Beach 2015, del 3

Oooch det gick jättebra på benpasset idag igen! Skönt sätt att avsluta veckan på. Laddade upp med varm choklad och kaffe, sen blev det ungefär en miljard knäböj kändes det som. Avslutade med benpress, benspark och såna där donkey kicks. Nu blir det skönt att komma hem, ta ett bad och sen göra en go middag. Fredagar :up:

@snow, Du har ju så rätt så. Det är väl förmodligen därför det aldrig har blivit mer än typ en löprunda för mig, för jag har sprungit tills jag nästan spytt och sen har jag haft så ont i kroppen och tyckt att jag var värdelös (jag sprang ganska mycket under högstadiet, och hade kondition som en häst, så det har varit lite knäckande att vara så "dålig" nu) att jag inte velat göra om det. Jag har hört en del (mer vana) löpare som springer en låt på mp3:n, går en och så vidare, och det kan ju vara en bra grej när kommit en bit, en låt är ju oftast runt 3 minuter lång (men då hamnar jag väl på någon av mina Lasse W-låtar som är sex minuter!), men att börja med en minut känns ju rätt lagom. Ska absolut testa det. :)

45 minuter ridning blev det idag, i det fruktansvärda aprilvädret vi har drabbats av. Jättefint väder hela förra veckan, regn och tråkigheter den här veckan, ganska fint även om det var blåsigt igår, och idag blandat sol, regn och hagel. Givetvis började det hagla som jag vet inte vad precis när jag gett mig ut, och jag som hade tänkt rida lite dressyrinriktat på en plan bit mark i kohagen, fick ge upp det projektet eftersom underlaget blev som glas av allt haglet. :cautious:

Jaja, ridning blev det i alla fall, även om ridturen kanske gav hästen mer än den gav mig. Men jag hoppas ju att bådas självförtroende ska stärkas av varje avklarat pass vi gör själva, så något gott har det säkert gett.

Idag har jag försökt jobba med mina tvång. Jag var ute och sprang och provade en ny runda, den blev bara 25 minuter lång tills jag kom hem från starten och jag valde då att inte fortsätta springa mer. Det ångrade jag djupt efteråt. Hade sådan extrem ångest över denna korta löprunda, jag hade ju lätt kunnat springa 5 minuter till så det hade blivit 30 minuter som vanligt. Men just då tänkte jag att jag skulle klara att springa lite kortare. Men jag fick sådan ångest så jag skrev till flera kompisar och ringde mamma och sen försökte jag göra något positivt av all ångestenergi så jag har tvättat alla kläder, dammsugit, skurat golv, dammat, städat kök och toa och förberett packning och matsäck till morgondagens rallylydnandstävling och sen promenerat.

Dagens motion: 125 minuter promenad + 25 minuter löpning

Det får räcka, måste släppa de där minutrarna jag sprang mindre och inse att inget hemskt kommer hända mig så som jag tror. Försöka tänka att det jag rört mig är ok. Jag kommer inte bli tjock, hoppas jag inte i alla fall,

@snow, Du har ju så rätt så. Det är väl förmodligen därför det aldrig har blivit mer än typ en löprunda för mig, för jag har sprungit tills jag nästan spytt och sen har jag haft så ont i kroppen och tyckt att jag var värdelös (jag sprang ganska mycket under högstadiet, och hade kondition som en häst, så det har varit lite knäckande att vara så "dålig" nu) att jag inte velat göra om det. Jag har hört en del (mer vana) löpare som springer en låt på mp3:n, går en och så vidare, och det kan ju vara en bra grej när kommit en bit, en låt är ju oftast runt 3 minuter lång (men då hamnar jag väl på någon av mina Lasse W-låtar som är sex minuter!), men att börja med en minut känns ju rätt lagom. Ska absolut testa det. :)
För mig fungerar det bättre att hålla igång när jag väl springer än att göra en massa intervaller, men att jag börjar med kortare perioder. T.ex. så går jag alltid först typ 5 minuter som uppvärmning och sen bestämmer jag hur långt jag ska springa innan jag ger mig ut, först hade jag 20 minuter som mål, sen 25 och sen 30 minuter. Men man kan ju börja med kortare perioder som typ 5 eller 10 minuter och springer man så kort kanske man kan göra intervaller av det, typ springa 5 minuter, gå en liten bit och sen springa igen. Men jag tycker det blir för hattigt att springa kortare sträckor så jag springer hellre lite "längre". Men det där är ju individuellt. Jag började med 20 minuter i sträck direkt men då är jag ju också en van promenerare ;)

Jag håller helt med snow, att springa så långt du orkar kommer bara göra att du aldrig vill springa igen. Jag tror på att göra det lätt! Även om det känns som att du kan springa betydligt längre än t.ex. 1 min så gör inte det. Känns det lätt så blir det roligt och det kommer öka sannolikheten för att du vill springa igen. :)

Tack till alla er som svarat! Eftersom jag verkligen är noll tränad på att springa just nu, så känns det som att en minut kan vara alldeles utmärkt att börja med. Men hur gör ni för att ha koll på när ni har sprungit en minut? Jag har ingen klocka.

Har du en telefon och hörlurar? Finns appar man kan programmera :). Jag använder dock GPS-klocka med intervallfunktion men någon annan kanske har koll på en bra app?

Testerna förde i alla fall något gott med sig! Träffade en tjej som jobbar i samma byggnad som jag (jag på bottenvåningen och hon högst upp, så vi har aldrig träffats då det är en annan myndighet högst upp) som också sökte men inte gick vidare. Hon klarade inte isokai-testet, så eftersom vi båda missat på varsitt fysmoment är vi "bara" spärrade i ett år. Vi fick jättebra kontakt så i morgon ska hon skaffa gymkort på mitt gym och på söndag ska vi träna ihop! Vi ska också köpa varsin dyr och svinsnygg anteckningsbok att dokumentera alla träningspass i, lägga upp en plan och peppa varandra till att hålla den. För vi har båda samma mål - att komma in på polishögskolan. Och vi båda ska söka om ett år igen. Känns jättebra att ha en träningskompis och att vi båda har strävar mot samma sak!

I'm gonna kick som ass :banana::banana::banana:

Vad kul att det blev nåt bra av det! Härligt att ha nån att träna med sådär. :)

KL

Kolhydratsladdar till morgondagen med kakdegsglass. ;) Har inte lyckats planera någon rutt ännu så tja, hoppas vi hittar en bra led att gå. Är så himla pepp, ska bli superhärligt att vara ute i skogen och njuta av våren.

Tack till alla er som svarat! Eftersom jag verkligen är noll tränad på att springa just nu, så känns det som att en minut kan vara alldeles utmärkt att börja med. Men hur gör ni för att ha koll på när ni har sprungit en minut? Jag har ingen klocka.
Finns det lyktstolpar där du springer? Ta telefonen och se ungefär hur många stolpar du passerar på en minut så kan du ha det som mått sedan.

Jag har trampat lite motionscykel idag, imorgon ska jag springa med en kompis. Och på torsdag börjar gruppträningen som består av en blandning av löpning och styrka, blir bra med någon som hetsar mig att springa intervaller!

Om du har en smartphone kan du använda en app, tror att både endomondo och runkeeper har så du kan ställa in intervaller, annars finns det säkert nåt om man bara söker på typ "interval timer" :)

Om du har en smartphone kan du använda en app, tror att både endomondo och runkeeper har så du kan ställa in intervaller, annars finns det säkert nåt om man bara söker på typ "interval timer" :)

plus @snow och @imrahil, jag har en smartphone som sällan är utrustad med nät (kopplar upp telefonen mot vårt bredband hemma, men utanför huset har jag sällan internet), men endomondo kan fungera utan nät om man ställer in gps:en eller hur fungerar det? Det finns lyktstolpar runt delar av vägen, men jag kan ju givetvis förlägga springrundan till en väg där det är lyktstolpar hela tiden.

Har varit grymt trött hela dagen så kommer inte ihåg vad jag har skrivit här så ber om ursäkt om jag upprepar mig... Hur som helst, hade tänkt gå till gymmet tidigt i morse men eftersom jag inte kunde sova så mycket i natt blev det inte så, jag verkligen mår pyton om jag inte får sova alla mina timmar. Har iaf tagit en långpromenad och åt en väldigt spännande rabarbersallad till lunch så tycker att jag ligger på plussidan beachmässigt även om det blev lite pizza och rödvin nu till middag.

@snow Tack för bra input om löpningen! (Även om den inte var riktad till mig). Man/jag är nog ofta för hård mot sig själv. Tänker att det inte är samma sak att maxa när jag är springer så kort iaf (är riktigt dålig på att springa) och att det är pannbenet jag borde träna. Ska ta till mig av det du skrev!

Stort buhu för övrigt. Min axel är trasig igen och ryggen äckligt stel, typ så det tar emot att andas. Måste få ordning på det här på något sätt.

@Qelina lycka till imorgon!

Jag tycker inte att du ska jogga så länge du orkar, det låter väldigt jobbigt psykiskt. Ungefär som att jag skulle försöka maxa varje löppass - det gör jag inte. Bestäm istället en tid på förhand: t.ex. jogga 1 minut/gå 1 minut. Sedan håller du detta i din 5,5 km-runda. Om det känns för jobbigt kan du t.ex. (jogga 1 min/gå 1 min)x5 (alltså totalt 10 min). Därefter promenerar du lite längre tid, typ 2-5 min, och sedan börjar du med jogga/gå-intervallerna igen. Upprepa tils rundan är avklarad :). Du kan köra samma typ av pass t.ex. tre gånger i rad, då borde det tredje passet kännas lättare än vad det första gjorde. Därefter kan du utöka löpningen lite grann, t.ex. jogga 1,5 minut/gå 1 minut, upprepa tre gånger, osv.

Jag är inte superbäst på nybörjarträning men ungefär ett sånt här upplägg har jag haft några gånger då jag kommit tillbaka efter långvarig skada. Det viktiga tycker jag är att du inte kör "så långt jag orkar ända in i kaklet" varje pass, det blir för tufft för både kropp och knopp.
Även jag tackar för denna input när det kommer till löpning, det gav mig lite insikt och förklarar nog en ganska stor del av varför jag avskyr löpning så in o bombens mycket. Jag kör liksom alltid tekniken "jag ska springa tills jag verkligen inte kan pusha mig mer" eller "jag ska springa dit och dit för det klarar ju alla andra av" och då blir det liksom rätt jobbigt för hjärnan... Ska absolut testa den här tekniken nästa gång jag ger mig på att springa!

@Luem @Mineur

:rofl:
Vad roliga ni är. Tycker att både glass och semla låter som rätt ambitiösa projekt.
Jag kan meddela att det går att transportera prinsesstårta till Irland också... Inte för att jag har provat eller så :angel:

Oooch det gick jättebra på benpasset idag igen! Skönt sätt att avsluta veckan på. Laddade upp med varm choklad och kaffe, sen blev det ungefär en miljard knäböj kändes det som. Avslutade med benpress, benspark och såna där donkey kicks. Nu blir det skönt att komma hem, ta ett bad och sen göra en go middag. Fredagar :up:
Åh, donkey kicks är en av mina nya favoritövningar! Gör du det i kabelmaskin, i smithmaskin eller hur ser din variant ut? :)

Nu ska jag iväg och svettas!
3,5 timme träning coming up! :p

Lär ha jordens träningsvärk imorgon... Haha.
Woop woop, lycka till! Jag är nästan avundsjuk ;)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 378
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 627
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar