Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, A:0/A:0 är (nästan) som gamla A:1c om det finns felfria i fas 1. Skillnaderna mot A:1c är att eftersom fas 2 inte är en omhoppning, så får hindren inte höjas, samt att om det inte är någon felfri alls i fas 1 så avgör resultatet i fas 1, i A:1c så gjordes i det läget en omhoppning efter klassen som i A:1a.hopp_o_galopp skrev:Ursäkta om jag är dum i huvudet just nu, men jag vill bara ha detta klart för mig...
A:0/A:0 är alltså som fd A:1c fast omg 2 är eg ingen omhoppning?
Men, hur räknas det då? Skiljs man alltså inte åt genom tid? För gör man det är det ju som en omhoppning för alla kommer ju rida som tokar för att få bästa tiden. Eller?
Jag har inte tävlat på 6 år så jag är helt "out of the loop"...
Ylva skrev:Ja, A:0/A:0 är (nästan) som gamla A:1c om det finns felfria i fas 1. Skillnaderna mot A:1c är att eftersom fas 2 inte är en omhoppning, så får hindren inte höjas, samt att om det inte är någon felfri alls i fas 1 så avgör resultatet i fas 1, i A:1c så gjordes i det läget en omhoppning efter klassen som i A:1a.
Om det hjälper dig att förstå hur det funkar så se det som två olika klasser: fas1 = kvalklass, felfria går vidare till fas2/finalklass. De som får rida fas2 skiljs åt enligt bedömningen i den fasen. De som inte får rida fas 2 skiljs åt genom bedömningen i fas 1. Det ska dock påpekas att hoppning i två faser egentligen inte är 'kval och final' (som ju har vissa krav på att en viss procent av de startande ska gå vidare till finalen), men det kan vara lättare att förstå hur hoppning i två faser fungerar om man tänker så.
Hoppning i två faser behöver inte heller alltid vara som gamla A:1c, eftersom bedömningen i varje fas kan vara A, A:0 eller C, det är bara kombinationen A:0/A:0 som är väldigt lik A:1c (eller A:1d om det är ny startsignal till fas 2, får bara finnas på lokaltävling och lägre). Alla andra kombinationer (A/A, A/A:0, A/C, A:0/A, A:0/C, C/A, C/A:0, C/C) har ingen motsvarighet i de gamla bedömningarna.