S

Sheena

Hej!
Jag är i hundköpar-tankar och den ras jag fastnat för är Beageln, nu vill jag veta allt! Jag har läst mig till att den främst ska användas till jakt men jag är mer inne på agillity, lydnad och spårning, är detta helt galet? också kommer den att få följa med till stallet och på ridturer.
Någon som har erfarenhet av Beaglar som inte använts inom jakt?

mvh
Sheena

Jag har ingen erfarenhet av beagle. Men varför skaffa en jakthund om du inte är jaktintresserad? :confused:
Det finns ju så många fina raser att välja bland, och alla är framavlade för ett specifikt ändamål. Visst finns det undantag inom alla grupper, och det FINNS jakthundar som inte vill jaga osv...
En jakthund har jakten inpräntad i huvudet, den har en mycket stark jaktinstinkt som man säkert i nånga fall kan träna bort till en viss del... men är det snällt mot hunden? :crazy:

Jag känner en som har beagle som är "bara" sällskapshund. Han är väldigt snäll och trevlig, men kan inte gå lös alls. Då sticker han på jakt direkt.
När du säger att den ska få följa med på ridturer så antar jag att den kommer gå lös (rätt krångligt med koppel när man sitter till häst) och det kan nog vara svårt.
Jag skulle tänka om om jag var du. Det finns många trevliga raser som lämpar sig bra till agility osv.
Border terrier är väl rätt bra till det tror jag (har dock ingen i bekantskap).

En beagle är en drivande jakthund och vill man inte jaga tycker jag att man ska välja en annan ras. Visst finns det undantag inom rasen som inte har jakt i sig, men det vet man inte för än den är lite äldre. Jag kan absolut inte rekomendera en beagle till någon som inte jagar. Personligen skulle jag inte vilja ha vår hund utan att jaga, skulle vara ett h..vete! :crazy:

De passar nog aldeles utmärkt till agility, men lydnad med en beagle är INTE lätt. De är svårmotiverade och har hellre nosen i backen än tittandes upp på dig. Efter ett års olika övningar med vår hund har jag ÄNTLIGEN fått honom att hålla ögonkontakt med mig i tio meter, men det har inte varit enkelt. Att få hunden så lydig som att följa med på ridturerna utan att jaga kan nog kräva extremt mycket jobb, själv skulle jag inte komma på tanken...

Spår är något som en beagle älskar, både djur- och människospår. Jag har tränat apellspår med Pricken under hösten och det tycker han är superkul. :bump:

Om du trots detta fortfarande vill ha en beagle rekomenderar jag dig att leta efter en omplaceringshund som inte tycker om att jaga. Även de sk. sällskapslinjerna har i regel mycket jakt i sig.

/ Digge

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 844
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar