Beach 2015, del 3

Är så inåthelvete trött just nu, haha. 50 min kvar, sen får jag gå hem!! :D

Men funderade på en grej. Jag får värk i knäna VARJE gång jag når denna nivå av trötthet. Någon som har en idé av vad det kan bero på? Känns nästan som växtvärk och blir lite bättre om jag promenerar ordentligt eller skakar med benen :o @cili kanske har någon idé? :)

Efter sommaren har jag 2 år kvar så det är en bit till mål :)

Puh, jag har lika långt kvar... När folk börjar fråga "Men du är ju klar snart, eller hur?" och så bara "Näe jag har TVÅ ÅR kvar..." O_o Haha. Enorm skoltrötthet såhär mitt i, innan man ser ljuset i tunneln :p Känns som att jag har pluggat i evigheters evigheter.

Det är väl lika bra att jag hoppar in här igen nu när jag väl har börjat ;) Igår 30 min morgonpromenad och 35 min yoga, idag har jag börjat dagen med 35 min promenad (i solen :love:) och sen i eftermiddag när jag pluggat klart funderar jag på att våga mig ut och springa igen för första gången på hur länge som helst. Kosten är sådär men jag försöker fokusera på att äta regelbundet bara, resten tar vi sen.

@zassoo Åh nej, det verkar jobbigt för dig att vara så skoltrött. Tycker man har kunnat utläsa det utifrån vad du skrivit tidigare också. Jag upplever att många som studerar längre utbildningar känner så efter ett tag. Hur lång är utbildningen totalt, är den också 5 år?

Jag känner tvärtemot vad många andra känner, jag älskar mitt liv just nu och skulle kunna pausa det. Jag har nog aldrig vantrivs med att plugga, men jag håller mina studier som ett arbete också så det kanske är därför. Men som idag... Jag ligger och läser en jättebra, intressant bok om känslor och imorgon ska jag träffa min klient igen. Bara för en halvtimma sedan låg jag och log i soffan över hur underbart det är att få syssla och läsa om något som jag tycker är så himla spännande och intressant. Men just nu ligger jag i fas med studierna, det är ju inte riktigt samma känsla när allt hänger över en, men samtidigt kan jag oftast finna distans till det ändå :) I mitt framtida yrke kan det vara jäkligt tufft och stressigt och jag tror verkligen att jag kommer längta tillbaka till studierna emellanåt, så jag försöker ta till vara på och njuta av varenda stund som finns just nu. Jag är helt ärligt lite rädd för att yrkeslivet som står framför mig - det känns mycket mer osäkert, tufft och svårt än tillvaron som jag har nu där jag har kontroll på allt. Inte så sunt skulle jag säga, standard är väl att man ska längta bort från studierna. Jag känner snarare ledsnad över att jag bara har två år kvar... Att tiden har gått så fort, och att den aldrig mer kommer tillbaka...

Jaaa! :bump:

(låter för övrigt som en ypperlig dag tycker jag! Satsa på att ge dig ut på en powerwalk i eftermiddag och lägg in så mycket löpning som du vill och som känns bra kanske? Allt från 100 m till 1 km räknas, glöm inte det!)

Ja jag tänkte göra något sådant! Bara ut lite kravlöst och känna på benen. :)

Vad kul! Hur trivs du?

Efter sommaren har jag 2 år kvar så det är en bit till mål :)

Trivs mycket bra med att jobba istället för att plugga. :) Det var dags nu, hade varit i skolbänken alldeles för länge! Dock finns det ju vissa tidsbegränsningar nu som jag sällan led av när jag pluggade. :p

Puh, jag har lika långt kvar... När folk börjar fråga "Men du är ju klar snart, eller hur?" och så bara "Näe jag har TVÅ ÅR kvar..." O_o Haha. Enorm skoltrötthet såhär mitt i, innan man ser ljuset i tunneln :p Känns som att jag har pluggat i evigheters evigheter.

Tror du kommer få en uppåtkurva när du känner vad mycket du kan och vad långt du kommit jämfört med de som precis börjar läsa, och kanske många andra som är aktiva inom din bransch. :) Och när man inser vad mycket grundkunskap man har som gör de avancerade kurserna mer förståeliga!

@zassoo Åh nej, det verkar jobbigt för dig att vara så skoltrött. Tycker man har kunnat utläsa det utifrån vad du skrivit tidigare också. Jag upplever att många som studerar längre utbildningar känner så efter ett tag. Hur lång är utbildningen totalt, är den också 5 år?

Jag känner tvärtemot vad många andra känner, jag älskar mitt liv just nu och skulle kunna pausa det. Jag har nog aldrig vantrivs med att plugga, men jag håller mina studier som ett arbete också så det kanske är därför. Men som idag... Jag ligger och läser en jättebra, intressant bok om känslor och imorgon ska jag träffa min klient igen. Bara för en halvtimma sedan låg jag och log i soffan över hur underbart det är att få syssla och läsa om något som jag tycker är så himla spännande och intressant. Men just nu ligger jag i fas med studierna, det är ju inte riktigt samma känsla när allt hänger över en, men samtidigt kan jag oftast finna distans till det ändå :) I mitt framtida yrke kan det vara jäkligt tufft och stressigt och jag tror verkligen att jag kommer längta tillbaka till studierna emellanåt, så jag försöker ta till vara på och njuta av varenda stund som finns just nu. Jag är helt ärligt lite rädd för att yrkeslivet som står framför mig - det känns mycket mer osäkert, tufft och svårt än tillvaron som jag har nu där jag har kontroll på allt. Inte så sunt skulle jag säga, standard är väl att man ska längta bort från studierna. Jag känner snarare ledsnad över att jag bara har två år kvar... Att tiden har gått så fort, och att den aldrig mer kommer tillbaka...

Utbildningen är 4,5 år men jag planerar att lägga till ett halvår för att kunna ta ut en master (och för att få plats med fler intressanta kurser). Dessförinnan läste jag ju ett basår så det kommer bli 6 år totalt. Jag tror inte man ska underskatta hur tufft det är att läsa en lång utbildning.

Vad skönt det låter att trivas så bra! Just det där med att ha studierna som ett arbete ska jag nu göra ytterligare ett försök med för jag tror det är jättebra. En sak jag lider mycket av är nämligen att jag aldrig känner att jag kan vara ledig, att jag alltid har något som hänger över mig som måste göras. Men pluggar jag ordentligt i veckorna så kan jag ta helgerna ledigt och det vore ju fantastiskt. Så planen är nu 6-8 timmars plugg (inklusive föreläsningar mm såklart) måndag-fredag och ledig lördag-söndag. Kan jag hålla det så ökar nog min livskvalitet tror jag :D Att jag får en skarpare avgränsning mellan arbete och ledighet.

Åh vad härligt det låter, och njut på! Däremot tror jag att det är rätt vanligt att vara osäker på framtiden och tycka att den känns lite läskig just för att man inte vet hur livet kommer att se ut. Men jag tror att du kommer att hitta andra saker att kunna glädjas och njut av när du börjar jobba, även om det blir stressigt och tufft, särskilt som du är så intresserad av det du gör. Studietiden är alltid speciell och jag minns tillbaka till den med värme, men hade ändå inte velat gå tillbaka, var sak har sin tid typ :)

Tror du kommer få en uppåtkurva när du känner vad mycket du kan och vad långt du kommit jämfört med de som precis börjar läsa, och kanske många andra som är aktiva inom din bransch. :) Och när man inser vad mycket grundkunskap man har som gör de avancerade kurserna mer förståeliga!

Absolut! Det blir ju egentligen roligare och roligare, jag är ju väldigt intresserad egentligen. Det blir också en aning mer motiverande när man förstår att "jaha, var det DÄRFÖR jag var tvungen att plåga mig igenom mikrobiologikursen år 2" när man får användning av kunskaper från de första åren.

Ursäkta tråden för mycket OT :o

Utbildningen är 4,5 år men jag planerar att lägga till ett halvår för att kunna ta ut en master (och för att få plats med fler intressanta kurser). Dessförinnan läste jag ju ett basår så det kommer bli 6 år totalt. Jag tror inte man ska underskatta hur tufft det är att läsa en lång utbildning.

Vad skönt det låter att trivas så bra! Just det där med att ha studierna som ett arbete ska jag nu göra ytterligare ett försök med för jag tror det är jättebra. En sak jag lider mycket av är nämligen att jag aldrig känner att jag kan vara ledig, att jag alltid har något som hänger över mig som måste göras. Men pluggar jag ordentligt i veckorna så kan jag ta helgerna ledigt och det vore ju fantastiskt. Så planen är nu 6-8 timmars plugg (inklusive föreläsningar mm såklart) måndag-fredag och ledig lördag-söndag. Kan jag hålla det så ökar nog min livskvalitet tror jag :D Att jag får en skarpare avgränsning mellan arbete och ledighet.

Att lära sig att sätta gränser och avgränsningar tror jag är viktigt även för yrkeslivet. Typiskt anledning till överstress är ju att man inte kan lämna jobbet på jobbet. Att vara ledig lördag-söndag (helt ledig!) är oerhört viktigt för mig nu med ett stressigt jobb.

ps. Stress är också relaterat till hälsa, och tråden, tycker jag. ;)

Att lära sig att sätta gränser och avgränsningar tror jag är viktigt även för yrkeslivet. Typiskt anledning till överstress är ju att man inte kan lämna jobbet på jobbet. Att vara ledig lördag-söndag (helt ledig!) är oerhört viktigt för mig nu med ett stressigt jobb.

ps. Stress är också relaterat till hälsa, och tråden, tycker jag. ;)

Hrmm... :cautious: Känner mig träffad. Inte konstigt att man nästan går in i väggen med den konstanta stressen. Ska verkligen försöka sätta tydliga gränser mellan arbete och fritid, det kommer nog gynna både min hälsa, mitt studieliv (+ senare arbetsliv) och mitt förhållande...

Nu har jag skaffat en bättre vagn, bara godkännande av dottern kvar så är det bara att knata på sen! :up:

Gjorde för övrigt ett bra cirkelpass igår. Mycket mage och styrka. Kände att jag saknar mina marklyft massor! Men vågar inte riktigt lyfta speciellt tungt utan min pt med. Får försöka få till något ändå tror jag.

Hrmm... :cautious: Känner mig träffad. Inte konstigt att man nästan går in i väggen med den konstanta stressen. Ska verkligen försöka sätta tydliga gränser mellan arbete och fritid, det kommer nog gynna både min hälsa, mitt studieliv (+ senare arbetsliv) och mitt förhållande...

Alltså, det är ju skillnad mot att få en idé, skriva ner den, fundera lite och på det sättet även tänka på jobbet på sin fritid. Ibland kommer snilleblixtarna när man minst anar det. ;) Det är en annan sak att systematiskt arbeta flera timmar utanför ordinariearbetstid - speciellt om du inte får något extra för det! Ingen som tackar dig, inte mer pengar, inte mer tid i tidbanken. Som student får man verkligen ingenting extra för att man gjort jobbet på obekväm arbetstid. Däremot får du mycket tillbaka av dig själv om du har regelbunden tid där du får återhämta dig och ägna dig åt saker du måste hinna med på fritiden samt saker som gör dig glad och ger energi tillbaka. :)

Hur många längder brukar ni motionssimma i en 25 metersbassäbng? Har precis börjat med det, och sist så räknade jag inte, men jag kände inte hur pass trött jag var förrän jag faktiskt klev ur bassängen och mina ben skakade :)

Jag tycker det låter som en jättebra idé för dig, särskilt för att råda bot på det du beskriver som problematiskt (att du alltid har känslan av att någonting hänger över dig) :) Det kommer medföra att du småningom automatiskt kommer betinga (koppla ihop) vardagar mellan vissa klockslag till studier, och automatiskt betinga/koppla ihop kvällar samt helger till fritid (allt annat utom studier). Det kommer inte bara hjälpa dig att fullt ut slappna av när du är ledig, utan kommer också bidra till att det blir enklare att faktiskt fokusera och studera under de tiderna som du betingat med studier. Det går också att betinga särskilda platser (t.ex. bara studera vid ett skrivbord/i skolan/osv) eller särskilda ritualer. Ville bara inflika att din idé är fullt logiskt rent psykologiskt också, det kallas att du sätter dina beteenden under stimuluskontroll ;)

Jag tror jag har sagt det förut, men eftersom jag har tillämpat mina studier som arbete sedan dag ett, så finns det inte i min värld att ens en tanke om plugg skulle komma upp under min fritid. Hoppas du kan komma dit också, det låter som att du skulle kunna må bättre utav det. Håller för övrigt med om att många nog underskattar hur tufft det är att studera heltid under många år!

Åh vad härligt det låter, och njut på! Däremot tror jag att det är rätt vanligt att vara osäker på framtiden och tycka att den känns lite läskig just för att man inte vet hur livet kommer att se ut. Men jag tror att du kommer att hitta andra saker att kunna glädjas och njut av när du börjar jobba, även om det blir stressigt och tufft, särskilt som du är så intresserad av det du gör. Studietiden är alltid speciell och jag minns tillbaka till den med värme, men hade ändå inte velat gå tillbaka, var sak har sin tid typ :)

Ja, jag tror du har helt rätt i det du säger :) Det är nog vanligt med osäkerhet inför det som väntar (det är ju trots allt något mer otryggt en situationen man känner till just nu), och var sak har sin tid - verkligen. Var sak har sina fördelar också, och sina nackdelar. Det är sällan som något är ensidigt positivt ändå :)

Hur många längder brukar ni motionssimma i en 25 metersbassäbng? Har precis börjat med det, och sist så räknade jag inte, men jag kände inte hur pass trött jag var förrän jag faktiskt klev ur bassängen och mina ben skakade :)
Jag simmar normalt 3-4dagar/v och då 40-60längder per gång. :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 383
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 634
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?