Beach 2015, del 3

Ni har så klart rätt, @zassoo och @Qelina. Det jobbigaste i det här är att vissa delar av det här (jag vill inte riktigt gå in på vad det är i och med att det är ett stort forum) är rent praktiska grejer som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna lösa om det inte blir så som jag hade planerat, och jag verkligen h.a.t.a.r. att inte ha koll på hur den närmaste tiden kommer se ut. Det som är rent emotionellt får jag däremot försöka lära mig att tänka som ni säger, att jag ändå inte kan göra någonting åt det. :)

Det blev i alla fall 5,5 km powerwalk, och återigen tur med vädret. :up:
Sånt är jobbigt, jag förstår verkligen vad du menar med det här med att inte själv kunna bestämma över hur man vill leva sitt liv och att känna att det inte är man själv som styr. Och att ha svårt att få ihop vardagen om man måste anpassa sig efter vad andra bestämmer. Klurigt det där, går det inte att påverka på något sätt? Att du pratar med dom som det berör?

Det här är väl inte precis samma sak men jag kom på ett exempel på när jag har upplevt och känt liknande och det är de gånger när jag varit tvångsinlagd på psyk och alla bestämmer saker över huvudet på mig och styr hela min vardag och liv, att inte ens få gå på toa när man vill, inte få gå ut, träffa vänner och familj, ta hand om sin hund, äta vad man vill, ha på sig vilka kläder man vill, när man ska bli utskriven och få åka hem osv osv. Kanske ganska extremt exempel men det är en del av min vardag, eller var i alla fall.

Gårdagen blev ju ganska mycket promenader, ca 3,5 timmar.Idag kommer det inte bli lika mycket men måste acceptera det och äta i alla fall. Så svårt.

Är så splittrad till hösten, jag vill ju leva ett vanligt liv som alla andra och komma igång med mina studier till psykolog som är min plan. Men ingen utom jag verkar tycka det är någon bra idé att börja redan i höst. De tycker jag ska arbetsträna ett år så som jag tänkt från början. Men jag vill ju vara vanlig, leva ett vanligt liv och jag vill inte bli för gammal när jag börjar plugga. Samtidigt är jag ju inte helt stabil nu och vet att jag kanske behöver lite mer tid på mig att läka och bli stabil. Men tänk om jag inte blir mer redo än så här? Jag kanske aldrig kommer klara av det bättre än nu? Jag kommer ju alltid ha vissa problem, men tänkt om det inte blir bättre alls? Orolig för framtiden :crazy:

Vad härligt! Kul att du mår bättre! Gick det bra på träningen?

Nä, det gick rätt dåligt faktiskt :p
Gjorde Turkish Get Ups, för första gången. Och det sög jag på :p
Men, det är bara att ta nya tag och köra på igen. Har ju något att öva på, helt klart. :p
Mår bra nu iaf, vilket är skönt! :)

Kl

Nu ska jag på ölprovning med en fin vän, sen ska vi vidare och dricka mer öl och käka hamburgare på favoritstället. Vilken lördag alltså! :love:

Gårdagen blev ju ganska mycket promenader, ca 3,5 timmar.Idag kommer det inte bli lika mycket men måste acceptera det och äta i alla fall. Så svårt.

Är så splittrad till hösten, jag vill ju leva ett vanligt liv som alla andra och komma igång med mina studier till psykolog som är min plan. Men ingen utom jag verkar tycka det är någon bra idé att börja redan i höst. De tycker jag ska arbetsträna ett år så som jag tänkt från början. Men jag vill ju vara vanlig, leva ett vanligt liv och jag vill inte bli för gammal när jag börjar plugga. Samtidigt är jag ju inte helt stabil nu och vet att jag kanske behöver lite mer tid på mig att läka och bli stabil. Men tänk om jag inte blir mer redo än så här? Jag kanske aldrig kommer klara av det bättre än nu? Jag kommer ju alltid ha vissa problem, men tänkt om det inte blir bättre alls? Orolig för framtiden :crazy:

Gammal-schmammal, jag började studera året jag fyllde 29.

Jämför studierna du genomför nu med hur du tror att det är att studera på universitetet. Hur ser en typisk dag ut nu och hur ser en typisk dag ut på universitetet? Sök fram gamla scheman för första terminen på psykologprogrammet (t.ex. här kan du se första månaderna på Lunds psykologprogram och här kan du se ännu mer) och fundera över hur du rent praktiskt ska kunna genomföra studierna.

Som jag förstått det har du numer träffar i skolan rätt så sällan och att gå utan mat någon enstaka dag då och då klarar de flesta, men du kommer ha perioder då du har två, tre eller rent av fem dagar i veckan då du är i skolan från t.ex. 10 till 16 och om du inte äter kommer du troligtvis inte klara av dina studier. Din hjärna kommer inte ha energi nog att bearbeta den information som du formligen kommer att bombas av och resultaten kommer att bli därefter. Att sitta på föreläsningar i sex timmar eller först fyra timmar föreläsning och sedan två timmar seminarium dag ut och dag in och däremellan lägga massor med tid på läsning, förberedelser, grupparbeten, övningsuppgifter etc kräver att hjärnan får massor med energi att arbeta med.

Hur ska du klara av att kanske inte ha tid att gå 3,5 timmar varje dag? De flesta som har en heltidssysselsättning skulle inte hinna med att röra sig så mycket som du gör ens om de skulle vilja, dygnet har inte nog med timmar om man ska jobba/studera heltid, resa till/från jobbet/skolan, sova, ha lite socialt liv, ta hand om hushåll, ta hand om djur etc.

Jag säger inte allt det här för att vara taskig utan jag vill att du ska ta dig en allvarlig funderare på hur du ska klara av den kraftiga förändring som heltidsstudier på ett så tufft program som psykologprogrammet faktiskt innebär. Du kommer inte kunna fortsätta leva ditt liv som du gör om du ska klara studierna med bra resultat, det är den hårda sanningen. Jag tror det är det folk menar när de säger att det kan vara förhastat att börja redan till hösten.

För faktum är att om du börjar studera och det går åt fanders pga sjukdomen så är det tufft att ta igen missade högskolepoäng. En missad kurs kanske inte kan göras igen förrän året efter och är det en spärrkurs du missat får du inte gå vidare i utbildningen. Utöver det så kommer ju den ekonomiska biten; CSN är rätt så fyrkantiga att ha och göra med och det är inte roligt att åka på återkrav eller inte få vidare studiemedel pga missade poäng.

Så, som sagt, ta en funderare på hur de faktiska förutsättningarna ser ut i ditt liv nu och hur de kan se ut på universitetet och försök göra en objektiv bedömning om det är görbart eller inte.

Blev 1 timme på ct:n imorse och nu är jag verkligen slutkörd. Lite stallarbete på det också. Ska återställa mig med massor med lasagne om en liten stund och imorgon blir det vilodag! :)

Nä, det gick rätt dåligt faktiskt :p
Gjorde Turkish Get Ups, för första gången. Och det sög jag på :p
Men, det är bara att ta nya tag och köra på igen. Har ju något att öva på, helt klart. :p
Mår bra nu iaf, vilket är skönt! :)

Kl

Nu ska jag på ölprovning med en fin vän, sen ska vi vidare och dricka mer öl och käka hamburgare på favoritstället. Vilken lördag alltså! :love:
Vad är Turkish get ups? Kanske inte var så konstigt om det inte gick bra när du varit sjuk ett tag? Eller var det för att det var svåra grejer ni gjorde?

Verkligen noll energi och motivation idag. Lyckades åtminstone ta mig till gymmet, men väl där blev det inte mycket gjort. Gjorde ett par övningar men utan kraft eller energi så beslutade mig faktiskt för att gå hem istället. Revange i morgon eller på måndag!

@Tassetass Det är de där sakerna jag också funderar på. Som det är nu kan jag ju plugga när jag vill och har energi.Så vissa dagar blir det massor och andra inget vilket beror på att jag är så sjukt effektiv när jag väl pluggar så jag är klar först av alla i klassen med i princip allt. Sen är jag oftast seg på morgonen av alla mediciner så jag föredrar att plugga på eftermiddagen eller kvällen. Pluggar ibland på förmiddagen men inte lika ofta. Obligatoriska träffar har vi bara varannan månad. Så det är väldigt fritt, vi har en hel del deadlines och grupparbete på internet men det är ju ingen exakt tid utan man har en eller ett par dagar på sig att skriva i grupperna.

Just nu läser jag 50% och ibland är det mindre jobb än det men vissa moment är som heltid. Men jag vet att det skulle bli mycket mer plugg på psykologprogrammet och även om det är PBL och mycket eget på universitetet där jag tänker gå så måste man anpassa sig efter gruppen och det kommer ju definitivt bli mycket mer lektioner än nu... Men samtidigt verkar det så intressant allt det som de läser.

Men det är ju det här med allt runtomkring, mina depressioner kommer ju hela tiden och ett par gånger per år blir de rejält djupa och jag har då blivit inlagd på sjukhus. Där hoppas jag att Litiumet ska hinna få effekt men det kan ta ett år. Sen måste jag fixa med hundvakt, lära mig att stå ut med att inte kunna hålla alla mina rutiner och ritualer, klara av maten, att inte promenera när jag brukar, två timmars restid varje dag och allt sånt. Så det är en hel del. Just nu kan jag ju bara äta hemma, i vissa kläder, med vissa bestick och skålar, det måste vara lugnt omkring mig och viss mat och vissa tider. Så där har jag mycket att jobba på.

Kanske har jag inget att förlora på att vänta ett år? Jag kanske hittar en jätte bra plats att arbetsträna på som ger mig mycket och som gör att jag kan komma igång på ett lugnt sätt och slipper fixa hundvakt och allt sådant och som ger Litiumet tid att börja verka och få mig mer stabil. Och jag är ju i en ganska dålig fas med ätstörningen, de tankarna tar ju upp på tok för mycket tid och kraft. Men då tänker jag att det kanske blir bättre om jag pluggar och har annat att tänka på men sjukdomen försvinner ju inte bara. Men jag har ju drömmen om att må bra i höst och då kanske jag ångrar att jag inte började plugga....

Igår hade jag och mina underbara kollegor superfredag, vi började morgonen med ett kombinerat jympa- och zumbapass (en kollega är instruktör på friskis och den andra har kört zumba flera år) och sen fortsatte vi med after work på boda borg :D
Jag har precis varit ute med vovven och sprungit 5 km och nu ska jag iväg och rida pålle i det fina vårvädret och sen avsluta dagen med inflyttningsfest hos en kompis. Life is good :banana:

Hjälp vad ni skriver! Helt hopplöst att halka efter, försöker läsa ikapp men det går sådär.

Jag jobbar som en tok för tillfället (kör 8,9,7 och sen 10 dar i sträck en period nu) men försöker få till lite goda vanor ändå. Har börjat göra smoothies varje dag till frukost, både gott och nyttigt! Lite mer "riktig" näring i än typ vitt bröd med ost. Blir lite för mycket socker på kvällarna när jag jobbat för mycket dock.
Igår var jag och sambon ute och cyklade en dryg timme. Fantastiskt fina skogsvägar, en helt ny runda jag undrar hur jag missat tidigare. Längs massa stall, så jag blev ju mer än lagom ridsugen. Yoga ikväll, imorgon ska jag försöka få till ett första pass på nya gymmet! :banana:

Har förresten varit hos naprapaten också som fortsätter hitta massa spänningar i min axel som gav upp i vintras. Känns bra nu, men lite förbyggande massage etc kommer det nog bli framöver. Lite orolig över förslitningar pga jobb :/

Längesen jag svarade här..
Jag har kastat min våg här hemma. Står stadigt på 77-78 kg och för en gångs skull så känner jag mig nöjd där. Har en helt annan energi nu än när jag låg på runt 70 kg.
Däremot gillar inte viktväktarna det. Men den största ångesten berodde på just det, måste böta när jag är där då jag inte längre är inom målvikt. Så jag går inte dit längre. Så mår mycket bättre nu och ångesten har lugnat ner sig.
Kör på med Crossfit nu.
Körde 1 timme i Crossfit-boxen igår. Sista 15 min körde vi på en WOD, Workout of the day. 10 overjump Box, 10 deadlift 50 kg, 10 lateral burpees följt av 100 meter löpning. 5 varv skulle hinnas med. Hann precis 4 varv innan tiden var slut. Pulsen har nog aldrig varit så hög och jag har nog aldrig svettats så mycket i hela mitt liv. Kroppen är död idag men fan va roligt det är.
Kör mycket lyftteknik åxå, alltså.. Varför var de ingen som berättade om Crossfit tidigare?

Klurigt det där, går det inte att påverka på något sätt? Att du pratar med dom som det berör?

Det tråkiga i kråksången är att jag får andrahandsinformation från en annan person i det här fallet som av olika skäl inte visste så där jättemycket igår, och dessutom var ganska upprörd, men givetvis ska jag börja i den änden. Måste bara prata igenom det här med personen som informerade mig i lite lugnare miljö först, gärna när vi träffas eftersom min telefonskräck gör att jag glömmer hälften när jag pratar i telefon. Tyvärr tror jag problemet är ganska svårlöst som läget är nu, men jag behöver nog mer info innan jag riktigt kan tänka över det hela och vad jag kan göra.

Angående dina studiefunderingar, Tassen skriver som vanligt en massa kloka saker. Och visst är du 27 (årgång -88)? Du är ju inte direkt lastgammal. När jag började plugga på mitt kandidatprogram var jag utan tvekan yngst i gruppen, och då var jag 21. Sen var det en tjej som var 24, en som var 25 och resten var en bra bit över 30 redan då. Och de pluggade samtidigt som de hade småbarn hemma. Alla vet inte vad de vill bli när de är 19, och alla börjar inte plugga då heller, det är det som är det fina med högskolestudier, man behöver inte känna sig som en fossil i gruppen bara för att man fyllt 30. :)

Jag har bara lämnat huset en gång idag för en liten morgonpromenad, tveksamt om jag går utanför dörren igen förrän imorgon :D

Startade dagen med proteinpannkakor as usual, sov riktigt bra för första gången på länge. Skönt att vara utvilad, men jag lyckas alltid dra på mig lite lätt huvudvärk när jag sover längre än åtta timmar, konstigt fenomen.

IMG_20150411_120506%201_zpsbr1dt0pt.jpg

Lunch blev linssoppa med hembakat bröd (med massa smör såklart :d). Minuspoäng för färdigköpt soppa, imorgon ska jag ta tag i att göra egen, har sagt det hur länge som helst nu

IMG_20150411_155339-2_zpszrqsxprx.jpg

Verkligen noll energi och motivation idag. Lyckades åtminstone ta mig till gymmet, men väl där blev det inte mycket gjort. Gjorde ett par övningar men utan kraft eller energi så beslutade mig faktiskt för att gå hem istället. Revange i morgon eller på måndag!
Låter som ett bra beslut att gå hem om varken motivationen eller kraften fanns där. Det ska ju ge något att träna, både fysiskt och psykiskt.

Åh, börjar redan stressa upp mig för veckan som kommer. Det är ganska mycket inplanerat och mycket socialt och så måste jag ta tag i hundens träning för på lördag startar vi vår första officiella tävling men jag har inte lagt ner så jätte mycket på den träningen utan började typ nu i veckan och tränar lite när vi är ute och går. Så jag går liksom aldrig ut bara för att träna men vi tränar under tiden vi är ute och det borde väl väga lika tungt? Men jag har ingen möjlighet att bygga banor så jag hittar på lite själv bara. Nåja, får se på lördag om det räcker eller om jag måste träna ännu mer till nästa tävling, har bara haft så mycket i huvudet med plugget och inte känt någon jätte stark träningsglädje. Det är kul när vi väl gör det men jag har bara inte orkat.

Längesen jag svarade här..
Jag har kastat min våg här hemma. Står stadigt på 77-78 kg och för en gångs skull så känner jag mig nöjd där. Har en helt annan energi nu än när jag låg på runt 70 kg.
Däremot gillar inte viktväktarna det. Men den största ångesten berodde på just det, måste böta när jag är där då jag inte längre är inom målvikt. Så jag går inte dit längre. Så mår mycket bättre nu och ångesten har lugnat ner sig.
Kör på med Crossfit nu.
Körde 1 timme i Crossfit-boxen igår. Sista 15 min körde vi på en WOD, Workout of the day. 10 overjump Box, 10 deadlift 50 kg, 10 lateral burpees följt av 100 meter löpning. 5 varv skulle hinnas med. Hann precis 4 varv innan tiden var slut. Pulsen har nog aldrig varit så hög och jag har nog aldrig svettats så mycket i hela mitt liv. Kroppen är död idag men fan va roligt det är.
Kör mycket lyftteknik åxå, alltså.. Varför var de ingen som berättade om Crossfit tidigare?
Böta? Hur och varför?

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 378
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 627
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar