Bedömningarna

Tror inte jag fattat än... :o :confused:
Om det står bedömning 2 faser A:0+A:0/A , vad betyder det då? Är det omhoppning direkt efter avslutad grundomgång; alltså man får ingen ny startsignal?
Ursäktar mej om du redan skrivit detta, men jag har inte riktigt förtsått.. :o

Sv: Re: Bedömningarna

Till att börja med så är fas 2 INTE en omhoppning. Om du är felfri i fas 1 så stannar du kvar på banan och hoppar fas 2.

Om det uttryckligen står i propositionen att det är ny startsignal (alternativt kan det stå 'paus', '30 sek' eller något liknande), då är det ny startsignal till fas 2.
Om det inte står något sådant i propositionen då är det inte ny startsignal.
Ny startsignal får bara finnas på lokaltävling och lägre.
På regionaltävling och högre är det alltid 'flygande start' till fas 2 (dvs mållinjen i fas 1 = staratlinjen i fas 2)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bedömningarna

Ursäkta om jag är dum i huvudet just nu, men jag vill bara ha detta klart för mig... :p

A:0/A:0 är alltså som fd A:1c fast omg 2 är eg ingen omhoppning?

Men, hur räknas det då? Skiljs man alltså inte åt genom tid? För gör man det är det ju som en omhoppning för alla kommer ju rida som tokar för att få bästa tiden. Eller? :D

Jag har inte tävlat på 6 år så jag är helt "out of the loop"... :rofl:

jo fas 2 avgörs på tid och jag tycker nog det ser ut som det är en omhoppning allt.

Tack för svaret! :bow:

Som sagt, det ÄR alltså omhoppning, bara att det inte kallas för det längre? :smirk: Fånigt, tycker jag... :rofl:

hopp_o_galopp skrev:
Ursäkta om jag är dum i huvudet just nu, men jag vill bara ha detta klart för mig... :p

A:0/A:0 är alltså som fd A:1c fast omg 2 är eg ingen omhoppning?

Men, hur räknas det då? Skiljs man alltså inte åt genom tid? För gör man det är det ju som en omhoppning för alla kommer ju rida som tokar för att få bästa tiden. Eller? :D

Jag har inte tävlat på 6 år så jag är helt "out of the loop"... :rofl:
Ja, A:0/A:0 är (nästan) som gamla A:1c om det finns felfria i fas 1. Skillnaderna mot A:1c är att eftersom fas 2 inte är en omhoppning, så får hindren inte höjas, samt att om det inte är någon felfri alls i fas 1 så avgör resultatet i fas 1, i A:1c så gjordes i det läget en omhoppning efter klassen som i A:1a.

Om det hjälper dig att förstå hur det funkar så se det som två olika klasser: fas1 = kvalklass, felfria går vidare till fas2/finalklass. De som får rida fas2 skiljs åt enligt bedömningen i den fasen. De som inte får rida fas 2 skiljs åt genom bedömningen i fas 1. Det ska dock påpekas att hoppning i två faser egentligen inte är 'kval och final' (som ju har vissa krav på att en viss procent av de startande ska gå vidare till finalen), men det kan vara lättare att förstå hur hoppning i två faser fungerar om man tänker så.

Hoppning i två faser behöver inte heller alltid vara som gamla A:1c, eftersom bedömningen i varje fas kan vara A, A:0 eller C, det är bara kombinationen A:0/A:0 som är väldigt lik A:1c (eller A:1d om det är ny startsignal till fas 2, får bara finnas på lokaltävling och lägre). Alla andra kombinationer (A/A, A/A:0, A/C, A:0/A, A:0/C, C/A, C/A:0, C/C) har ingen motsvarighet i de gamla bedömningarna.

Sv: Bedömningarna, Ungponny klass

jag har en 5 åring som jag har tävlat ungponny klass me. Han gått en felfri lätt C och skall därför bara hoppa grunden.
Inte omhoppningen. Då anmälde jag honom i avd. B och jag fick hoppa så som han skulle (bara grunden) :bump:
Jag vet inte om jag fattat dig rätt :confused:,
men skulle jag anmält han i avd. A för hoppning i bara grunden???
Samt undrar jag också hur många felfria lätt C han måste gå för att han skall kunna flyttas upp? Jag har hört både två och tre, hur många e rätt???

Sv: Bedömningarna, Ungponny klass

5-åriga hästar ( och ponny) får aldrig starta avd. A, de går alltid i avd B.
6-åriga hästar/ponny får starta i avd A efter 2 felfria runder i avd B i samma klass eller högra. dvs har din ponny hoppat 2 st felfria Lc som sexåring får du starta LD och LC i avd A. OBS att nollorna måste göras under det året som hästen/ponnyn är sex år, du får alltså inte räka noll-runderna som du gjorde som 5-åring.

Alltså jag förstår fortfarande ingenting, när alla bara håller på att skriver Nej så här är det: och bla bla och bara ändrar :confused: :crazy: . Kan inte en person skriva EXAKT hur allt går till? det blir jätte svårt annars. :bow:

A:1b då? e d nån gammal bedömning eftersom den inte står med??

Hej! Jag undrar vilken bedömning brukar man ha på KM ?? :confused:

:bump:

Ja vet att det är upp till resp. klubb, men vilken bed. e vanligast ? :confused:

Ylva skrev:
Ja, A:0/A:0 är (nästan) som gamla A:1c om det finns felfria i fas 1. Skillnaderna mot A:1c är att eftersom fas 2 inte är en omhoppning, så får hindren inte höjas, samt att om det inte är någon felfri alls i fas 1 så avgör resultatet i fas 1, i A:1c så gjordes i det läget en omhoppning efter klassen som i A:1a.

Om det hjälper dig att förstå hur det funkar så se det som två olika klasser: fas1 = kvalklass, felfria går vidare till fas2/finalklass. De som får rida fas2 skiljs åt enligt bedömningen i den fasen. De som inte får rida fas 2 skiljs åt genom bedömningen i fas 1. Det ska dock påpekas att hoppning i två faser egentligen inte är 'kval och final' (som ju har vissa krav på att en viss procent av de startande ska gå vidare till finalen), men det kan vara lättare att förstå hur hoppning i två faser fungerar om man tänker så.

Hoppning i två faser behöver inte heller alltid vara som gamla A:1c, eftersom bedömningen i varje fas kan vara A, A:0 eller C, det är bara kombinationen A:0/A:0 som är väldigt lik A:1c (eller A:1d om det är ny startsignal till fas 2, får bara finnas på lokaltävling och lägre). Alla andra kombinationer (A/A, A/A:0, A/C, A:0/A, A:0/C, C/A, C/A:0, C/C) har ingen motsvarighet i de gamla bedömningarna.

Vad innebär A:1c??? kan nån skriva ett svar för vad som gäller då? håller me "Micaela", dt e väldigt rörigt… :rofl:

Som skrivits innan, A1:c finns inte längre. Den motsvaras nu ( i stort sett) av Bed A:0/A:0

Se i mitt ursprungsinlägg...
A är när enbart felen räknas lika fel= likaplacerad. Maxtid finns.
Bed A/A är alltså en grundomgång med bed A och en omhoppning med samma bedömning.

I Zürichhoppning får ryttaren själv välja i vilken ordning hindren ska hoppas. På banskissen har varje hinder en enkel- eller dubbelriktad pil som anger om hindret får hoppas i båda riktningarna eller bara i en riktning. Varje hinder får bara hoppas en gång (på ett hinder med dubbelriktad pil får du alltså välja åt vilket håll du ska hoppa, men du får inte hoppa det åt båda hållen). Start- och mållinje får inte passeras under ritten.

okej om ja nu ska tävla å de står A:1d? betyder då att jag ska rida omhoppningen på en gång eller vänta 30 sekunder eller vad??
Och A:1a? Är det när de rids i två omgångar?

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: cewe
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
8 726
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 446
Senast: Ewelina02
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 669
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama