Bebis + katter

Krati

Trådstartare
Hej !
Visste inte om jag skulle posta här eller på föräldrar, men chansar här.

Om ca 5 veckor beräknas vår lille bebis att komma och nu inatt när jag vaknade slog paniken plötsligt till.

Två av våra katter (vi har tre) brukar ofta sova med oss i sovrummet, speciellt minstingen (blir 2 i höst), hon kommer och krafsar på dörren varje kväll om man inte tar med henne direkt, och kryper ner hos mig. Hon är en riktig morsgris!
Vi har dörren till sovrummet stängd då hon också ibland vill ta med sig möss in, men med dörren stängd har vi lite bättre kontroll..

Till mitt dilemma. Man har ju blivit varnad för att ha katter och bebis i samma rum under natten just pga att dom kan lägga sig på bebis.
Hur ska jag undvika att ha katterna i sovrummet när bebis kommer utan att dom känner sig "utanför"? Man har ju hört om katter som förändrats pga bebis i familjen och jag är livrädd att det ska bli så.
Älskar mina små katter något vansinnigt, men jag vill ju inte riskera att något händer med vår bebis.
Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av tips?

Jag ropar på @Tassetass , hon har färsk erfarenhet i ämnet ;)

Nu har ju jag inga barn men jag är uppvuxen med två katter i hemmet och har aldrig hört mina föräldrar berätta om att det skulle ha varit något problem. Mina yngre kusiner är uppvuxna i ett hem med en katt och samma sak där, man höll lite koll på katten att den inte gjorde något ibörjan när allt var nytt och sedan var det bra.

Min mosters katt ansåg dessutom att hon skulle minsann bidra till barnens mat så hon brukade ta med byten in och lägga vid spjälsängen :D

Tro inte på det där med att katter lägger sig på bäbisar. Någon gång i världshistorien har det säkert hänt, men mig veterligen finns inget dödsfall då kattgos varit den konstaterade dödsorsaken (det cirkulerade en artikel om en sådan händelse för ett tag sen men jag vill minnas att det visade sig att barnet dött av andra orsaker). Min personliga teori är att det hittas på sådana här saker för att mindre vettiga djurägare ska ha en legitim ursäkt att göra sig av med sina djur för att ett barn är på väg.

Min egen katt tog inte bäbisens ankomst så bra, men det visade sig genom att hon höll sig undan (och hon sitter helst fast vid höften på valfri människa). Tog väl två månader innan hon hade kroppskontakt med bäbisen och hon håller sig fortfarande helst på lite avstånd.

Så känn lugnet och ta det som det kommer. Visar katterna enormt intresse för bäbisen så kanske ni får hålla koll första månaderna, men troligtvis blir det inte mer dramatiskt än så.

@Tassetass Har hört samma sak massor med gånger men konstaterar precis som dej att så många bebisar har nog inte blivit kvävda av katter att man ens behöver fundera på det.

@Krati Vi är i samma situation snart. Bebis på gång,tre katter. Vi kommer att ha våra katter ute på nätterna,endast av den orsaken att vi överhuvudtaget ska få sova ngt! Annars vaknar dom i skift och tigger mat, väcker upp marsvinen som annars sover och är tysta. Blir galen om 3 katter,3 marsvin och en bebis turas om att tigga mat nätterna igenom;) våra är vana att jaga möss på nätterna och sova på dagen så inget nytt där.

Vår ena katt har redan i flera mån sovit på skötbordet och i spjälsängen. Räknar sen med att han flyttar på sig när bebis kommer.

Och jag har både varit med om katt som lagt sig på bebis (hos en kompis, ingen skada skedd dock) och har en katt som jag nästan förväntar mig det av. Visserligen har hon inte träffat så många spädbarn men överlag ska hon ligga på bröstet eller nära ansiktet på varenda människa hon träffar, inkl barn.
Det känns lätt löst dock den dagen vi skaffar barn. Sovrummet är redan nu kattfritt.

Om ni ändå inte vill att katten ska vistas i sovrummet samtidigt med bebis så kan ni ju redan nu lära katterna att det inte får vara i sovrummet längre. Eftersom bebis inte ännu har kommit så kopplar dom kanske inte ihop med att de blir "ersatta" av något.

Och jag har både varit med om katt som lagt sig på bebis (hos en kompis, ingen skada skedd dock) och har en katt som jag nästan förväntar mig det av. Visserligen har hon inte träffat så många spädbarn men överlag ska hon ligga på bröstet eller nära ansiktet på varenda människa hon träffar, inkl barn.
Det känns lätt löst dock den dagen vi skaffar barn. Sovrummet är redan nu kattfritt.
Där ser man hur olika det kan vara på dom. Våra sover alltid runt fötterna eller max i armhöjd på oss de nätter de får vara inne eller då gravida matte sover på dagen. Alla tre är rädda för bebisar så jag kan nog känna mig ganska säker.

Om ni ändå inte vill att katten ska vistas i sovrummet samtidigt med bebis så kan ni ju redan nu lära katterna att det inte får vara i sovrummet längre. Eftersom bebis inte ännu har kommit så kopplar dom kanske inte ihop med att de blir "ersatta" av något.

Jag vill ju gärna kunna ha katterna i sovrummet också, men att det ska vara säkert för bebisen. Vi har stängd dörr nu, men dom krafsar när dom vill in. Släpper vi inte in dom då lär dom krafsa hål i dörren...

Jag vill ju gärna kunna ha katterna i sovrummet också, men att det ska vara säkert för bebisen. Vi har stängd dörr nu, men dom krafsar när dom vill in. Släpper vi inte in dom då lär dom krafsa hål i dörren...

Måste de vara där på natten då när det är svårare att hålla koll? De kan ju sova där på dagtid när inte bebis ligger där/ni öppnar dörren på morgonen så de kan komma in och mysa en stund innan ni går upp.
Lär dom att inte krafsa på dörren så är det problemet löst! ;) Tar nog inte mer än någon dag att få bort den ovanan.
Vad jag har sett hos de barnfamiljer som har katter så vill de gärna ligga i bebis säng, har själv katt och sedan jag blev gravid så får katten inte sova i sovrummet längre just för att jag inte vill ta några risker sedan när bebis kommer (och denna katt har sovit i sovrummet hos sambo i 7 år innan jag flyttade in). Och katten har inget emot detta, det enda är att han sätter sig och gnäller utanför dörren om vi tar för lång sovmorgon :D Då öppnar vi dörren så han får komma in och gosa en stund innan det är dags att gå upp. Tycker det fungerar jättebra.

Jag väcker upp denna tråd och vill gärna veta hur det gick @Krati. Är i samma sits, med två katter och bebis på väg om några veckor. Problemet med vår ena katt är att han gärna tar ut sin frustration på någon annan (läs den andra katten) när han blir tillrättavisad. Är lite orolig att han skall få för sig att bebisen är lägre i rang än honom.

Vår andra katt är extremt lättstressad och blir orolig av minsta avvikelse från rutinen och av oljud. Vi har redan nu satt fram spjälsäng till viss del pga det. Har även skaffat hem Feliway och zylkene för att kunna aktivera/ge när det är dags. Fler tips?

Ingen aning om man får länka till en tråd på ett annat (öppet) forum, ta bort isåfall, men det här är en sida/tråd jag kollar när jag är nere, och vi pratar alltså om riktiga klisterkatter, burmor, som alltid sover i sängen.

Hej !
Visste inte om jag skulle posta här eller på föräldrar, men chansar här.

Om ca 5 veckor beräknas vår lille bebis att komma och nu inatt när jag vaknade slog paniken plötsligt till.

Två av våra katter (vi har tre) brukar ofta sova med oss i sovrummet, speciellt minstingen (blir 2 i höst), hon kommer och krafsar på dörren varje kväll om man inte tar med henne direkt, och kryper ner hos mig. Hon är en riktig morsgris!
Vi har dörren till sovrummet stängd då hon också ibland vill ta med sig möss in, men med dörren stängd har vi lite bättre kontroll..

Till mitt dilemma. Man har ju blivit varnad för att ha katter och bebis i samma rum under natten just pga att dom kan lägga sig på bebis.
Hur ska jag undvika att ha katterna i sovrummet när bebis kommer utan att dom känner sig "utanför"? Man har ju hört om katter som förändrats pga bebis i familjen och jag är livrädd att det ska bli så.
Älskar mina små katter något vansinnigt, men jag vill ju inte riskera att något händer med vår bebis.
Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av tips?

Bara ta bort dom o vänja av vid de i tid. Alt ha bebis i spjälsäng med nåt skydd mot katterna ovanpå. Vi har tre katter o en bebis och skulle aldrig låta katterna sova i sängen om bebis låg där med.

Jag har inget tips då katten skaffades för en vecka sen.

Men jag inser att det var ett klokt beslut av oss att bara låta katten ha tillgång till halva nedervåningen, då hon klöser i soffan. På den halvan som hon inte har tillgång till så ligger även vårt sovrum samt blivande bebisrummet när bebisen flyttat ut från vårt rum :)

Jag har inget tips då katten skaffades för en vecka sen.

Men jag inser att det var ett klokt beslut av oss att bara låta katten ha tillgång till halva nedervåningen, då hon klöser i soffan. På den halvan som hon inte har tillgång till så ligger även vårt sovrum samt blivande bebisrummet när bebisen flyttat ut från vårt rum :)
Ställ ut små klösträd runt soffan :) och håll klorna korta, de gör att våra katter inte klöser.

Ställ ut små klösträd runt soffan :) och håll klorna korta, de gör att våra katter inte klöser.

Tack men vi ser inget bekymmer att stänga halva nedervåningen på nätter samt när vi är iväg :)

Hon använder inte klösträd tyvärr. Hon använder vår entrematta i hallen trots att vi har klösträd. Då hon ska vara utekatt så vill vi inte klippa klorna, vi tror att det kommer lösa sig självt så fort hon börjar gå ut ordentligt :)

Tack men vi ser inget bekymmer att stänga halva nedervåningen på nätter samt när vi är iväg :)

Hon använder inte klösträd tyvärr. Hon använder vår entrematta i hallen trots att vi har klösträd. Då hon ska vara utekatt så vill vi inte klippa klorna, vi tror att det kommer lösa sig självt så fort hon börjar gå ut ordentligt :)

Varför vill du inte det? Jag klipper våra katter och de är oxå utekatter, bara glad om dom inte kommer upp i träd :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 251
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.