Beach 2015, del 3

Kul med skattjakt :D

Jag funkar också bäst på morgonen :) Eller fram till lunch i alla fall. Efter lunch är det betydligt svårare oftast, därför börjar jag hellre tidigare och får undan det mesta innan lunch.

Lunchpromenad (en kortis bara!) är toppen för att få upp energi till eftermiddagen. :up: Speciellt nu när det är mer sol och mindre pina att gå utanför dörren! Själv föredrar jag att byta miljö så jag inte äter där jag pluggar, eller som sagt går ut en sväng. Det blir lättare att ta en riktig lunchpaus då där man rensar hjärnan, tänker på annat, och så orkar man mer även efter lunch.

@Emtherlia, Mina planer för våren är väl ganska flytande. Jag vill fortsätta komma ut på powerwalks/träning som är utanför stallet tre dagar i veckan, och jag hoppas att jag kommer kunna byta åtminstone ett av de passen mot jogging så småningom. Annars handlar mina mål nästan uteslutande om ponnyhästen. Få ordentlig ordning på utritterna (går bra nu när vi har sällskap, så planen är att det ska fungera lika bra att rida ut själva, även längre rundor), och kanske, kanske, kanske komma i en så bra form att vi skulle kunna starta ett extremt basic dressyrprogram. Där är det framför allt galoppen/galoppfattningarna vi/hästen behöver träna på, för min del handlar det om styrka i överkroppen för att sitta upprätt och mindre bananlikt, få ordning på hälarna och få ordning på mina händer. Det kändes inte som att det var lika mycket krav på min sits när jag tävlade hoppning. :p Men om vi inte rider ett dressyrprogram (antingen "riktig" tävling eller en programridning) förrän till hösten gör det ingenting, det får ta den tid det tar.

Gah vad det här med "jobb och utvecklingsgarantin" är frustrerande! Nu har jag skaffat barnvakt och ska uggla här i tre timmar med "eget arbete" på gruppträff. Inte ens något organiserat utan vi sitter typ 25 pers i en datasal och förväntas prestera något vettigt. Jag hatar det! Jag vill sitta hemma med min dator så att jag har koll på vad jag gör och får lugn och ro! :mad: :down:
Är det något arbetsförmedlingen ordnar? Hur ofta måste du vara sär och hur länge är det som det kommer pågå? Ska du söka jobb eller vad är det för arbete som ni gör?

Är det något arbetsförmedlingen ordnar? Hur ofta måste du vara sär och hur länge är det som det kommer pågå? Ska du söka jobb eller vad är det för arbete som ni gör?
Jopp, det är via af. Måste vara där 8 h/v för att få aktivitetsstöd. Det ska tydligen förbättra mitt jobbsökande, men på en månad hittills har det inte gett ett dugg. Hade det inte varit för att jag blir av med min sgi hade jag skitit i allt och levt på min pension!

Dagen idag har varit kaos. Och mina planer kraschlandade totalt, de ligger i gruset nu. Jag har fortfarande lite ont i halsen, men inte värre än igår och ridning tänkte jag inte skulle vara någon fara, så jag skulle egentligen ridit ut med medryttaren och den andra hästägaren nu i eftermiddag. Skulle bara upp på affärn och hämta ut ett bokpaket till skolan först. Tack, tack, tack till den gud jag inte tror på, så följde min bror med, för när vi kommer ut från affärn startar inte min bil. Alls. Jag kände för att börja gråta. Givetvis hade ingen av oss mobilerna med oss heller, så vi kunde inte ringa mormor och be henne hämta oss (den enda som är hemma och har körkort/bil i och med att brorsan också står där på parkeringen, annars stod ju hans bil kvar hemma). Mormor har skällt på oss för att vi aldrig tar med oss mobilerna, och jag brukar vara rätt bra på att ha den med mig, men just idag laddade den så jag hade bara skrivit upp numret på avin på en lapp. Tja, än en gång fick hon rätt, hon brukar ha det. :o

Kom en snäll kille i alla fall och erbjöd oss skjuts hem, och jag hade nog inte vågat tacka ja om inte brorsan var med (fostrad som man är i att inte hoppa in i främmande bilar med främmande män... :angel:), så hem kom vi ju. Men nu står min bil kvar där, det är inte tillräckligt med bensin på hans för att jag ska ta mig till stallet utan får vänta in pappa, och ridningen är ju bara att glömma. Min lediga vecka känns som att den blir väldigt, väldigt utnyttjad till roliga saker, not.

Alltså åh vad min dag startade bra :banana: Bestämde mig för att ta en av veckans löprundor idag, hade lagt fram kläderna redan igår så det var bara att ta på sig, äta favorit frukosten (gröt med massor av kanel och lite pistagedryck som jag tycker passar utmärkt till gröt,mums:d) och sen ge sig iväg på en runda. Vovven var med på noterna och var jätte duktig, inget segande alls utan jag märkte inte ens att han var med mig för han hängde på så bra. Min duktiga, fina lilla vän:heart

Och jag gjorde mitt årsbästa på alla sätt och vis:bump: Jag sprang snabbare, längre sträcka och längre tid och blev inte alls trött. Idag sprang jag 30 minuter och igår sprang jag 25 minuter. Jag kände ingen skillnad alls i trötthet, snarare mindre trött idag.

Sen hem och fortsätta med tvättande av kläder och trimmande av hunden och packande av saker till morgondagens resa till huvudstaden. Torsdag och fredag ska jag nämligen till min skola och ha två intensiva dagar med lektioner hela dagarna och på torsdag långt in på kvällen. Man är rejält trött på sista lektionen.

Jopp, det är via af. Måste vara där 8 h/v för att få aktivitetsstöd. Det ska tydligen förbättra mitt jobbsökande, men på en månad hittills har det inte gett ett dugg. Hade det inte varit för att jag blir av med min sgi hade jag skitit i allt och levt på min pension!
Vad är sgi?

Mina mål för våren
  • Gå rallylydnadskurs med min hund, fortsättningsklassen
  • Börja tävla med hunden
  • Springa 3 gånger/vecka, om det krisar och jag inte hinner så minst 2 gånger iaf
  • Promenera minst 120-140 minuter/dag, blir det mer är det en bonus men jag ska inte tvinga mig ut för att komma upp i 3 timmar utan 2-2,5 timmar är ok och ska inte ge ångest.
  • Försöka hålla en stabil vikt
  • Gå klart min utbildning inom journalistik

Sjukpenninggrundande inkomst. Om jag får ett glapp så nollas den och då får jag inga pengar om jag blir sjukskriven.
Aha, men nu är du bara arbetslös och inte sjukskriven några procent? Det där med sjukskrivningar och arbetslöshet och att ha med FK eller arbetsförmedlingen att göra är inte helt lätt. Jag hamnade i något projekt som AF, FK och kommunen drev för flera år sedan som de kallade "Nya spår" som var bland det mest värdelösa jag gjort i hela mitt liv men jag kunde inte gå klart den. Först blev jag hypoman och var helt speedad men sen kraschade jag i en depression. Men kan säga att det inte var något viktigt jag gick miste om. Helt sjukt att de liksom "tvingar" en till dessa värdelösa saker. Alla utom jag gick bara där för att de ville få ett papper på att de aldrig med skulle kunna jobba. Men jag ville ju vidare ut i livet. Men fick tillbringa tid med ordlekar, filmer, föreläsningar om helt meningslösa saker, tester, gruppsamtal osv. Jag var bara typ 23 år och dom sa till mig att jag är så sjuk så jag kommer aldrig kunna arbeta eller plugga. Kul att höra när man är i den åldern och bara vill bli frisk och fri och kunna leva som alla andra...

I juni är jag tillbaka på min aktivitetsersättning och tanken är att jag ska börja arbetsträna framöver.Jag hoppas på lite sommarlov men det avgör ju inte jag. Men jag hoppas på lite ledigt efter skolan så jag kan njuta lite av sommaren iaf några veckor. Som det känns just nu är jag inte redo än för att börja arbetsträna redan i juni. Är så rädd att bli tvingad att börja jobba på något ställe som för mig känns värdelöst. Men ska inte ta ut allt i förskott, får ge det en chans.

@cherie inte alls tråkiga mål! Jag har själv haft liknande :D nu känner jag dock jag borde ha något mer specifikt, typ som ditt viktmål (vitkål enligt min iPad) fast träningsmässigt eller nåt:p

Och vad får ni för belöningar när ni nått era mål?
Belöningar-inga! Kanske säger en del om min syn på mig själv, ska klura ut några! Belöning för viktnedgång har jag faktiskt haft förut.

@Qelina - jag är arbetslös heltid. Men jobbar gärna deltid, fast skulle jag vara arbetslös deltid så skulle det bli ännu struligare. Väntar på ett besked efter en intervju nu, vågar knappt hoppas! Men det vore så skönt att slippa den här skiten! Går hellre på a-kassa igen!

Var ute och gick 75 minuter på eftermiddagen med en ny kompis, det var mycket trevligt! Ikväll blir det bara en kort sväng för att lugna ångesten och för att jag måste gå och posta ett brev för jag har ingen hund ikväll. Hunden ska åka till mina föräldrar ikväll för jag ska ju till skolan imorgon och då går jag upp 05:15 på morgonen så det är lättast att lämna honom redan ikväll. Men jag tycker det är jätte jobbigt att inte ha honom hos mig, det känns verkligen tomt utan honom och han brukar ju lugna ner min ångest.

Idag kommer det bli 100 minuter promenad+30 minuter löpning.

Nu fryser jag något enormt, nästan så pass att jag skakar, sitter med fyra lager tröjor, 5 filtar varav ett är en elfilt och ändå fryser jag! Det är egentligen inget konstigt i min värld att frysa för det gör jag alltid men idag är det så att jag funderar på att gå och hämta vantar fast jag är inomhus. Det började efter att jag sprungit, jag blev varm och skön när jag sprang men sen efteråt började jag frysa och sen har inget kunnat göra mig varm på hela dagen. Hänger det ihop med träningen? Fryser ni efter att ni sprungit?

Jag har haft en bra dag idag, nu på kvällen kommer ångesten men jag är nöjd med dagen som varit och jag ska äta mitt kvällsmellis och sätta anorexin på plats.

Tror jag ska hoppa på 30 dagar yoga med Adriene snart. Känner att jag verkligen behöver det, och att det kommer göra mycket både för mitt mående och för min kropp. Och för Crossfiten, inte minst! :D
Finns så mycket där som skulle vara mycket lättare om jag var mer rörlig och med bättre kroppskontroll :p

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 382
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 634
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar