Bedömma hingst

D

Dragonora

Vet att det funnits flera liknande trådar, kan dock inte hitta dem nu.
Länka gärna dessa trådar om ni vill :bow:

Jag är ägare till en 7årig isabellhingst som reds in sent och blev töltsatt i år. Han har ett mycket kanontrevligt lynne , är 4 gångare med hyfsade gångarter som absolut skulle bi bättre med träning.
Ingen ny Hvinur i isabellupplaga eller så, men absolut inte dålig.
Exteriört tycker ju jag att han är döläcker, men jag har kanske fel.
Han har precis blivit igångsatt igen och har knappt en muskel på hela kroppen just nu...
Han är verkligen min drömhäst.

Jag skulle vilja försöka bedömma honom nästa år.
Då funderar jag starkt på att ta hjälp av någon, för det är ju klart att man vill att det ska gå så bra som möjligt.
Jag är en bra ryttare (peppar,peppar) men har bara ridit islandshäst ett par år så jag vet inte om jag vågar visa honom själv.
Läste nya artikeln i Islandshästen, om att fler borde våga visa sina hästar själva, men domarna har ju totalt olika åsikter om detta? Vissa tycker fler ska våga visa sina hästar själv, andra inte.
Det känns som det blir Jag vs Skúlasson & Häggberg :crazy:
Vad tycker ni?
Jag har aldrig visat häst förr, bara hundar haha och det kan väl knappast jämföras.
Några bra tips på vägen???
Eller jag kanske är optimist ...:bump:

pic_show_id14631103.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14631103.html

Sv: Bedömma hingst

Tänk på att en fyrgångare måste vara över första klass-nivå för att öht gå in i stamboken. Har man 8 rakt över och 5 på pass går hästen inte in.

Det du beskriver låter som ett självmordsuppdrag :crazy:

Vet att det funnits flera liknande trådar, kan dock inte hitta dem nu.
Länka gärna dessa trådar om ni vill :bow:

Jag är ägare till en 7årig isabellhingst som reds in sent och blev töltsatt i år. Han har ett mycket kanontrevligt lynne , är 4 gångare med hyfsade gångarter som absolut skulle bi bättre med träning.
Ingen ny Hvinur i isabellupplaga eller så, men absolut inte dålig.
Exteriört tycker ju jag att han är döläcker, men jag har kanske fel.
Han har precis blivit igångsatt igen och har knappt en muskel på hela kroppen just nu...
Han är verkligen min drömhäst.

Jag skulle vilja försöka bedömma honom nästa år.
Då funderar jag starkt på att ta hjälp av någon, för det är ju klart att man vill att det ska gå så bra som möjligt.
Jag är en bra ryttare (peppar,peppar) men har bara ridit islandshäst ett par år så jag vet inte om jag vågar visa honom själv.
Läste nya artikeln i Islandshästen, om att fler borde våga visa sina hästar själva, men domarna har ju totalt olika åsikter om detta? Vissa tycker fler ska våga visa sina hästar själv, andra inte.
Det känns som det blir Jag vs Skúlasson & Häggberg :crazy:
Vad tycker ni?
Jag har aldrig visat häst förr, bara hundar haha och det kan väl knappast jämföras.
Några bra tips på vägen???
Eller jag kanske är optimist ...:bump:

pic_show_id14631103.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14631103.html

Han ser trevlig ut, kul med hästar som har naturliga lyft utan en massa tyngdboots, sånt kollar iaf jag på.
Men som Tim nämner är det rätt svårt att få en 4 gångare godkänd & det finns många hingstar på marknaden.
Får man fråga varför du behållt honom som hingst?var det för att du planerade att låta bedöma honom i framtiden eller har det bara blivit så?

Som bedömningarna ser ut nu så hade jag personligen studerat mkt bedömningar så man ser hur man visar en häst men jag tror ärligt talat att det är ett plus om ngn känd ryttare visar hästen.Så får man inte skriva egentligen men det är vad jag hört & sett, beror kanske på att de har stor vana av att visa hästar, man får ju hoppas att det inte bara beror på deras namn..
& så vill jag bara tillägga att islandshästvärlden inte ser så positivt på hingstar som bedöms första gången så pass sent, många tror det är ngt fel på hästen, sent utvecklad, begränsad ridbarhet osv osv.

En annan sak som kan vara värd att tänka på är just att marknaden verkar någorlunda mättad på stora antalet hingstar som finns, är det bättre att låta hingsten vara hingst & få 1-2 ston/år eller låta den vara valack så man inte behöver vara orolig att den tex smiter & ställer till ngt.
De flesta stoägare tycker nuförtiden oxå att BLUP är mkt viktigt(jag anser inte att det har ngt med en bra häst att göra men så är det idag), har din häst inte någorlunda hyffsad BLUP så regnar det inte heller in ston...

Tack för svaren.
Kanske borde beställa tid för saxen då...:rofl:

Han ser fin ut och lyfter flott naturligt.

Visst är det svårt som dom säger att få in en 4-gångshingst.
Men onekligen vore det intressant att ha en hingst som din i svensk avel.
Det är mycket Kolkuós och Sauðárkróki bakom, lite "gamla" hästar.
Pappan är obedömd och har bara din häst som avkomma, vilket är lite synd då man kanske velat se om det är något bedömt efter honom.
Mamman är ett av Hólars "berömda" þ ston men har bara själv en bedömning på 7.65. Hon har heller ingen bedömd avkomma, ännu!

Men han ser välrest och fin ut!
Om jag vore du så skulle jag rida igång honom ordentligt och låta någon som är duktig göra en första bedömning på om det är lönt att träna vidare mot en bedömning.
Och du tjänar ju alltid mest på att låta en proffs visa, men det kostar....

Lycka till! En vacker häst har du iaf!

Den här bilden tycker jag visar på en mkt trevlig exteriör (är ruskigt svag för dessa välresta halsar...)
Kanske lite klen över ryggen men det är nog ett arv från Gustur 923, vi hoppas det blir bättre med träning.

100_4093.jpg

otroligt vacker! gillar oxså den fina resningen och den härliga utstrålningen! kan inte ge kommentarer då jag tillhör skaran av amatörer, men gudavacker:love: i mina ögon

Jag tycker han ser fin ut! Men som andra svarat så är sverige ganska mättat och det behövs otroligt mycket av en fyrgångare för att få en bra bedömning! Dock räcker inte bara en bra bedömning, utan även stammen spelar stor roll. Det finns en större medvetenhet idag, man tittar inte bara på vad individen själv presterat utan man tittar på föräldrar, syskon och egna avkommor.

Men om du inte är rädd för att våga prova och lägga ut en hel del pengar så säger jag bara kör i vind! Det är ju aldrig en nackdel att han sin häst bedömd, men jag skulle nog låta ett "proffs" göra det. Dom brukar i de flesta fall kunna plocka fram hästens allra bästa! Skulle det inte hålla i slutändan så kan du ju ta egna föl på honom eller låta honom bli en kul tävlings-valack! :)

Han ser fin ut och lyfter flott naturligt.

Visst är det svårt som dom säger att få in en 4-gångshingst.
Men onekligen vore det intressant att ha en hingst som din i svensk avel.
Det är mycket Kolkuós och Sauðárkróki bakom, lite "gamla" hästar.
Pappan är obedömd och har bara din häst som avkomma, vilket är lite synd då man kanske velat se om det är något bedömt efter honom.
Mamman är ett av Hólars "berömda" þ ston men har bara själv en bedömning på 7.65. Hon har heller ingen bedömd avkomma, ännu!

Var bara tvungen att tilläga, hans mammas syster, alltså hans moster är þrá frá Hólum...

Har du egna ston som du vill betäcka med?

Lekte lite med siffror (nyfiken på hur stor skillnad det blir) om man tar 4 egna föl första året. Har bara räknat på det som skiljer sig. Foder, chip mm och allt det andra är ju samma.

Kan det stämma?

Inkl träning, bedömning och registrering av fölen
1 månad i träning + visning (beror helt på vilken tränare) 10 000 kr
Visningsavgift 2 000 kr
Betäckningslicensen 3 000 kr
Stoavgiften 1 200 kr
Registrering av avkommor + pass 3 200 kr​
Total summa 19 400 kr (om man visar själv 9400)
Kostnad per föl 4 850 kr (om man visar själv 2350)

Resan till visningen och ev tränaren tillkommer + boxplats
År 2 blir kostnaden per föl ca 1850

För obedömd hingt men löst betäckningsbevis
Betäckningslicensen 6 000 kr
Stoavgiften 1 200 kr
Registrering av avkommor + pass 11 000 kr
DNA (osäker om den sifran stämmer) 7 000 kr​
Total summa 25 200 kr
Kostnad per föl 6 300 kr

År två blir det en rejäl skillnad mellan 1850 och 6300kr.

Tack för era kommentarer.:smirk:
Han har gått i avel på Island, men blev alltså sent inriden och aldrig bedömd, han såldes pga av ekonomiska själ hos förra ägare, och hamnade däremellan på en annan gård och dom har tränat honom åt mej, och nu har han landat hos mig.
Anledningen till att han kom till mig är lite speciell, jag skulle ha ett Isabellsto, men när jag fick se Dagur blev jag så förälskad att jag trodde hjärtat skulle slitas ut ur kroppen på mej.
Så det är anledningen till att han hamnat här.

Här är förresten en bild på ett av hans föl som föddes i år,
en isabellskäck
http://www.pixbox.se/pic_show_id14635529.html

Han såg verkligen läcker ut i färg och hållning. Han blir fin med mkt mer muskler och träning. Hur är han att rida och hantera?

Det är som Silverkedjan redan skrivit mättat av hingstar och måste vara extrem i gångart eller färg för att få många ston. Det är få hingstar som får många ston och om jag inte minns fel så är snittet under 3 ston per år. En stor del av stona betäcks med ett fåtal riktigt populära hingstar och skulle man ta bort dom och de stona och dela med resterande antal hingst så skulle de inte bli så hög siffra ens.

Är det någon som vet om jag minns rätt med under 3 ston per hingst? Har tidningen någonstanns men frågan är vart :angel:. 230 som löste betäckningslicens i år bara

Han har bara varit i Sverige i några dagar,
Han blev hitkörd mitt i natten, knallade snällt in i vårt lilla mörka stall, började direkt mumsa på hö och sen fick han vara ifred tills morgonen.
Då hanterade jag honom lite mer, klappade och kände, kollade så han inte skadat sig på hitresan, borstade honom, och släppte ut honom.
Han är ju betydligt lugnare än min 5åriga quartervallack som spränger stängsel eller hoppar över om han blir lämnad själv,
eller bokstavligt talat river boxar om han är ensam i stallet.
Han är inte bufflig alls men ändå nyfiken och kontaktsökande.

Nu går här för tillfället bara ston (inte mina, halvblod och vbl),
och när de gick förbi ropade han efter dem förstås men han är snäll att hantera bland andra hästar.
Satt på honom första gången igår när vi skulle prova en sadel, det gick bra, väldigt lyhörd och pigg.
Modig, inte rädd för mycket...

Jag tänkte nu inte avelsbedöma honom bara för att tjäna en massa pengar, utan det var mer för att jag själv skulle vilja betäcka nåt sto med honom i framtiden, och det känns ju lite mer "seriöst" att få honom bedömd då.
Finns det nån åldergräns på bedömningarna?

Nu går här för tillfället bara ston (inte mina, halvblod och vbl)
Det finns inga unghingstar han kan gå med på någon gård i närheten? Där jag är uppstallad så går deras avelshingst och fostrar unghingstarna när det inte är avelsäsong. Han är så lycklig varje höst när han får in till småkillarna igen. Synd om din kille måste gå själv hela tiden. Då kanske han skulle må bättre som vallack om han inte skulle passa i aveln

Finns det nån åldergräns på bedömningarna?
Menar du på den som visar hästen?

Senast ändrad av en moderator:

Nix, hästen får vara hur gammal som helst när den bedöms. Den enda gräns som finns är väl att hingstar måste totalbedömas efter 4 års ålder, eftersom de inte kan bli stamboksförda/ godkända annars.

Har du någon i närheten som är duktig avlare/ visare vore det nog bra att få en second opinion över både exteriör och gång. Skall visning ske, bör planering startas omgående.

Det finns inga unghingstar han kan gå med på någon gård i närheten? Där jag är uppstallad så går deras avelshingst och fostrar unghingstarna när det inte är avelsäsong. Han är så lycklig varje höst när han får in till småkillarna igen. Synd om din kille måste gå själv hela tiden. Då kanske han skulle må bättre som vallack om han inte skulle passa i aveln

Nej, han går tillfälligt själv, väntar på att få hem mitt årsföl + en annan unghingst som skall hit så han får sällskap :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 498
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat