@Qelina
Igår kom jag att tänka på en metod jag använde under en längre tid för ett antal år sedan när jag brottades med svår ångest och depression. Kanske skulle den metoden kunna bli ett verktyg i din verktygslåda.
Det hela är mycket enkelt, det handlar om att hela tiden ha tillgång till saker som man VET som man kan använda sig av för att motverka det som kroppen och hjärnan TROR. Tillgången ska vara fysisk, dvs ett papper där det man vet står nedskrivet, ingen dataskärm eller liknande.
På mitt papper stod det saker som:
- Jag VET att ångesten inte kan skada mig. Den gör fysiskt ont, men den orsakar inte fysisk skada.
- Jag VET att min mamma älskade mig trots att jag var en väldigt jobbig tonåring.
- Jag VET att det inte var ett straff från universum att mamma dog.
- Jag VET att jag inte är en dålig människa bara för att jag var en jobbig tonåring.
- Jag VET att jag inte är misslyckad bara för att jag inte klarat gymnasiet.
- Och så vidare...
I ditt fall skulle listan kunna bygga på saker som:
- Jag VET att jag inte är en lat människa, jag både rör mig och pluggar och har hund.
- Jag VET att vågen kan svänga fram och tillbaka på grund av saker som vätskebalans och [
fyll på med mer fakta om kroppen, vi har pratat om det där förut].
- Jag VET att 400 gram hit eller dit inte syns på kroppen.
- Jag VET att 10 minuters mindre promenadtid inte orsakar en viktuppgång eftersom energiåtgången vid 10 minuters promenad är mycket, mycket liten.
- Jag VET att en extra brödbit inte orsakar en viktuppgång eftersom en brödbit extra inte gör att jag hamnar på energiöverskott.
- Jag VET att om jag tränar när jag har ont så bryter jag ner kroppen.
- Jag VET att min medicin gör att jag binder vätska och det visar sig på vågen.
- Jag VET att viktuppgång inte är detsamma som att jag får mer fett på kroppen. Kroppen bygger också muskler, tätar till skelettet, skapar mer blod osv.
- Jag VET att vi har fem meter tarm i kroppen och innehållet påverkar vikten.
- Och så vidare...
Förstår du vad jag är ute efter? Du frågar ofta om saker liknande de ovan, du vill ha bekräftelse från oss att det är på ett visst sätt fast du redan vet. Du behöver pränta in den där vetskapen i DIN hjärna så att den kan åtminstone vinna ett litet slag mot sjukdomen.
Som sagt, det är bara ett förslag, slit det med hälsan eller släng det i runda arkivet, men det hjälpte mig så jag tänkte i alla fall dela med mig.