Bearded Collie

oceanoverhead

Trådstartare
Jag har sedan länge varit totalt förälskad i den här rasen och skulle nu väldigt gärna vilja höra av er med erfaranhet eller som äger rasen, om eran version om den! Rada gärna upp negativt som positivt! Vill gärna höra om valptid upp till den hund det är idag, så mycket som ni orkar skriva.:)
Det enda som ev. kan vara negativt för min egen del om rasen, är behövet av ständig närhet. Är de oftast hemskt svåra att träna ensamhet med, eller hur ser era erfarenheter ut av det? Min senaste hund tog flera månader med mycket träning och tålamod, innan jag kunde lämna honom ensam ens en halvtimme utan att vara rädd för att han slet sönder inredningen eller annat.
Hur lättsam är rasen enligt dig? Hur har din hund varit på kurserna och situationer med mycket distraherande runt omkring?(gå på stan, eller bara nya stälen) Kontaktsökande/ fortf. tillgänglig hos dig eller att den "stänger av" så fort det händer saker runt omkring?

Hoppas att det finns många Beardis-ägare här inne nu då!^^

Sv: Bearded Collie

För min del finns det inget positivt med rasen.

Ljudkänsliga
Skotträdda
Seperationsångest
Miljörädda
Påverkade av underlag
Bitska
Reserverade
Och dåligt "språk", speciellt med andra hundar.

Ja, det är mycket sådant som jag hört också dessvärre,:/ dock aldrig sett på de individer som jag mött faktiskt.

Senast ändrad:

Det skiljer nog mellan uppfödare, själv tycker jag Boomtowns verkar ha bra hundar, eller hade förr iaf.

*kl

Kan inte hjälpa dig så mycket med rasbesrkivning eller så, men vi hade en bearded när jag växte upp :love: Och just vår hund var en mycket fin familjehund :) Vill inte minnas några problem för honom att vara ensam, men å andra sidan fanns han i familjen fyra år före mig :angel: Dock var han skotträdd.

Vet att det finns en användare här inne som har minst en. Vet vad hundarna hette, men minns inte användaren, skall kolla!

Hej! Kul att du är förälskad i rasen! Det är nämligen jag med :) Jag har tre Bearded Collies på 10, 4 och 2 år från Farmarens Kennel.

Bearded Collien är en vallhund vilket innebär att det är en väldigt aktiv, kontaktsökande och samarbetsvillig hund. Du bör vara beredd på långa dagliga promenader och en beardis bör få springa fritt. Den älskar det och gärna tillsammans med några kompisar!

Det är en glad ras vilket är för några positivt och andra negativt. Den älskar människor och många beardisar hoppar gärna upp och ska pussas. Jag vill gärna att mina hundar ska hälsa försiktigt på alla fyra och därför har jag även lärt dem det.

Rasen är känd för att kunna gå ihop med andra hundar, även andra hanhundar. Det är väldigt få individer som är hanhundsilskna.

Vallhundsraser är kända för att vara ljudkänsliga, men jag upplever detta inte som något problem. Om du som ägare är säker och inte ömkar din hund om den skulle reagera för ett ljud så får du en trygg hund. Ingen av mina är rädda för ljud.

Det går rykten om att beardisen har dålig mentalitet, vilket i dagsläget inte stämmer. Vi har idag väldigt duktiga och ansvarsfulla uppfödare inom rasen som jobbar för rasens allra bästa. Välj uppfödare nogrannt och kolla i stamtavlan vad för hundar som ligger bakom. Be gärna om att få träffa föräldrarna.

Om du ger din hund ordentligt med motion och aktivering samt har en stadig hand i uppfostran så kommer du få en Beardis som är rolig att leva med. Men en understimulerad Beardis med noll uppfostran, ja det säger väl sig självt? Det är ingen rolig hund att leva med.

Besök vår rasklubbshemsida där har dem mycket bra rasinfo och även en väldigt bra film. Du kan även kontakta Farmarens Kennel, dem svarar alldeles säkert på dina frågor :)

Hej, och va kul att få läsa ditt svar!:laugh: SBC har jag varit inne på från och till de senaste åren och läst allt som går att läsa.:) Filmen har jag säkert sett 5 gånger.:angel: Väldigt bra, informerande och härlig film...^^ Har nyss beställt Charlotte Lanings bok därifrån som ju är varmt rekomenderad från alla håll.

Jag vågar påstå att jag och den här rasen stämmer ganska bra med varandra, i alla fall efter allt jag hört och sett. Ett aktivt hem lovar jag att jag kan erbjuda, då jag är en inbiten frilufts och naturmänniska, som även är engagerad i hundsport. Jag söker en tränings/tävlingskompis, men framför allt en vän att ha med på allt i livet.

Aliide; jag skulle vilja fråga dig om det du räknade upp är sånt som du hört via ryktesvägen, eller om det är sådant som du sett hos rasen i verkliga livet? :)

Dea; åh, tack för att du kollade upp det åt mig!:-) Får se om Glimfeather dyker upp här så småningom, eller om jag kanske PM:ar..:)

Det går rykten om att beardisen har dålig mentalitet, vilket i dagsläget inte stämmer. )

Rykten?

Kollar man enbart på "din" kennel tex så ser man att de hundar där som alls genomfört MH, är det flera som avbryta, dvs inte fått känd mental status. (vilket alla hundar SKA klara) Det är några som avstått skott helt tex, de övriga är verkligen ingenting att hänga i granen. Hur kan du sitta och säga att beardisens dåliga mentalitet är ett rykte? :crazy:

Finns såklart trevliga individer, absolut!

( MH på farmarens kennel gäller Hundar som är i avel eller kullsyskon till hundar som är i avel då ska jag tillägga.)

Senast ändrad:

Tänkte samma när jag läste inlägget, utan att ha kollat kennelns MH statistik iofs.
Men att påstå att alla vallhundar är ljudkänsliga o att det inte är något problem om man är säker o inte ömkar sin hund är en klar överdrift o till stor del en lögn.
Bara genom att titta på de olika rasernas MH spindlar så inser man att det är nys.

Jag har ingen men sambons syster har.

*Kan absolut inte vara ensam trots massor med träning, gräver sig ur hundgården om man är ute, och biter sönder halva hemmet om han lämnas ensam ute.

*Behöver aktiveras massor

*Positiv till att lära sig nya saker

*Inte speciellt påflugen när man kommer på besök, han tar en titt och går sedan och lägger sig för att sedan vara riktigt allert när något spännande händer

*Snäll mot barn

Överlag en rolig hund, det som är det tråkigt är att han inte klarar av att vara ensam trots massor med träning i några år.

Nu kommer jag säkert låta hemskt fördomsfull, men jag har aldrig stött på en bra bearded. De tillhör garanterat kategorin hundar som min hund inte får leka med eller hälsa på, just för att eliminera risken att något ska hända. De som jag har mött har varit paniskt rädda, skotträdda, instabila och har hoppat och vrålat åt andra hundar. Huruvida det varit på nivån där amn kan be dem skärpa sig vet jag inte, för det har jag aldrig sett någon ägare göra.

Himla tråkigt att rasen verkar ha så mycket negativt som gör valet av den rasen extremt osäkert.:/ MH-spindeln har jag själv sett, men för säkert 10 år sen och den "ursäkt" jag har hört där är att rasen mognar väldigt sent och att det egentligen är för tidigt i 1-års åldern.:P Kan ju inte säga om det är rent skitsnack eller om det ligger något i det. Finns ju många andra hundar som mognar sent och klarar MH utan problem.

Det jag funderar på är just hur säker man kan bli av valet av uppfödare och individ. För om man bara väljer en uppfödare som har mentalt och fysiskt friska hundar långt bak i leden och avkommorna också ser bra ut och med bra resultat på MH:t, kan man inte känna sig ganska trygg då? Eller om man letar utomlands rent av, kanske i ursprungslandet?

EMatildaS; Har dina hundar gjort MH, och hur gick det för dem i så fall?:)

Har bara haft en och det är inte rasen för mig. Trots hur mycket miljöträning som helst så gick det inte att ha med honom på andra ställen, stressade nått enormt.

Han trivdes bäst hemma på gården då var hur lugn som helst. En glad prick som älskade att lära sig nya saker. Han ville helst ligga i sin stol ute på trappan och ha koll på ungar, hästar mm på gården.

Vi hade en tax när han flyttade in som valp och det hade jättekul ihop. När vi tog bort henne så sörjde han i veckor, så då flyttade en schäfervalp in. De lekte aldrig och han lekte inte med andra hundar överhuvudtaget.
Katter skulle han mörda, men andra djur gick han jättebra ihop med.

Han var hysteriskt rädd för åska och smällare, stackarn!

Han älskade min mamma över allt annat och under åren så försökte vi ta med honom när vi hälsade på, men han sprang bokstavligt talat på väggarna, hyperstressad.

Men när han var 10 år så tog jag med honom ännu en gång. Han åkte hiss för första gången, gick in i lägenheten, kollade in den och sen lade han sig under köksbordet och somnade. Nu hade han bestämt sig för att han inte ville bo kvar hos oss utan leva pensionärsliv hos "mormor".

Han genomgick en stor förvandling, från att ha varit den som höll koll på gården och stressade upp sig för minsta lilla. Blev nu en cool kille fr dag 1, som inte brydde sig om nånting. Var med överallt, även låg på hotell mm.
Men skotträdslan gick aldrig av honom.

Hade aldrig varit sjuk, förutom stressmage, förrän han närmade sig 12 årsålder. Då fick han bla en cysta i spottkörteln och han var ganska exakt 13 år när han fick somna in.

Han fick 3 underbara år som pensionär och han bestämde själv när han ville bli det. Det blev för jobbigt på slutet att orka hålla koll på allt och alla, nu fick han en liten flock på 2 pers i en lägenhet, perfekt.

Han var en riktig mattegris och vi drog ut på tiden tills de skulle komma hit och hälsa på första gången. Det blev inga problem alls, för han vägrade att gå ur bilen. Ville inte tillbaks för allt i världen, så han fick det jättebra.

Men som sagt ingen ras för mig. Lättstressad, otroligt signal känslig, på gott och ont. Rullar sig i all skit som finns. Och den skotträdslan var hemsk att se.
Vid åska låg han under en filt, det enda som kunde lugna honom lite.

Hej du frälsta människa. Så du påstår att genetiskt betingad ljudrädsla inte finns? Det är något man skapar själv?

Vallhundsraser är kända för att vara ljudkänsliga, men jag upplever detta inte som något problem. Om du som ägare är säker och inte ömkar din hund om den skulle reagera för ett ljud så får du en trygg hund. Ingen av mina är rädda för ljud.

Det enda jag kan hålla med om här är att jag tycker det är ok att en hund av utpräglad vallhundsras reagerar lite starkare för plötsliga ljud än vissa andra raser men problemet med många raser där uppfödare skyller på "vallhundstemperament" är att många hundar inte klarar att avreagera lika snabbt.

Det går rykten om att beardisen har dålig mentalitet, vilket i dagsläget inte stämmer.

Rasen har ett medelvärde på skott på MH som ligger på 3,1. Det är faktiskt riktigt, riktigt dåligt. Långhårig collie, som brukar tas som ett riktigt skräckexempel vad gäller mentalitet, ligger på 2,6(vilket redan det är kasst).

Hej du frälsta människa. Så du påstår att genetiskt betingad ljudrädsla inte finns? Det är något man skapar själv?

Jag tror skribenten blandat ihop begreppen ljudkänslighet med signalkänslighet, vilka absolut inte är synonyma.

OT om ljudkänslighet.
Har haft en BC som med stigande ålder fick åskskräck, skott o fyrverkerier o andra ljud gav han blanka f**n i, men hämta korna när det åskade klarade han inte av efter 7 årsåldern, då var det ligga i sängen på mattes/husses mage som gälde.
En Hamilton blev skrämd av fyrverkerier i 4 årsåldern, han fick sederas för att klara nyår om vi inte åkte ut i skogen, han fungerade ypperligt som jakthund o sket i åska.
Fäis, min senaste BC fick en trea på skottet vid inträdesproven till RH, han reagerade aldrig annars på ljud, under provet gick vi även in i en nattsvart källare med en roterande cementblandare fylld med sten, ingen reaktion. En gång när blixten slog ner i parabolen så vaknade han av att jag trillade ur soffan hunden.
Nuvarande Bergern fick en 2 på skottet på MH, har aldrig märkt några reaktioner på ljud, annat än när det åskar kraftigt så vill han ligga mera nära.

Till TS, MH spindlarna hittar du på genetica.se
kennelresultaten hittar du på SKKs avelsdata.

Genetica håller på att göras om, jag hittade inga spindeldiagram på den nya sidan(men jag kanske letade dåligt). Däremot finns ett spindeldiagram på Beardedklubbens hemsida och alla medelvärden finns på Avelsdata.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Okej, jag inser att det är två rätt så olika raser. Dock, så är båda rätt passande för mina framtidsplaner och önskemål jag har på en...
2
Svar
35
· Visningar
5 789
Senast: vallhund
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 536
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund blev ganska förvånad/chockad över detta och vill nu höra av er som är lite mer insatta i hundavel vad ni anser... familjen har en...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 142
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023