Bedömning på Wången

HeddaE

Trådstartare
Någon som följer bedömningen på Wången? Tycker det är låga poäng överlag, någon som håller med? Är det någon häst ni håller tummarna för lite extra? Själv är jag sugen på att se vad Ivan från Hammarby kan prestera, såg honom på några bilder och han ser talangfull ut.

Önskar i varje fall att jag var på plats istället för att sitta och titta i WF hela dagen ;)

Sv: Bedömning på Wången

Jag håller ett extra öga på Djörfung från Solbacka, annars är det få hästar jag har koll på av dem som ska visas.
Väldigt låga ridpoäng än så länge på alla hästar.

Kommer nog bli diskussioner kring de låga poängen.....själv är jag nog just nu bara glad att min häst inte var redo att visas så jag hade dragit upp henne dit nu......synd bara på alla de fina hästarna som är är.....

Kommer nog bli diskussioner kring de låga poängen.....själv är jag nog just nu bara glad att min häst inte var redo att visas så jag hade dragit upp henne dit nu......synd bara på alla de fina hästarna som är är.....

Jag känner också lite så! Svårt att veta om bedömningen är rätt och rättvis när man själv inte har varit där och jämfört (eller är utbildad avelsdomare för all del..)

Jag är här nu.. visar min häst och ja, det är väldigt låga poäng överlag. Riktigt tråkigt tycker jag.
Gudni (som är avelsdomare) tittade på min häst i våras och då skulle han ge henne bland annat 8,5 för huvud & hals,manke,bog, 8 för rygg & kors och 8 för benkvalite, och hon skulle ha gått in i första klass då. Men idag fick hon 7,72.

Jag sett en enda häst som fått över 8 tot i ridegenskaper idag. Det har varit många fina hästar som fått för låga poäng. Vet en visare (skriver inte ut namn) som strök sig och inte ville visa fler hästar idag pga av de låga/snåla poängen.

Jag följer bedömningen slaviskt och, ja, poängen känns otroligt låg. Lyftingur, en av hästarna som visas, har jag sett med egna ögon, och, jag tycker han är värd mer poäng. Jag är dock glad för Ómur frá Feti som är en riktig favorit hos mig. Han fick 8,05 för rideg. Dock låga poäng för en sådan maffig och häftig kille.

Nej jag vet inte vad jag ska säga. Vad har hänt med de svenska domarna?

Senast ändrad:

Då har isåfall alla hästar gått dåligt ...
är själv här och visar/tittar, ingen ryttare eller ägare som jag pratat med har varit nöjd eller känt att hästen fått en rättvis bedömning.

....är iof inte på plats, men låter ju konstigt om ALLA hästar skulle ha en "dålig dag", flera av de vana avelsvisarna aldrig ju skulle starta om de inte visste att hästen inte skulle kunna få bra poäng, och verkar ju inte ens gå särskillt bra för dem......

Visst verkar det vara överlag låga poäng, men tittar man närmare på siffrorna så verkar det vara nästan bara 4-gångare. Med 5 eller 5,5 för pass blir det inte så höga siffror om det inte är en spektakulär häst.

Men går man in på hästarnas bedömningar så har få fått höga poäng för de övriga gångarterna också /:

*kl*
Någon som vet om de isländska domarna dömt i Sverige tidigare? Kommer man som domare till ett land man inte dömt i förut är det väl inte konstigt om man lägger sig på en lite lägre/försiktigare nivå. Har en kompis vars sto visas och hon får inte riktigt ihop siffrorna på sin eller andra hästar. Dessutom är det märkligt att man klämt ihop bedömingen, vissa hästar kommer gå grundbedömningen imorn och sen öppna bedömningen på eftermiddagen. DET är inte sjysst, hästägare och tränare lägger ner mycket pengar och tid på att få sina hästar visade - då kan de väl ändå få en ärlig chans...

Det var väl liknande rabalder över höstvisningen på Romme förra året, mycket låga poäng där med.

Håller med om att det inte känns ok att de har lagt ihop bedömningen på det viset, flera av hästarna får ju inte en chans att visa vad de går för. Dessutom långa bedöminingsdagar för domarna som jag antar inte kan vara på allerten så många timmar i om dagen och kunna göra ett fullgott jobb....jag skulle aldrig orkat jobba så många timmar utan att göra misstag iallafall.....

*kl*
Någon som vet om de isländska domarna dömt i Sverige tidigare? Kommer man som domare till ett land man inte dömt i förut är det väl inte konstigt om man lägger sig på en lite lägre/försiktigare nivå.

Jag kan inget om bedömningar så detta kanske är en jättedum fråga, men har man olika bedömningssystem i olika länder? Eller varför bedömer man annorlunda?

En kvinna jag är bekant med är på bedömningarna. Hon var riktigt upprörd och förklarade att dom hade för lite pengar för att hålla kvar domarna en natt till. Därav den öppna bedömningen samma dag som de "vanliga" bedömningarna imorgon. Detta är helt sjukt. På Wången är inte alls dyrt att bo, i jämförelse med andra ställen. Dessutom är det många anmälda. Är denna bedömning "inte lika viktig" som alla andra eller? Är detta schysst mot hästarna? Blir så less..

Tycker också att det är riktigt dåligt att den öppna bedömningen äger rum samma dag. Det är en stor skillnad på att ha ett dygn på sig att ladda om, än på några timmar.

Angående låga poängen är jag fortfarande kluven. Å ena sidan är det professionella domare som dömt, å andra sidan har många erfarna avelsryttare/profiler höjt på ögonbrynen över resultaten.

Är nyfiken på Dottla från Asphult. Dels för att jag känner uppfödaren, dels för att hon har stått inackorderad hos oss.

Är det, förresten, nån som har hört hur det går för henne? Kommer inte åt resultaten...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 776
Senast: MML
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 441
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Daimstruten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat