Bedömning i dressyr?

F

Fiore

Hejsan:) Hur fungerar bedömningen i dressyr? Denna poänglista stämmer väl?

0 = Ej utförd/helt misslyckad
1 = Mycket dåligt
2 = Dåligt
3 = Ganska dåligt
4 = Ej fullt godkänd
5 = Med tvekan godkänd
6 = Godkänd
7 = Ganska bra
8 = Bra
9 = Mycket bra
10 = Utmärkt

Det jag undrar är vad de bedömmer? Alltså hur många delar och vilka delar får man poäng på?
tack för svar:)

Sv: Bedömning i dressyr?

Allt bedöms. Därför kan man ibland tycka att man fick 'dåligt betalt' för tex en perfekt ökning, och glömmer bort att övergångarna och de tre slarviga hörnpasseringarna i samma bedömningsgrupp också vägs in...

Jo jag förstår att de bedömmer allt. Men de måste ju ge poäng på specifika grejer. Du pratar om bedömningsgrupp? På stallbackens hemsida är programmen uppdelade i rutor, varje ruta är en bedömingsgrupp då tror jag. Jag tror jag har fattat det nu:)

Gå in på ridport.se och ta hem programmen därifrån. Då har du de korrekta bedömningsgrupperna vilket talar om för dig VAD du får betyg för. Det är alltså inte bara ökningen på diagonalen. Har du sneddat i hörnet och ridit slarvigt innan så drar det ner betyget oavsett om ökningen var fin.

Man får ett betyg på varje bedömningsgrupp, och där ska domaren som sagts tidigare titta på alla moment som ingår.
Dessutom ges 5 eller 4 betyg (beroende på program) under sk allmänt intryck där domaren ska sammanfatta det ni visat upp inne på banan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 656
Senast: Lobelia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 128
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar