ridning på och så kan jag även se ett problem med å få med sig unghästen som handhäst om stallägarana är sådär till att jag kommer förbi med någon annan häst.. Foder å sånt blir ju på sitt ställe eftersom att tanken är att hämta en hel transport till var och en så kommer inte springa mellan stallen med foder utan foder å strö finns där hästarna står elller hur man ska beskriva :)

Det är inga shettisar utan en föredetta travare 20 år 162 i mkh å en unghäst på 2 år minst 150 i mkh.

Ja men det låter som du vill ha dem där det är två olika stall. Det verkar ju bättre utifrån de förutsättningar du kommer med nu. Det är väl bara å prova. Känns det bra så är det ju bra och känns det inge bra så kan du flytta. :)

Men hur ska man välja sen då?? har ju två alternativ där för tillfället

Jag hade valt att ha i två stall. Fick göra så själv i vintras när stoet skulle igång och ettåringen hade andra behov. Hade turen att få plats i stallen bredvid varann. Men visst är det lite meckigt med ha hästarna i olika stall. Men vad gör man liksom:p?

Håller med Fiorano utifrån de förutsättningar du (ts)beskriver. jobbigt med två stall, du kommer känna dig stressad och splittrad, men jag tycker ändå det du beskriver med magkänsla om olika syn på hästhållning, kompis relation osv, väger rätt tungt och du verkar ha tänkt till både ang. detta och vad som passar hästarna bäst. jag skulle se det som en tillfällig period i livet, kanske ngt år du får ha det så och sen kan du ändra? isåfall hade jag lyssnat på magkänslan så länge du tror du beskar med att fara mellan två stall - men de var ju nära varandra även omd et fortfarande är mkt tidstjuv att måsta ha separata rutiner, det får man inte glömma. (stor tidstjuv i skillnaden att mocka, blanda mat, fixa med häst i ett stall och sen börja omigen i nästa, jmf med att mocka 2 boxar på samma ställe och göra mat osv).

Är inne på ditt tänk där med att det inte är någon långsiktig lösning utan det får bli så kanske nått år eller fram tills dess att jag har hittat ett stall där jag kan ha båda. Hade jag jobbat 100% hade jag aldrig ens tänkt tanken att ha dom i olika stall utan hade fått lösa det på något sätt hur vet jag inte riktigt, tidmässigt är det absolut sämre att ha dom i olika stall.. Hade det inte varit så att jag inte behövt flytta gubben från stallet han står i nu hade det oxå varit en annan femma. Men som sagt man kanske kan överleva det hela under en lite kortare period. Har ju en del vana från strömsholm där jag fick göra samma jobb två gånger då man tog hand om ridskolehästarna för att sen åka till sin egna häst å ta hand om den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 016
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 848
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar