Bedömning av T2

Sv: Bedömning av T2

Ja, får får man ju. Fast man får ju sämre poäng :p

Jag håller fullständigt med dig, och det är det jag reagerat på när jag sett tävlingar (och därför jag startade denna tråden). Men läser du domarhandledningen i Freyrs inlägg, så är det ju uppenbarligen så det är! Dvs "bara en lös tygel, mycket kontakt med den andra, bra takt" kan ge 4-4,5 poäng. Jag har sett exakt detta hända på tävling, dvs hästen går i jättefin tölt, bra takt, bra tempo, fin aktion, men ryttaren håller hela tiden yttertygeln sträckt. Jag tycker egentligen det borde ge 0, men det är alltså inte så domarna skall döma.... Tyvärr!

tycker också detta med T2 bed. är konstigt! :mad: det konstigaste jag sett var nog sist, då en tjej praktiskt taget låg på rumpan på hästen samt hade en hand på hästens rumpa - och fick bra poäng utan anmärkningar!! :eek: vad är det för sätt!? det borde väll ändå vara förbjudet att sitta med händerna/armarna på hästens rumpa! lr?! :confused: :crazy:
//anna

Såg du hennes domarkommentarer? Är du säker på att ingen domare skrev nått om det till henne?
Det är inte förbjudet att ha en hand på hästens rumpa, så länge du håller med en hand i tygeln och inte korrigerar för mycket. Det ridstilen går ut över är ryttarens sits och inverkningar som väger in i hela poängen som ges.

/Malin

nej tyvärr så gjorde jag inte det..men hon fick ändå rätt ok poäng tror ja..om ja minns rätt så fick hon 5,5:or...men, men...skumt system det där tycker jag... :crazy:
:smirk:

Men säg till exempel att hästen egentligen gick för en 6 - 6,5 i lösa tygel-momentet. Då kan hon ha fåt -0,5 till -1 poäng för den udda ridstilen i det momentet. Glöm inte att totalpoängen innehåller poängen för de två andra momenten med. Det är lite knepigt att uttala sig om poänger när man inte sett domarkommentarerna.

/Malin

okej..jo ja förstår.. :crazy: trodde bara att kunde ger mer avdrag..men, men...ska inte lägga mig i :smirk:

Man kan inte ge så mycket mer i avdrag om momentet i sig är rätt genomfört, håller sig ekipagt inom ett visst poängomdråde så kan domaren ge som mest ett avdrag på 1 poäng och ge som mest ett påslag med 0,5 poäng. Sen måste man använda poängskalan upp eller ner, tyvärr är det möjligt att stå på huvudet på hästen. Det är nämligen vad hästen prestera som domaren tittar på, stör man inte eller är grov i sin ridning är det alltså möjligt att så på huvudet om hästen går bäst då. :eek:

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Islandshäst Om ett par veckor ska jag starta i T4 för första gången. Visst är momenten och bedömningsgrunderna desamma som i T2, men att det rids...
2
Svar
25
· Visningar
4 839
Senast: moli
·
Islandshäst Sitter här och tittar på filmen från Strömsholms avelsbedömningar augusti 2008. Mest för att försöka öva upp mitt öga för att bli bättre...
Svar
11
· Visningar
2 390
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur