Icaklassikerns skidmoment har ju börjat idag och jag tror att jag måste skarva lite med stakmaskin och/eller crosstrainer för att få ihop 90 km utan att det ska bli ett för stort projekt. Ska försöka åka skidor varje helg i alla fall, tur att konstsnöspåret finns. 6 min i stakmaskinen motsvarar 1 km.
Vad kul att du också kämpar på med Icaklassikern! Min träning har havererat de senaste månaderna men nu jäklar har jag kommit på benen igen. Jag har fasat för Vasaloppsmomentet mest av alla på klassikern, för 90 km är en respektingivande sträcka och chansen att det blir snöspår i nordvästra Skåne är tämligen liten. Fastän jag älskar att åka längdskidor, så är jag helst utan snö i alla andra sammanhang.
Så, min tanke har varit att försöka göra sträckan på rullskidor - vilket är ett skräckmoment i sig. Jag skaffade ett par rullskidor för kanske fem år sedan och har väl vågat åka två gånger på darrande ben och med något fall. Har inte så jättebra vägar att åka på utan måste ut lite grann i trafiken och även om man är jätteförsiktig när det kommer bilar och när det är nedförsbackar, så är asfalt så mycket hårdare och jobbigare att ramla på än snö.
I kväll tänkte jag i alla fall försöka känna om jag kunde avverka någon liten kilometer utan alltför stor ångest, liksom bara för att känna mig för - och det gick riktigt bra när det första bendarret stillnat. Kom upp i "hela" fyra långsamma och försiktiga km, så med lite regelbunden träning kan det kanske gå? Men jag kör också en del crosstrainer vid sidan av för säkerhets skull. Behövs det så får jag langa in den träningen med.