Beach 2015, del 3

Min armbåge blir känns nästan helt OK nu. Körde ett överkroppspass igår och kände mig inte alls särskilt begränsad, men det skadar nog inte att det blir ben idag så att dom får vila fram till nästa vecka.

Så veckans träning har som vanligt varit:
Måndag: Ben
Tisdag: Överkropp
Onsdag: Ben
Torsdag: Överkropp
Fredag: Ben
Lördag/Söndag: Vila

Och idag är träningsvärken som värst sen förra benpasset så det blir roligt att försöka krypa hem från gymmet sen :p

Var ute på en fem km-runda igår kväll. Idag får vi se vad som hamnar på agendan, skolarbete står i alla fall högst upp just nu.

Har haft det stressigt de senaste dagarna och det plus utebliven träning och fel tid i månaden ledde till att jag ramlade i sockerfällan igår :devil: Mitt eget fel, då jag inte hade tillräckligt med mellis med mig. Nu har det blivit två ofrivilliga dagar utan träning men med mycket kaffe och stress och jag känner verkligen hur mycket sämre kroppen mår av det. Idag är jag ledig så ska försöka ta mig till gymmet nu trots noll energi och motivation. :cool: Hoppas den återvänder med lite träning!

gBadminton igår, härligt spel! Dock kanske vårt sista då min kompis ska flytta. :(

Piggar upp mig från den tanken med att jag och några till ska ut och gå ca 1 mil i ett enormt naturreservat i morgon! Det ska bli skitkul. Jag satte gränsen till 1 mil pga mina knän då terrängen kan va tuff, vi vill ju upp på någon topp för att få fin utsikt. Sen ska jag gå med packning också, men väljer lite lättare än vad jag hade haft på en flerdagsvandring. Blir nog mat och vatten, kamera och lite extrarejer. Får ju ta det lite lagom första gången vi är ute på en mer krävande tur. :) Kommer ta det lugnt, fika, göra lunch etc och njuta av vildmarksliv!

Sen på söndag blir det ridning. Känner mig nöjd med min träningsvecka, helt perfekt!

Nu har jag ätit glass också. Ben & Jerry med kanelbullesmak, haha.

För övrigt tycker jag att alla som inte ser på Svett & etikett borde göra det. Älskar't!

Ooh, glass-recension tack! Det låter ganska så jätteäckligt, men en liten del i mig vill prova. Jag testade Magnum Pink Raspberry igår, det skulle jag inte ha gjort. Den var så god att jag inte riktigt visste var jag skulle ta vägen, och i morse var glass det första jag kunde tänka på. Typiskt.

Jag klarade allt med bravur! Utom cykeln. För jag slutade trampa. 30 sekunder innan mål. VEM SLUTAR ENS TRAMPA????????

Så jag är spärrad i ett år.

Men ja ä int bitter!
Men neeej vad surt, du som jobbat så hårt på just cykel-biten! Men bra jobbat ändå, en annan hade gett upp lååångt före det! Vad innebär det att du är spärrad, får du inte söka alls förrän nästa år? Känns det okej, eller hur "illa" är det liksom? :p

Oooh, var den god? Har laddat upp med en sån till ikväll, den har flugit med hit från Sverige så jag hoppas att den var värd det besväret :D
Alltså jag måste bara fråga huuur?! Jag trodde att min mamma hade världsrekordet i osannolik flygtransportering av mat - hon tog med sig en konditorisemla till mig för ett par år sedan - men det här är nog ändå snäppet mer imponerande!

d07b2a1c174a04ff2a79034c0d23fd2db3e9ddba0594fc48ab769428a6da94fa.jpg

Lite sådär känner jag idag, och jag har fortfarande så ont i baksidan av låren att jag går som en 80-årig gubbe som inte riktigt vågar sträcka ut benen framför sig. LBT-passet igår hjälpte inte jättemycket får jag säga, även om det var relativt enkelt. I eftermiddag blir det PT-pass, förhoppningsvis med fokus överkropp överkropp överkropp!

Vad är era bästa tips för att träna upp konditionen? Jag märkte ju på pay and riden att jag kanske borde öva upp kondisen lite så jag inte riskerar att spy över min stackars häst, de jag rider med rider ofta ganska mycket trav och galopp under sina uteritter. ;) Det enda "kravet" jag har är att det ska vara gratis och kunna ske "hemma" (det vill säga inte på gym, för det har jag inte råd med) och någon ny aktivitet (typ att börja spela fotboll eller något annat organiserat) är inte heller aktuellt eftersom tiden inte finns till det.

Vad är era bästa tips för att träna upp konditionen? Jag märkte ju på pay and riden att jag kanske borde öva upp kondisen lite så jag inte riskerar att spy över min stackars häst, de jag rider med rider ofta ganska mycket trav och galopp under sina uteritter. ;) Det enda "kravet" jag har är att det ska vara gratis och kunna ske "hemma" (det vill säga inte på gym, för det har jag inte råd med) och någon ny aktivitet (typ att börja spela fotboll eller något annat organiserat) är inte heller aktuellt eftersom tiden inte finns till det.

Spring intervaller! Leta upp någon bra app och kör efter den :) Även styrketräning i "stationer" med ganska högt tempo (tänk liknande cirkelgym men man gör det hemma med övningar utan maskiner) där man lägger in ett konditionsmoment brukar få upp pulsen rätt bra. Tips är att söka "tabata-intervaller" och träna utifrån det. Jobbigt men kul :bump:

Ikväll är det ridning med hoppning på schemat, åh vad underbart! Fast jag har inte hoppat på två månader och sist jag hoppade så ramlade jag ju av..:nailbiting:

@Kiwifrukt Jag säger också löpning. Helt överlägsen konditionsträning. Börja lite lätt, t.ex. lägg in löpsekvenser i dina promenader, och utöka tiden du springer lite grann för varje pass. Om du är en ovan löpare behöver du inte tänka på att försöka springa så snabbt du kan - löpningen i sig kommer vara så pass pulshöjande att den tränar ditt hjärta. När du kan springa 30-40 minuter i ett svep kan du börja med intervallträning där du höjer intensiteten i löpningen.

Ooh, glass-recension tack! Det låter ganska så jätteäckligt, men en liten del i mig vill prova. Jag testade Magnum Pink Raspberry igår, det skulle jag inte ha gjort. Den var så god att jag inte riktigt visste var jag skulle ta vägen, och i morse var glass det första jag kunde tänka på. Typiskt.

Men neeej vad surt, du som jobbat så hårt på just cykel-biten! Men bra jobbat ändå, en annan hade gett upp lååångt före det! Vad innebär det att du är spärrad, får du inte söka alls förrän nästa år? Känns det okej, eller hur "illa" är det liksom? :p

Alltså jag måste bara fråga huuur?! Jag trodde att min mamma hade världsrekordet i osannolik flygtransportering av mat - hon tog med sig en konditorisemla till mig för ett par år sedan - men det här är nog ändå snäppet mer imponerande!
Ja, så nu ska jag köpa en landsvägscykel och cykla som en jävla blådåre mellan stallet och hemmet under kommande året :grin:

Jag får inte söka alls förrän om ett år... Men det känns faktiskt okej ändå, då har jag tid på mig att gå ned lite i vikt, bygga lite cykelpannben och så. Jag har ju vikariat till hösten så jag behöver ju iaf inte plugga för att klara mig ekonomiskt!

Det är inte så konstigt iofs att jag inte klarade cykeln till skillnad från de övriga tjejerna. Motståndet ökar nämligen för varje sekund, så det blir tyngre och tyngre. Tiden man cyklar baseras på hur mycket man väger, och jag vägde nog åtminstone 30kg mer än tjejerna. Fick således alltså cykla nästan 5 minuter längre... :cautious:

Tack @swirly och @snow för era tips. Jag anade nästan att löpning var ett bra sätt. ;) Har ju tänkt ta tag i det länge, men inte fått ändan ur, så det kanske är dags nu. Vad tror ni är bäst att börja med? Den rundan jag brukar gå är ungefär 5,5 kilometer, och då är ju frågan om jag ska börja med att ta samma runda, fast variera mellan att gå, jogga, gå, jogga. Det är varierat underlag med både asfalt och grus, men mest asfalt. Jag kan även bryta ner rundan till ungefär 2 km, och då är det istället nästan mer grus som underlag, start och stopp på samma ställe som på den långa rundan. De gånger jag har joggat hittills (förra året :angel:) har jag börjat med att gå kanske 500 meter i början, sen joggat tills jag inte orkat mer, gått lite igen, joggat igen och gått kanske de sista 100-200 metrarna. Jag är helt grön på hur man bör börja och lägga upp det, så ni som är mer erfarna får gärna komma med mer tips. :)

Någon form av cirkelträning hemma skulle också kunna fungera. Jag har tillgång till pilatesboll, och tänker att vikter kan vara ganska lätt att fixa med typ vattenflaskor eller astung bok eller något.

Tack @swirly och @snow för era tips. Jag anade nästan att löpning var ett bra sätt. ;) Har ju tänkt ta tag i det länge, men inte fått ändan ur, så det kanske är dags nu. Vad tror ni är bäst att börja med? Den rundan jag brukar gå är ungefär 5,5 kilometer, och då är ju frågan om jag ska börja med att ta samma runda, fast variera mellan att gå, jogga, gå, jogga. Det är varierat underlag med både asfalt och grus, men mest asfalt. Jag kan även bryta ner rundan till ungefär 2 km, och då är det istället nästan mer grus som underlag, start och stopp på samma ställe som på den långa rundan. De gånger jag har joggat hittills (förra året :angel:) har jag börjat med att gå kanske 500 meter i början, sen joggat tills jag inte orkat mer, gått lite igen, joggat igen och gått kanske de sista 100-200 metrarna. Jag är helt grön på hur man bör börja och lägga upp det, så ni som är mer erfarna får gärna komma med mer tips. :)

Någon form av cirkelträning hemma skulle också kunna fungera. Jag har tillgång till pilatesboll, och tänker att vikter kan vara ganska lätt att fixa med typ vattenflaskor eller astung bok eller något.

Jag tycker inte att du ska jogga så länge du orkar, det låter väldigt jobbigt psykiskt. Ungefär som att jag skulle försöka maxa varje löppass - det gör jag inte. Bestäm istället en tid på förhand: t.ex. jogga 1 minut/gå 1 minut. Sedan håller du detta i din 5,5 km-runda. Om det känns för jobbigt kan du t.ex. (jogga 1 min/gå 1 min)x5 (alltså totalt 10 min). Därefter promenerar du lite längre tid, typ 2-5 min, och sedan börjar du med jogga/gå-intervallerna igen. Upprepa tils rundan är avklarad :). Du kan köra samma typ av pass t.ex. tre gånger i rad, då borde det tredje passet kännas lättare än vad det första gjorde. Därefter kan du utöka löpningen lite grann, t.ex. jogga 1,5 minut/gå 1 minut, upprepa tre gånger, osv.

Jag är inte superbäst på nybörjarträning men ungefär ett sånt här upplägg har jag haft några gånger då jag kommit tillbaka efter långvarig skada. Det viktiga tycker jag är att du inte kör "så långt jag orkar ända in i kaklet" varje pass, det blir för tufft för både kropp och knopp.

Testerna förde i alla fall något gott med sig! Träffade en tjej som jobbar i samma byggnad som jag (jag på bottenvåningen och hon högst upp, så vi har aldrig träffats då det är en annan myndighet högst upp) som också sökte men inte gick vidare. Hon klarade inte isokai-testet, så eftersom vi båda missat på varsitt fysmoment är vi "bara" spärrade i ett år. Vi fick jättebra kontakt så i morgon ska hon skaffa gymkort på mitt gym och på söndag ska vi träna ihop! Vi ska också köpa varsin dyr och svinsnygg anteckningsbok att dokumentera alla träningspass i, lägga upp en plan och peppa varandra till att hålla den. För vi har båda samma mål - att komma in på polishögskolan. Och vi båda ska söka om ett år igen. Känns jättebra att ha en träningskompis och att vi båda har strävar mot samma sak!

I'm gonna kick som ass :banana::banana::banana:

Jag klarade allt med bravur! Utom cykeln. För jag slutade trampa. 30 sekunder innan mål. VEM SLUTAR ENS TRAMPA????????

Så jag är spärrad i ett år.

Men ja ä int bitter!
Vad tråkigt fina du, men då vet du ju i alla fall att du har det i dig. Att du kan om du vill. Bara ta nya tag och göra om det.Men surt att man måste vänta ett år. Låter lite väl strängt.

@GoLightly

Kylväska och isklampar :D ska göra om det nästa vecka när jag flyger till Sverige igen med nya smaker :angel: /Benandjerryholics Anonymous

Började dagen med ett gympass, fokus på armar och bröst. Är rätt matt i armarna fortfarande så kommer säkerligen ha skaplig träningsvärk imorgon. Det bästa av allt är att jag värmde upp på rullbandet och mitt knä kändes inte av alls, varken då eller nu efter. Skönt när det går över med bara lite vila!

Nu har jag fixat matlådor ovh gör mig klar inför en låååååång jobbhelg...:turd:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 378
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 627
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar