Bedömd eller inte?

bettysmatte

Trådstartare
Hjälp - hur tar jag reda på om min hästs mor är bedömd?? Ursäkta en korkad fråga, men jag är inte så insatt i islandshästavel/bedömning. Men det skulle vara intressant att veta, tycker jag.

Sv: Bedömd eller inte?

Är det ett svenskfött sto är det sannolikt att hon är bedömd i Sverige, då ska SIFs avelskansli kunna hitta eventuelll bedömning om du bara har registreringsnumret på stoet.

Absolut enklaste vägen att gå är dock att leta i World Fengur, där krävs dock en betald prenumeration. Det kan ju tänkas att någon kan hjälpa dig med det. Även här är det enklast med registreringsnumret men det går även att söka på hästens namn.

Lycka till!

Du kan söka direkt på SIF:s hemsida (när den funkar), där skall avelsgodkända ston och hingstar bedömda i Svergie finnas.

Jag har försökt få användarnamn+ lösen där å det går inte!Hur ska man göra???
Enda jag hittar är att amn ska fylla i namn å lösen men ajg kommer iaf inte in :mad: :cry:

Väljer du Islänska klickar du på Ókeypis aðgangur, väljer du engelska klickar du på free subscription! Hur svårt kan det va?

Hej. Du verkar ju kunna det här. Jag är inne och söker på Hestur, och får ej träff på IDnr. Är det för att hästen ej är bedömd? Är det inte konstigt att inte få träff på varken avelshingst eller farmnamn?

Jodå, jag har allt fått fram hästar på idnr innan jag skrev frågan, och jag har också sökt fram med stjärna, tror allt jag klarar det. Frågan var att det var konstigt att en reg avelshings och farm inte fanns med. Men det kanske inte är konstigt. Det kanske är normalt på island att ha avelshingstar som inte är bedömda.

På Island är aveln helt fri, dvs det finns inga krav på att hingstarna skall vara bedömda. Därför finns det gott om obedömda hingstar. Det är även vanligt att låta unghingstarna betäcka vid 3-4 års ålder dvs redan innan de är inridna och det gått att få en bild av eventuell möj´lighet att få in i 1 eller 2 klass.

Hjartagna skrev:
På Island är aveln helt fri, dvs det finns inga krav på att hingstarna skall vara bedömda. Därför finns det gott om obedömda hingstar. Det är även vanligt att låta unghingstarna betäcka vid 3-4 års ålder dvs redan innan de är inridna och det gått att få en bild av eventuell möj´lighet att få in i 1 eller 2 klass.
Min pålles pappa betäckte när han var 2 år!

Jag har också råkat ut för att inte få fram någon info när jag sökt på Hestur, både på reg nr och namn :crazy: . Men sen har någon som kan med WorldFengur hittat alla uppgifter där. Varför är det så då, fattas det uppgifter i Hestur då eller :confused: .
Mvh.

*S*
Jag är kanske inte världens mest brighta ;)

Tack!nu har jag letat hästar å är skitglad rent utsagt :bow: :bow: :bow: Man kan inte få fram en ev BLUP på en häst på hastur.is?Jga hittar bara hästens bedömningsresultat :( Hur ska jag få reda på BLUPen?jag vet, jag är besvärlig :o

Min sambo sa att det inte betydde att amn skulle få lösen utan snarare prenumeration, men nu e d löst iaf :smirk:
Är det ngn som har tillgång till WF här som skulle kunna kolla upp en bedömd häst åt mej?Det jag vill veta är BLUP på denna häst.. :bow:

Hátid 4760 frá Purá

Båda p är såna isländska, tyvärr kan jag inte få fram det på detta tangent bord fast jag trycker ner alt å de siffror man ska :mad:
JÄttetacksamför hjälp om ngn här har WF!! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Hátíd frá þurá har 82 i BLUP
Hon har två registrerade avkommor i WF.
Hon har i snitt 8.0 för exteriören och 7.42 för ridegenskaperna, totalt 7.71.

Hennes dotter Kæja frá þurá har en bedömning på totalt 7.51 (7.50 och 7.53 )

Jag har för mig att på hestur.is finns bara de hästar som fått över 7.50 vid bedömningen, det är därför alla inte finns med. Fast jag kan ju ha fel förståss...

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 561
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka