Bebisen med i stallet - hur gör ni? Bärsele?

bananna

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad om jag kan hjälpa till med lite in/utsläpp av ett par hästar och funderar på om jag kan fixa det med lillkillen i bärsele.

Bebisen är 2,5 månader och trivs fint i sin manduca. Men hur är det med säkerheten tror ni? Känns det riskabelt att ha honom i sele (på magen) när man släpper in/ut och sätter på/tar av täcke? Att lämna honom i vagnen när jag går till och från hagen är inte ett alternativ.

Lite nyfiken rent generellt: Vad fixar ni att göra i stallet när ni har bebisen med? Och hur går det till rent praktiskt?

Sv: Bebisen med i stallet - hur gör ni? Bärsele?

Tycker det är idiotiskt att hantera hästar med ungen på magen/ryggen.
Alla som håller på med hästar vet att samma stan man har gått förbi 100gånger är livsfarlig den 101:a.

Du kan halka på is, fastna i lera osv. En häst kan sparka mot en fluga eller en annan häst.

Hoppas verkligen inte att du utsätter ditt barn för det.

Varför kan inte barnet ligga i vagnen och att du tittar till mellan varje häst?

Barnets pappa kanske kan ta hand om det när du är i stallet?

Jag skulle inte våga ha barnet i en bärsele när jag fixar med pållarna, det känns för riskabelt. Varför kan du inte ha honom i vagnen? När min gosse var liten sov han någon timme varje dag i sadelkammaren medan jag mockade och fixade. Där låg han tryggt och varmt.

Ja, det känns verkligen riskabelt att ha bebisen på magen. Det hade jag aldrig gjort.

Förstår inte heller varför inte barnet kan ligga i vagnen, så länge man ställer den på ett säkert ställe.

Inte alla barn som accepterar att ligga i vagnen ;)

Du kan halka på is, fastna i lera osv

Fast just dethär måste jag dementera, man kan ju halka is eller fastna i lera om man är ute och går i skogen.

Man kan ramla inomhus.

Så om man ska följa detta så bör man inte bära barnet alls.

Att hantera hästar med barn på magen håller jag dock med om verkar rätt riskfyllt....

Senast ändrad:

Nej det skulle jag inte göra, inte liten bebis tillsammans med hästar på "det sättet".

Jag hade min med ibland när jag var i stallet och även ibland när jag hanterade MIN häst. Och hade mkt säkerhetstänk då (bortsett från att jag ju hade bebis i sele/sjal..).

Mocka gick bra däremot (ingen häst i boxen), när de var pytte så satt de i babyskyddet, sen satt de på ryggen i bärsele/sjal..

Det känns som de skulle vara något grymt osmidigt att böka med täcken av och på med ett barn i bärsele. Men du kanske har jätte långa armar och små hästar med tunna smidiga vintertäcken ;)

Rasmus börja vara med mig i stallet när han var 1 månad gammal, och låg då i vagnen på tryggt avstånd från hästarna.

Min tjej har alltid legat i vagnen i spolspiltan. Ibland har hon gastat när jag släppt ut hästarna, men eftersom det är min gård, mina hästar o jag den enda som någonsin släpper ut på vardagar så har det inte funnits ngt alternativ... Hon har fått skrika.

Tycker dock att det varit övergående, hon vet att jag snart kommer tillbaka, så nu sitter hon i godan ro o tittar på katterna o är hur nöjd som helst. Skulle som övriga här inte hantera häst med bebis på magen. (Har dock vid några tillfällen kört barnvagnen med häst, vilket inte heller känns tryggt).

Fast just dethär måste jag dementera, man kan ju halka is eller fastna i lera om man är ute och går i skogen.

Man kan ramla inomhus.

ja men då håller du inte i en häst, hästen kan ju snubbla över dig om du trillar i leran...

Nej, ni har helt rätt! Det var en väldigt dum tanke inser jag nu. Tack för era kloka svar.

Så tolkade inte jag din mening :)

Underförstått: Risken att få hästen över sig när man fastnar i lera alt halkar ?

Men då förstår jag att du skrev som du skrev.

Rasmus sitter otroligt snällt när jag släpper ut hästarna på morgonen, vi är alltid 2 stycken och det har faktiskt hänt att min stallkompis inte upptäckt honom först vi redan fodrat, bytt täcken och plockat ut några hästar ;)

Jag tror han vet, att sitter han snällt så går det så mycket fortare att komma hem.

Trodde det skulle bli värre när han lärde sig gå, att han inte vill sitta i vagnen. Men han tycker nog det är himla mysigt att efter frukosten bara slappa lite i friska luften.

Jag hade tre hästar att passa när Isak var liten, han fick åka med i vagnen fram och tillbaka till hagen.
hästarna fick gå en runda med vagnen först utan bebis så att dom inte fick stora skräcken.
Ingen av hästarna tog någonsin någon notis om att jag hade vagn och barn med, dom är inte så himla dumma, dom fattade att man skulle vara rädd om det lilla knytet.
Stoet som annars var en riktig tuffing ville nosa och gosa så mycket hon bara kunde (men det fick hon bara om han satt i famnen)

Har bara varit med om en häst som blivit rädd för vagnen och det var grannens unghäst men han hade nog inte sett en ponny med sulky heller :eek:

Ibland så måste man ju ta hästarna när sambon är på jobbet och det är ju inte alla som har man/sambo eller någon som alltid kan passa barnet.
Isak har alltid varit med men om man kan passa in en sovstund när man är i stallet så går allt mycket smidigare, man blir grymt effektiv :D

Så tolkade inte jag din mening :)

Underförstått: Risken att få hästen över sig när man fastnar i lera alt halkar ?

Men då förstår jag att du skrev som du skrev.

missförstånd :)

fast när man går själv i halka tex så kanske det är bättre med bärsele, så kan man ta emot sig med händerna och behöver inte hålla i barnet :)
Fast barnvagn känns säkrast! :)

Viking har varit med i stallet från att han var 2 veckor, men i vagnen då. Han har trivts med att ligga i den och har alltid sovit ett långt 2-3 timmars pass på fm, så då har jag passat på och mockat, blandat kraftfoder och så. Har t.o.m. kunnat tömköra eller longera ett pass med vagnen bredvid banan ibland. Men då har jag babyvakt i vagnen, så jag hör om han skriker även om jag är en bit bort.
Med honom på magen i Manducan skulle jag inte våga hantera hästar, men slänga åt dem hö från utsidan staketet går ju bra.

Men som sagt, stor fördel med bebis som trivs i vagnen!

min lilla gillade inte vagnen vid 2,5 månaders ålder... men det har blivit bättre o bättre!! jag passade i början på att gå ut när hon var mätt, bytt och hade sovstund, så hon fick det mysigt i vagnen... så småningom har hon börjat gilla den =) men vi har fått sätta i sittvagn tidigt, för hon ville komma upp och se!!

stallet: Lillan sitter vanligen i sin vagn, alltid på behörigt avstånd från hästarna!! skulle aldrig förlåta mig själv om det hände henne något för att jag varit oaktsam och hästarna av misstag sparkar till henne!!
Alltså, skulle aldrig hantera hästar med bebis på magen!!

Jag hanterar inte hästarna med bebben i bärsele. Verkar farligt tycker jag. Om jag måste lunchfodra eller släppa ut eller in när jag äe ensam hemma får han följa med ut och ligga i vagnen UTOM hästräckhåll. Jag kollar honom mellan varje häst vid t ex utsläpp. Visst det är jobbigt om han blir ledsen o börjar gråta, men det är inte FARLIGT, o hästarna åste ju ut o in.

Mocka box utan häst går bra med sele, men det är oxå det enda.

Jag tyckte det var jättekrångligt att ha sonen med sig i stallet. Han var inte nöjd i vagnen, tog bara nån minut sen blev det ett himla liv. Det där med att barn sover i vagnen har inte han hört... I sele hade jag han några gånger när jag bara mockade och lite sånt men inte ens där höll han sig lugn, tog bara en liten stund innan han tröttnade.
Jag blev så trött på det tillslut för det blev bara ett stressmoment och irritation!

Jag tyckte att det kändes väldigt riskfyllt att ha med sig barnen i stallarbetet. Sov de så brukade jag ställa in barnvagnen i en box och stänga dörren medan jag höll på med hästen.

Skulle aldrig få för mig att handskas med hästen med barnen på rygg/mage. Alltid när man har att göra med levande varelser så får man andra riskfaktorer, jag minns fortfarande inlägget där en tjej ställt sin barnvagn i på sidan i stallgången och en häst slet sig i insläppet, fastnade i fjädergrinden och skenade in i stallet och välte vagnen...Hugaligen! Barnet klarade sig dock!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er =) Jag skulle bara vilja höra hur ni gör och även lite tips av er som bor på egen gård och tar själva hand om hästarna och...
Svar
12
· Visningar
1 683
Senast: Hortensia
·
Gravid - 1år Jag har en tremånaders bebis och en fyraårig häst. Dessa två försöker jag kombinera och ärligt talat så går det inte så bra. Räddningen...
2
Svar
33
· Visningar
6 507
Senast: asaria
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 197
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka