Jag tycker inte att du ska jogga så länge du orkar, det låter väldigt jobbigt psykiskt. Ungefär som att jag skulle försöka maxa varje löppass - det gör jag
inte. Bestäm istället en tid på förhand: t.ex. jogga 1 minut/gå 1 minut. Sedan håller du detta i din 5,5 km-runda. Om det känns för jobbigt kan du t.ex. (jogga 1 min/gå 1 min)x5 (alltså totalt 10 min). Därefter promenerar du lite längre tid, typ 2-5 min, och sedan börjar du med jogga/gå-intervallerna igen. Upprepa tils rundan är avklarad
. Du kan köra samma typ av pass t.ex. tre gånger i rad, då borde det tredje passet kännas lättare än vad det första gjorde. Därefter kan du utöka löpningen lite grann, t.ex. jogga 1,5 minut/gå 1 minut, upprepa tre gånger, osv.
Jag är inte superbäst på nybörjarträning men ungefär ett sånt här upplägg har jag haft några gånger då jag kommit tillbaka efter långvarig skada. Det viktiga tycker jag är att du inte kör "så långt jag orkar ända in i kaklet" varje pass, det blir för tufft för både kropp och knopp.