Beach 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir återigen en stafettpinne med barnen, när sambon kommer hem så åker jag till gymmet för lätt styrketräning och yoga. Det är mina måndagar det :D :p

En till sjukling här, feber igår men inte sådär så jag kände mig otroligt sjuk. Var ganska aktiv med tömkörning av hästen och en del extra stallfix. Sen bakade jag bröd, pizza och mjuk pepparkaka. :d Sen kom jag inte ur soffan på hela kvällen. Kände mig dålig innan läggdags men är inte så dålig att jag inte kan jobba idag.

Känner mig dock ynklig, har inte kunnat träna på en vecka nu. Vill att det hellre bryter ut ordentligt än att vara såhär on-off med lite halvt sjuk, lite halvt frisk.

En till sjukling här, feber igår men inte sådär så jag kände mig otroligt sjuk. Var ganska aktiv med tömkörning av hästen och en del extra stallfix. Sen bakade jag bröd, pizza och mjuk pepparkaka. :d Sen kom jag inte ur soffan på hela kvällen. Kände mig dålig innan läggdags men är inte så dålig att jag inte kan jobba idag.

Känner mig dock ynklig, har inte kunnat träna på en vecka nu. Vill att det hellre bryter ut ordentligt än att vara såhär on-off med lite halvt sjuk, lite halvt frisk.

Åh mjuk pepparkaka :love: Har aldrig provat att göra själv men det kanske är dags.

Hej allihop! Jag är 24 år, jobbar inom IT och bor utanför Dublin med sambon (och sen en månad tillbaka har vi äntligen ett hus för oss själva :love:). Har tyvärr inga djur, det saknar jag väldigt mycket, men jag har några hästar att klappa på utanför jobbet åtminstone.

Jag älskar att träna och jag älskar att äta och laga mat :D Styrketränar 5 dagar i veckan, har de senaste månaderna hittat en passion för yoga så det kör jag varje morgon innan träningen. Mitt jobb är ett typiskt kontorsjobb, väldigt stillasittande. Som tur är har jag möjligheten att kunna gå till och från jobbet så jag får en del vardagsmotion på det sättet.

Förra tråden har jag dessa mål:
- Tre stycken pull-ups med brett grepp (och bra form) innan året är slut -> Har klarat med smalt grepp men inte med brett ännu. Jag är inte lika fokuserad på styrkemål längre, så jag släpper det målet.
- Yoga minst en dag i veckan -> Klarat!
- Gå ner det kilot jag la på mig under semestern innan midsommar ->Klarat!
- Efter det hitta en bekväm maintenance-nivå med bra balans mellan träning, återhämtning och mat -> Ett pågående projekt. Räknar inte kalorier längre och det funkar jättebra - på vardagarna. På helgerna behöver jag bli lite bättre på att sluta äta när jag är mätt :angel: har blivit lite för mycket sötsaker på senaste tiden

Nya mål:
- Fortsätta jobba på balans med kosten (bli bättre på att äta "lagom" med sötsaker, äta mer fet fisk och spenat)
- Fokusera på att bygga muskler under vintern, men inte gå över min trivselvikt 60 kg
- Göra en avslappningsövning varje dag (yoga, meditation, skriva journal etc.)

I natt var det frost och det gillar jag! Min ena häst har knottallergi och går med full eksemmundering från april till oktober så jag längtar efter att låta honom gå ut naken! Morgonpromenaden med hunden i morse var kall och frisk :)
Annars idag ska jag ta en långpromenad med hunden efter ungarna lagt sig. Kanske får till lite longering av ena hästen också. Maken håller på i detta nu att göra affär om sin drömbil så vi ska möblera om lite bilstolar efter middagen och städa den bilen som ska säljas.

Halsen är stickig så det får bli te som lindring nu efter lunch.

Vad många vi är som är sjuka just nu! :down: Krya på er allihop!

Jag kom iväg i morse efter alldeles för lite sömn, är glad att jag var med på den 3 h långa föreläsningen (vilka problem, kursen är så rolig att jag inte vill missa något ;)) men nu känner jag mig rätt färdig.

Den här gången ska jag försöka haka på här. Fyller 30 år i januari och är för tillfälligt väldigt vilsen i livet. Bor tillfälligt utomlands men åker hem till Sverige i slutet av månaden, eller om det blir i november. Att bo utomlands, på en charterort har satt sina spår. Alkohol, fet mat och väldigt lite motion på grund av värme (och en massa sjukdomar) etc. Ni behöver inte vara ett mattesnille för att räkna ut svaret på den ekvationen.

Just nu är det lite oklart hur jag ska nå mitt mål, men målet är att känna mig frisk och hälsosam i den bemärkelsen att jag mår bra. Har säkert gått upp 5-6 kg och då borde vikten närma sig 90 kg igen, hade väl velat gå ned till 75 kg egentligen, men som sagt så vill jag bara må bra i kropp och själ.

Ska fortsätta med mina promenader som jag påbörjade för två veckor sedan innan sjukdom tog över igen. Så småningom lägger jag till löpning, för att utöka med mer styrka när jag är tillbaka i Sverige igen.

Dagens stallaktivitet blev 40 minuters ridning i alla tre gångarterna. Blåser kräksmycket här, så det blev den rundan som är minst utsatt för vinden. Bra val, för där det var lä var det faktiskt riktigt varmt och skönt.

Jag har en fundering till er som brukar träna/göra någon form av aktivitet direkt på morgonen. Äter ni frukost innan? I och med att jag pluggar på distans nu, så ställer jag aldrig alarm, utan sover tills jag vaknar och äter frukost därefter, vilket är runt nio. Sällan senare än så. Har jättesvårt för att äta tidigt på morgonen, om jag exempelvis ska tävla, då får jag tvinga i mig vid sex-tiden, och det är som sagt svårt. Nu kommer vi ha fasta dagar i vinter där vi har in- och utsläpp (förra året hade man ett visst antal pass/månad, men man tog de pass som passade en bäst, och i och med att en i stallet gärna tar mornar och en annan jobbade skift och ville ha mornar när hon jobbat natt, blev det mest kvällar för min del, inte mig emot). Nu kommer jag behöva ta utsläpp, och det är inte försvarbart när jag har så långt att åka att köra den sträckan en gång till senare på dagen för att rida, utan jag måste nästan rida direkt på morgonen.
Jag är sjukligt morgontrött. Därför funderar jag på om jag "överlever" att åka till stallet direkt, rida och sen åka hem och äta frukost? För att på så sätt få sova lite längre. Räknar med att jag kommer vara hemma (efter att ha ridit en normal runda, mockat och släppt ut alla hästar) runt 10-tiden, alltså drygt en timme senare än jag brukar äta frukost. Någon skillnad på att exempelvis rida ett pass i paddocken, jämfört med att "bara" rida ut?

Dagens stallaktivitet blev 40 minuters ridning i alla tre gångarterna. Blåser kräksmycket här, så det blev den rundan som är minst utsatt för vinden. Bra val, för där det var lä var det faktiskt riktigt varmt och skönt.

Jag har en fundering till er som brukar träna/göra någon form av aktivitet direkt på morgonen. Äter ni frukost innan? I och med att jag pluggar på distans nu, så ställer jag aldrig alarm, utan sover tills jag vaknar och äter frukost därefter, vilket är runt nio. Sällan senare än så. Har jättesvårt för att äta tidigt på morgonen, om jag exempelvis ska tävla, då får jag tvinga i mig vid sex-tiden, och det är som sagt svårt. Nu kommer vi ha fasta dagar i vinter där vi har in- och utsläpp (förra året hade man ett visst antal pass/månad, men man tog de pass som passade en bäst, och i och med att en i stallet gärna tar mornar och en annan jobbade skift och ville ha mornar när hon jobbat natt, blev det mest kvällar för min del, inte mig emot). Nu kommer jag behöva ta utsläpp, och det är inte försvarbart när jag har så långt att åka att köra den sträckan en gång till senare på dagen för att rida, utan jag måste nästan rida direkt på morgonen.
Jag är sjukligt morgontrött. Därför funderar jag på om jag "överlever" att åka till stallet direkt, rida och sen åka hem och äta frukost? För att på så sätt få sova lite längre. Räknar med att jag kommer vara hemma (efter att ha ridit en normal runda, mockat och släppt ut alla hästar) runt 10-tiden, alltså drygt en timme senare än jag brukar äta frukost. Någon skillnad på att exempelvis rida ett pass i paddocken, jämfört med att "bara" rida ut?

Jag brukar kunna dricka en nutrilett "förr" när det var liknande upplägg på min morgon som det kommer att bli för dig. Fixade inte att äta direkt på morgonen, men lagom tills jag vaknat till liv och hållit igång en stund var jag redo för riktig frukost.

@Kiwifrukt Funkar det att ta med något litet att äta när du kommit till stallet? Då hinner du gå upp, åka till stallet och kanske mocka innan du äter något litet. Sen rider du, åker hem och kan äta något mer ordentligt när du kommit hem.

För min del kan jag äta nästan hur tidigt som helst, men vill gärna att kroppen kommer igång en halvtimme eller så, det kan räcka med att bara knata runt och fixa med det som behöver göras hemma innan jag går. Men jag kan också ta en rask promenad eller jogga en sväng, så länge jag i så fall får äta ganska snart efteråt.

Ta med frukost till stallet och ät där när du blir hungrig. Jag har ofta med mat, typ frukt eller kokt ägg, och när jag har utsläpp på helgerna brukar jag äta lite hemma och sen en gång till efter en timma eller två i stallet.

@zassoo och @Chili, Jag lider ju dessutom då av sjuklig bakterieskräck, så äta i stallet går tyvärr tokbort. Men jag kanske kan äta lite yoghurt, typ ett glas bara, innan jag åker iväg. Eller kanske få tag i banan eller liknande som jag kan låta ligga i bilen medan jag är i stallet, och där jag sen kan hålla i skalet medan jag äter? Jag får aldrig tag i min latmask till ponny om jag släpper ut henne först, mockar och tar in för att rida sen (been there...), så jag får rida först efter att de andra hästarna gått ut, och mocka sen när hästen är tillbaka i hagen. Och sen äta en mer "normal" frukost när jag kommer hem?Försöker komma ihåg hur jag gjorde när jag hade helgutsläppen i mitt förra stall, och red lite mer ordentligt på morgonen, det är så många år med unghäst eller konvalecent nu där ridningen inte varit superaktiv.

Tog mig ut och cyklade sju kilometer nu ikväll. Blev nog lite lurad av det fina vädret när jag red (för att jag valde en runda utan blåst), för nu var det riktigt pestigt kallt. Nästa gång tänker jag ha mössa! Är nästan i chock, så sent som i lördags kunde jag gå på hockey i bara en munkjacka, och då brukar jag frysa så mycket när jag kommer därifrån annars att jag nästan hyperventilerat. :o

Logiken i att man är småsjuk men ändå tränar lite från marken med hästen, Grejar hemma och tänker "det är ju kanelbullens dag i morgon"... Snart åker två plåtar in i ugnen. Så sjukt trött nu. Men bullar är gott.

@Kiwifrukt

För mig beror det på lite vad jag ska göra. Ska jag till stallet och och bara mocka kan jag skippa frukosten, ska jag rida också måste jag äta. När jag var duktig och sprang innan jobbet åt jag en frukt typ när jag hade sprungit, sen åt jag frukost på jobbet.

Hade jag varit du hade jag försökt hitta något litet jag kunde äta innan jag åkte, eller något som kan funka att äta i stallet (proteinbar kanske?), och äta ordentlig frukost när jag kom hem.

Logiken i att man är småsjuk men ändå tränar lite från marken med hästen, Grejar hemma och tänker "det är ju kanelbullens dag i morgon"... Snart åker två plåtar in i ugnen. Så sjukt trött nu. Men bullar är gott.

Ambitiöst!! Jag tog upp en påse bullar ur frysen (som inte jag har bakat) som ska med till stallet imorgon :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jahopp. Vi kör väl igen då. :D *** Bukes bästa tränings-, kost-, pepp- och välmåendetråd rullar vidare! Gamla och nya medlemmar är... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
76 636
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar