Bedömd som "trevlig"

Blandrastik

Trådstartare
Red en LA:3:a i helgen, resultatet var väl sådär, inget mer med det men en sak störde mig horribelt.

Min häst har en klart bättre galopp än trav, framförallt är han duktig i förvänd. Kunde därför med lägga stor omsorg på serpentinerna, att han var rättställd, att de var runda bågar och inte trekanter som det det lätt blir.
Samma sak i det övriga galopprogrammet, där försöker jag hämta ev. tappade poäng från travdelen.

Jag får då kommentaren, "Trevligt" och en 6:a. På båda serpentinerna, två andra bedömningspunkter i galopp, en volt och en diagonal i mellangalopp.
Vaddå trevligt?!

Att tävla i en bedömingssport är många gånger illa nog, man önskar att man hade koll på vad just "den här domaren gillar".
Men en sak går i alla fall att kolla, bedömninggruppen är solklar enligt TR:
6 är godkänd, 7 är ganska bra, 8 är bra och 9 är mycket bra.

"Trevligt" finns faktiskt inte med. Som den gnällfia jag känner mig just nu, så skulle i alla fall jag tycka att "trevligt" borde kunna motsvara en sjua.

Surar...

Sv: Bedömd som "trevlig"

Samma irritation man får när domaren har sagt bra volt och skriver en 6, trodde 8 var bra...

Se det från den ljusa sidan.
Kommentaren trevlig är bra mycket bättre än horribelt:D

man kan ju även tolka det som

"Trevligt..." men kan blir bättre....(med tanke på 6:an)

Vet hur det känns, har fått ett antal 6or där till o med folk som tittat på bara 'det där var ju minst en 7a' om momentet efteråt. Många domare är rädda för att döma uppåt men väldigt snabba på att döma neråt.

Du har helt rätt till att vara lite sur över sexor med enbart kommentaren "trevligt". Detta ord motsvarar inte sexan och bör antingen inte användas om domaren tycker att det var värt en sexa, eller följas upp med en motivering över varför det fortfarande bara blev en sexa, alternativt så borde du fått minst en sjua med den kommentaren.

Vill dock slänga in en brasklapp vad gäller kommentarer på dressyrprogram..många gånger hinner inte skrivaren med domarens kommentarer, kanske bara hör ett ord av fem etc och skriver då bara det. Tex i ditt fall kan det ha hänt följande "Trevligt, men undertempo".."Trevligt men aningens framtungt" etc, etc. och allt skrivaren uppfattat är "Trevligt". Därför är det viktigt att domaren skummar igenom kommentarerna innan man släpper programmet till sekretariatet eftersom det ändå är domarens ansvar att kommentarerna motsvarar siffrorna i bedömningen.

Senast ändrad:

Du har helt rätt.
Jag ska fortsätta och rida "trevliga" serpentiner så kanske vi kan klämma till med den där sjuan nån dag.

Sen håller jag med Mitrolle att många domare fegar uppåt men är snabba att döma ner. Sexträsket liksom.
Vi ska nog visa dem!

:), inte mycket att göra såhär efteråt förutom att satsa på nästa tävling.

Jag red en LB:1 på gamla låneponnyn för flera år sedan och fick fem åttor, resten fyror, femmor och en tvåa... - alltså väldiga kast i bedömningen. Det kändes lite märkligt att försöka tolka! Övergångarna var bra generellt, resten var skit.

Man surar, köper Ben&Jerrys glass till en själv, äpple till hästen, och går vidare.

"Trevligt" finns faktiskt inte med. Som den gnällfia jag känner mig just nu, så skulle i alla fall jag tycka att "trevligt" borde kunna motsvara en sjua.

Surar...

Det finns rätt många saker på en serpentinbedömningspunkt som kan ge avdrag även om grunden, den förvända galoppen är trevlig.

Om bågarna inte är lika stora, om man tar något steg på långsidan ist för tangera, om domaren uppfattar det i hörnet som en hörnpassering ist för en del av bågen,förändring av tempot o bärigheten i förvända bågen,osv.

Jag har suttit och skrivit till många domare och håller med Degree att det är inte lätt alla gånger att hinna med. Något som många ryttare också glömmer är att titta hur lång bedömningspunkten faktiskt är. Det är inte ovanligt att första punkten innehåller; inridning, halt, framridning, och hörnpassering. I detta ska tempo, form, framåtbjudning, haltens rakhet och stillhet, vägarnas ridande och ryttarens inverkan bedömas på låt säga 10 -15 sekunder. Då ska ett sifferbeytg sättas + en kommentar - under tiden som nästa moment påbörjas! Domaren ska alltså se det positiva och det negativa och "räkna ut" en medelsiffra på detta.
Samtidigt håller jag med att det är väldigt frustrerande att få en 6:a med kommentaren "trevligt". Det lämnar liksom en helt i sticket. Vad ska jag göra för att få en 7:a eller 8:a?
Tips! har du någon som kan videofilma dig? Det gjorde jag med min dotter sedan tittade vi på filmen och följde med i protokollet - och jag kan säga att hon fick många aha-upplevelser. Känslan hon hade stämde inte alltid med hur det såg ut. Hon kunde också kommentera sig själv efter ett tag, typ där har jag för lång tygel, där släppte hästen stödet, dålig hörnpassering, sen fattning o s v. Men även det som var positivt. Ibland stämde det inte med bedömningen men so what, i ärlighetens namn så fick hon lite för bra betalt ibland också.
Eller skriv till någon domare på någon tävling och se ritterna utifrån dennes perspektiv och lyssna på vad h*n säger - mycket lärorikt.

Samtidigt håller jag med att det är väldigt frustrerande att få en 6:a med kommentaren "trevligt". Det lämnar liksom en helt i sticket. Vad ska jag göra för att få en 7:a eller 8:a?

Men det är tillåtet att skriva trevligt för en 6:a, eller fint ex.

Domaren ska däremot om man skriver bra förvänd galopp, motivera varför betygen ändå är 6, ex följer spåret litet(-1), eller ojämna bågar (-1) osv.

Red en LA:3:a i helgen, resultatet var väl sådär, inget mer med det men en sak störde mig horribelt.

Min häst har en klart bättre galopp än trav, framförallt är han duktig i förvänd. Kunde därför med lägga stor omsorg på serpentinerna, att han var rättställd, att de var runda bågar och inte trekanter som det det lätt blir.
Samma sak i det övriga galopprogrammet, där försöker jag hämta ev. tappade poäng från travdelen.

Jag får då kommentaren, "Trevligt" och en 6:a. På båda serpentinerna, två andra bedömningspunkter i galopp, en volt och en diagonal i mellangalopp.
Vaddå trevligt?!

Att tävla i en bedömingssport är många gånger illa nog, man önskar att man hade koll på vad just "den här domaren gillar".
Men en sak går i alla fall att kolla, bedömninggruppen är solklar enligt TR:
6 är godkänd, 7 är ganska bra, 8 är bra och 9 är mycket bra.

Surar...

Vore det bättre om du fick en 7:a med kommentaren "ganska bra" ?

det är en nackdel att det nu för tiden verkar vara en domare i så många klasser. När jag tävlade var det alltid minst två och ofta tre, även i lätta klasser. Det blir en bättre helheltsbedömning då.
Håller med dig om att det enligt din beskrivning borde blivit en 7a i betyget.

förresten... Vet någon varför de ändrat betygen 5 och 6? Förr betydde 5 godkänt och 6 väl godkänt. Nu är det ju 5 med tvekan godkänt och 6 godkänt. Varför?

Fast det med 5/6 är ju rätt logiskt. En ritt på 50% ska ju inte motsvara godkänt, för 50% är ju...skitdåligt. haha :p

Fast det med 5/6 är ju rätt logiskt. En ritt på 50% ska ju inte motsvara godkänt, för 50% är ju...skitdåligt. haha :p

Det var ju inte skitdåligt förut. Det var precis godkänt. 60 % var väl godkänt. Jag tycker den bedömningen av mer logisk, men det kanske beror på vad man är van? Det känns som ett större glapp mellan godkänt och ganska bra än mellan väl godkänt och ganska bra.

Det var ju inte skitdåligt förut. Det var precis godkänt. 60 % var väl godkänt. Jag tycker den bedömningen av mer logisk, men det kanske beror på vad man är van? Det känns som ett större glapp mellan godkänt och ganska bra än mellan väl godkänt och ganska bra.

Jo det var precis lika skitdåligt förr som det är nu... därför höjde dom gränsen för godkänd till 6.

därför att endast rida ett halvt godkänt program inte duger. dvs 50% är inte godkänt. : )

därför att endast rida ett halvt godkänt program inte duger. dvs 50% är inte godkänt. : )

Det var ju just det det var förut. En 5:a innebar godkänt och en 6:a väl godkänt. Jag tycker det är mer logiskt och inte så stort steg mellan betygen. Det är trots allt rätt stor skillnad mellan något som är godkänt och något som är ganska bra (tycker jag)
Kan man hitta en förklaring på den ädringen någonstans tro?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka