Becklesham Celof (Welsh Cob)

K

Kia

Har stött på denna hingst: Becklesham Celof, en Welsh Cob. Förmodligen är det felstavat, då jag googlat & funnit andra Welshar vid namn Bucklesham.
Just denna Celof har jag inte hittat någonting om tyvärr, men har sett en väldigt fin avkomma till honom, så jag blev nyfiken på stam, vad han presterat, vad han lämnat mer.
Är det någon som kan berätta?
Tacksam för svar! :D

Sv: Becklesham Celof (Welsh Cob)

Hm, vilket mysterium. Prefixet är säkert Bucklesham, men kan namnet verkligen vara "Celof"? Undrar om du har rätt och det är felstavat, känns inte som något cob-namn. Det finns hingstar som heter "Selyf" = Salomo, men jag vet inte om det finns någon Bucklesham Selyf. Det fanns en Bucklesham-hingst som hette "Bucklesham Gelert", se länk till härstamningen, född 1980.

Är avkomman svenskfödd eller importerad, har den något prefix, och vilket år är den född?

Vet du om denna hingst finns i Sverige?
Tittade lite snabbt igenom listan på godkända Welsh Cob hingstar på SWF:s hemsida. där hittade jag honom inte. Han kan ju då antingen inte vara godkänd, stå i ett annat land eller vara död.

alt. namnet fel då förstås :D

Avkomman jag stött på heter Alma Eclipse, född 1989 (alltså 20 år i år). Hennes stam är e. Becklesham Celof u. C. Everina ue. Hewid Cardi.
Vet inte vad C kan stå för i mammans namn heller?

Alma Eclipse kommer upp om man söker på haststam.com, men efter fadern står det ingen stam? :confused:
Det här var klurigt.

Jag har kollat på i en welsh - engelsk ordbok på nätet, och ordet CELOF finns i alla fall inte där.

Bucklesham är ett registreret prefix hos The Welsh Pony and Cob Society.
1991 var det är ägt av Mrs D. J. T. Ravenshear, Deanery Lodge, Church Walk, Hadleigh, Suffolk, IP7 5ED, England. Det var registrerat 1978 av Lady Diana Hall enligt Central Prefix Register. Det finns inget Becklesham registrerat med dem.
Bucklesham Brenin Bach är en mera känd welsh cob hingst.

Hej! Det är jag som är Annika Knaust som hade Alma Eclipse! På registreringen blev det felstavat och det korrekta namnet ska vara Bucklesham Gelert som någon redan listat ut!!
MVH
Annika

Vad roligt att få lösningen, tack för det! Och jag är rätt stolt :p att jag fick rätt som lyckades klura ut att Becklesham Celof = Bucklesham Gelert...

För att övergå till Alma Eclipse möderne, vad var hennes mamma "C. Everina" fulla namn? Antar att C. är en förkortning av ett stuterinamn, eller?

Senast ändrad av en moderator:

Enligt Index of Welsh Stud Books var Bucklesham Gelert kastrerad senast år 1988. Hans nya reg nummer var 11657 (D). Hans uppfödare var Mr & Mrs P. A. Ravenshear.

Alma Eclipse finns numera, precis som alla svenskregistrerade welshar, inlagd i Blå Basen.

Hennes mammas korrekta namn var Cwmffrwyd Evening Star.

Senast ändrad av en moderator:

Hej allihopa!

Tack för infon i en ganska gammal tråd! Det är jag och Kia som har databasen häststam.com och vi har inte riktigt hunnit kommit genom alla dessa stamtavlor som har luckor som numera finns i BB men tack för hjälpen :bow:

Har just tittat i Index of Welsh Stud Book 1989-1993.

Alma Eclipse No 87886 (Vol 71) Sec D, black, e. Bucklesham Gelert 21553 u. Cwmffrwyd Evening Star, uppfödare T. Probert

Liknande trådar

Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Hyacinth
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 744
Senast: Brandgul
·
Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 261
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring