Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Googlar och hittade ett nummer till hans företag i Stockholm. Kanske får prova på det! Annars ringer jag kliniken och rådfrågar och kanske kan få nummer av dom.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Gör det! För det är ju bara han som vet vad han har gjort och kan förhoppningsvis återställa skadan :)
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag hade ringt Strömsholm åtminstone för konsultation också.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag pratade precis med min andra tränare, som haft två hästar med HS. Han tyckte att beskrivningen lät mycket som HS och att jag skulle rida med nät några dagar för att se om det blev någon skillnad (enkelt sätt att utesluta annat och inte så kostsamt).
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Usch stackars dig

Det ryms ganska mkt inom begreppet HS, bara för att en häst uppvisar sådana symtom behöver det inte vara HS.


Jag tänkte angående halskotpelaren på antingen pålagring någonstans eller att något ligger och trycker där.. ja med tanke på transportolyckan och tidigare beteende.

Jag hade åkt in på klinik fortare än fort..
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag blir väldigt orolig. Jag kan ändå tycka att hon borde reagerat mer hos osteopaten om det var något i halskotpelaren?
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag hade nog varit mer orolig om det är HS O_o

När jag läser tråden från början har jag iof väldigt svårt att tro att det skulle vara HS?? Finns inget som tyder på det.. däremot om man är och rör runt i hästen kan ju diverse konstiga symtom komma upp, antingen i en övergångsfas eller nått som hamnat fel/ i kläm eller löses upp.

När jag började rota i min ljusa kom ju en gammal SI-ledsskada i spel dvs han behandlades för den spända muskulaturen omkring.. den som han använt sig av för att skydda själva grundorsaken och sen lite till sekundärt till på det .. å andra sidan kunde han ändå inte gå med den spänningen som var men nu tappar jag ett år i träning.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Oavsett vad det är känns det skitjobbigt. Det är ju bara frågan i vilken ände jag ska börja liksom.

Det där med frimärkssamling blir plötsligt intressant.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har uppdaterat...


Åk till klinik och utred
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Det blir nog så.

Är HS något som plötsligt att dyka upp eller borde det funnits tecken på det redan när hon reds in (eller innan)?
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har bara haft en häst med HS .. det smög sig lite på, tror det är olika på olika hästar hur det börjar och yttrar sig..som sagt så är det en komplicerad åkomma. Men vad jag menar är att de problemen du skriver om i din trådstart har inte direkt med HS att göra.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Nej det har ju visat sig sista månaden, eller tre veckorna, bara.

Det lilla jag galopperat nu efter osteopat-besöket har känts bra, inte korsgalopp alls. (Har inte pressat henne iofs men det känns skillnad så kanske hade det med länden att göra).

Jag förstår absolut hur du tänker, det känns som en kedjereaktion där det kommer nya saker hela tiden.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har en tid bokad på Strömsholm om 1,5 vecka och väntar på att osteopaten ska ringa upp mig.

Red med nosnät idag (skogstur utan större press) och hon visade inga konstigheter idag.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

n_t_ansikte.jpg
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Ett nosnät används för hästar med HS, ser ut som bilden ovan.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

OT sorry :o Vad är det nosnätet gör för att lindra symptomen för HS??
Jag har googlat men får inga bra svar.. Länka gärna för att dra ner OTgraden ;) :D
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Nu har jag pratat med osteopaten. Han är övertygad om att det inte är någon annat fel i nacken än det muskulära som han behandlade, det skulle hon visat i testerna och då skulle han inte behandlat. Däremot tror han att hon kan ha en reaktion på behandlingen, då blodgenomströmningen ökar i nacken när spänningarna släpper och det kan kännas som stick (det var ungefär så jag uppfattade honom). Dessutom hade han noterat henne som "högoktanig" i sitt temperament (no shit) och en häst som hon visar tydligt när det känns ovant, sa han.
Det kan ta 14 dagar innan behandlingsreaktionen avtar och han föreslog att jag skulle tömköra några dagar och hålla igång henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp