Beach 2015, del 3

Fy, inte snällt när vågen beter sig sådär, men tror som du säger att även din siffra får tas med en stor nypa salt med tanke på omständigheterna. Tycker alltid man går upp eller står stilla i vikt när man börjar träna igen efter en lite lugnare period.

Jag ska jobba i helgen plus att möhippan är hela lördagen O_o Så ingen vila då, men nästa vecka blir lugnare så jag hoppas på återhämtning då. Vill dessutom bara bli frisk så jag kan träna igen :(...

Ja precis, jag räknar med att det ger sig efter ett tag. :)
Typiskt, hoppas du kan ta igen dig lite mer nästa vecka!

Så där beter sig min vikt också, helt plötsligt hoppar jag upp ett kilo i vikt utan att ha ändrat något med maten och inte rört mig mindre. Antar att det är en massa processer som pågår i kroppen hela tiden som vi inte kan styra över. Men det är bara att ta det lugnt och vänta ut det, det brukar alltid försvinna och om det inte gör det på ett par veckor får man ändra något då med maten men först kan man ge kroppen en chans att få jobba lite ifred. Helt plötsligt kan ju vikten hoppa ner ett kilo också så det kan ju gå åt båda hållen.

Ja det kan verkligen svänga. Jag vet att jag är på gång med bra träning och vettig mat så jag litar på att kroppen reder ut det så småningom :)

Hur gör ni för att hantera saker som ni inte kan påverka, men som påverkar er i stor utsträckning i er omedelbara vardag?

Men. För att försöka hitta någon form av ljusglimt ändå idag, så fick vi meddelande om att det sista grupparbetet på andra delkursen blev godkänt på första försöket, så vi har i alla fall inga gamla restgrejer från tidigare delkurser släpande efter oss. :banana:

Svår fråga, det beror lite på vad det gäller. Det man får försöka göra är väl att acceptera att man inte kan förändra det och göra det bästa av situationen.

Vad skönt att arbetet blev godkänt! Alltid en lättnad när man kan lägga sånt bakom sig :)

@swirly Det bästa sättet att hålla sig ifrån att äta något man inte vill är nog att se till att hålla sig sysselsatt med annat. Skriva, promenera, läsa, städa, organisera någon låda eller plugga eller vad som helst. Light läsk är också bra om man nu dricker sånt men vissa gör ju inte det för det kanske inte är så hälsosamt men det fungerar i alla fall. Jag hade hel förbud mot sådant men sen började jag dricka det lite grann och nu är jag fast, jag skulle kanske behöva en avgiftningskur från min lightläsk :p

@Luem Vad är det för cert?

@Kiwifrukt Svår fråga det där om vad man gör, ska fundera lite och se om jag kommer på något bättre svar än det jag har nu. Tror det är olika beroende vad det handlar om men till stor del tror jag att det handlar om acceptans, att acceptera att det är på ett visst sätt och göra det bästa man kan av det.

Jag sa ju att jag skulle ta det lugnt idag... Sen fick jag för mig att jag skulle promenera från skolan till centrum :p 5,6 km senare var jag genomsvettig och trött i fötterna, släpade ju på både ryggsäck, lunchpåse och jacka. Mina ben är så stela av träningsvärk men det är ändå skönt att röra på dem.

Fick lite blodad tand när vi var på äventyrsbadet så jag tänkte se om jag kan börja simma lite då och då. Inte så regelbundet som en gång i veckan men lite när det passar. Så idag köpte jag mig en baddräkt :D

Ni som simmar, hur lägger ni upp passen?

Ni har så klart rätt, @zassoo och @Qelina. Det jobbigaste i det här är att vissa delar av det här (jag vill inte riktigt gå in på vad det är i och med att det är ett stort forum) är rent praktiska grejer som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna lösa om det inte blir så som jag hade planerat, och jag verkligen h.a.t.a.r. att inte ha koll på hur den närmaste tiden kommer se ut. Det som är rent emotionellt får jag däremot försöka lära mig att tänka som ni säger, att jag ändå inte kan göra någonting åt det. :)

Det blev i alla fall 5,5 km powerwalk, och återigen tur med vädret. :up:

Ni som simmar, hur lägger ni upp passen?

Jag simmar ju rätt mycket och har lite olika tänk. Ibland kör jag intervaller - 4 längder modest hastighet vs 4 längder "ta-i-som-fan"längder. Ibland simmar jag 1km så fort jag kan (försöker slå pb) och avslutar med 500m i modest takt. Och ibland blir det bara 40-60 längder i "promenadtakt. :)
Försöker få in åtminstone ett snabbt pass i veckan och gärna ett intervallpass också. :)

Annars har jag kört 40 min crosstrainer i förmiddags. Börjar komma in i ett flow med träningen nu, känns så bra :)!

Jag sällar mig till skaran som är sjukt imponerad över att du står på crosstrainern så länge! Jag hade dött av tristess (och hjärtstopp med tanke på min kondition), skitbra jobbat! :up:

Jag simmar ju rätt mycket och har lite olika tänk. Ibland kör jag intervaller - 4 längder modest hastighet vs 4 längder "ta-i-som-fan"längder. Ibland simmar jag 1km så fort jag kan (försöker slå pb) och avslutar med 500m i modest takt. Och ibland blir det bara 40-60 längder i "promenadtakt. :)
Försöker få in åtminstone ett snabbt pass i veckan och gärna ett intervallpass också. :)

Tack för tips! :) Ska ta mig iväg till simhallen någon gång nästa vecka tänkte jag, ska bara lista ut först om jag ska betala per gång eller om det är värt att köpa ett 10-kort.

Och så blev det en mil på cykel som avslutning på den här fredagen. Hoppas på att få sova ordentligt i natt, tror att mycket av dagens ojämna humör beror på trötthet och att jag sovit så dåligt inatt, det är pinsamt hur mycket min kropp reagerar på det.

@Qelina Ja så är det nog! Dricker helst inte lightläsk för det går inte så bra ihop med min mage. Blev iallafall bättre sen som tur var :).

@Wega Haha :p tack! För mig känns det inte som något speciellt men det är väl för att jag faktiskt gillar det ;) Men tror det är för att det är trevlig utsikt med. Hade nog inte känts lika kul om dom stod i en mörk källare :)

Sista konditionspasset för den här veckan resulterade i 2,5 mil på cykel och 2 km löpning på en timme! Gick direkt från det ena till det andra och efteråt kändes det jättebra!! Åkte sedan ut till stallet direkt. Och fick för mig att klippa Vera (fåret) med kökssaxen. Det var dumt. Nu är hon ful :(

Alltså ibland vill jag bara strypa anorexin och ta död på den:banghead:. Jag hade varit ute och gått 195 minuter idag men när jag kom hem på kvällen och bytte till pyjamasbyxor var jag inte nöjd, ångesten gnagde inom mig och jag fick det inte att sluta, så jag drog på ett par regnbyxor över pyjamasbyxorna och gick ut på ytterligare en promenad. Ingen lång utan bara 10 minuter så att det blev 205 minuter totalt men jag önskar så starkt att jag inte skulle behöva göra sådana saker för att min hjärna får för sig saker, som idag var tvånget att jag var tvungen att gå minst 200 minuter. Försökte utmana mig på näst sista promenaden och gå lite kortare men det höll ju inte så länge eftersom jag typ direkt efter gick ut igen.

Annars har det varit en trevlig dag, fullt upp, promenad med mamma, möte på psyk och promenad med en kompis på eftermiddagen som blev rätt så lång, jag gick hemifrån tjugo över fyra och kom hem tjugo över sex men jag räknar inte all den promenadtiden som motion för hennes hund stannade då och då och gick långsammare än vad jag och vovven gör så jag räknade bort lite på tiden.

Nya tag imorgon, det kommer nog inte hinna bli 200 minuter promenad för jag har en del att fixa med men promenader kommer det ju absolut bli. Känns som att det verkligen behövs för jag känner mig som en växande fettklump.:yuck:

Sista konditionspasset för den här veckan resulterade i 2,5 mil på cykel och 2 km löpning på en timme! Gick direkt från det ena till det andra och efteråt kändes det jättebra!! Åkte sedan ut till stallet direkt. Och fick för mig att klippa Vera (fåret) med kökssaxen. Det var dumt. Nu är hon ful :(
Bild på odjuret? Vore kul att se :D Du kämpar på så bra, proverna kommer gå galant!

@Qelina

Igår kom jag att tänka på en metod jag använde under en längre tid för ett antal år sedan när jag brottades med svår ångest och depression. Kanske skulle den metoden kunna bli ett verktyg i din verktygslåda.

Det hela är mycket enkelt, det handlar om att hela tiden ha tillgång till saker som man VET som man kan använda sig av för att motverka det som kroppen och hjärnan TROR. Tillgången ska vara fysisk, dvs ett papper där det man vet står nedskrivet, ingen dataskärm eller liknande.

På mitt papper stod det saker som:

- Jag VET att ångesten inte kan skada mig. Den gör fysiskt ont, men den orsakar inte fysisk skada.
- Jag VET att min mamma älskade mig trots att jag var en väldigt jobbig tonåring.
- Jag VET att det inte var ett straff från universum att mamma dog.
- Jag VET att jag inte är en dålig människa bara för att jag var en jobbig tonåring.
- Jag VET att jag inte är misslyckad bara för att jag inte klarat gymnasiet.
- Och så vidare...

I ditt fall skulle listan kunna bygga på saker som:

- Jag VET att jag inte är en lat människa, jag både rör mig och pluggar och har hund.
- Jag VET att vågen kan svänga fram och tillbaka på grund av saker som vätskebalans och [fyll på med mer fakta om kroppen, vi har pratat om det där förut].
- Jag VET att 400 gram hit eller dit inte syns på kroppen.
- Jag VET att 10 minuters mindre promenadtid inte orsakar en viktuppgång eftersom energiåtgången vid 10 minuters promenad är mycket, mycket liten.
- Jag VET att en extra brödbit inte orsakar en viktuppgång eftersom en brödbit extra inte gör att jag hamnar på energiöverskott.
- Jag VET att om jag tränar när jag har ont så bryter jag ner kroppen.
- Jag VET att min medicin gör att jag binder vätska och det visar sig på vågen.
- Jag VET att viktuppgång inte är detsamma som att jag får mer fett på kroppen. Kroppen bygger också muskler, tätar till skelettet, skapar mer blod osv.
- Jag VET att vi har fem meter tarm i kroppen och innehållet påverkar vikten.
- Och så vidare...

Förstår du vad jag är ute efter? Du frågar ofta om saker liknande de ovan, du vill ha bekräftelse från oss att det är på ett visst sätt fast du redan vet. Du behöver pränta in den där vetskapen i DIN hjärna så att den kan åtminstone vinna ett litet slag mot sjukdomen.

Som sagt, det är bara ett förslag, slit det med hälsan eller släng det i runda arkivet, men det hjälpte mig så jag tänkte i alla fall dela med mig. :)

Du är så himla, himla bra!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 378
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 627
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar