Bedömning av ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare goljahult
  • Startdatum Startdatum
G

goljahult

Vad tycker ni om tanken att man skulle ha liknande regler för ston som sätts i avel som vi har för hingstar? Alltså att man skulle "godkänna" dem för avel? Personligen tycker jag att vi har alldeles för många ston i avel som egentligen inte skulle avlas på. Visst får ett sto inte lika många avkommor som en hingst, men är det verkligen en ursäkt för att avla på "skräp"? Åtmindstonde tycker jag att det skulle vara obligatioriskt med röntgen för att upptäcka ärftliga defekter. Vad tycker ni??

Sv: Bedömning av ston?

Minimikravet borde vara röntgad (vilket jag hoppas att alla seriösa gör) någon form av stoprov eller tävlingsmeriter (tar ut varandra)
Håller med om att det är för mycket skitston i aveln,trasiga,röntgenförändringar,fel i huvudet,ser ut som fäljkors i benen och oridna för att dom inte går att rida så då avlar man istället och så har vi tyvärr den stora gruppen "mitt sto är sååååååååååå sött" suck! I rest my case :angel:

Visst vore det bra med sto-prov. Det kan nog ingen motsäga.

Röntgen är ju också bra, men vad är egentligen ärftligt och vad påverkar brukbarheten ? Finns det egentligen någon gedigen forskning på detta, eller den finns väl, men är oerhört svårtolkad eftersom det inte finns något statistiskt material som är helt oantastligt (jag tänker på vilka är kontrollgrupper tex). Birkeland frakturer tex. är ju hyffsat hög arvbarhet på, men ändå så påverkar det ju inte brukbarheten och är lättopererat.

Personligen blir jag mer förvånad över alla korrigeringar av ben som förekommer på föl, men som aldrig rapporteras tillbaka så ingen vet egentligen vad som är vad. Det kanske finns en statistik som borde tala för att en viss hingst ger en massa felställda fölungar men som korrigeras via operation eller via verkning. Och det viktigaste av allt hur påverkas dessa hästars brukbarhet i framtiden. DET kommer vi antagligen aldrig att få reda på.

Hej det vore ett bra sätt inom vissa raser att även "godkänna" ston men innebär det inte en risk att dom som då inte får avla på sina ston går dill kompisens hingst och vi får en hög hästar med "okänd" härstammning istället.
Sedan är det ju svårt att med bestämdet säga om vissa åkommor att det är ärftligt, Hovbrosk till ex. Inom FNH (föreningen för nordsvensk brukshäst) så har hingstarna hovbroskrönkats under mycket lång tid för att godkännas men utan att frekvensen bevisats minskat. Man skulle kunna påstå att detta beror på att ston inte rönkats och att stona för "anlaget" vidare men det finns fall där hästar med hovbrosk haft helt fria föräldrar och tvärtom så ämnet är tyvär komplext. I vissa raser att utestänga större delen av stomaterialet skulle innebära att inaveln blir för stor med inavelssjukdommar och minskad fertilitet som följd.

Så min åsikt är att det är en bra ide inom de raser som är så stora att de har "råd" att välja bort en stor del avelsmaterial.

Tycker det låter som en lysande idé! Jag kan lugnt räkna upp minst 10 stycken bara runt här jag bor som senaste åren (året?) har avlat på sitt sto bara för att dom tröttnat på att rida/stot är oridbart!
det blir ju tyvärr så att om ett "skräp-sto" fär en "skräp-avkomma" så blir det ju antagligen ingenting av den heller och det blir lite av en ond cirkel...

Mer tester åt stona!

Efter som det numera inte längre krävs något direkt för att få ha en hingst i avel d v s avelsvärderings tvånget är bort taget. Det ligger ju numera helt och hållet på ägarens ansvar om hingsten används i avel eller ej. Så skulle det ju bli väldigt konstigt att införa krav för ston. Även för ston ligger ju ansvaret på att rätt sto används på ägaren. Sedan kan rasföreningar sätta krav på både hingstar och ston för att de ska få föras in i rasens stambok är ju en annan sak. Som dessutom väldigt många inte minst här på Buke gärna gör sitt bästa för att kring gå och använda andra hingstar än de rasföreningen godkänner. Ofta då genom reagistrera i utländska förbund som inte har samma krav som de svenska. Så ja det ligger väl inte rätt i tiden att försöka införa allmänna krav på ston för avel. Inte minst lär ju det bryta mot det EU-direktiv som tvingade Sverige att ta bort kravet på avelsvärdering för hingstar.

Ofta då genom reagistrera i utländska förbund som inte har samma krav som de svenska. Så ja det ligger väl inte rätt i tiden att försöka införa allmänna krav på ston för avel. Inte minst lär ju det bryta mot det EU-direktiv som tvingade Sverige att ta bort kravet på avelsvärdering för hingstar.

Stoprov har ju dom flesta utländska förbunden,man behöver inte gå längre än till vårat grannland Danmark,och vi har ju haft det i sverige förr,så varför inte ?
Kraven i ridhäst förbunden utomlands är oftast högre än i sverige och framför allt är hingstarna mer testade.
Sen är väl jag partisk som sitter med importsto (som gått 30 dagars stoprov) och även är dräktig med utländsk hingst.

Jag tycker att man ska kunna visa att mamman till ett föl faktiskt är ridbart,det är allt för många ston som går direkt in i aveln pga att dom inte är ridbara av en eller annan anledning.

Problemet är väl egentligen inte att det är tillåtet med vilka ston som helst i avel?

Problemet är ju att många hästköpare inte har en aning om vad som är bra, utan gladeligen köper alla dessa buskavlade och bortskämda unghästar.

Tänk om alla bilköpare var som hästfolk.

Att de köper en gammal Skoda som aldrig startar, "med den var ju billig, och söt färg".
Då kan man ju i alla fall sitta på jobbet och prata vitt och brett om att man är BILÄGARE. ;)

Stoprov har ju dom flesta utländska förbunden,man behöver inte gå längre än till vårat grannland Danmark,och vi har ju haft det i sverige förr,så varför inte ?
Kraven i ridhäst förbunden utomlands är oftast högre än i sverige och framför allt är hingstarna mer testade.
Sen är väl jag partisk som sitter med importsto (som gått 30 dagars stoprov) och även är dräktig med utländsk hingst.

Jag tycker att man ska kunna visa att mamman till ett föl faktiskt är ridbart,det är allt för många ston som går direkt in i aveln pga att dom inte är ridbara av en eller annan anledning.
Du pratar om förbunden/avelsföreningarna men vissa av dem ställer ju faktiskt krav på stona för avel. Men rent generellt så är det ju upp till enskilda stoägaren att ta sitt ansvar för om stoet ska vara i avel eller inte. Att det sedan finns krav inom förbund som inte stoet alt hingsten uppfyller spelar ju mindre roll. Den oseriöse avlaren löser ju det med att regga fölet någon annanstans där det klarar kraven. Sista utvägen är ju SH eller vissa utländska förbund som glatt reggar allt.
Det hjälper ju inte då att ett förbund inför krav när folk så glatt gör sitt bästa för att kring gå dem om det passar deras egna idéer om avel. Kan ju handla om alt från hingstar med trevlig färg som kasserats av ett förbund till hästar med helt okänd stam.

Sedan så har ju nu ASVH återinfört ridprovet för ston igen ;)

Men rent generellt så är det ju upp till enskilda stoägaren att ta sitt ansvar för om stoet ska vara i avel eller inte.
Det hjälper ju inte då att ett förbund inför krav när folk så glatt gör sitt bästa för att kring gå dem om det passar deras egna idéer om avel. Kan ju handla om alt från hingstar med trevlig färg som kasserats av ett förbund till hästar med helt okänd stam.

Det är ju här problemet ligger :angel:

Jag håller helt och hållet med det faktum att många stoägare inte vet vad som är värt att avla på eller ej. Det är främst därför jag är för "stobedömningar", för att folk ska få upp ögonen för vad ett bra sto är. Kanske skulle man kunna ha någon form av rådgivande bedömning? Så att alla sto får ett omdöme, en typ av riktlinje för hur man ska avla vidare?

Visa på treårstest och kvalitets, kanske? ;)
ASVH är faktiskt det förbund som har allra högst andel visade hästar, vilket är kanonbra just för avelsvärderingens skull. Det som skulle behöva utvecklas (tycker jag) är att domarna trycker på vad man ska tänka på om ett visst sto ska betäckas (tex när de läser upp kritiken på treårstestet).

Hade gärna sett att det fanns någon sorts stoprov.Då har man ännu en chans som uppfödare att påvisa att man använder bra ston o att avkommerna har en möklighet att bli bra indidvider.Det höjer statusen. Sen e det alltid svårt om ett sto i tidig ålder fått en yttre skada så den ej går att rida men kanske har bra blod....

Det räcker med de tester/bedömningar vi har idag.
Missar man 3-årstestet och kvalitetsbedömningen kan man ju meritera sitt sto via tävling.

Sedan håller jag inte med om att det är många dåliga ston i avel. Jag tycker att stona överlag håller bra kvalité.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025