Beco Butterfly-hjälp!

Snyggve

Trådstartare
Jag köpte en Beco Butterfly på Tradera, men fick inte med några instruktioner. Och jag kan inte lista ut hur allt ska vara :o Hur hårt/högt ska saker och ting sitta? Hur gör man för att bebisens huvud ska få stöd? Vad är det för rem som hänger ner framför magen?

Jag förstår själv att det skulle underlätta med bilder, men hoppas nån kan svara lite ändå. En instruktionsguide eller video på svenska vore inte heller fel :p

Sv: Beco Butterfly-hjälp!

Det hjälper en del, men inte helt. Får ingen klarhet i hur man stöttar upp huvudet? Bebisen är bara 12 dagar gammal och "vinglar omkring" i selen. Har jag den bara för löst spänd? Sen fick vi med nån tygbit som vi tror ska sitta vid huvudet. Vad är det? Stöd? Solskydd?

Det är nog nackstödet du menar. Dock är det nog för stort till en så liten bebis. När de är så små trodde jag nästan att själva selen går upp högt nog för att stötta. Är det inte så att bebben är för liten helt enkelt? Tror att det stod på min att den var från 4,5 kg med babyinsatsen? Vi skaffade inte får förrän han var ca 3 månadre, innan hade vi en gammal BabyBjörn (inte lika bra...) Vingla ska ju bebben inte göra. Jag tyckte att det var krångligt mer bärsele o spännen mm i början, men när vi hade fått in snitsen så var Becon verkligen det bästa bebistillbehör vi ägde och vi använde det tills sonen var två, så jag gratulerar till köpet - pch till bebisen, förstås!

Tack! :D Är rätt så nöjd med båda nyförvärven!

Hm, han kanske är för liten då... Nackstödet går ju högt nog, men han vinglar åt sidorna. Sen undrar jag över själva babyinsatsen - på Youtube visar filmerna att även den går knäppa upp, men det går ju inte. Eller är det på tvåan man kan det?

Tack! :D Är rätt så nöjd med båda nyförvärven!

Hm, han kanske är för liten då... Nackstödet går ju högt nog, men han vinglar åt sidorna. Sen undrar jag över själva babyinsatsen - på Youtube visar filmerna att även den går knäppa upp, men det går ju inte. Eller är det på tvåan man kan det?

Det är på tvåan man kan det.
Skulle tro att din lille plutt är lite för liten för becon än, vänta ett par veckor så ska den nog funka bättre ;).

Jag kan varmt rekomendera bärsjal, det kan man bära pyttebebis i och det är sååååå mysigt och inga spännen som man behöver justera och man kan bära barnet i fler olika positioner :).

Känner du att du behöver hjälp med någon som visar hur becon fungerar så kan du gå in på sjalbarn.se och fråga om det finns någon där du bor som är villig att hjälpa dig. Det hänger mycket trevligt folk därinne :D

Får helt enkelt vänta lite med selen då :(

Sjal är nog inget för mig, det vågar jag inte ge mig på :eek: I den här stan finns det i stort sett bara BabyBjörn-selar. Har aldrig sett nån med nåt annat.

Fast just det elastiska sjalarna som väl är att rekomendera i början är faktiskt riktigt smidiga och förlåtande :D
Då knyter man ju innan man stopper i liten så man slipper fippla så mycet.

Till första barnet blev det en vävd först och det var ett mega stort misstag, jag fullkomligt hatade allt vad sjalar hette efter den :o
Sen en köpte vi en Beco när han var några månader.
Smidigt.

Till barn två blev det dock en elastisk sjal o så mjukt och mysigt och smidigt :love:
Bärsele men det funkade inte länre för mig för jag kan inte ha något runt höfterna, så det blev en MT vilket till slut övade upp knytningen så pass att jag tordes testa vävd sjal igen och efter mycket ilsket fräsande från mig fick till och med jag stil på det.
Hon som är 2½ nu bärs en hel del i sjal och krisar det, dvs oländig terräng och 4 åringen blir vansinnigt trött, då kan jag till och med bära honom och han är rätt stor 4 åring och jag är en rätt kort mamma :angel:

Jag har tittat på sjalar mååånga ggr, gjorde det redan när 2-åringen var nyfödd. Men jag blir så osäker så jag har inte vågat köpa nån än :p

Jag har tittat på sjalar mååånga ggr, gjorde det redan när 2-åringen var nyfödd. Men jag blir så osäker så jag har inte vågat köpa nån än :p

Klart du vågar ;)
Köp en begagnad så kan du kränga den vidare sedan om det visar sig att det inte är något för dig :).

Jag skulle inte klara mig alls utan sjalarna, bär dagligen min snart tvååring.
Har en manduca och en hemsydd sele (lite lik beco 4:th), men de är inte på långa vägar lika bra som mina sjalar :love:

Klart du ska våga dig på att prova en sjal! Du kommer bli förvånad över hur lätt det är. Det ser trixigt ut men är lekande lätt! Leta upp en begagnad elastisk som du tycker är fin. Finns mkt på sjalbarn.se. Kolla in lite olika knytningar på youtube! :)

Vad ska man köpa för sjal om är sugen på att prova till en 6 månaders bebis?

Jag tror att du kan prova en vävdsjal nu. Risken är stor att ditt barn börjar bli för tungt för en trikåsjal. Men som sagt gå in på sjalbarn.se där finns hur mkt info som helst! :)

KL

Ny fråga! Har provat selen idag och nu satt han bra i den :) Somnade nästan direkt!

Men jag tycker inte jag får den att sitta som de på filmerna. Remmen som går mellan skulderbladen hamnar för högt upp och remmen som går ovanför höftbältet skär in i armhålan :crazy: Nån som fattar hur jag menar?

Remmen mellan skulderbladen kan du dra neråt, lättast att fixa innan du knäpper selen förstås. För att lösa det andra skulle jag prova att förlänga axelbanden och om det behövs dra åt spännet mellan skulderbladen.

Vi har använt den mest när bebisen sovit eller behövt lite extra stöd. Både när vi burit på rygg och mage, mest på magen tror jag eftersom är är så svårt att nå när barnet är på ryggen.

Kl

Jag lånar tråden och slänger in en kort fråga. :o Är det någon som kan svara på hur mjukt höftbandet är på en Beco jämfört med Manducan? Jag får ju grymt ont i höftknölarna av Manducan och funderar på att byta när nästa bebis kommer.

Betydligt mjukare! Mycket skönare tycker jag. Tuuli har också mjukt men stabilt höftband. Angelpack också har jag för mig...
Har du möjlighet att prova? Gör det i så fall. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 168
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar