Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjukt irriterande när mobilen plöplötsligt fnatt när man skrivit ett långt inlägg. ...

De kan absolut lära sig ett ord för "rätt där, belöning är på väg". Det är mycket det klickerträning handlar om. Jag har "gott" eller klick som belöningssignal, mest eftersom "bra' lätt blir ett slaskord som även kommer utan belöning. Men det är ju individuellt.
Att belöning kommer relativt fort och med rätt placering spelar fortfarande roll, men mindre roll. Det är mycket möjligt att det är det som gör att det går sämre på tävling!

Sen kan du ju lära hunden att det kommer en dunderbelöning i slutet av banan på tävling, och googla på externbelöning.
Tack för bra tips. Guld värt!

Just det @Andromedae, läs boken Äta träna leva av Kristina Andersson och Erika Kits Gölevik om du får möjlighet! @zassoo tipsade mig om den för något år sedan och det är en oerhört nyttig bok som skriver bra och lagom om både träning, mat och livsstil.

När du nämner den måste jag såklart också tipsa om en annan fantastisk bok på samma ämne: PT-Fias Tio i topp. Min favoritbloggare som skriver så himla klokt om hälsan, maten, träningen, livet och stressen. Så bra!

Jag vet inte vad som flugit i mig idag, har ätit säkert 20 läkerolbitar idag, de har liksom slunkit ner några då och då under dagen. Är det farligt? Jag har mega ångest över det här och det känns hemskt jobbigt. Har så mycket katastroftankar om vad som kan hända. Jag har lärt mig att äta lite Läkerol varje dag som utmaning men så här mycket har det aldrig blivit. Vad händer med kroppen och vikten nu? Måste jag äta mindre på någon annan måltid för att jämna ut det? Eller är det anorexin som spökar? Hjälp?!?

Jag har läst i tråden nästan varje dag, men orkar inte skriva så mycket när jag läser från mobilen.

@Andromedae Välkommen till tråden! Träningsglädje tycker jag är något som växer fram när jag känner hur kroppen blir starkare och orkar mer, och det ger efter ett tag en välbehagskänsla även under ett hårt träningspass. I början tycker jag att det sällan är så kul med själva träningen, men kanske något runtomkring som vänner, musik osv. Sedan finns det saker som jag inte tror att jag någonsin kommer att uppskatta, men man måste ju inte tycka om allt heller.

Stor kram @Ninnurur och @cili ! Skönt att höra från er båda igen, jag har saknat er här i tråden! Ibland måste det få räcka att bara hålla sig flytande, träning och äta bra kan man göra senare.

Idag har jag tränat! Det känns så himla skönt i hela kroppen just nu och mina armar är så slut att jag knappt kunde skala potatis när jag kom hem :p

Jag vet inte vad som flugit i mig idag, har ätit säkert 20 läkerolbitar idag, de har liksom slunkit ner några då och då under dagen. Är det farligt? Jag har mega ångest över det här och det känns hemskt jobbigt. Har så mycket katastroftankar om vad som kan hända. Jag har lärt mig att äta lite Läkerol varje dag som utmaning men så här mycket har det aldrig blivit. Vad händer med kroppen och vikten nu? Måste jag äta mindre på någon annan måltid för att jämna ut det? Eller är det anorexin som spökar? Hjälp?!?
Ät som vanligt. Du blir inte tjock. Det är ingen fara. Det som kan hända är att du får ont/blir körig i magen pga sötningsmedlet (det fungerar ofta lösande).

Det är nog lättare att motivera sig om man får träningen till något kul. Jag har dock ingen aning hur man gör :D ni som är träningsglada, föddes ni så?
Nej, det vill jag nog inte påstå att jag gjorde. När jag hittade en träningsform jag trivdes med (i mitt fall listade jag till slut ut att jag gillade att springa), kom igång litegrann och hade lite folk att ta sällskap med emellanåt, så blev det roligt. Vi var några i stallet som släpade oss runt 1600 meter i stekande sol på en skogsväg där vi tyckte att ingen skulle se oss, sen gick det bättre och bättre. Och som någon sade., det är inte roligt varje pass, men jag siktar på att majoriteten av rundorna skall kännas bra. Jag motiveras av fina omgivningar, trevligt sällskap, och långa lugna rundor på nya ställen.
Prova med cykeln, kanske varva längre lugnare rundor med kortare snabbare. Är ju billigt och smidigt och behöver inte kännas så träningsbetonat.

Det är anorexin som säger detdär. Jag tycker du ska äta dina måltider, ingenting farligt kommer hända. Kram!

Angående det här med träning, för mig är det viktigt att träningen går relativt lätt och snabbt att framför allt ta sig till och ifrån, för annars blir det ingenting av det. Jag bor tre mil från stan, det är en bilresa på minst en halvtimmes enkel resa, och har ungefär två mil till stallet, dit jag självfallet måste ta mig varje dag. Därför föredrar jag träning utanför stallet som är enkel att göra hemma, eller då promenera (så småningom även jogga) som också går att göra lite var som helst. Skulle jag behöva sätta mig i bilen, köra en halvtimme, sen gymma en timme och slutligen göra om hela proceduren med bilen igen för att ta mig hem så vet jag att jag aldrig hade tagit mig dit. Nackdelen med att bo på landet. :p

@Qelina, Jag har ju noll och ingen erfarenhet av hundar och hundtävlingar, men jag har ju tävlat med häst i många år och det kanske är lite samma sak. Om jag hetsar upp mig hetsar hästen också upp sig, typ. Bara det att man kommer till ett nytt ställe (eller man kommer till sin vanliga miljö, men där är en massa andra människor som inte brukar vara där för att det är tävling) är ju något nytt och kan orsaka stress. Kanske till och med omedvetet. Jag märkte på min häst när vi var iväg på vår lilla utflykt för några veckor sen (utgångspunkt från vårt vanliga ridhus) att bara det faktumet att vi åkte transport dit och inte red som vi brukar gjorde hästen mer fundersam på vad vi skulle hitta på. Jag har blivit rekommenderad att åka på typ träningstävlingar och liknande bara för att prova på miljön och atmosfären, och jag tror nog enda sättet att bli kvitt den värsta tävlingsnervositeten är att träna, träna och träna på att tävla.

Och det enda som kommer hända av läkeroltabletterna är möjligen att du behöver gå på toa, de är väl laxerande? Och då lär ju knappast vikten skena iväg av det, eller hur?

Välkommen @Andromedae ! Det är inte alltid själva träningen är kul, men det känns ofta rätt bra, både under tiden och efteråt, eftersom jag vet att jag gör något som är bra för mig och min kropp. De dagar det känns extra motigt att ta sig iväg på träning är jag nöjd med mig själv bara jag är där. Och jag väljer ofta träningsform efter humör - vill jag svettas och få upp pulsen kör jag ett konditionspass, vill jag utmana mig själv blir det styrka, vill jag landa i mig själv och bara få fokus blir det något lugnare, typ yoga eller simning.

Då ska jag försöka äta som vanligt resten av dagen trots Läkerolen, tack.

Det är så dumt, för jag har en lunch som mättar väldigt mycket till de få kalorier den innehåller och jag tycker den är god, men jag vet också att jag ofta får värsta magknipet av den en stund efter eller ibland ett par timmar efter. Och ändå äter jag den för att anorexin tycker att det är säker mat, mat som är svårt att bli tjock av. Och ja, nu sitter jag här igen med magont bara för att anorexin säger att det här är typ det minsta jag kan äta och ändå bli mätt istället för att äta något annat som inte ger mig magvärk för att det innehåller mer kalorier.

Imorgon vill jag äta min gamla lunch, den jag åt för bara någon vecka sedan, men det går så snabbt för mig att förbjuda mat, så nu har den maten gått från ok till jätte läskig. Men det blir väl inte lättare att börja äta den för att jag drar ut på det. Ska verkligen försöka imorgon.

Mina nya träningskläder! Och jag har fått rätt mycket muskler under späcket - mina armar är stenhårda!! :eek: Sjukt nöjd :D

11173480_10203920081298110_252281793_n_55465790ddf2b30ebc2df70e.jpg

Jag har spontanköpt och kånkat en soffa till vår lägenhet på andra våningen :angel:
I morgon börjar min nya kurs så efter det kan jag förhoppningsvis planera månaden lite bättre :)

@Andromedae Välkommen till tråden! :) Jag är precis som du, har nog aldrig riktigt uppskattat träning. Jag är lat, ger upp vid minsta motstånd, tycker det är jobbigt att bli svettig (och jag är en sådan som blir grymt svettig och röd av minsta rörelse, så vid träningspass rinner det om mig medan andra kan vara snustorra) och så vidare. Men min träningsglädje (vet inte om jag kan kalla det så riktigt, dock) har vuxit fram. Allt eftersom kroppen blivit starkare och allt eftersom lungorna orkar mer.

Framförallt har det varit viktigt för mig att inte lägga ribban för högt, om träningen är övermäktigt jobbig så tappar jag lusten. Så mitt råd är att börja på en lagom nivå, låt lusten växa fram. Lycka till :) Blir spännande att följa din resa!

Nu hoppar jag in, inte för sommarsäsongen utan för nästa års utmaningar. Sprang toughest i Malmö igår för första gången och det var så BRUTALT roligt att jag ska anmäla mig till nästa år igen (och sambon :devil: )
Idag har jag visserligen ont i hela kroppen och knäna,anklar och svank gör ont som fan idag så ska vila kroppen tills den känns ok igen sen ska jag igång. Målet är att gymma 2 gånger i veckan och springa 3-4 ggr i veckan. 1 gång i månaden ska jag försöka sparka iväg mig och mannen till en militärhinderbana som inte ligger så långt här ifrån.

Tid och straffrundor att slå till nästa år: 1:50 h och 7 straffrundor.

74982398-6755-46C9-A564-1C1F0658CA2F_zpslxfq8o6z.jpg

00B26895-7484-4C98-A196-F9F39A9ADA7A_zps4ip11o5j.jpg

Så ball känsla när man tog sig upp för den där väggen på första försöket och inser att nu äntligen var skiten över :D

@LindgrenV Snygga kläder! :up: Men liiiite svårt att ta bilden seriöst med de där ögonen, haha!

@Monifa Fan vad grymt! Måste kännas hur bra som helst efteråt trots smärtorna :)

KL

Jag har haft en så himla skön långhelg! Har renoverat lite på huset och rensat i trädgården, tagit en promenad i skogen med en vän och burit massvis med lådor med böcker i... puh! Var helt slut så jag somnade på eftermiddag/kväll båda dagarna, kan nog säga att det var 50/50 fysisk trötthet och psykisk trötthet efter senaste jobbveckan. Märker att jag kan slappna av på ett annat sätt när jag är hem-hemma, annars har jag jättesvårt för att sova på helgen för det känns som om jag slösar med min lediga tid... Men det var sååå skönt att både få jobba fysisk och vila skallen lite.

Idag var jag ute i jättefin naturmiljö på morgonen och tittade på fåglar. Knåpade ihop 4,5 km promenad på vägen och njöt av solen! Sen på kvällen var jag ute och red i kanske 40 min på glad häst i skogen. :) Känner mig lite på G, men efter massagen har jag rätt så ont i höfter och ben. Hoppas verkligen det släpper efter några fler behandlingar!

@LindgrenV Snygga kläder! :up: Men liiiite svårt att ta bilden seriöst med de där ögonen, haha!

@Monifa Fan vad grymt! Måste kännas hur bra som helst efteråt trots smärtorna :)

KL

Jag har haft en så himla skön långhelg! Har renoverat lite på huset och rensat i trädgården, tagit en promenad i skogen med en vän och burit massvis med lådor med böcker i... puh! Var helt slut så jag somnade på eftermiddag/kväll båda dagarna, kan nog säga att det var 50/50 fysisk trötthet och psykisk trötthet efter senaste jobbveckan. Märker att jag kan slappna av på ett annat sätt när jag är hem-hemma, annars har jag jättesvårt för att sova på helgen för det känns som om jag slösar med min lediga tid... Men det var sååå skönt att både få jobba fysisk och vila skallen lite.

Idag var jag ute i jättefin naturmiljö på morgonen och tittade på fåglar. Knåpade ihop 4,5 km promenad på vägen och njöt av solen! Sen på kvällen var jag ute och red i kanske 40 min på glad häst i skogen. :) Känner mig lite på G, men efter massagen har jag rätt så ont i höfter och ben. Hoppas verkligen det släpper efter några fler behandlingar!
Förstår inte alls vad du pratar om :D
11186274_10203921050602342_136547022_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
78 984
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar