Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har ridit sedan i måndags med nosnätet, blandad ridning (uteritter, hoppning, lite markarbete) fast lite lättare/mindre krav än normalt. Hon har inte visat några symptom alls, och galoppen funkar också bättre.

Ringde och pratade med Strömsholm (hade tid nästa torsdag) och de tyckte jag kunde avvakta eftersom det funkar med nätet. Tänkte fortsätta rida med det någon vecka till och sedan testa utan för att se vad som händer.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Ja det undrar jag med? o är hon HS borde du inte utreda det ordentligt då? Är ju bra mycket ofarligare än om det är nåt med halskotpelaren. Finns det nån skada där så kan du ju råka illa ut. De kan gå omkull helt plötsligt, stegra sig o gå över osv osv. Och det kommer utan förvarning.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har inte varit inloggad på några dagar, så jag har missat tråden.

Jag har ridit utan nät sedan i onsdags och hon har inte visat några symptom. Jag har bollat med båda mina tränare, och Magnus som själv haft två HS-hästar, har rått mig till att rida med nätet ett tag och testa, vilket jag gjort. Han har själv inte haft någon hjälp av veterinärer när det gäller HS och jag har ingen erfarenhet men litar mycket på honom och hans kunskap (han har dessutom fött upp och ridit in min häst, känner henne alltså mycket väl).

Jag har inte bestämt mig för att INTE utreda, men just nu tänker jag avvakta. Visar hon symptom tänker jag åka till Strömsholm och jag har en återbesökstid om drygt en månad hos osteopaten. Som jag skrivit innan har jag haft telefonkontakt med osteopaten och han är säker på att det inte är något i halskotpelaren (det är såklart ingen 100%-ig garanti men han har ändå undersökt hästen, och har nog bättre koll än någon av oss på buke)
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Ok vad bra! Ett enkelt sätt att se om det är nåt i halskotpelaren är att kolla hur hästen går nedför en backe. Om den har svårt, svajar eller på nåt sätt inte ser normal ut så bör du kolla iaf. Likaså om den har svårt med nedhopp från t ex bank eller trappa. Har haft två st med olika förträngningar på halskotpelaren och i början var detta det enda jag la märke till innan jag förstod att det var nåt allvarligare fel med dom.

Men om hon har HS så är det ju ändå ett rätt besvärligt dilemma för dig, kan ju ställa till det rätt rejält om man vill tävla. Jag hoppas att hennes problem har varit tillfälliga och nu under vintern kommer att försvinna.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har inte tänkt på något särskilt i nedförsbackar men jag ska testa lite imorgon och vara mer uppmärksam, tack för tipset!

Ja, jag hoppas verkligen att det inte är HS, det verkar vara en ganska dyster diagnos, även om det verkar funka för de med lindrigare symptom. Försökt googla om en kan få dispans för att rida med nosnät, men det verkar lite oklart .
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Samma sak med ryggning, brukar vara svårt för hästar med skador på halskotpelaren
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Vidare hoppas jag att det är som osteopaten säger och det låter troligt i mina öron iaf :)
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Tänkte uppdatera lite för de som är nyfikna.

Jag har sista månaden känt en positiv utveckling i ridningen. Galoppen är lite starkare, inte korsgalopp i samma utsträckning, det händer någon gång ibland på böjt spår. Det är stor skillnad på hur hon använder sin bakdel i hoppningen.

Idag var vi på kliniken hos osteopaten på återbesök och han upplevde att hon var helt smärtfri i nacken och länden, lite överraskad att hon blivit så pass bra på endast en behandling men han behövde alltså inte behandla igen.

Tics har hon vissa dagar, jag tycker mig se ett mönster att det kommer när det är soligt och det hjälper då att rida med nät.

Sedan jag skrev sist har jag börjat träna för cr-tränare regelbundet samt konsekvent tränat galoppfattningar. Jag tror och hoppas att vi får lite framgång i utvecklingen nu, ett tag kändes det riktigt pissigt, men nu tror jag vi är på gång!
Jag har konstaterar att hon är svag i bakdelen och ska lägga mycket träning på att bygga upp henne under vintern.

Sen ska jag bara få kläm på hennes temperament men det kommer antar jag :)
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Härligt att det har släppt och att allt går bättre nu :)
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

+ Bison och PrinceFair

Tack, jag håller tummarna för att utvecklingen fortsätter åt rätt håll!
(inte minst för att få träffa er på tävlingsbanorna i vår :D)
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Klart vi ska ses nästa år! Jag har ju två som ska ut då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp