Bearded Collie

Sv: Bearded Collie

knapp

Har bara träffat rasen på kliniken och de få jag träffat där var verkligen supertrevliga. Det är ändå en situation där många hundar blir stressade. Såg aldrig några problem med golven etc (som colliesarna hade). Hade det inte varit för pälsen hade jag nog läst in mig mer på rasen, för så förtjust blev jag i de jag träffade där. Men som sagt, visst det var inte så många.

Sv: Bearded Collie

Med andra ord är den kunskap en hundvan person får av att under årtionden lära känna hundar, linjer och stamtavlor, av att arbeta med hundar, leva med hundar, se dem under åskväder, promenader i stan, ta dem på bussar och tåg, se dem på utställningar, se dem valla/jaga etc, träna, umgås med barn, andra hundar osv, osv - det är ingenting värt?
Däremot vad en person ser under ett par minuter av hundens liv och som förs ner på ett protokoll - DET är en fullkomlig sanning av hur den hunden är? Detta framstår som en mycket naiv inställning. Som sagt, MH är intressant och har mycket att ge men det är bara ETT redskap i verktygslådan. Det är mycket, mycket krångligare och mer tidsödande att lära känna hundar än att titta på statistik. Köp inte hund på nätet utan dra på stövlarna och åk ut på träffar och tävlingar, besök uppfödare, be om referenser och prata med deras valpköpare. Det tar lite mer tid men är betydligt mer givande.

Hur många är intresserade av att lägga ett årtionde av research inför ett valpköp? Visst ska man vara påläst och väl förberedd men om man inte är nära vän med uppfödaren i fråga är du det du beskriver ganska omöjligt att genomföra. Att hälsa på hos en uppfödare lite då och då ger ingen större/komplett insyn i hur hundarna är i mer krävande situationer och alla blivande valpköpare kan knappast släpa med sig hundarna överallt och lära känna de såpass bra.
Vad en annan person säger om sin egen hunds mentalitet litar jag inte riktigt på, speciellt inte om det är en okänd människa.
MH visar inte hela sanningen kring hundens mentalitet men är det bästa redskap vi har att få en metod att utvärdera alla hundar på samma sätt. Dvs, standardiserat med siffror och inte en enskild persons egna åsikt om sin hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Okej, jag inser att det är två rätt så olika raser. Dock, så är båda rätt passande för mina framtidsplaner och önskemål jag har på en...
2
Svar
35
· Visningar
5 789
Senast: vallhund
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 536
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund blev ganska förvånad/chockad över detta och vill nu höra av er som är lite mer insatta i hundavel vad ni anser... familjen har en...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 142
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023