Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Hur ofta rider du henne/vecka? Hur ofta rider du ut? Har du backar el annan stärkande terräng?
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag rider henne/aktiverar henne 5-6 dagar/veckan. Hoppar en dag och rider markarbete 1-2 dagar, resten rider jag ut, ibland joggning ibland klättring, ibland bara lek.
Nu har jag inte ridit i helgen men i fredags red jag markarbete och då var hon jättetrevlig igen (dock lite jobbigt i höger galoppen). En vecka kvar till undersökningen nu.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Min 5-åring började sparka bakut i galoppfattningarna i våras. Blev även jobbig att sko bak. Tog ut en veterinär utbildad i kiropraktik som hittade en rejäl låsning i länden och ett snett bäcken. Han hade även dragit på sig spänningar i bog och nacke.
Kanske ska tilläggas att min häst kollades/behandlades av en "vanlig" EQ några månader innan veterinären, men dennes behandling var helt verkningslös...

Har tänkt på min häst varje gång jag sett din tråd, kanske kan det vara något liknande "fel" på din?!
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Tack för ditt svar.

Jag hoppas på sätt och vis att osteopaten hittar något liknande, dvs något som går att behandla. Är det så att hon är kärnfrisk, så är hon jädrigt skarp i huvudet och kommer inte vara lätt att utbilda (börjar nästan tänka att hon är för svår för mig, och då är jag ändå hyfsat rutinerad).

Osteopaten håller ju dessutom till på klinik så är det något han misstänker som är veterinärt, kan hon undersökas direkt.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Sådär, nu har vi varit på kliniken.

Hon var öm i nacken, och i länden på vänster sida. Osteopaten trodde att nacken var ursprungsproblemet (hon var med om en transportolycka innan jag köpte henne, där hon fick panik och satt fast, vilket troligtvis är anledningen).

Han behandlade nacke och länd och vi ska på återbesök i november. Han tyckte inte det var ett jättestort problem men att hon absolut har haft besvär av det.

För övrigt fick jag mycket beröm för min fina häst, vilket såklart var roligt.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Fram tills idag har allt funkat bra, men idag... Jag känner mig knäckt och uppgiven.

Från det att jag satt upp idag började hon ticsa med huvudet. Hon rycker, kastar, främst upp och ner och slår ibland med frambenet samtidigt. Det fortsatte hela ridturen och även i stallet efteråt. Det ser ut so9m att hon inte kan kontrollera det själv. Det är tredje gången det blir såhär vid ridningen, jag hoppades på att det hade med hennes ömma nacke att göra och att det skulle vara bra nu.

Nåt måste ju vara fel..

Jag som kände mig så lättad efter att ha varit hos osteopaten. Vet inte vad jag ska ta mig till. Avvakta eller ringa kliniken på måndag.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Ring kliniken på måndag, det är ju inte fel att gå igenom hästen.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Usch, det låter som om du beskriver den hästens beteende som hade kraftig headshakingsyndrome som Ridsport skrev om. Nehru hette den väl. Otäckt fall som sjutton:(.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har googlat och läst en del om det... Det visar sig inte varje dag, som sagt märkt, av det tre gånger vid ridning nu.

Det verkar som att Strömsholm är kunniga på det, kanske värt att ringa dit.

Fan, vad pissigt det känns att vara hästägare just nu.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Är ju en sjukt pissig diagnos OM det nu är det. Det kan säkert vara nåt annat också-möjligen är det bara en nerv i kläm som osteopaten fixade men nu har hoppat in i ett dåligt läge igen. Ring Strömsholm och jättestort lycka till!
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har haft en headshaker..jag lovar det sker varje dag..däremot tänker jag på halskotpelaren..åk in och röntga
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Vad tänker du om halskotpelaren?

Jag ska ringa kliniken på måndag.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Ring även osteopaten :)
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Idag var det planerad terrängträning och jag åkte dit för att min tränare skulle få se hur hon beter sig. Vi hoppade inte utan red runt lite i alla gångarter.

Jag tyckte hon blev värre och värre ju mer jag red, några gånger gick hon ner på framknät och drog mulen i gräset. Kastade med huvudet, sparkade med frambenet och ville inte gå fram utan ville istället sträcka ner huvudet och dra mulen mot benet eller gräset. Frustade en del.

Jag står i valet och kvalet om jag ska ringa kliniken som är nära, där osteopaten är (har inget stort förtroende för veterinärerna dock) eller Strömsholm, som jag förstått det verkar kunniga på shaking (om det nu är det). Det är betydligt längre att åka men det viktigaste är att jag känner förtroende för vården.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Stackars liten :( Jag skulle ha börjat att ringa osteopaten då det låter som en nerv i kläm.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Det kanske är smartast.. Jag kan tyvärr inte ringa direkt till honom utan får ringa kliniken (han är där en gång i månaden eller så).

Tror du det kan vara en nerv i kläm, som blivit värre efter behandlingen? Osteopaten är så etablerad och välkänd som mycket duktig så det känns lite konstigt att behandlingen förvärrat.. Fast onekligen har det varit värre de sista två dagarna än det var innan.

Tack för inputen!
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag skulle gissa det iaf och alla kan göra misstag. Kan du inte nå honom på annat sätt än via kliniken? Låter konstigt, har du testat googla honom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp