Bedömning med idealtid

amalia

Trådstartare
Vi funderar att använda oss av denna bedömning på någon av våra tävlingar. Lusläser dock TR och hittar inte något reglerat om denna bedömning.

Ska kontakta förbundet på måndag och fråga, men tänkte höra om någon här har koll så länge.

Själv har jag ridit en 0,90-hoppning på idealtid men det var för 15 år sedan (hu, vad gammal jag är).

Så, några frågor då:

1. Är det banbyggaren som sätter idealtiden?

2. När jag red var idealtiden hemlig så att säga och man försökte rida i ett bra tempo och lagom vägar för att få till det, gäller detta fortfarande?

3. Vi tror att bedöminingen kan vara bra i den lägsta ponnyklassen, när man numera inte får rida den i bedömning A:0/A:0, några input om det?

Sv: Bedömning med idealtid

Har aldrig hört förut..
Men däremot har jag ridit någon "pricka din egen tid", vad är det för bedömning då?

Jag tänkte på den bedömningen för bara någon vecka sedan, vad lustigt! :laugh:
Tycker den borde vara den optimala bedömningen när man inte får/vill ha omhoppning, inbjuder till god ridning.

Tyvärr minns jag inte heller "reglerna". Har du kollat TR på nätet? Jag kan tyvärr inte, min dator startar om sig då... *heja Vista*

Jag gillar inte bedömning med idealtid. Helt enkelt därför att idealtid är svårt att få att funka för alla typer av hästar, några behöver längre vägar, andra korta vägar, någon ska gå i ett lägre tempo, en annan i ett högre. Inte behöver det inbjuda till god ridning heller. Man kan fortfarande gasa-bromsa-gasa-bromsa och dra hästen runt hindren.
Låt lägsta klassen vara en clear round och övriga gå med vanlig bedömning. Vill man nödvändigtvis så släng in stilbedömning också, inte enbart. Det är min åsikt om saken :laugh:

Problemet är att man from i år inte får ha gamla ld för ponny och 0,90 för häst med omhoppning på tid, i realiteten innebär det att man kan få hur många placerade som helst, vilket är svårt för arrangörer ekonomiskt med hederspriser etc.

Vi har 0,90 cr men förra året var det väldigt populärt att ha en 0,90 med omhoppning också. Finns en hel del ekipage som inte vill starta 1,00 el lc som endast kan rida en klass om man bara har cr.

Stilbedömning är i teorin bra, men då måste man ha speciell domare till det, vilket är svårt att få ihop ekonomiskt när tävlingarna inte inbringar speciellt mycket ändå.

Senast ändrad:

Det är knappast någon nyhet. Har man en clear round så behöver man enbart dela ut en prisrosett=lättfixat. Dessutom är det imo inte vanligt med annat än clear round i fd LD/0,90 m. Behöver inte vara något annat heller då den nivån bör vara för rena nybörjare/unghästar.
Helt ärligt tycker jag inte att lägsta nivån måste innebära ridning om priser. (Å andra sidan tycker jag att det borde varit okej att fortsätta med två faser A:0 även där men nu är det ju redan bestämt.)

Stilbedömning är bra om det är en vettig stildomare. De är extremt sällsynta. Det som brukar belönas bäst är de som har en häst som sköter allt och ryttaren bara åker omkring. Superbra utbildning. Inte.

Fast det finns de ekipagen som kanske aldrig kommer upp till 1 meter av olika anledningar... För dem kan det vara roligt att kunna rida två klasser på en dag.

Så ni har alltså två 90-klasser? Det har jag nog aldrig sett. Verkar tjatigt ;)
Skämt åsido, kan man inte ens rida 1 m-klass så tycker jag att man kan nöja sig med en 90-klass och i övrigt hålla sig till träningstävlingar. Eller så kan ni ju lägga in en 80-klass istället då. En 80 och en 90 med clear round i båda. Då kan ni också få med de ekipage som inte ens är redo för 90-klass.

Det fungerar ju i fälttävlan där terrängmomentet har optimaltid. Den är ju satt som en normal genomsnittstid just för att ryttarna inte ska rida farligt. Sedan får man straffpoäng om man rider fortare eller långsammare. Denna tanke tycker jag skulle vara bra för ponnybarn som rider som idioter med mamma som ivrig påhejare.

Jag vet det mycket väl. Har en ponny som går fälttävlan. Skillnaderna är dock många. Bara en sådan sak som det högre tempot och att det är fasta hinder som det handlar om. Dessutom finns det en hel del mer eller mindre livsfarliga ritter också i fälttävlan.

Det som också skiljer är att alla nivåer i fälttävlan har optimaltid. (Nåväl, i högre nivåer mer av en maxtid då för snabb ritt inte ger straff.)
Dessutom finns problemet med vägarnas utformning även i fälttävlan, särskilt om banan ligger på ett fält. Det finns liksom inte bara en vägsträckning som är korrekt utan vägen kan tas ut eller kortas av utan att det egentligen blir fel. Många gånger är det dock bara rakt framåt på en "spikad väg", t.ex. på skogsstigar som gäller i fälttävlan och då påverkar inte vägarna i någon större utsträckning.
I fälttävlan har ju tidigare placeringsordningen fastställts genom dressyrresultatet+hoppresultatet+terrängresultatet. Det är alltså inte bara optimaltiden som styr, också en skillnad att notera. (Är ju numera till viss del ändrat i de lägre klasserna där det enbart är tillåtet med stilbedömning och/eller clear round.)

Det jag tror hjälper allra mest är vettig grundutbildning. Det lär alltid finnas individer som rider som om ponnyn/hästen vore stulen, tyvärr.

Jag tänkte väl mer om man kunde på något sätt använda systemet anpassat till hoppningen. Alla ideer är värda att titta på för att komma tillrätta med hur det ser ut på många f f a ponnytävlingar idag. Stilbedömning är en del av detta men då ska den utarbetas ordentligt med utbildade domare och genomtänkt poängsättning. Där kan ju tempot vara en av bedömningspunkterna. Man kan ju få önska i alla fall...

Ja åsikterna går isär...

Vi som tävlingsarrangör ser förstås till vad de tävlande runt om i vårt distrikt verkar uppskatta, vilket vi tydligt såg förra året då vi körde detta upplägg.

Vi brukar ha två 0,90, samt 1,00 och 1,10 på våra lokala tävlingar.

Sedan är det så att alla inte strävar efter att klättra i klasserna, och visst kan man tycka att både 0,90 och 1,00 är lågt men orsakerna kan vara många till varför man inte vill rida 1,00.

Känns som om tråden har "spårat ur" lite, inte så att jag har något emot det men önskar gärna fler som har input på de ursprunliga frågorna.

Men helt ärligt, är det verkligen bättre på ridhäst? Knappast. Jag var på en lokal hoppning i lördags och såg mycket som inte borde ha setts. Både i ridväg (ingen vettig galopp i hästen, ytterbogarna långt ut längs sargen, ryck i munnen, duns i sadlar) och vad det gäller utrustning. (Illasittande sadlar, paddar som är för små, bett som hänger och slänger, nosgrimmor felplacerade osv.)
Sen fanns det en hel del trevliga ekipage också vilket är viktigt att påpeka. Men faktum kvarstår, imo är det inte mycket bättre på häst.

Stilbedömning, visst, men då måste domarna bli så oändligt mycket bättre än idag. Det som jag tycker ska belönas är en ryttare som jobbar ordentligt med sin häst, inte den som har snyggast knoppning, sitter spikrak i ryggen utan att röra sig en centimeter åt något håll, fisigt tempo och dylikt.

Fyra klasser alltså. Jag är van vid att det då är antingen två st 1,00 eller två st 1,10 men viktigast är ju att det uppskattas av ryttarna så de faktiskt kommer.
Men varför inte bara ha clear round i båda 0,90-klasserna då? Eller vill ryttarna rida om färgade prisrosetter? Isf kanske bed. två faser A+A?

Ska tävlingsnivåerna sänkas så det passar "alla" eller ska tävlingsnivå vara något som man jobbar för att uppnå? Jag vet vad jag tycker men det finns säkert många som tycker annorlunda :laugh:

Fyra klasser alltså. Jag är van vid att det då är antingen två st 1,00 eller två st 1,10 men viktigast är ju att det uppskattas av ryttarna så de faktiskt kommer.
Men varför inte bara ha clear round i båda 0,90-klasserna då? Eller vill ryttarna rida om färgade prisrosetter? Isf kanske bed. två faser A+A?

Det var just den bedömningen vi inte ville ha på grund av att det kan bli hur många placerade som helst! Kanske var otydlig i mitt första inlägg.

Okej, då är jag med. Men problemet borde vara mindre än i avdelning B eftersom avdelning B enbart har en fas.
Visst, fler startande i avdelning A men jag upplever det som att det är fler felfria procentuellt sett i avdelning B än i avdelning A. Hoppas du förstår hur jag menar... Dessutom är det ffa på ridhästnivå ofta stora startfält även i avdelning B.

Varför inte sätta in en 95 klass i stället? då får man ha tidshoppning i två faser precis som förr......

Nej, du har helt rätt. Även på häst blir man mörkrädd ibland. När man står som funktionär på tävlingar kan man verkligen undra om vissa inte har någon självkritik alls.

Nej, folk har inte det. Jag har inget emot att man gör en vågad sväng i en omhoppning eller dylikt men då ska det göras under kontroll. Vissa ritter var liksom så bedrövliga att min mamma antagligen skulle gjort det bättre. (Och då har mamma inte hoppat banor på tävlingsnivå på ett ganska så bra tag.)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 476
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag vet inte om denna hör hemma på grundutbildning eller hästvård, det är väl egentligen det min fråga handlar om, men jag lägger den...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 733
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar