Bedömning av T2

Roheryn

Trådstartare
Jag har själv tävlat en del i T2, och förstås också sett en del tävlingar. Undrar lite över bedömningen, eftersom jag flera gånger blivit förvånad över att folk fått höga poäng fastän jag inte tycker att de "släppt" tygeln ordentligt (i det momentet med enhandsfattning och hängande tygel, då förstås). Jag har fått lära mig att man skall/bör hålla längst ut på tygeln och att INGEN konakt med hästens mun skall finnas. Sedan kan jag givetvis förstå att man kan göra en enstaka korrigering utan att få jättemycket avdrag, men det jag undrar över är alltså bedömningen av de ryttare som visserligen låter tygeln hänga lite lösare än vanligt, men som inte håller längst ut (och då givetvis har MYCKET lättare att göra "osynliga" korrigeringar än nån som verkligen håller längst ut).

Sedan finns det ju också de som bara låter tygeln in mot domarna hänga fritt, medan de håller ordentligt i yttertygeln (och också får hyfsade poäng!)....

Någon som vet hur det är tänkt att domarna skall döma detta momentet? Jag tycker på något sätt att om inte tygeln verkligen ÄR hängande, så borde man få 0 poäng, eftersom man inte genomfört momentet..... Men det har jag aldrig sett hända på tävling. Någon som kan upplysa mig?

Sv: Bedömning av T2

läs domarhandledningen längstbak i FIPO! Där står exakt. Jag kan skriva av den på måndag om ingen annan gjort det innan det, men nu hinner jag inte då jag skall iväg till Göteborg på lokalklubbsdomarutbildningen!

hejhej över helgen!

/Malin

Förra helgen när jag var på tävling så såg jag precis samma som du. Folk som knappt släppte på tygeln och gjorde små korrigeringar hela tiden som fick jättebra poäng. Blev också lite konfunderad...
När jag red sedan så släppte jag tyglarna helt, har långa tyglar dessutom. Min häst var lite dum och rollade lite i kurvorna, men jag tog aldrig i tyglarna utan korrigerade med sätet. Av två domare fick jag 6.5 på lösa tyglar-momentet. Av de andra 4.5... Det var lite skillnad!
En av domarna som gett mig 6.5 kom fram till mig sedan. Han sa att han inte förstod hur de andra domarna hade tänkt och att han tyckte att vi var klart bäst av alla på lösa tyglar! :) Snacka om snällt!! Jag blev jätteglad! Sedan hade han tydligen pratat med de andra domarna för i finalen var de hårdare på att alla skulle släppa tyglarna. Men det hjälpte inte mig, för jag kom precis utanför finalen :p
Men hursomhelst. Jag trodde också att man skulle få 0 om man inte släppte tyglarna helt. En gång när min hästs fd ägare tävlade honom i T2 fick hon typ hjärnsläpp och släppte inte ut hela tygeln utan hade en stump kvar. Då fick hon 0! Det tycker jag faktiskt är bra... Själva grejen med T2 är ju att man ska släppa tyglarna...

Själva grejen med T2 är ju att man ska släppa tyglarna...

Ja du måste inte släppa tygeln, däremot får du inte ha någon kontakt med bett och häst genom tygeln. Om man sen väljer att flytta upp handen så att tygelfrihet uppstår, eller släppa tygen helt är precis samma sak.

Grejen är alltså att ge hästen fullständig tygelfrihet, hur det utförs är egentligen oviktigt.

Okej, isåfall är det konstigt att min hästs fd ägare fick 0 när hon hade en stump kvar. Eller? *lite förvirrad* :p
Men de jag pratade om som inte släppte tygeln helt, de hade kontakt med hästens mun hela tiden i princip, förutom att tygeln glappade lite då och då...
Det jag menar är i alla fall att grejen med T2 är att man inte ska ha någon kontakt med hästens mun, utan de ska kunna bära sig själva och hålla tölten ändå, utan hjälp av tygeln.
Kanske blev lite svamligt...

Nej då, inte särskilt svamligt. Tygeln skall inte glappa, för det räcker inte som tygelfrihet. Om tygeln faller i en båge utmed hästens hals, då har man skapat en tygelfrihet. Sen hur det utförs är oviktigt, men bågen skall vara där och korrigeringar så få som möjligt eller helst inga alls. :angel:

Ja precis! Håller med! ;)
Ska förresten tävla T2 imorgon... Får hoppas han går bra... Helst ska han gå såhär ;) *lite off-topic kanske men* :p

Men för den som tävlar är det ju inte helt oviktigt hur tygelfriheten utförs. Om jag får lika bra poäng om jag rider med "lite kvar" på tygeln som om jag håller längst ut, så väljer jag ju att rida med "lite kvar", eftersom det då går snabbare (=märks mindre....) om jag trots allt måste göra en korrigering....

Jag tävlade samma helg som Filippan och då jag var osäker på hur man skulle hålla tygeln (hade aldrig tävlat T2 förut) så höll jag först tygeln med lite kvar, visste liksom inte om hästen tänkte kasta sig ner i slängtrav först. ;)

Men då han sen töltade på så flyttade jag handen så den höll längst ut och det märkes tydligt på domarkommentarerna att de reagerade på skillnaden! "tygelfriheten blir bättre" stod det på flera av dem så nog tar domarna med det i bedömningen som jag har förstått saken. :)

Poängen i T2 beror på mer än hur mycket tygel som hänger. Takten är en viktig detalj!

En svårighet med T2 är att det är
* 3 hästar på banan
* takten kan variera beroende på om hästen blir omsprungen
* om hästen bjuder ut från banan vid in/utgång
* motvind
* kurvor
* högtalare för nära banan
* ryttarens korrigeringar hur o när
Detta gör att takten kan variera mycket!!!
Poängen kan alltså variera mycket beroende på när domarna tittar.

En häst med bra takt o få korrigeringar men markbundna rörelser kan få ganska mycket poäng om den har mycket tygelhäng.

Många hästar förlorar bärigheten, blir långa o faller på framdelen. Då blir de ofta passtaktiga o då blir poängen låga, även om de är stabilt passtaktiga med mycket tygelhäng o få korrigeringar.

Lycka till m T2andet.......

Självklart är takten viktig för bedömningen! Min ursprungliga fråga gällde dock bara tygelfriheten (eller bristen på.....) hos ekipage med helt OK takt. Jag menade att om inte tygelfriheten finns där, så är momentet inte genomfört, oavsett hur bra takten är, och jag undrade lite över om det verkligen är så alla domare dömer (eller skall döma)...?

För att få höga poäng ska det vara tygelfrihet, jag håller längst ut och har vita tyglar, det blir ju en större chansning för en korrigering syns tydligt men om det går som det brukar behöver jag inte korrigera och då blir det höga poäng. De som har dåligt tygelsläpp får ju sämre poäng.

:bump:

Jo, jag håller också längst ut (bra tips, det där med vita tyglar!!!!) eftersom det är just det fria momentet som min häst är bra på, men har som sagt förvånats över att ryttare med dåligt tygelsläpp fått höga poäng (då har det givetvis varit bra takt, aktion osv, men alltså dåligt tygelsläpp, alternativt bra tygelsläpp på innertygeln och inget släpp alls på yttertygeln.....).

Boj skrev:
Nej då, inte särskilt svamligt. Tygeln skall inte glappa, för det räcker inte som tygelfrihet. Om tygeln faller i en båge utmed hästens hals, då har man skapat en tygelfrihet. Sen hur det utförs är oviktigt, men bågen skall vara där och korrigeringar så få som möjligt eller helst inga alls. :angel:

En fråga: Varför håller många handen med tyglarna i så högt? Enligt mitt sätt att se det påverkar det ändå hästens mun jämfört med att hålla handen normalhögt. Man får en liten förhållning av tygeltyngdens placering. Jag kan mycket väl tänka mig att det gör skillnden mellan tölt och trav på en del hästar i alla fall. Är det "tillåtet" eller påverkar det poängen? Dessutom tycker jag att så hög hand är ett fel och inte ser särskilt snyggt ut... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har på en tävling fått påpekande om att jag höll handen högt (vilket var omedvetet från min sida, men säkert på grund att jag var lite osäker...), men det kändes inte som om det påverkade poängen jättemycket. Har dock sedermera lärt mig att hästen töltar lika bra om jag håller handen lägre.

Men egentligen är hög hand en av de saker jag innefattar i min ursprungliga fråga. Man gör ju då tygeln "kortare" även om den fortfarande hänger i en båge. Har man då dessutom stångbett, så påverkar det ju säkert hästen något...

Domarhandledningen för Tölt- enhandsfattning, lös tygel, arbets- till mellantempo:

Allmänt:
dett moment skall visa den naurliga rörelsen utan att ryttaren har tygelkontakt. Hästen skall vara i balans och ha en naturligt god form.
För att få högsta poäng skall tyglarna vara helt lösa och hänga ner i djupa bågar mellan hästens mun och ryttarens hand. I en perfekt visning går hästen med energi, uttryck och stora mjuka rörelse, utan stöd från ryttaren. Det skall se ut att vara ett rent nöje att rida denna häst.
I bedömningen skall tonvikt läggas både på ridningen utan tygelkontakt och på töltens kvalitet.

Tempo
Ryttaren får välja tempo mellan arbetstempo och mellantempo. Ökat tempo får inte ridas.
Det är viktigt att olika tempi bedöms lika. Poängen är beroende av den tid tyglarna är lösa, hur lösa de är och på töltens kvalitet.

Poängbedömning:
Bra område
9 och 10
- Tyglarna måste vara fullkomligt lösa. Perfekt takt.
- Höga, stora, lösgjorda rörelser, flytande och kraftfullt, stolt hålning och harmonisk huvudposition.

8 och 8,5
- Tyglarna är nästan alltid lösa. Helt jämn takt och jämt tempo.
- Runda, mjuka rörelser, flyt, massor av energi, harmoniska naturlig form, en del trevligt utförda korrigeringar är tänkbara.
- Höga och stora rörelser, kraftfullt, imponerande välrest hållning, enstaka mjuka korrigeringar är tänkbara.

Övergång till bra område
7 och 7,5
- Tyglarna måste vara lösa under långa partier, minst halva varv i taget. Säker och jämn takt och tempo.
- Medelaktion med flyt i rörelserna, god naturlig form, mycket få korrigeringar under hela visningen
- Mycket bra rörelser, lite lång form, små korrigeringar.
- Extremt bra rörelser, en del tydliga problem

Medelområde
6 och 6,5
- Ren takt och mer eller mindre jämt tempo, små och snabba korrigeringar.
- Jämn takt, medelrörelser, inte så mycket energi, lösa tyglar större delen av tiden, små korrigeringar, lite låg form.
- Medelgoda till bra rörelser, bra takt, massor av energi, bra naturlig form, korrigeringar är nödvändiga ett par gånger per långsida.

5 och 5,5
- Huvudsakligen ren takt, rider med lösa tyglar under långa perioder (ca en halv långsida mellan korrigeringarna).
- Mycket markbundna rörelser, bra takt, tyglarna nästan alltid lösa.
- Bra rörelser, men en del tydliga problem med de lösa tyglarna, dock harmoniska korrigeringarna.
- Huvudsakligen ren takt, höga stora rörelser, men spänd och ser passaktig ut. Lösa tyglar under långa perioder.
- Medelrörelser, lösa tyglar under långa perioder men hästen har väldigt låg hållning eller för högt tempo men är lätt att korrigera.

Övergång till medelområde
4 och 4,5
- Små ständiga problem (passtakt, travtakt, rollningar), med bra lösa tyglar.
- Ren takt, men lösa tyglar bara ibland.
- Ren takt, mycket markbundna, korta rörelser, men lösa tyglar en god del av tiden och få korrigeringar.
- Medelrörelser och bra takt men många korrigeringar
- Bara en lös tygel, mycket kontakt med den andra, bra takt

Felområde
1 till 3,5
- Ständiga svåra taktproblem (travtakt, passtakt, rollningar, vikslingar).
- Ökat tempo.
- Mer eller mindre ren takt, men tyglarna är nästan aldrig lösa.
- Med lösa tyglar förlorar hästen tölten.
- Svår olydnad.
- Endast mycket korta sträckor med lös tygel och grova korrigeringar.

0
momentet har ej visats
- Ingen tölt.
- Tygelkontakt hela tiden.

/Malin

Tack så mycket! Det var egentligen det där med noll poäng för "tygelkontakt hela tiden" som jag ville se..... Sedan förstår jag av ovanstående att en ryttare som rider med yttertygeln sträckt hela tiden (men bra i övrigt) faktiskt kan få 4,5 poäng för momentet - det förklarar en del av det jag sett!

Men det är ju ändå konstigt att man kan få poäng överhuvudtaget när man håller i en tygel hela tiden. Jag tycker det ska vara 0 om man aldrig lättar på båda tyglarna. Låter nästan löjligt om man som domare tänker- okej, h*n håller yttertygeln sträckt men annars är det OK, h*n får 4.5. Eftersom det är lös tygel som gäller i det momentet tycker jag det är konstigt att man ska kunna få hyffsade poäng ändå. Känns lite som att det isf skulle vara okej att rida fel galopp eller korsgalopp i 4 och 5-gång och bara få avdrag, det är ju nästan rätt.

MVH Sanna

Jo fast det gäller ju för domarna att se det också, om ryttaren håller i yttertygeln så är det inte så lätt att se alla gånger om man inte har röntgensyn förståss. Oftast ligger bägge tyglarna i jämnhöjd med varann och på så sätt ser man bara en tygel, drar ryttaren upp tygeln ovanför synfältet dvs så tygeln hamnar på halsen och skyms kan det bli problem. Då ser ju som oftast publiken detta, men kan vara nog så knepigt för en domare att se. De som har lättast att upptäcka en sådan sak är domarna som sitter vid varje kortsida, de övriga på mitten kan få problem med detta. Därför är det ofta så att poängen kan vara lite olika från domare till domare, och just kurvor i T2 där händer det mycket. :angel:

*knapp*

Får man alltså korrigera hästen i T2 ? :|
Jag har fått uppfattningen som att allt skall ske på långtygel.

Har förvisso tur eftersom min häst töltar som bäst på långtygel när hon själv får hitta bästa platsen för sitt huvud. Men klart, ibland hjälper inte vikthjälperna så man får ta lite i tygeln.. :angel:

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Islandshäst Om ett par veckor ska jag starta i T4 för första gången. Visst är momenten och bedömningsgrunderna desamma som i T2, men att det rids...
2
Svar
25
· Visningar
4 839
Senast: moli
·
Islandshäst Sitter här och tittar på filmen från Strömsholms avelsbedömningar augusti 2008. Mest för att försöka öva upp mitt öga för att bli bättre...
Svar
11
· Visningar
2 390
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka