Beach 2015, del 3

Träningsvärken idag är inte nådig :D Skönt! Idag blir det lugnare, bara morgonpromenaden och så planerar jag för lite yoga ikväll.

Jag är fortfarande sjuk men idag gick jag fram- och tillbaka till affären. Ca 2 km, det ni! :p

Synkar vi våra sjukdomar eller? :p

Börjar så smått bli frisk nu. Sjuk + hemtenta + stressig planering av möhippa = inte rolig vecka! Snart på G igen :) Håller hårt på kaloriräkningen iaf, men vågen rör sig inte neråt. Har mens också så kan säkert vara därför :)

Startade dagen med en 5km promenad blandat med lite jogg, utfallssteg och en del höga knän och "spark i rumpan" för att få upp flåset ordentligt! Riktigt mör i lår och rumpa nu, känns underbart. Och motivationen är äntligen tillbaka, woohoo! :banana:

Synkar vi våra sjukdomar eller? :p

Börjar så smått bli frisk nu. Sjuk + hemtenta + stressig planering av möhippa = inte rolig vecka! Snart på G igen :) Håller hårt på kaloriräkningen iaf, men vågen rör sig inte neråt. Har mens också så kan säkert vara därför :)

Usch vilken vecka, hoppas du är back on track snart igen :) Sjuk + mens är säkert båda orsaker till utebliven viktnedgång. Själv ställde jag mig på vågen imorse och den visade plus ett kilo sen förra fredagen O_o :crazy: Men den siffran tar jag med en stor nypa salt, ett ordentligt träningspass igår gav förmodligen vätskefyllda muskler plus att det har varit påsk osv. Så jag sätter den siffran inom en stor parentes och fortsätter på den inslagna vägen.

Skönt med helg snart i alla fall, då kanske du kan vila upp dig? :)

Startade dagen med en 5km promenad blandat med lite jogg, utfallssteg och en del höga knän och "spark i rumpan" för att få upp flåset ordentligt! Riktigt mör i lår och rumpa nu, känns underbart. Och motivationen är äntligen tillbaka, woohoo! :banana:

Wihoo! Härligt :)

Usch vilken vecka, hoppas du är back on track snart igen :) Sjuk + mens är säkert båda orsaker till utebliven viktnedgång. Själv ställde jag mig på vågen imorse och den visade plus ett kilo sen förra fredagen O_o :crazy: Men den siffran tar jag med en stor nypa salt, ett ordentligt träningspass igår gav förmodligen vätskefyllda muskler plus att det har varit påsk osv. Så jag sätter den siffran inom en stor parentes och fortsätter på den inslagna vägen.

Fy, inte snällt när vågen beter sig sådär, men tror som du säger att även din siffra får tas med en stor nypa salt med tanke på omständigheterna. Tycker alltid man går upp eller står stilla i vikt när man börjar träna igen efter en lite lugnare period.

Jag ska jobba i helgen plus att möhippan är hela lördagen O_o Så ingen vila då, men nästa vecka blir lugnare så jag hoppas på återhämtning då. Vill dessutom bara bli frisk så jag kan träna igen :(...

Dagens happifeeling deluxe: tröstshoppade massa träningskläder (och vanliga) i förra veckan som kom idag. Tog en chansning och beställde i (minst) en storlek mindre än den jag har nu.
ALLT PASSADE!! Jag är så lycklig och stolt att jag vet inte vad! :D :banana: GO ME!! :bow:
Härlig känsla! Bra jobbat Nixehen :)

Härligt när motivationen finns :) Underbar känsla!

Så där beter sig min vikt också, helt plötsligt hoppar jag upp ett kilo i vikt utan att ha ändrat något med maten och inte rört mig mindre. Antar att det är en massa processer som pågår i kroppen hela tiden som vi inte kan styra över. Men det är bara att ta det lugnt och vänta ut det, det brukar alltid försvinna och om det inte gör det på ett par veckor får man ändra något då med maten men först kan man ge kroppen en chans att få jobba lite ifred. Helt plötsligt kan ju vikten hoppa ner ett kilo också så det kan ju gå åt båda hållen.

@Qelina

Igår kom jag att tänka på en metod jag använde under en längre tid för ett antal år sedan när jag brottades med svår ångest och depression. Kanske skulle den metoden kunna bli ett verktyg i din verktygslåda.

Det hela är mycket enkelt, det handlar om att hela tiden ha tillgång till saker som man VET som man kan använda sig av för att motverka det som kroppen och hjärnan TROR. Tillgången ska vara fysisk, dvs ett papper där det man vet står nedskrivet, ingen dataskärm eller liknande.

På mitt papper stod det saker som:

- Jag VET att ångesten inte kan skada mig. Den gör fysiskt ont, men den orsakar inte fysisk skada.
- Jag VET att min mamma älskade mig trots att jag var en väldigt jobbig tonåring.
- Jag VET att det inte var ett straff från universum att mamma dog.
- Jag VET att jag inte är en dålig människa bara för att jag var en jobbig tonåring.
- Jag VET att jag inte är misslyckad bara för att jag inte klarat gymnasiet.
- Och så vidare...

I ditt fall skulle listan kunna bygga på saker som:

- Jag VET att jag inte är en lat människa, jag både rör mig och pluggar och har hund.
- Jag VET att vågen kan svänga fram och tillbaka på grund av saker som vätskebalans och [fyll på med mer fakta om kroppen, vi har pratat om det där förut].
- Jag VET att 400 gram hit eller dit inte syns på kroppen.
- Jag VET att 10 minuters mindre promenadtid inte orsakar en viktuppgång eftersom energiåtgången vid 10 minuters promenad är mycket, mycket liten.
- Jag VET att en extra brödbit inte orsakar en viktuppgång eftersom en brödbit extra inte gör att jag hamnar på energiöverskott.
- Jag VET att om jag tränar när jag har ont så bryter jag ner kroppen.
- Jag VET att min medicin gör att jag binder vätska och det visar sig på vågen.
- Jag VET att viktuppgång inte är detsamma som att jag får mer fett på kroppen. Kroppen bygger också muskler, tätar till skelettet, skapar mer blod osv.
- Jag VET att vi har fem meter tarm i kroppen och innehållet påverkar vikten.
- Och så vidare...

Förstår du vad jag är ute efter? Du frågar ofta om saker liknande de ovan, du vill ha bekräftelse från oss att det är på ett visst sätt fast du redan vet. Du behöver pränta in den där vetskapen i DIN hjärna så att den kan åtminstone vinna ett litet slag mot sjukdomen.

Som sagt, det är bara ett förslag, slit det med hälsan eller släng det i runda arkivet, men det hjälpte mig så jag tänkte i alla fall dela med mig. :)

Alltså idag har jag tjockkänsla deluxe :crazy: Var länge sen jag kände mig så här tjock, känner mig som en flodhäst. Vågade inte väga mig imorse för jag är livrädd för att se siffrorna, är så rädd att jag gått upp massor i vikt och känner att jag inte kan hantera det idag. Så det kändes bäst att inte utsätta mig för det, ett bra beslut tror jag.

Det som är bra med dagen är att jag började den med en promenad med hunden och min fina, fina mamma:heart. Vi var ute 50 minuter och pratade om allt möjligt och hade det så fint. I eftermiddag väntar besök hos min sjukgymnast på psyk och hundpromenad med en tjej jag lärt känna på ett aspergerforum. Hon har två hundar och de går bra ihop med min hund fast det är 3 hanar och det ibland kan bli lite laddat,men det har som sagt gått bra. Och jag och tjejen kommer bra överens och har det trevligt. Så det blir nog en trevlig dag, även om mötet på psyk kan bli jobbigt, men jag behöver träffa min person där idag, det var 2 veckor sen och jag har massor jag behöver få ur mig.

Pratade med mamma om det där med min kompis som sa att jag såg så sjuk ut och mamma sa att vad de hör och märker så är det att det inte går så bra för mig med maten just nu, att jag är väldigt styrd av anorexin. Och att jag har blivit blekare i ansiktet och faktiskt
ser sjukare ut.

Vill ju verkligen inte oroa någon, men känner starkt att jag borde gå ner mer i vikt, hatar att jag är så delad, jag kämpar stenhårt för att äta och inte gå ner i vikt när det är det jag egentligen vill. Anorexin säger då att jag är svag och misslyckad och att jag borde dra ner på maten men egentligen är det ju tvärtom, jag är stark som kämpar emot den där dumma rösten i huvudet. Får ge mig själv en :bow: för att jag hela tiden,varje minut, varje timme, varje dag försöker gå emot anorexin

@Qelina

Igår kom jag att tänka på en metod jag använde under en längre tid för ett antal år sedan när jag brottades med svår ångest och depression. Kanske skulle den metoden kunna bli ett verktyg i din verktygslåda.

Det hela är mycket enkelt, det handlar om att hela tiden ha tillgång till saker som man VET som man kan använda sig av för att motverka det som kroppen och hjärnan TROR. Tillgången ska vara fysisk, dvs ett papper där det man vet står nedskrivet, ingen dataskärm eller liknande.

På mitt papper stod det saker som:

- Jag VET att ångesten inte kan skada mig. Den gör fysiskt ont, men den orsakar inte fysisk skada.
- Jag VET att min mamma älskade mig trots att jag var en väldigt jobbig tonåring.
- Jag VET att det inte var ett straff från universum att mamma dog.
- Jag VET att jag inte är en dålig människa bara för att jag var en jobbig tonåring.
- Jag VET att jag inte är misslyckad bara för att jag inte klarat gymnasiet.
- Och så vidare...

I ditt fall skulle listan kunna bygga på saker som:

- Jag VET att jag inte är en lat människa, jag både rör mig och pluggar och har hund.
- Jag VET att vågen kan svänga fram och tillbaka på grund av saker som vätskebalans och [fyll på med mer fakta om kroppen, vi har pratat om det där förut].
- Jag VET att 400 gram hit eller dit inte syns på kroppen.
- Jag VET att 10 minuters mindre promenadtid inte orsakar en viktuppgång eftersom energiåtgången vid 10 minuters promenad är mycket, mycket liten.
- Jag VET att en extra brödbit inte orsakar en viktuppgång eftersom en brödbit extra inte gör att jag hamnar på energiöverskott.
- Jag VET att om jag tränar när jag har ont så bryter jag ner kroppen.
- Jag VET att min medicin gör att jag binder vätska och det visar sig på vågen.
- Jag VET att viktuppgång inte är detsamma som att jag får mer fett på kroppen. Kroppen bygger också muskler, tätar till skelettet, skapar mer blod osv.
- Jag VET att vi har fem meter tarm i kroppen och innehållet påverkar vikten.
- Och så vidare...

Förstår du vad jag är ute efter? Du frågar ofta om saker liknande de ovan, du vill ha bekräftelse från oss att det är på ett visst sätt fast du redan vet. Du behöver pränta in den där vetskapen i DIN hjärna så att den kan åtminstone vinna ett litet slag mot sjukdomen.

Som sagt, det är bara ett förslag, slit det med hälsan eller släng det i runda arkivet, men det hjälpte mig så jag tänkte i alla fall dela med mig. :)
Åh, vilken bra idé! Det liknar lite mina affirmationen jag har uppsatta lite överallt här hemma där jag skrivit ner viktiga saker, verktyg för att gå emot anorexin och tankar som kan hjälpa mig på vägen. Jag ska fixa till en lista liknande din och skriva ut och sätt upp på något bra ställe.Tack snälla du :heart

Åh, vilken bra idé! Det liknar lite mina affirmationen jag har uppsatta lite överallt här hemma där jag skrivit ner viktiga saker, verktyg för att gå emot anorexin och tankar som kan hjälpa mig på vägen. Jag ska fixa till en lista liknande din och skriva ut och sätt upp på något bra ställe.Tack snälla du :heart

Ja, det är lite likt affirmationstänket, men skillnaden är att här ska man bygga på med mer fakta. I ditt fall så tror jag mycket på fakta om kroppen, sådant som inte går att argumentera emot (t.ex. den där tarmgrejen, börjar man äta mer så går man direkt "upp i vikt" eftersom tarmarna fylls på, men kroppen har inte hunnit bygga någon ny vävnad).

Blä. Inte världens bästa dag idag. Vi har de två sista grupparbetena i skolan just nu, och vi fick byta grupper om vi ville, men det var ingen annan grupp som ville byta, så det var bara att fortsätta i vår grupp som gällde (även om samarbetet har fungerat väldigt mycket bättre sista tiden). Jag hade också utsläppet i stallet imorse, och det blir jättestressigt att både hinna med en timmes bilkörning, utsläpp och mockning + det andra stallfixet samma morgon som det är grupparbete eftersom de vill träffas så fruktansvärt tidigt och aldrig kan jobba om eftermiddagarna. Följden av det är att jag 1) har sovit svindåligt inatt, 2) det känns som om vi återigen missuppfattar uppgiften för att gruppen halkar in på sidospår som inte har med ämnet att göra och 3) uppkom en hel del besvärliga stressmoment i livet för övrigt här under dagen som absolut inte var välkomna, gällande saker som jag trodde var lösta. Allt det som hör ihop med punkt tre är dessutom beslut som "fattas över mitt huvud" och som jag inte kan påverka, vilket är svinjobbigt. Hur gör ni för att hantera saker som ni inte kan påverka, men som påverkar er i stor utsträckning i er omedelbara vardag?

Men. För att försöka hitta någon form av ljusglimt ändå idag, så fick vi meddelande om att det sista grupparbetet på andra delkursen blev godkänt på första försöket, så vi har i alla fall inga gamla restgrejer från tidigare delkurser släpande efter oss. :banana:

Suck idag har jag sockersuget ifrån hell :mad: Vill verkligen klara fram till maj utan socker men det är så svårt!! Har ju faktiskt klarat mig i snart två veckor nu, förutom påskdagen. Sitter med ett glas isvatten nu för att bli av med suget. Får nog lämna huset tror jag..
Har ätit bra och allting, så det kan inte bero på det heller.

Annars har jag kört 40 min crosstrainer i förmiddags. Börjar komma in i ett flow med träningen nu, känns så bra :)!

Whoho, klarade mitt cert! Sån lättnad att ha det avklarat efter månader av plugg :banana:
Så nu tar jag helg på riktigt, snart kommer en kompis över som tyvärr ska flytta bort snart. Vi ska ta och baka lite och ha det gött i solen, sen ikväll så blir det grillning+fest men jag skippar alkoholen och äter bara istället :p

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 378
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 628
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar