Bebis + katter

Det finns massor av bilder på mig när jag var bäbis, alltid tillsammans med vår dåvarande katt :love: vi sov tillsammans, huller om buller och senare har min mor berättat att hon blev varnad för att ha katt med barn när hon var gravid, hon ansåg att det var skitsnack och njöt istället av att se hur katten och jag umgicks :p

Åh irriterande tråd! Jag har ju förälskat mig i min grannes katt som vi kattvaktat och jag vill ju att det ska vara jättestruligt att ha bebis och katt så vi får ta över deras söta katt :love: :p

Jag väcker upp denna tråd och vill gärna veta hur det gick @Krati. Är i samma sits, med två katter och bebis på väg om några veckor. Problemet med vår ena katt är att han gärna tar ut sin frustration på någon annan (läs den andra katten) när han blir tillrättavisad. Är lite orolig att han skall få för sig att bebisen är lägre i rang än honom.

Vår andra katt är extremt lättstressad och blir orolig av minsta avvikelse från rutinen och av oljud. Vi har redan nu satt fram spjälsäng till viss del pga det. Har även skaffat hem Feliway och zylkene för att kunna aktivera/ge när det är dags. Fler tips?

Hej! Jättesent svar men lever i en bebisbubbla så antar att det är ok. ;)
Jag var som sagt jättenervös innan och naturligtvis var det säljstopp på feliway när det började dra ihop sig. Köpte royal canin calm och gav alla katter varje dag ca tre veckor innan bebis kom.
Vår stressade katt ( han är alltså extremt lättstressad och är rädd för allt och alla förutom mig och min man) började bli mer lugn efter en vecka, han kunde tillochmed komma in och hälsa på gäster :eek:
När dagen D slutligen var här och vi kom hem från BB med vår lilla skatt var alla katter inne, dom nosade på bebis lugnt och gick sedan ut.
Men dom kom snabbt in igen och var inte ett dugg rädda för honom. Vår rädda katt brydde sig inte ens om när han grät, och han flyr normalt fältet om man råkar tappa något i golvet..:grin:
Efter några veckor slutade vi ge fodret (dyrt! Men värt!!) och den rädda började bli mer sig lik, däremot inte rädd för bebisen!
Nu kommer han tillochmed o lägger sig i sängen när vi ligger där, nästan som att han tycker vår lilla pojk är mysig :heart

Så är man orolig att det ska bli kaos rekommenderar jag verkligen RC calm, sen kanske inte alla katter svarar på det lika bra som vår men det är värt ett försök :up:

Beträffande stängda dörrar på natten så har vi haft stängt, visst har det krafsats lite ibland men dom blir såå glada när dom får komma in till oss på morgonen :D

En liten reflektion såhär angående katter och bebisar samt "sanningen" att katter kväver bebisar - jag tänker lite att om en har en katt som sover i ansiktet konstant på vuxna, så kanske det är vettigt att reflektera över hur en ska lösa det med ev bebis. Men har en inte en så närgången/en icke ansiktsgosande katt så känns det ju inte helt rimligt att den skulle börja sova på någons ansikte sådär huxflux?

Hej! Jättesent svar men lever i en bebisbubbla så antar att det är ok. ;)
Jag var som sagt jättenervös innan och naturligtvis var det säljstopp på feliway när det började dra ihop sig. Köpte royal canin calm och gav alla katter varje dag ca tre veckor innan bebis kom.
Vår stressade katt ( han är alltså extremt lättstressad och är rädd för allt och alla förutom mig och min man) började bli mer lugn efter en vecka, han kunde tillochmed komma in och hälsa på gäster :eek:
När dagen D slutligen var här och vi kom hem från BB med vår lilla skatt var alla katter inne, dom nosade på bebis lugnt och gick sedan ut.
Men dom kom snabbt in igen och var inte ett dugg rädda för honom. Vår rädda katt brydde sig inte ens om när han grät, och han flyr normalt fältet om man råkar tappa något i golvet..:grin:
Efter några veckor slutade vi ge fodret (dyrt! Men värt!!) och den rädda började bli mer sig lik, däremot inte rädd för bebisen!
Nu kommer han tillochmed o lägger sig i sängen när vi ligger där, nästan som att han tycker vår lilla pojk är mysig :heart

Så är man orolig att det ska bli kaos rekommenderar jag verkligen RC calm, sen kanske inte alla katter svarar på det lika bra som vår men det är värt ett försök :up:

Beträffande stängda dörrar på natten så har vi haft stängt, visst har det krafsats lite ibland men dom blir såå glada när dom får komma in till oss på morgonen :D
Här har bebisen hunnit komma och det har gått helt ok. Vi har gett zylkene +köpt Feliway till våra och den mest lättstressade har tom valt att ligga kvar i soffan under amningen och går bara iväg när det blir för mycket skrik. De tyckte att det var helt ok att inte vara i sovrummet på natten när de fattade att den skrikande saken sover där. De äger däremot sängen som vanligt om dagen. Än så länge går det alltså riktigt bra.

En tanke som slog mig var: Hur många bebisar har faktiskt kvävts av katter? Finns det dokumenterade fall?

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 251
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.