Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir perfekt träningsmotivation ;) Första träningspasset = svindyrt. Ju fler träningspass = ju billigare per pass :D
Sådär tänker jag med min cykel. Hittills är det tre jävligt dyra mil den rullat, men nu regnar det ju och cykeln kanske inte vill bli blöt :angel: (sa jag att den bor i mitt källarförråd, så att jag varje gång måste lirka ut den därifrån och sen kånka den upp till markplan eftersom den nog inte vill stå ute?)

Fick hem min gpsklocka på posten idag. Den har varit på äventyr i Västerås (läs: jag glömde den i pojkvännens bil efter att han varit med mig när jag sprungit lopp). Så nu ska jag in och analysera mitt resultat :D

Precis!:D:D haha vet att de inte kommer hålla i längden, man kan ju inte lägga all sin lust på en pryl men kanske får de mig komma igång...

Vad har du för ny cykel och klocka?

Efter att ha kollat på informationen pulsklockan hade att erbjuda från senaste loppet så kan jag säga att jag slog några personliga rekord. Dumt bara att endo inte längre enbart visar de rekord man slog, utan även tid på övriga distanser. Det var lättare att hålla reda på förut :/

De tider jag vet att jag inte varit nere i förut är i alla fall dessa:
3 km på 20:05 = jag ska banne mej kunna pressa ner det där under 20 utan problem!
5 km på 34:43. Mitt mål är 5 km under 30 minuter. Just nu känns det orimligt, men framöver ska det gå. Bara knät sköter sig.

Nästa lopp är på måndag. Jag har tränat ett enda pass mellan dessa, och det var dagens styrketräning... Men målet är att främst att jag ska ta mig runt. Knät har jävlats med mig de senaste två veckorna så jag har inga större förhoppningar om att kunna springa hela vägen.

Ok bästa tråden, nu har jag anmält mig och pålle till en HOPPTÄVLING. Eller ok, det är en klubbtävling 50 cm clear round. Vi hoppade en minibana på typ 40 cm idag och det gick faktiskt riktigt bra, förutom när jag klantade mig och störde pålle. Han gjorde då någon liten bockning efter hindet men absolut inget stort, spänt eller elakt utan det var helt mitt fel att det blev så och jag hade inga problem att sitta kvar. När vi fick flyt kändes det jättebra och var superroligt! Så jag tänkte att vad sjutton, det är bra att ha ett mål. Vi har två veckor på oss att fortsätta träna så det ska vi göra :).

Är det någon här som kollar på svett och etikett? Blir alltid så peppad. Hade nästan lust och köpa hem en roddmaskin efter senaste programmet.. :p:D:D

Precis!:D:D haha vet att de inte kommer hålla i längden, man kan ju inte lägga all sin lust på en pryl men kanske får de mig komma igång...

Vad har du för ny cykel och klocka?
Kommer man bara igång så blir det enklare sen!

Jag har en Garmin Forerunner 210 (den söta grå varianten med blommor, bildlänk). Den funkar finfint till det jag behöver, åtminstone än så länge :angel:
Cykeln är en sån här: http://www.merida.se/display.aspx?menuid=10775&prodid=16271
Köpte den för att använda till träning och när jag ska färdas lite längre distanser (planen är cykelsemester i sommar), ville inte ha en ren räser eftersom det inte riktigt lämpar sig om man vill ha med packning. För att åka till och från tåget (1,5 km enkel väg) har jag en cykel-på-köpet från Elgiganten, det gör liksom inte så mycket om den blir vandaliserad eller stulen :D

Ok bästa tråden, nu har jag anmält mig och pålle till en HOPPTÄVLING. Eller ok, det är en klubbtävling 50 cm clear round. Vi hoppade en minibana på typ 40 cm idag och det gick faktiskt riktigt bra, förutom när jag klantade mig och störde pålle. Han gjorde då någon liten bockning efter hindet men absolut inget stort, spänt eller elakt utan det var helt mitt fel att det blev så och jag hade inga problem att sitta kvar. När vi fick flyt kändes det jättebra och var superroligt! Så jag tänkte att vad sjutton, det är bra att ha ett mål. Vi har två veckor på oss att fortsätta träna så det ska vi göra :).
Gud vad kul! Ta med dig en fotograf som kan fota dig och pålle med rosetten ;)

Dagens motion: gräsklippning typ 40 min, lugn yoga 30 min och så drygt en timmes promenad med sambon nu på kvällen. Lugn promenad då vi hade kamerorna med oss och fotade. Pratade om att göra lite längre turer framöver, vara ute ett par timmar och ha med fika :)

@Chili, låter ju toppen med en helkoroppsbesiktning, kul att höra att man ser välmående ut! :up:

Gud vad ni har skrivit idag hörni! Själv städade jag efter jobbet. Planen var att ta en ordentlig promenad efter men jag råkade fastna framför ett (läs: tre) avsnitt Game of thrones. :o Och nu spöregnar det ute och jag ska upp snortidigt imorgon så nu är det lika bra att fortsätta, när man ändå är igång menar jag! :angel:

Någon som har några bra ryggövningar på lager? Tänkte träna på rasten imorgon, men allt jag har tillgång till är mig själv och lite vikter, och min hjärna står still!

@Wega Ryggresningar tycker jag är bra! Ligg på golvet och res överkroppen uppåt, eller res både överkroppen och benen rakt upp. Ha armarna rakt fram så blir det jobbigare ;)

Gick inte särskilt bra att träna med den vaccinerade armen! Trodde smärtan skulle släppa lite när jag kom igång men icke sa nicke... Har aldrig tänkt på hur mycket man använder hela kroppen vid jympa innan jag försökte med en handikappad arm :p Jaja, även om träningen inte blev lite intensiv som vanligt så är jag nöjd att jag kom iväg :)

Någon som har några bra ryggövningar på lager? Tänkte träna på rasten imorgon, men allt jag har tillgång till är mig själv och lite vikter, och min hjärna står still!

Alltså... Nu kanske jag blir dumförklarad för jag tror att det här egentligen är en rumpövning men jag har för mig att jag brukar tycka att den tar så jäkla bra i ryggen också? Mycket mer än vid vanliga rygglyft. Jag kanske utför övningen fel :p

Det går i alla fall ut på att du ligger på mage på golvet med benen i 90 grader upp mot taket, och sedan svänger ut båda benen samtidigt åt varsin sida (du lyfter alltså låren från golvet och så brett isär som du kan) och sedan tillbaka igen (och så vidare).

:p

Dagens motion, tvättid och lite spring i trappor med tvätten, 135 minuter promenad och ca 2 timmar i stallet med mockning, mat fixning och ridning. Super mysigt!. Barbacka ridning på en pigg och glad liten ponny. Snart kan vi börja trava också. Ser fram emot senare när vi kan börja hoppa också, hon är en bra hopphäst.

NERVÖS för helgen, på lördag ska jag till min häst för att hitta en ny fodervärd till henne, det kommer innebära att jag kommer tillbringa större delen av dagen i en bil, samma sak på söndag då det är hundtävling. Hur ska jag klara det utan att gå sönder av ångest för att jag inte får mina promenader? Orolig och rädd...

Okej så jag antar att jag får börja handla och sluta tänka så mycket..
Har länge tänkt "komma igång" och bygga lite muskler och kondition.. men ni vet hur det är, man skjuter det fram. Vecka efter vecka, månad efter månad. Så idag gjorde jag något riktigt dumt (eller väldigt smart) och beställde en gps/pulsklocka som jag kollat in väldigt länge och som är svindyr. Oförskämt dyr. Är lite smått teknikfreak, älskar prylar och siffror och grejer så hoppas det ska va en bra motivations källa. Får se om de här slutar i succé eller pannkaka.
O ja, väldigt dumt av mig att tro att en klocka kommer förändra hela mig, men något måste ju kicka igång en.. och denna gången blev de en förmögenhet i form av en klocka.

Mitt mål är helt enkelt att må bättre, blir starkare och uthålligare och känna att jag faktiskt kan. Tanken är att variera lite löpning,cykling, styrketräning, yoga och vad jag nu kan tänkas hitta på. Ska försöka att inte ha för mycket prestationskrav på mig själv då det lätt blir ångestladdat. Utan mest röra mig för att må bra!

Så eftersom min klocka inte lär komma på ett tag, så lär träningen stå rätt still ett tag. Vill inte heller börja röra mig för vill ha alla siffror på hur otränad jag är idag o se förbättringen.. det är vad ja intalar mig iallafall:D:D Men ska försöka komma igång med lite yoga. Adrienne 30 days challenge lät spännande!
Välkommen hit! Jag tycker inte alls att du ska tänka på klockköpet som något dumt, utan du kommer förmodligen att tacka dig själv i framtiden för den kick det gav dig och jag hoppas att den här tråden kan ge dig en massa fin motivation också. Som det berömda citatet säger: "A year from now, you will wish you had started today". :)

Jag ska simma idag men har fortfarande inte rest mig ur soffan. Skitjobbigt för jag VET ju att jag kommer iväg om jag bara rör på mig men istället sitter jag här och känner mig dålig för att jag inte har gått än :( Och det trots att morgon har ägnats åt plugg + jobbiga saker så det är inte så att jag slasat sönder hela dagen. Fan, varför kan jag inte bara vara lite mer peppande mot mig själv? Varför tillåter jag mig själv att vara så elak mot mitt eget jag?
Usch, den där känslan/onda cirkeln känner jag alltför väl igen tyvärr. Ibland är man verkligen sin egen värsta fiende alltså. Såg att du kom iväg sedan i alla fall, grymt bra jobbat! :bump:

(Psst, ni gamla beachare som inte förstår vem inverterad är så är det ananya - jag hittade hennes nya nick när jag googlade hennes gamla :rofl: )
Säger som Emtherlia - nu fattar ju till och med jag! Välkommen tillbaka ana... @inverterad!

Efter att ha kollat på informationen pulsklockan hade att erbjuda från senaste loppet så kan jag säga att jag slog några personliga rekord. Dumt bara att endo inte längre enbart visar de rekord man slog, utan även tid på övriga distanser. Det var lättare att hålla reda på förut :/

De tider jag vet att jag inte varit nere i förut är i alla fall dessa:
3 km på 20:05 = jag ska banne mej kunna pressa ner det där under 20 utan problem!
5 km på 34:43. Mitt mål är 5 km under 30 minuter. Just nu känns det orimligt, men framöver ska det gå. Bara knät sköter sig.

Nästa lopp är på måndag. Jag har tränat ett enda pass mellan dessa, och det var dagens styrketräning... Men målet är att främst att jag ska ta mig runt. Knät har jävlats med mig de senaste två veckorna så jag har inga större förhoppningar om att kunna springa hela vägen.
Så roligt att se dig här i tråden igen, och underbart att höra att du kan springa så pass mycket och bra nu trots knäet! Jag kommer ihåg när en promenad på 5 minuter för att komma till posten var mer än du klarade av p.g.a smärta och hur synd jag tyckte om dig då, så även om det fortfarande verkar krångla lite så är det härligt att höra att du ändå kommit långt :)

Var du än har fått din mentalitet från så skulle jag gärna vilja ha lite av samma vara tack. Du verkar så tuff och klok, och vilken kul idé med hopptävling! Kör hårt! :D

@Chili, låter ju toppen med en helkoroppsbesiktning, kul att höra att man ser välmående ut! :up:

Gud vad ni har skrivit idag hörni! Själv städade jag efter jobbet. Planen var att ta en ordentlig promenad efter men jag råkade fastna framför ett (läs: tre) avsnitt Game of thrones. :o Och nu spöregnar det ute och jag ska upp snortidigt imorgon så nu är det lika bra att fortsätta, när man ändå är igång menar jag! :angel:

Den bästa ryggövningen jag vet är Reverse Back Extensions, men där behöver du antingen någon som sitter på dina ben eller en bänk el. dyl. där du kan haka fast fötterna någonstans... Så det kan bli lite svårt kanske. Annars är ju plankan (både den vanliga och reverse plank) bra för såväl rygg som mage, side bends med vikter (även lätta vikter har mycket effekt där tycker jag) är bra för sidorna samt ländryggen, och "Superman" som Emtherlia tipsade om är också rätt bra tycker jag. Det här är annars en bra hemsida för att söka upp övningar :)

Ryggresningar ska definitivt göras! Hade inte en tanke på att man kunde ha armarna rakt ut, tack för tipset @Emtherlia. :)

@cherie: Rygg eller rumpövning spelar ingen roll, den lät intressant vilket som! :D Aldrig gjort tidigare, jag får utvärdera imorgon och se vart det tar på mig. Jag antar att man behåller låren i luften, bara in och vänder, så att säga?

@Mineur: Tack för jättebra tips! Kommer absolut använda mig av övningarna imorgon (och i framtiden, för den delen) förutom den första, dåligt med sällskap och saker att spänna fast mig i. Jag är himla rutten på övningar utanför maskinerna på gymmet och det "vanligaste" liksom, så nu ska jag gotta ner mig i sidan du länkade! :D

Senast ändrad:
Jag är hemma! I Sverige! Och jag har ätit tre (!!!) portioner av mammas köttbullar med sås och potatis till middag, och duschat länge i en ordentlig dusch, och umgåtts en massa med mina fina föräldrar och åååh så fint det ska bli att vara här i 2,5 veckor!

Ville bara meddela det :D

@Sleepan Finns Harissa att köpa färdigt förresten? Och du får lägga upp fler recept om de är goda tycker jag, grymt med inspiration !

Jepp, Harissa finns färdigt. Jag tror dock du kan ta vad som som är lite starkt, typ. Lite Sambal Oelek eller annat, typ. Tyckte inte Harissan gjorde särskilt mycket för smaken (gillade inte smaken faktiskt), utan det var mest det starka som var nice. Tog väldigt lite.

Har bara Linas Matkasse denna veckan, men återkommer absolut om de andra två rätterna är goda. :)
Har precis lagat matlådor till imorgon.
Saffransrisoni med italienska köttbullar i tomatsås och sellerigtgremolata.

Namnen på det jag äter låter mycket mer fancy än de vanligtvis gör, denna veckan. Haha.

Jag är hemma! I Sverige! Och jag har ätit tre (!!!) portioner av mammas köttbullar med sås och potatis till middag, och duschat länge i en ordentlig dusch, och umgåtts en massa med mina fina föräldrar och åååh så fint det ska bli att vara här i 2,5 veckor!

Ville bara meddela det :D
Låter heeelt underbart! Njut! :)

En till som ska upp tidigt, gött. ;) upp 0500 här, kl 0600 måste jag sitta i bilen. :p och såklart blev jag piggare nu än jag varit de senaste timmarna...

Ryggövningar kan vara plankan, rygglyft, ligg på mage och lyft fötterna med raka ben (bara nån cm).
Axlar o skuldror o bröstet aktiveras av armhävningar.
Ligg på mage med händerna vid huvudet, lyft överkroppen, ta ett simtag, gå ner igen.
Gör samma men istället lyft, vrid åt höger/vänster, gå tillbaka till mitten, och ner igen. :up:

Välkomna alla nya förresten :D

Jag var på box idag, resultatet är att jag nu knappt kan lyfta armarna utan att skaka :p
Mvh tjejen med vältränade armar, host

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar